Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

ПЕРЕДМОВА. Американська соціологічна думка




Американська соціологічна думка

 

ББК 60.5 А61

 

Рецензенти: доктор філософських наук Голенкова 3. Т., кандидат філософських наук Коровин В. Ф.

Друкується по постанові Редакційно-видавничої ради Московського університету

 

Американська соціологічна думка: Тексти / Під В. І. Добренькова.-м.: Вид-во МГУ, 1994.-496 с. ISBN 5-211-03099-0

 

Увазі читачів пропонується велика хрестоматія по американ-ской соціології XX століття. У цій країні західного світу соціологічна теорія і прикладні дослідження розвивалися найінтенсивніше. Книга має передусім учбове призначення. Тексти американських социоло-гов розкривають дійсні проблеми реальних людей.

У книгу включені уперше перекладені російською мовою статті і уривки з творів найбільш значних представників американської соціологічної думки, таких, як Г. Блумер, Т. Знаменский, Ч. Кулі, Г. Маркузе, Р. Мертон, Т. Парсонс, П. Сорокин, А. Шюц та ін. Дана широка панорама напрямів американської соціології кінця XIX - почала XX вв.: структурний функціоналізм, необихевиоризм, интеракционизм, неомарксизм, екзистенціальна соціологія.

Для фахівців в області історії соціології і соціальних наук, студентів, аспірантів, викладачів.

 

ББК 60.5

АМЕРИКАНСЬКА СОЦІОЛОГІЧНА ДУМКА

Зав. редакцією Н. А. Рябикина

Редактори З.С. Ершова, В. М. Бакусев, Н. П. Сушка

Палітурка художника В. С. Вехтера

Художній редактор А. Л. Прокошев

Технічний редактор Н. І. Смирнова

Коректори S. І. Долина, В. В. Конкина

ИБ № 4270

ЛР № 040414 від 27.03.92

Здано в набір 02.12.93. Підписано до друку 16.05.94. Формат 60X90/,$. Папір офсет. № 1. Гарнітура літературна. Офсетний друк. Усл.-печ. л. 31,0. Уч.-изд. л. 34,92. Наклад 5000 экз. Замовлення 1706. Видавництво № 1968. Ордени "Знак Шани" видавництво Московського університету. 103009, Москва, вул. Герцена, 5/7 Видавництво Московського університету, 1994 р.

170000, м. Твер, Студентський пер., 28 Обласна друкарня ISBN 5-211-03099-0

 

 

Кафедра історії і теорії соціології соціологічного факультету Московського державного університету предла-гает увазі читачів велику хрестоматію по американ-ской соціології XX століття. Саме у цій провідній країні західного світу соціологічна теорія і прикладні ис-следования розвивалися, мабуть, найінтенсивніше.

Книга має передусім учбове призначення у рамках програм факультетів і відділень соціології наших внз. Проте перша публікація російською мовою текстів, в сово-купности що представляють широку панораму американської соціологічної думки нашого століття, повинна зацікавити не лише тих, хто пов'язаний з соціологічною освітою у вузькому сенсі, але і суспільствознавців інших спеціальностей, а по суті, і усіх тих, хто прагне до зміцнення авторитету і значущості соціології в усіх сферах нашого суспільства.

Сучасний "ренесанс" соціологічних досліджень в на-шей країні глибоко симптоматичний. Адже радикальні зміни в сферах політики, ідеології, економіки, покликані відновити наше суспільство, зробити його достовірно гуманним і таким, що динамічно розвивається, немислимі без розробки фундаментальної системи науково обгрунтованої "навігації", що визначає шлях в майбутнє. Подібна система соціальної орієнтації не може не спиратися на досягнення соціології, інших громадських наук, на достовірну соціальну інформацію, широку академиче-скую гласність і демократію. Соціологія у своїх кращих світових зразках учить неупередженості соціального аналізу, обгрунтованості оцінок і практичних виводів. Перефразовуючи відомий вислів Огюста Конта, можна з упевненістю сказати, що в політичній або громадській дії будь-якого масштабу буде рівно стільки науковості (а значить, і эффектив-ности), скільки в нім міститься соціології.

Соціологія по самій своїй природі гуманистична. Вона є кінець кінцем наука про дійсні проблеми реальних людей. Ця одвічна близькість соціології до живої людської реальності в чомусь ріднить науку, яку ми представляємо, з медициною. І в тій і в іншій області теорії і соціальної практики повинні панувати принципи гуманізму, объ-ективности, підвищеній моральній відповідальності. Якщо медицина ставить своїм завданням запобігання хворобам, диагно-стирование і лікування з метою рятування людських життів, то соціологія бачить свою місію в тому ж самому, але тільки по відношенню до суспільства в цілому.

Гуманізм завжди має бути конкретним і дієвим. Загострений соціальний "нерв" соціології - це те, що може і повинно виявляти свою присутність в усіх можливих формах і видах соціологічної діяльності: від студентського реферату до підсумкової наукової монографії, від простого дослідження локального масштабу до соціологічного обосно-вания довготривалої політичної стратегії. І тут нам є що перейняти у наших американських колег, як правило, що не втрачають із виду гуманістичні орієнтири соціальних досліджень, який би приватний характер вони не носили. І тому сьогодні не можна не погодитися з американським соціологом Олексієм Инкельсом, що стверджує, що якщо ми хочемо піти далі за просте складання статистичних таблиць рівнів мобільності різних страт до складніших объясни-тельным схем, що мають можливості прогнозу в нових ситуаціях, ми повинні уміти поводитися з особовим компо-нентом - мотивованим суб'єктом діяльності в умовах соціальної дії.

Гуманістична спрямованість соціології, властивий нею інтерес до проблем людей і суспільства дозволяють їй швидше за інші дисципліни звільнятися від вантажу догматизму, бо соціологія, одна з найбільш практично орієнтованих громадських наук, чуйно і динамічно реагує на запити суспільства і найменше схильна приймати що-небудь на віру без відповідної процедури верифікації. У дослідженнях сучасних американських соціологів читачі пропонованої книги, потрібно думати, відчують цей дух здорового критицизму, властивий американській національній свідомості. Згадаємо відомі слова Алексиса де Токвиля про те, що "Америка - одна з країн, де правила Декарта найменше вивчають, але де їх понад усе застосовують на практиці.. Американці наслідують картезіанські принципи, оскільки ті ж умови громадського життя природним чином привертають їх уми до восприя-тию цих принципів". Ці слова, сказані півтори століття назад, коли соціологія ще не існувала як самостійна наука, справедливі в наші дні. Соціологічна теорія в США - і не лише в особі так званого "критичного" напряму" (Ч. Р. Миллс), але і в цілому - дає приклад тверезості аналізу, навіть якщо ми з тих або інших причин не згодні з початковими методологічними посилками осуществля-ющего його соціолога.

Нині, коли у всьому світі, у тому числі і у нас, лунають заклики добитися деидеологизации соціології, мабуть, можна і повинно говорити про звільнення соціальних наук від соціальної переваги, ідейного догматизму.

Але, думається, ніхто з тих, хто вважає себе соціологом, не повинен і не може відмовитися від ідеології гуманізму, ідеології суспільної моралі, ідеологій миролюбності. І річ навіть не в тому, як розуміти співвідношення ідеології і соціології або ж трактувати поняття "ідеологія". Найважливіше визнати самі ці принципи, затвердити їх не як абстрактні гасла, а як керівництво до соціальної дії. Це - необхідне требо-вание для усіх сучасних соціологів і прийдешніх поколінь служителів цієї прекрасної науки.

Соціологія покликана об'єднувати людей і країни, обще-ственные організації і наукові співтовариства, інтегруючи інтелектуальні зусилля і направляючи їх на досягнення найближчих і віддалених цілей збереження людства. Саме під цією точкою зору, як представляється, і слід трактувати відоме положення Толкотта Парсона про "інтеграційний стан" соціальної системи, що і визнавалося цим видатним соціологом однієї з головних функцій будь-яких станів, структур і процесів, властивих суспільству.

Проте будь-який процес справжньої інтеграції відбувається тільки в умовах динамічного демократизму, що отримав різнобічне пояснення в сучасній соціологічною тео-рии. І хіба не гранично актуально звучать для усіх нас слова вже Т. Парсонса, що цитувалося, про те, що як би соціологи не розуміли термін "соціальна система", "вона завжди рассматри-вается як "відкрита" система, що знаходиться в стосунках взаємозалежності і взаємопроникнення з рядом навколишніх систем. Звідси слідує, - завершив свою думку американський учений, - що специфічні способи зв'язку з навколишніми системами повинні знаходитися в центрі уваги соціології.". З цими твердженнями Т. Парсонса не можна не погодитися.

Поняття "відкритість" в сучасному обществознании і, більше того, у сучасному світі стає синонімом міжнародного взаєморозуміння, довіри, співдружності в ім'я реалізації загальнолюдських ідеалів. Проте ці гуманістичні принци-пы не матеріалізуються в діяльності людей і держав самі собою. Для їх втілення в соціальні дії потрібно чималі зусилля, причому зусилля цілеспрямовані, науково обгрунтовані. Нарешті, відкритість і інтеграція мають на увазі створення єдиної мови спілкування в найширшому сенсі цього поняття. Адже нове політичне мислення, що заявило про себе у сучасному світі так яскраво і переконливо, вимагає і нової мови. І тут роль соціології може бути унікальною. Саме ця соціальна наука розробляє мову взаєморозуміння в ході дослідження загальнолюдських соціальних проблем, які ріднять самі різні суспільства, країни, регіони. Конкретні дослідження цих проблем, їх теоретичне ос-мысление у рамках соціології стають цементуючим розчином, що зв'язує усе людство в єдине, але беско-нечно багате, внутрішньо різноманітне ціле. "Єдине багато в чому" - цей принцип, що дійшов до нас ще з часів античності, з новою силою заявляє про себе в соціології XX століття. Читаючи поміщені в цій збірці тексти соціологів, читачі ще раз переконаються, як важливо зберігати в науці принцип плюралістичності, змагальності шкіл і напрямів, коли взаємні незгоди - а їх немало серед американських социоло-гов - не призводять до взаємного заперечення і боротьба ідей не супроводжується боротьбою людей в науці. Що ж, це один з важливих уроків, який ми можемо почерпнути з вивчення новітньої історії американської соціології, урок, свидетельству-ющий не лише про високі теоретичні і прикладні досягнення цієї науки в США, але і про рівень як социологиче-ской культури, так і культури в соціології, гідних найпильнішої уваги.

Але, можливо, найголовніше полягає в тому, що вдумливий читач виявить в книзі матеріали для самостійних роздумів, коли ті або інші думки, висловлені американ-скими соціологами, позитивно або негативно наштовхнуть його на самостійний пошук в соціології, допоможуть йому побачити ідейно-теоретичну ситуацію, що склалася в американській социоло-гии в цілому, а в той же час і виразніше усвідомити завдання, що стоять перед сучасною соціологічною думкою.

Історична ситуація дає нам, соціологам обох країн, прекрасну можливість об'єднати наші зусилля в ім'я досягнення наукових цілей, збагачуючи наші національні культури, зближуючи народи наших країн. Пропонована збірка текстів американських соціологів створювалася групою соціологів Московського університету як продуманий вклад в справу рішення цих великих завдань. Ми сподіваємося, що за першим кроком послідують і інші - зустрічний рух має бути дина-мичным і реальним.

Пропонована збірка текстів американських соціологів створювалася творчою групою викладачів і співробітників кафедри історії і теорії соціології під керівництвом доктора филос. наук, завідуючого кафедрою, декана соціологічного факультету В. І. Добренькова. Редактор-укладач збірки кандидат ист. наук Е. І. Кравченко. Науково-допоміжна робота виконана Д. І. Водотынским.

Редактори збірки виражають глибоку вдячність співробітникам кафедри історії і теорії соціології докторові филос. наук Е. І. Зозулиною, кандидатові филос. наук В. П. Трошкиной, кандидатові филос. наук Е. В. Гарадже, кандидатові филос. наук Л. П. Беленковой, кандидатові филос. наук Н. Е. Покровскому, кандидатові филос. наук С. М. Никитину, що надало допомогу при підготовці цієї книги, а також студентам і аспірантам соціологічного факультету, що взяли участь в роботі по перекладу оригінальних текстів.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 384; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.