Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Апріорі




Антропологізм

 

Антропологізм – філософська концепція, яка всі світоглядні проблеми (що таке світ, суспільство, Бог та ін..) роглялає крізь призму людини Людина є мірою всіх речей (Протагор).

Антропологізм, філософська концепція, представники якої убачають в понятті «людина» основну світоглядну категорію і стверджують, що лише виходячи з неї і можна розробити систему уявлень про природу, суспільство і мислення. Прибічники А. обстоюють або матеріалістичні, або ідеалістичні погляди. Найбільш значними представниками матеріалістичного А. були До. Гельвеций, Л. Фейєрбах і Н. Р. Чернишевський. Ввів і універсально обгрунтував антропологічний принцип у філософії Фейєрбах. Категорія «чоловік» була висунута ним як антитеза «ідеї» і «духу» — понять, в яких резюмувався об'єктивний ідеалізм, що панував в той період. Починаючи з 2-ої половини 19 ст швидко розвиваються ідеалістичні варіанти А. (Ф. Ніцше, Ст Дільтей, Р. Зіммель). Якнайповніше його обгрунтування було дане М. Шелером, одним з творців сучасної ідеалістичній філософській антропології. Її прибічники (А. Гелен і ін.), а також близькі їм по духу філософи-екзистенціалісти висувають категорію «чоловік» як антитезу понять «суспільство» і «природа». Обмеженість А. виявляється перш за все в абстрактному і однобічному розумінні самої людини, в невмінні врахувати особливості його життєдіяльності як суспільств. істоти. А. у будь-яких його варіантах означає ідеалізм в розумінні суспільства, зведення об'єктивних соціальних стосунків між людьми до зв'язків, що ідеалістично зрозуміли, між «Я» і «Ти». Як методологічний принцип А. набув поширення в немарксистській соціології, етиці, естетиці. Детальніше за див.(дивися) Філософська антропологія.

 

 

 

Апріорі (лат. a priori — з попереднього досвіду) — ідеї, форми пізнання, які, на думку деяких мислителів, наявні в свідомості до досвіду, не набуті з досвіду. У філософії Канта категорії проголошуються апріорними формами мислення. Апріоризм близький до концепції вроджених ідей. Протилежним до А. є поняття апостеріорі.

Термін «апріорі» прийшов до нас із середньовічної схоластики. Він наповнений глибоким змістом і існує ще з часів Аристотеля. Саме слово сталося з латинського виразу apriori «від попереднього».

Апріорним у філософії називається те знання, яке неможливо спростовується, але й не доводиться дослідним шляхом.

У працях стародавніх філософів і схоластів апріорне пізнання виділялося як розуміння речі з її передумов, йому протистояло апостеріорне – розуміння передумов з речі.

Лейбніц, який створив філософську доктрину монадологію, стверджував, що повне пізнання речі з передумов її появи можливо лише тоді, коли ці передумови є «вічними істинами», що змінює значення виразу «апріорі», розшифровуючи його як умоглядне пізнання, а пізнання апостеріорі – як дослідне пізнання.

У теорії пізнання, раціоналізмі, логіці, емпіризмі та інших європейських течіях філософії апріорі стало часто вживатися завдяки роботам Канта – їм він став позначати не потребують доказах істини, які приймаються людиною без яких або перевірок.

У своїх роботах (особливо в «Критиці чистого розуму») він розглядав апріорне пізнання як частина досвідченого знання. Він стверджував, що пізнання, що починається з досвіду, не може відбуватися цілком з нього, що дослідне знання складається з вражень і саме вони дають знанню всеосяжність.

Європейська філософія розділилася на безліч течій, деякі з яких були згодні з теорією існування до досвідченого знання. У двадцятому столітті такі течії сформували концепцію апріорність, згідно з якою бездоказові підстави – це вихідні постулати, які можуть бути умовні і традиційні.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 635; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.