Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Семінарського заняття з теми




ПЛАН

"Мовна підготовка майбутнього вчителя

як синтез елементів театральної педагогіки"

1. Мовлення вчителя як першоджерело педагогічних завдань.

2. Техніка мовлення, культура мовлення, технологія мовлення.

3. Логіка мовлення.

4. Інтонаційно-мелодійна виразність мовлення.

5. Навички творчого самопочуття.

6. Вправи на опанування технології й техніки публічного мов­лення.

7. Вправи для розвитку дикції та дихання.

8. Вимоги щодо захисту голосу та профілактика професійних голосових захворювань.

9. Що таке "вбирання педагога" та з яких компонентів воно складається?

10. Системний характер емоційно-виразної діяльності вчителя.

11. Проаналізуйте схему формування засад педагогічної майс­терності засобами театральної педагогіки.


 

ВИСНОВКИ

Тут ми ще раз заторкнемо театральну педагогіку як таку, шляхи й засоби її застосування для формування засад педагогічної май­стерності як майбутнього вчителя, так і вчителя-практика, а та­кож наведемо схему взаємозалежностей педагогічної та актор­ської діяльності.

Говорячи про правомочність застосування театральної педа­гогіки в процесі підготовки вчителя, не можна обминути увагою одну з найдавніших праць. Вона має назву "Людина як предмет виховання. Досвід педагогічної антропології" й належить перу К.Д.Ушинського, а надрукована аж 1868 року. Вчений пише: "Педагогіка — не наука, а мистецтво, — найбільше, найсклад­ніше, найвище й найнеобхідніше з усіх мистецтв. Мистецтво виховання спирається на науку. Як мистецтво складне й обсяго-ве, воно спирається на безліч обсягових і складних наук (три найголовніші з них, на думку К.Д.Ушинського, — фізіологія, психологія та логіка. — Авт.); як мистецтво, воно, крім знань, вимагає здібності й нахилу, і як мистецтво ж воно прагне до ідеалу, якого вічно намагається досягти і який цілком ніколи не досяжний: до ідеалу досконалої людини"1.

Крім цього, педагогічна діяльність у всіх прогресивних учите­лів була сполучена з мистецтвом, яке виникало тільки там, де на­вчальний матеріал був першоосновою й збагачувався емоціями та почуттями вчителя та учнів. Слід підкреслити, що творчість учителя не є настільки ж вільною, як, наприклад, ученого; педагог пов'язаний певними обставинами — до них можна зарахувати поведінку учнів, свій власний стан та інші як внутрішні, так і

Ушинський К.Д. Вибрані педагогічні твори: В 2-х т. — Київ, 1983. — Т.1. — С.2О5.


висновки

зовнішні причини. Творити ж треба сьогодні й зараз. Досвід показує, що відсутність творчого стану не може бути компенсова­на ніякими вольовими зусиллями. Неефективними виявляються й так звані педагогічні завдання. Не є надійним опертям і зо­внішня техніка — вміння володіти пластикою, мімікою, мовлен­ням. Довільно, тобто "на замовлення", викликати творчий стан неможливо. Ті, хто вміє робити це на своє бажання, у педагогіці не працюють. Але і в інших царинах людської діяльності таких людей обмаль. Отже, будувати систему виховання педагога мож­на тільки на правилах, а не на винятках, що їх ми, звичайно, не заперечуємо. Таким чином, головним помічником може стати внутрішня техніка педагога від свідомості до підсвідомості.

Шлях цей вторований через цілковиту свободу тіла, тобто звільнення м'язів від зайвого напруження. Інакше кажучи, вмін­ня звільнювати тіло від психофізичного напруження — це спосіб усунення однієї з найістотніших перешкод у творчій діяльності педагога. Це ж означає вміння володіти своїм тілом у точній відповідності до потрібних м'язових зусиль, що й є головним законом пластики.

Наступний момент полягає в тому, що присутність учнів істот­но гальмує творчу діяльність педагога. Вони заважають йому зосередитися на педагогічних завданнях і немовби "зв'язують" внутрішню свободу. У вчителів-майстрів творче піднесення по­в'язане, як правило, з концентрацією уваги на педагогічних цілях і завданнях, з "відволіканням" від учнів. Зрозуміло, тут не йдеться про повне відволікання уваги від тих, хто навчається. Навпаки, увага на них більше зосереджена, ніж у звичайних випадках, проте вона має свою професійну специфіку. Необхідно пам'я­тати, що у учнів можуть бути дві ролі в класі — в одному випадку вони глядачі, в іншому — партнери вчителя. До речі, зловжи­вання тією чи тією роллю майже завжди призводить до низького коефіцієнта корисної діяльності у процесі навчання й виховання. Таким чином, на першому місці перебуває вміння розосереджу­вати (перемикати) увагу. Ми не заторкували у дослідженні понят­тя "кола уваги". Це поняття з театральної педагогіки стосовно вчителя достатньо повно розглянуто у наявній літературі1. Від­значимо тільки те, що педагог, котрий має відповідну навичку,

Див.: Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна. — М., 1989.


висновки

може обмежувати чи розширювати коло своєї уваги відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу.

Поряд з цим підкреслимо, що педагогічна діяльність як при підготовці уроку, так і у процесі його втілення вимагає повної зосередженості фізичних і психічних якостей вчителя, задіяності всіх педагогічних здібностей.

Далі нам уявляється важливим зробити застереження що­до правила успішної педагогічної (виконавської) діяльності. Не можна "на замовлення" "включатися" в педагогічний процес, викликати потрібні емоції та почуття, почати за довільним ба­жанням переживати ті почуття, яких вимагає урок. Для цього, зрозуміло, за наявності психофізичної свободи та розвиненої уваги, необхідні уява та фантазія. Без рухливої уяви та розвиненої фантазії неможлива ніяка творчість — ні інстинктивна, ні до­вільна, ні інтуїтивна.

Сукупність зазначених вище навичок, а саме — психофізичної свободи, уваги, уяви та фантазії, є засадовою стосовно внутріш­ньої техніки педагога, яка, у свою чергу, відіграє головну роль у формуванні педагогічної майстерності. Водночас з розвитком внутрішньої техніки має відбуватися й удосконалення техніки зовнішньої, тобто міміки, пластики й голосу.

Якщо все наведене вище подати у вигляді схеми, то вона матиме такий вигляд, як на рисунку 9.

У сучасній педагогічній науці є закон, який визначає якість результатів педагогічної праці: формування людського досвіду у будь-якій діяльності безпосередньо залежить від чуттєвої чутливості особистості щодо ситуацій його трансляції й за­своєння.

С.Л.Рубінштейн вважає, що головний вихідний момент, який визначає природу й функції почуття, полягає в тому, що між перебігом подій, що відбуваються відповідно або всупереч по­требам індивіда, перебігом його власної діяльності, спрямованої на задоволення цих потреб, з одного боку, та плином внутрішніх органічних процесів, від яких залежить життя організму зага­лом, — з іншого, зв'язок установлюється в емоційних процесах, і в результаті індивід "налаштовується" для відповідної дії чи протидії.

"Чи не полягає взагалі мистецтво виховання у створенні пра­вильного поєднання "усвідомлюваних мотивів" та мотивів "ре-


висновки

ПЕДАГОГІЧНІ ЗДІБНОСТІ
  ГНОСТИЧНІ на грунті принципу творчого переживання  
КОНСТРУК­ТИВНІ ЗОВНІШНЯ ТЕХНІКА ВНУТРІШНЯ ТЕХНІКА ПРОЕКТИВНІ
на грунті принципу ідей­ної спрямова­ності, надза­вдання (голос, мовлення, міміка, пластика) (увага, психофізична свобода, уява, фантазія) на грунті принципу життєвої правди
ОРГАНІЗА­ТОРСЬКІ ДІЯ СПІЛКУ­ВАННЯ КОМУНІ­КАТИВНІ
на грунті прин­ципу дія — підґрунтя пе­реживання й матеріал для творчості     на грунті принципу органічності творчості

 

ГУМАНІСТИЧНА УСТАНОВКА

(спрямованість на гармонійний розвиток учнів; ставлення до ін­шого як до цінності; спрямова­ність на активне спілкування-дію; установка на творення; прагнення до само­вдосконалення)

 

Рис. 9. Схема формування засад педагогічної майстерності засобами театральної педагогіки.


висновки

ально існуючих", а разом з тим у вмінні вчасно надати більше високе значення успішному результату діяльності, щоб цим за­безпечити перехід до більш високого типу реальних мотивів, які керують життям особистості"1.

Нам здається, що це зауваження О.М.Леонтьева, зроблене немовби побічно, у формі "посилання", набраного петітом, має неперебутну цінність для студентів саме педагогічних вузів, оскільки надає можливість поступово готувати зміну провідної діяльності студента, уникати криз, але домагатися природного зрушення, природного перелому в свідомості й психіці особис­тості, котра остаточно обрала творчість як провідну й єдино можливу потребу й мету існування.

Гармонія розуму й почуттів — підґрунтя педагогічної техно­логії й техніки, що за умови вдосконалення дає педагогічну май­стерність, яка, у свою чергу, є передумовою педагогічної твор­чості. Одним з найважливіших компонентів, які зумовлюють пе­дагогічну майстерність і педагогічну творчість, є сила переживань педагога, розвиненість його чуттєво-емоційної царини особис­тості й усього психофізичного апарату загалом.

Наведемо висловлювання А.С.Макаренка: "Потрібно вміти читати на людському обличчі, на обличчі дитини, й це читання може бути навіть описане у спеціальному курсі. Нічого хитрого, нічого містичного немає в тому, щоб за обличчям дізнаватися про деякі ознаки душевних порухів. Педагогічна майстерність полягає й у постановці голосу вихователя, і в управлінні своїм обличчям... Педагог не може не фати. Не може бути педагога, котрий не вмів би грати"2.

Тобто для того, щоб осягнути таємницю володіння учнями, необхідно навчитися володіти собою. Доки аудиторія залиша­ється загадкою, педагог не отримає влади над нею. А це трива­тиме, доки вчитель не осмислить і не опанує практично свої психофізичні можливості впливу на тих, хто навчається.

Театральна педагогіка впродовж свого вікового розвитку й видатних наукових відкриттів у царині впливу на психіку людини виробила й експериментально перевірила систему формування й

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. — М., 1981. — С.518 — 519. Макаренко А.С. Сочинения: В 7-ми т. — М., 1957. — Т.5. — С.268 —269. 204


висновки

виховання вмінь і навичок, завдяки яким такий вплив здійс­нюється. К.С.Станіславський писав: "Враження, народжені ху­дожньою правдою та вірою в неї, органічно зливаються з нами; вони, немов гострим знаряддям, глибокими подряпинами врі­заються в пам'ять. Дивуєш їхній глибині й міцності. Час не тільки не стирає, але, навпаки, поглиблює їх у почутті, розширює в уявленні, доповнює в змісті й назавжди зливає їх з нашою при­родою. Такі сценічні враження дбайливо зберігаються у схован­ках нашої душі нарівні з найсвітлішими враженнями, здобутими у природі й у житті нашого духу власним життєвим досвідом"1. Хочеться завершити книжку висловлюванням згаданого ви­ще видатного театрального педагога М.О.Кнебель: "Пізнання... означає неодмінне вміння перетворювати. Знати — означає вміти"2. Це перевірене тривалою практикою та експерименталь­но правило уявляється найбільш істотним у сучасному процесі навчання педагога. Воно спрямоване передусім на подолання дистанції між знаннями теоретичних тез та практичними вмін­нями — найскладнішою проблемою у практичній діяльності май­бутніх учителів. Якщо подивитися на розглядувану проблему де­що під іншим кутом зору, то краще, ніж це зробив видатний вітчизняний вчений Ю.М.Лотман, навряд чи можливо. Він пи­сав: "Наука і мистецтво — це немовби два ока людської культури. Саме їх відмінність (і рівноправність) створюють обсяговість на­шого знання"3. І далі: "Мистецтво — форма мислення, без якого людської свідомості не існує, як не існує свідомості з однією півкулею"4. Завдання професійної педагогічної школи у тому й полягає, щоб підготувати із студентів "двопівкульних" майбутніх учителів.

Станиславский К.С. Мое гражданское служение России. Воспоминания. Статьи. Очерки. Речи. Беседы. Из записных книжек. — М., 1990. — С.456.

Кнебель М.О. Поэзия педагогики. — М., 1976. — С.47. Учительская газета. — 1992. — № 12. Там же.





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 682; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.018 сек.