Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Середньовічна філософія




Виникненню середньовічної філософії передував ряд змін не тільки у сфері економічно-політичних віднвсин, а передусім у світоглядній орієнтації тодішнього суспільства, Розвиток монотеїстичної релігійності призвів до перемоги християнства, яке й стало пануючою ідеологією в Європі. Християнство, як і будь-яка інша ідеологія, прагнуло знайти філософське обґрунтування своїх основних ідей.

Першою спробою філософського обгрунтування християнства була патристика. Це був визнаний офіційною церквою напрямок у філософії, який розроблявся «батьками церкви». До них належать: Афанасій Олександрійський, Василь Великий, Григорій Нісський, Григорій Назіанзін, Амвросій Медіоланський, Августин Блаженний, Іоанн Дамаскін та ін.

Одним із найбільш яскравих представників патріс-тики був єпископ із Гіппона (Північна Африка) Августин, якого католицькі богослови нарекли ще й ім’ям Блаженний. Августин вважав, що філософія поза богослов’ям – ніщо Воюючи з «язичеством», як він називав античну філософію, Августин намагався розгорнути християнську теологічну систему на основі неоплатонізму. Платонівські «ідеї» перетворюються в Августина в «думки творця перед актом творіння», а «надчуттєвий світ» – в ієрархію християнського неба із Богом на чолі.

Вся історія для Августина – це боротьба між прибічниками християнської церкви, які будують «град Божий» на землі, і прибічниками сатани, який організував світське життя на землі, світську земну державу 3 часом все більшого поширення набуває «вічна світова держава», втілена в католицькій церкві. Августин пропагує верховенство церковної влади над світською і світове панування космополітичної організації католицизму. Він намагається виправдати рабство і соціальну нерівність. Аналізуючи співвідношення віри і розуму, Августин віддає перевагу вірі. Розум може помилятися, на той час як віра завжди вказує людині шлях до істини (Бога). Погляди Августина справили великий вплив на всю середньовічну філософію та ідеологію.

Видатний представник середньовічної схоластики – Фома Аквінський (1225 – 1274). Народився поблизу Неаполя (Аквіно), отримав ґрунтовну освіту. Якщо Августин у своїх філософських пошуках спирався на філософію Платона, то Фома звертається до філософії Арістотеля. В основних працях «Сума теології» та «Сума проти язичників» Фома намагається підвести підсумки теолого-раціоналістичних пошуків зрілої схоластики, поєднати віровчення із формами (істинами) здорового глузду, наблизити християнське вчення до людини. Онтологія, гносеологія, етика, вчення про державу Арістотеля давали для цього Фомі надійні підстави.

Основний принцип філософії Фоми – гармонія віри і розуму Фома проводить розмежування між філософією і релігією, між знанням і вірою, доводить можливість гармонії між знанням і вірою, а також необхідність їх співіснування. Він розрізняє істини розуму і одкровення. Відповідно, філософія і теологія не заперечують одна одну.

Фома з повагою ставиться до людини. Особистість для нього – «саме благородне у всій розумній природі». Інтелект – це завжди особистий інтелект, частина цілого. Людина мислить «за допомогою» (через) інтелекту. Фома віддає перевагу інтелекту у порівнянні з волею. Фома каже, що розум сам по собі вище волі, але в житті людини любов до Бога важливіша, ніж пізнання Бога.

Фома дає декілька доказів існування Бога, в яких Бог – це першорушій, першопричина, найвища досконалість у світі й мета руху у світі.

У пізнанні Фома – поміркований реаліст, він вважав, що загальні поняття первинні щодо речей, виступав проти крайнього реалізму, який вів до пантеїзму. Первинні щодо речей означає, що до речей поняття існували у Бозі. На противагу реалістам номіналісти, як відомо, вважали загальні поняття лише іменами властивостей, притаманних конкретним речам (лат. потіпа – ім’я).

У трактаті «Про правління правителів» Фома поєднує уявлення (що беруть початок у Арістотеля) про людину як суспільну істоту, про спільне благо як мету державної влади, про моральне добро як середину між порочними крайнощами та ін. із християнськими догматами і доктриною про верховний авторитет римського папи, Фома із застереженнями визнає право народу повстати проти тирана, який систематично спотворює справедливість.

З другої половини XIX ст. вчення Фоми стає основою філософської течії «неотомізму».

 

13. Геоцентричний характер середньовічної філософії. Полеміка між реалізмом та номіналізмом.

Своєрідним етапом розвитку філософської думки; пізнього середньовіччя є творча спадщина Роджера Бекона, Дунса Скота і Уільяма Оккама.

Основна тенденція вчення Роджера Бекона (близько 1214—1292) об’єктивно антицерковна і антисхоластична. Особливо це видно з визначення предмета філософії. Творіння – це об’єктивний світ. Пізнавши творіння (природу), філософія допоможе пізнати творця (Бога). Увесь цей процес у Р. Бекона одягнутий у богословський «одяг» як намагання не принизити ролі Бога. Кінцевою метою вивчення філософії, за Р. Беконом, має бути творець. Між наукою і вірою немає різниці.

Роджер Бекон обґрунтовує необхідність експериментальних наук. І тут він виступає як мислитель нового плану, який пориває зі схоластичною вченістю. Він вважає, що характерною рисою людини має бути віротерпимість. Християнство не найдосконаліша релігія. Всі інші релігії не гірші. Це і є підтвердженням його вільнодумства.

Р. Бекон глибоко поважає античну спадщину, стає провісником майбутнього гуманізму. Засуджує хрестові походи. Робить критичні зауваження на адресу керівників християнської церкви. У розв’язанні цієї проблеми універсалій Бекон дотримується номіналістичної лінії, тобто вважає, що істинно реальними є лише індивідуальні речі.

Р. Бекон дотримується точки зору про безконечну подільність матерії і в цьому він – противник античного атомізму. Природою теплових явищ є рух частинок. Якщо схоласти вважали форму первинною щодо матерії- Бекон виступає за єдність матерії і форми. Саме Р. Беконом введене-поняття «експериментальна наука. На його думку, експериментальна наука – ви хідний момент, необхідна передумова пізнання.

Дуне Скот (6л. 1270 – 1308 рр.) намагався розірвати зв’язок філософії з теологією. «Теологія – не умоглядна наука, а практична дисципліна, яка має своєю метою спасіння людини». Релігійні догмати логічно не доводяться. Віра в релігійні догмати з пізнанням, з ло-•гікою не пов’язані. Богослов’я, яке 6 могло грунтуватися на знанні (розумі), не існує. Раціонального богослов’я бути не може. Наука грунтується на раціональному пізнанні.

Вчення Дунса Скота про матерію – нове в схоластиці. Дуне Скот вважає, що слід розрізняти єдину матерію, яка так поділяється за ступенем своєї сутності (рівнем розвитку):

а) універсальна всесвітня невизначена субстанція —найперша матерія;

б) матерія, яка має певну форму і кількісну характеристику, – друга матерія (тіла різних органічних утворень),.

в) конкретна матерія – третя матерія. Це субстанція для різних виробів, для наших рук, для наших творінь,

творчої діяльності.

Що вище: загальне чи індивідуальне? Це питання Дунс Скот вирішує на користь індивідуального: спочатку існує індивідуальне, а потім загальне. Основою всякого знання є чуттєве пізнання. А чуттєве пізнання може здійснити тільки індивід і тільки конкретної речі. Дуне Скот сенсуаліст. Але він не проголошує розум пасивним, розум перетворює чуттєве знання. Скот дорікає томістам, які відкидали пізнавальні можливості розуму. Номіналізм, емпіризм, сенсуалізм – характерні риси вчення Дунса Скота. Він дає високу оцінку математичним знанням і математичним методам у пізнанні. Пізнання неможливе без математики: всі докази ґрунтуються на математиці. Дуне Скот виступає противником формальних прийомів в тогочасних дискусіях, що спиралися на релігійні догмати.

Найбільш розвинуту форму номіналізму в середньовічній філософії розробив Уільям Оккам (6л. (285— 1349 рр.).

Оккам вважав, що реально Існують тільки одиничні субстанції та їхні абсолютні властивості. Поза мисленням універсалії (загальні поняття) суть тільки імена, що позначають класи предметів і їхні властивості («терміни першої інтенції») або класи імен («терміни другої інтенції»). Первинне пізнання, за Оккамом, – інтуїтивне, воно включає зовнішні сприйняття і самоспостереження (інтроспекцію). Поняття, які не зводяться до інтуїтивного знання і не піддаються перевірці в досвіді, мають бути виключені з науки: «кількість сутностей не варто збільшувати без необхідності». Цей принцип дістав назву «бритви Оккама» і мав велике значення у боротьбі проти середньовічного реалізму, «теорії прихованих якостей» та ін.

Оккам виступав за поділ сфер філософії і теології: догмати релігії – надрозумні приписи, звернені не до розуму, а до віри і волі. При цьому Оккам віддає перевагу волі перед розумом.

Оккам справив великий вплив на подальший розвиток логіки і філософії.

 

14. Гуманізм та антропоцентризм філософії епохи Відродження (Піко делла Мірандола, М. Кузанський, Дж. Бруно, Н. Макіавеллі, Т. Мор, Т.Кампанелла).




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 846; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.