КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Культура як специфічна форма відображення соціального буття людини
Лекція 5 Монгольське завоювання і руйнування культури Київської Русі Київська Русь проіснувала більше трьох сторіч. Вона була колискою давньоукраїнського етносу і його культури, щедро збагатила своїми досягненнями й сусідні народи. У XIII ст. міжусобиці князів та їхні сварки послабили князівства Київської Русі і зв'язки між ними. Продовжувалися і набіги половців. А наприкінці XII — на початку XIII ст. у Центральній Азії з племен, що раніше ворогували, була створена сильна Монгольська держава. З її утворенням почалися монголо-татарські завоювання, що поневолили ослаблену й роздроблену Русь. Монголо-татари захопили багато великих міст, зруйнували і спалили пам'ятки давньоруської архітектури, твори живопису й літератури. Тисячі талановитих митців — художників, архітекторів — були вбиті або взяті в полон. На півстоліття призупинилося кам'яне будівництво — через нестачу матеріальних засобів і відсутність майстрів-будівельників. Однак монгольська навала не змогла знищити культурних основ Київської Русі. Народ не тільки зберігав найкращі культурні традиції минулого, але й створював нові духовні цінності. 1. Культура як об’єкт соціального пізнання. Основні елементи культури. 2. Типи культур. Субкультура, контркультура. 3. Проблеми взаємодії культур: етноцентризм та культурний релятивізм. 4. Культурний конфлікт. Аномія, культурне відставання, чужосторонні впливи Словник: домінуюча культура, субкультура, котркультура, етноцентризм, культурний релятивізм, культурний конфлікт. Література 1. Уайт Л.А. “Символ: фундаментальний елемент культури ” // Человек и общество. Хрестоматия /Под ред. С.А.Макеева. – К.: Ин-т социологии НАН Украины, 1999. – С. 23 2. Знанецький Ф. “Функції соціології як науки про культуру ” // Человек и общество. Хрестоматия /Под ред. С.А.Макеева. – К.: Ин-т социологии НАН Украины, 1999. – С.56 3. Дворецька Г.В. Соціологія: Навч. посібник. Вид. 2-е перероб. і доп. – К.: КНЕУ, 2002. – С. 451-615. 4. Жоль К.К. Соціологія: Навч. посібник. – К.: Либідь, 2005. – С. 222-252. 5. Піча В.М. Соціологія: заг. курс. Навч. Посіб. для студ. вищих навч. закл. осв. Укр. – К.: Каравела, 2000. – С. 136-143. 6. Соціологія / За заг. редакцією В.П. Андрущенко. Вид. 3-є перероб. і доп. – Київ-Харків, 1998. – С. 213-227. 7. Соціологія. Навч. посібник / За редакцією С.О. Макеєва. – К.: «Українська енциклопедія ім. М.П. Бажана», 1999. – С. 68-90. 8. Соціологія. Посібник для студентів вищих навчальних закладів / За редакцією В.Г. Городяненка. – К.: Видавничий центр «Академія», 1999. – С. 197-210.
Очевидним є те, що будь-якому людському суспільству властива певна культура як його продукт і як умова його подальшого існування як і те, що для існування кожної культури людське суспільство є необхідною і обов’зковою умовою. Як і “суспільство”, поняття “культура” є ключовими категоріями соціології. Незважаючи на певну різницю між ними, обидва поняття скоріше доповнюють одне одного як два аспекти однієї і тієї ж реальності. Тобто, коли йдеться про суспільство і культуру, то потрібно розуміти не дві особливі реальності, а два особливі аспекти однієї реальності. Ось чому проблема культури вимагає природнього зв’язку з проблематикою суспільства. Роз’єднання їх можливе лише з аналітичною метою.
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 522; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |