Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософські ідеї Г.Гегеля та їх місце в історії філософії




Георг Вільгельм Фрідріх Гегель (1770-1831) створив розгалужену систему об‘єктивного ідеалізму. Народився Гегель в 1770 р., у 1797 р. закінчив Тюбінгенський університет. З 1801 по 1806 рр. викладав у Менському університеті. Потім переїхав до Нюрнбергу, де у гімназії викладав філософські науки. З 1816 він займав кафедру в Гейдельберзькому університеті, а через два роки одержав призначення в Берлін. У Берлінському університеті читав курс історії філософії, логіки, філософії природи. Весь світогляд Гегеля характеризується двоїстістю, суперечливістю. Він визнавав джерелом розвитку всієї дійсності не природу, а дух, не матерію, а абсолютну, об‘єктивну ідею. Ця ідея існує вічно і незалежно від людини, чому і має назву об‘єктивної і абсолютної. Тільки абсолютна ідея являє собою справжню дійсність.

Реальний світ – природа і суспільство, усе багатство світу є лише відбиток ідеї, результат її активності. “Абсолютна ідея”, за Гегелем, проходить у своєму русі три основні ступені. По-перше, ідея породжує і накопичує своє власне багатство. Цей процес він розглядає в роботі “Наука логіки” (в розділі “Логіка”). По друге, ідея переходить в свою протилежність, виявляючи себе в матеріальному світі, - у природі. Нарешті по третє, розвиток ідеї завершується повним збігом “світового розуму” зі створеною ним природою і суспільством, тотожністю ідеї і світу, за виразом Гегеля – “абсолютним знанням”. Цей третій ступінь розвитку ідеї розкритий Гегелем у розділі “Науки логіки” – “Філософії духу” і в роботі “Феноменологія духу”.

Завдання філософії, за Гегелем, у тому і полягає, щоб розкрити історичний шлях саморуху “абсолютного розуму” як єдино активної реально існуючої сили. У “Феноменології духу” духовна культура людства розкрита в її закономірному розвитку як поступове виділення творчої сили “світового розуму”. Універсальна схема творчої діяльності світового духу отримує у Гегеля назву “абсолютної ідеї”, а логіка визначається як науково-теоретична самосвідомість цієї ідеї. “Абсолютна ідея” криється в її загальному змісті у вигляді системи категорій: буття, небуття, наявного буття, якості, кількості, міри, стрибка, заперечення тощо.

На думку Гегеля, саморух “світового духу” розпочинається спонтанно взаємодією “чистого буття” і “ніщо”. Ця взаємодія приводить до становлення, яке в свою чергу породжує “щось”, “наявне буття”, що характеризується певною визначеністю, тобто має якість. Від якості відбувається рух до кількості. Єдність якості і кількості, зазначає Гегель, утворює міру. Перехід від кількісних змін до якісних здійснюється, на думку мислителя, шляхом стрибка.

Виходячи з головного принципу свого об‘єктивного ідеалізму – визнання “світового духу”, “абсолютної ідеї” основою всіх явищ природи і суспільства, Гегель розробив діалектику понять. Гегелівська “абсолютна ідея”, “світовий дух” є не що інше, як абстрактне поняття, абсолютизоване і зображене у вигляді окремої сутності, покладеної в основу природи і суспільних явищ. Це означає, що мислення розглядалося Гегелем не як відбиття існуючих поза ним предметів природи, а напроти – природа в цілому зображувалася ним як інобуття духу, як втілення мислення. Мислення, таким чином, перетворювалося в надлюдську, надприродну сутність, яке проголошувалось справжнім предметом філософії.

Діалектичний метод містив у собі раціональне зерно – вчення про рух, розвиток, взаємозв’язок. Саме цю ідею Гегель застосував до процесу взаємозв’язку предметів буття і мислення. У діалектичному методі Гегеля прогресивну сторону його світогляду становила думка про протиріччя як рушійну силу розвитку. Використовуючи свій діалектичний метод, Гегель критично переосмислив усі сфери культури. На цьому шляху він всюди відкривав напружену діалектику, процес постійного заперечення кожного досягнутого духу наступним, визріваючим у його надрах станом у вигляді конкретного іманентного йому протиріччя.


БІЛЕТ №22




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 1123; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.