Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні терміни та поняття




ADAGIO (адажіо, іт. — повільно, спокійно) — 1) музичний термін, що

визначає повільний темп виконання; 2) основна частина складних класичних

танцювальних форм (pas de deux, grand pas, pas d'action та ін.), що вико

нується в повільному темпі; 3) частина уроку класичного танцю, що гар

монійно пов'язує в одне ціле різні форми рухів та має за мету виховання

танцювального кроку, стійкості, сили, координації та танцювальності.

 

A LA SECONDE (а ля секонд, фр. — у II позицію) — поза класичного

танцю, в якій нога відведена вбік: пальцями на підлозі, у повітрі на 45o, чи 90o

та вище.

 

ALLEGRO (аллегро, іт. — веселий, радісний) — 1) музичний термін, що

визначає швидкий, жвавий темп виконання; 2) частина уроку класичного

танцю, що складається з комбінацій стрибків та виявляється кульмінацією

уроку.

 

ALLONGE (аллонже, фр. — подовжений, витягнутий) — 1) подовжене,

витягнуте, не напружене положення рук, де всі їх частини від плеча до

кінцівок пальців утворюють одну лінію. 2) прийом класичного танцю, засно

ваний на випрямленні закруглених позицій рук, при якому лікті розпрямля

ються, кисті повертаються назовні.

 

APLOMB (апломб, фр. — рівновага, самовпевненість) — стійкість,

вміння рухатись впевнено, не втрачаючи рівноваги, що виявляється голов

ною вимогою виконання рухів класичного танцю.

 

ARABESQUE (арабеск, фр. букв. — арабський) — одна з основних поз

класичного танцю, що виконується на одній нозі, а інша витягнута вперед чи

назад і руки в положенні allongee. Прийняті 4 види arabesque в залежності

від розташування рук і ніг. Опорна нога може знаходитись на всій стопі, на

півпальцях чи пальцях або на demi-plie чи у стрибку.

 

ARRONDI (аронді, фр. — закруглений) — визначення округлого поло

ження рук (від плеча до кінцівок пальців) на відміну від положення allonge.

По принципу arrondi визначені основні позиції рук: підготовче положення,

І, ІІ та ІІІ позиції.

 

ATTITUDE (атітюд, фр. — поза, положення) — одна з основних поз

класичного танцю, що виконується на одній нозі, а інша піднята назад або

вперед у зігнутому в колінному суглобі положенні. Головні види: attitude

effacee, attitude croisee. Опорна нога може знаходитись на всій стопі, на

півпальцях чи пальцях або на demi-plie чи у стрибку.

 

BALANCE (балансе, фр., від balancer — гойдатися, похитуватися, коли

ватися) — прийом ускладнення руху: grand battement jete balance — вико

нання кидка ноги вперед та назад через passe par terre, battement developpe

balance — швидке, коротке коливання (вниз-угору) витягнутої ноги на ви

соті або її відведення на 1/8 кола та повертання в попереднє положення.

 

BALANSOIR (балянсуа, фр., від balance — гойдалка) — прийом усклад

нення руху: battement tendu jete balansoir — виконання руху з напрямку впе

ред в напрямок назад і навпаки через І позицію без зупинки.

 

Балет (від лат. ballo — танцюю) — вид музично-театрального мистец

тва, зміст якого виражається у хореографічних образах.

 

BALLON (балон, фр., букв. — повітряна кулька, м'яч) — складова час

тина елевації, а саме, здатність танцівника затримувати певну позу у повітрі

як найдовше під час стрибку.

 

BALLOTTE (баллоте, фр., від ballotter — хитатися, гойдатися) — прий

ом ускладнення руху: battement developpe ballotte — виконання battement

developpe (вперед чи назад) з закінчення у demi-plie та відхиленням корпусу

від працюючої ноги.

 

BATTEMENTS (батман, фр. — розмах, биття) — група основних трену

вальних рухів класичного танцю, що пов'язана з відведення та підведення

працюючої ноги. Розрізняють три підгрупи — battement tendu (рухи почи

наються та закінчуються проходячи по підлозі), battement sur le cou-de-pied

(в рухах використані положення на гомілці) та battement developpe (рухи,

що розгортаються). Виконання battements сприяє відпрацюванню певних

вмінь та навичок.

 

BATTEMENT DEVELOPPE (девльопе, фр., букв. — розвинений, роз

горнутий) — рух групи battements, в якому працююча нога з V позиції, ков

заючи пальцями по опорній нозі, підіймається у виворотному положенні до

коліна, відкривається вперед, вбік чи назад на висоту 90? і вище, а потім,

після фіксації максимальної висоти повертається у вихідне положення.

Сприяє розвитку танцювального кроку. Існують developpe passe, developpe

ballotte, developpe tombe petit developpe.

 

BATTEMENT FONDU (фондю, фр., від fondre — танути) — рух групи

battements, в якому опорна нога здійснює demi-plie в той час як працююча

підводиться на sur le cou-de-pied, а потім обидві ноги одночасно витягують

ся. Відпрацьовує м'якість та еластичність рушення, розвиває силу м'язів.

 

BATTEMENT FRAPPE (фрапе, фр., від frapper — ударяти) — рух групи

battements, в якому працююча нога з витягнутого положення згинається у

коліні та з ударом по опорній підводиться на sur le cou-de-pied, а потім різко

розпрямляється в необхідному напрямку. Відпрацьовує точність, чіткість та

швидкість рушення.

 

BATTEMENT RETIRE (ретіре, фр., від retirer — забирати, тягнути) —

1) рух стопи працюючої ноги попереду чи позаду опорної ноги: petit retire —

з V позиції до середини гомілки і знов в V позицію, grand retire — з V по

зиції до коліна і знов в V позицію; 2) положення носка працюючої ноги по

переду чи позаду коліна опорної.

 

BATTEMENT SOUTENU (сутеню, фр., від soutenir — витриманий,

неослабний) — рух групи battements, в якому працююча нога з V позиції

ковзаючим рухом підіймається по опорній попереду чи позаду до sur le cou

de pied чи retire і відкривається відповідно носком в підлогу, на 45o або 90o,

а опорна в той же час здійснює demi plie, і потім робоча повертається у

V позицію. Відпрацьовує м'якість, еластичність рухів.

 

BATTEMENT TENDU (тендю, фр. — тянути, натягувати) — рух групи

battements, в якому відведення ноги здійснюється без відриву носка від

підлоги в напрямках вперед, вбік чи назад. Формує правильне положення

стопи. Найпростіший — battement tendu simple.

 

BATTEMENT TENDU JETE (жете, фр., від jeter — кидати) — рух групи

battements, в якому відведення ноги здійснюється кидком на висоту 25o в

напрямках вперед, вбік чи назад. Відпрацьовує навичку швидко натягувати

стопу.

 

BATTUS (батю, фр., от battre — бити) — 1) принцип ускладнення

стрибка заноскою, тобто одним або кількома ударами ніг: pas echappe battu,

pas assemble battu, pas jete battu; 2) battements battus — череда швидких ко

ротких ударів кінцівками пальців працюючої ноги по п'ятці опорної попере

ду або п'яткою працюючої ноги по гомілці опорної позаду.

 

BRISE (брізе, фр. — ламаний, розбитий) — стрибок з заноскою, під час

якого нога з V позиції позаду (попереду) виноситься вперед (назад), що на

дає напрямок руху стрибка, потім ударяється у повітрі об опорну ногу та

повертається в вихідне положення.

 

Варіація — (від лат. variation — зміни) — 1) відозміни музичної теми,

або її елементів при збереженні тематичної основи; 2) невеличкий танець

для одного або декількох виконавців, що пов'язаний з демонстрацією

техніки; 3) невід'ємна складова канонічних форм класичного балету: pas de

deux, pas de trios, pas de quatre, pas de six, grand pas.

 

Виворотність — головна вимога до виконання рухів класичного танцю,

що потребує розгортання ніг назовні від стегна до кінцівок пальців.

 

CABRIOLE (кабріоль, фр. cabri — козеня) — стрибок на одній нозі, в

якому опорна нога робить удар або декілька по працюючій нозі, що знахо

диться у повітрі попереду чи позаду. Існують cabriole fermee, cabriole fouettee.

 

CHANGEMENT DE PIED (шанжман де піє, фр. — зміна ніг) — стрибок

групи з двох ніг на дві, здійснюється з V позиції в V зі зміною ніг у повітрі.

Може виконуватись з невеликим відривом від підлоги — petit changement de

pied або на великому стрибку — grand changement de pied, а також у пово

роті — changement de pied en tournant на 1/4, 1/2 та ціле коло (tour en l'air).

 

CODA (кода, іт., від лат. cauda — хвіст) — 1) заключна частина розгор

нутих традиційних форм класичного танцю віртуозного характеру, що

виконується після варіацій; 2) фінал акту за участю всіх персонажів, корде

балету, який виявляє собою загальний танець.

 

CROISE (круазе, фр., букв. — схрещений) — положення тіла в позі кла

сичного танцю, в якому лінії перехрещуються.

 

DEGAGE (дегаже, фр., букв. — визволений) — відведення працюючої

ноги вперед, вбік або назад у потрібне положення або на висоту за принци

пом battement tendu з метою звільнення її від ваги тіла для виконання

наступного руху або переходу.

 

DEMI (демі, фр. — напів6, наполовину, маленький) — термін, що вказує

на виконання половини руху: demi-plie — напівприсідання, demi-pointe —

напівпальці, demi-rond — половина круга.

 

DEMI-PLIE RELEVE (демі пліе релеве, фр., від demi-plie — напівзігну

тий, releve — піднятий) — термін, що поєднує два рухи в єдине ціле: полу

присідання та наступний підйом напівпальці. Може виконуватись на двох

ногах та на одній нозі.

 

DESSUS-DESSOUS (дессю-дессу — під-над, зверху-знизу) — 1) рух з

групи зв'язуючи та допоміжних рухів, що виявляється різновидом pas de

bourree; 2) різновид стрибка з заноскою з закінченням на одну ногу.

 

Дивертисмент (розвага) — вставний танець або група танців, що не несе

змістовного навантаження, використовується для яскравості.

 

DOUBLE (дубль, фр. — подвійний) — прийом ускладнення руху за

допомогою подвійного його виконання. Battement double frappe — працю

юча нога двічі ударяє опорну в положенні sur le cou-de-pied; battement dou

ble fondu — опорна двічі опускається у demi-plie; double battement tendu —

після відкриття ноги, п'ятка двічі опускається на підлогу перед закриттям у

позицію.

 

ECARTE (екарте, фр., від ecarter — розсувати) — поза класичного тан

цю, в якій тіло розгорнуте по діагоналі, нога відведена вбік, а корпус відхи

лено від ноги. Розрізняють малу та велику пози ecarte вперед та ecarte

назад.

 

EFFACE (ефасе, фр., від effacer — згладжувати) — положення тіла в

позі класичного танцю, в якому лінії мають відкритий, розгорнутий характер.

 

EN DEDANS (ан дедан, фр. — усередину) — 1) напрям руху до себе, усе

редину; 2) обертання, що спрямоване в напрямку опорної ноги; 3) не ви

ворітне, закрите положення ніг, коли стопи та коліна паралельні.

 

EN DEHORS (ан деор, фр. — назовні) — 1) напрям руху від себе,

назовні; 2) обертання, що спрямоване в напрямку від опорної ноги; 3) виво

ротне положення ніг, що є головним в класичному танці.

 

EN FACE (ан фас, фр. — напроти, обличчям) — термін, що вказує на

фронтальне положення тіла по відношенню до глядача.

 

EN L'AIR (ан лер, фр. — у повітрі) — термін, що вказує на виконання

рухів не на підлозі а у повітрі: rond de jambe en l'air, tour en l'air.

 

EN TOURNANT (ан турнан, фр. — в повороті) — термін, що вказує на

виконання рухів з одночасним обертанням навколо осі тіла на 1/8, 1/4, 1/2

та ціле коло: battement tendu en tournant, pas de bourree en tournant, pas jete

en tournant, pas assemble en tournant.

 

ENTRECHAT (антраша фр., від итал. intrecciato — переплетений, схре

щений) — стрибок з заноскою, рух при якому сильно витягнуті ноги швид

ко декілька разів перехрещуються у повітрі. Кількість коротких ліній, що

відтворюють ноги визначають назву стрибку: entrechat trois, entrechat qua

tre, entrechat cinq, entrechat six. Стрибок, що має в назві парне число: quatre,

six, huit, закінчується у V позиції та непарне число — trois, cinq, sept —

закінчується на одну ногу, а інша підводиться на sur le cou-de-pied.

 

ENTREE (антре, фр. — вихід) — 1) танцювальний вихід на сцену одно

го або кількох виконавців; 2) перша частина розгорнутих традиційних форм

класичного танцю (pas de deux, pas de trois, grand pas, pas d'action та ін.), що

виконує роль експозиції.

 

Елевація — здатність танцівника активно відштовхуватися від підлоги

для високого стрибка та еластично приходити у demi-plie на приземленні

після стрибку.

 

EPAULEMENT (епольман, фр., від epaule — плече) — певне положення

тіла, при якому вся фігура ледь розгорнута таким чином, що одне плече по

дане вперед і голова повернута до нього. Розрізняють epaulement croise та

epaulement efface.

 

EXERCICE (екзерсис, фр. — вправа) — комплекс тренувальних вправ,

що складають першу (exercice біля палки) та другу (exercice на середині

зали) частини уроку класичного танцю та мають за мету виховання про

фесійних якостей танцівника.

 

FLIC-FLAC (флік-фляк, фр. — хлоп-хлоп) — рух, який відпрацьовує

чіткість роботи стопи в ненапруженому стані та розвиває спритність й зво

ротливість. Працююча нога, попередньо відкрита вбік (вперед чи назад),

згинається у коліні та легким дотиком подушечки стопи проходить по

підлозі позаду (попереду) опорної та відкривається на половину в бік дру

гої позиції, а потім знов торкається підлоги подушечкою стопи попереду

(позаду) опорної і відкривається вбік (вперед чи назад) повністю. Існує flic

flac en face на всій стопі та з підйомом на півпальці, flic-flac en tournant — в

повороті.

 

FOUETTE (фуете, фр., від fouetter — хлистати) — група складних тан

цювальних рухів, що нагадують рушення хлиста, який крутиться, а потім

швидко розпрямляється у повітрі. Існує дві форми fouette: tours fouette —

віртуозне обертання на пальцях, під час якого працююча нога, після відве

дення вбік на висоті 45o, згинається у коліні, підводиться до опорної ноги

попереду, потім переводиться позаду та різко розкривається убік з одноча

сним demi-plie на опорній нозі;

зворот fouette — напівзворот, я якому пра

цююча нога зберігає вихідне положення носком у підлогу, на висоті 45o чи

90o, а тіло обертається навколо неї на опорній нозі.

 

GARGOUILLADE (гаргуйад, фр., від gargouiller — булькати) — невели

кий стрибок групи з двох ніг на дві, під час якого кожна з ніг по черзі вико

нує rond de jambe en l'air на 45o. Розвиває швидкість та спритність рушення.

 

GRAND (гран, фр. — великий) — 1) великий рух, максимально вираже

на сутність руху: grand plie — глибоке присідання, grand battement jete —

кидок ноги з великою амплітудою; 2) grand pas — багатоскладова танцю

вальна форма.

 

GRAND BATTEMENT JETE (жете, фр., від jeter — кидати) — рух групи

battements, в якому відведення ноги здійснюється великим кидком вперед,

вбік чи назад. Розвиває танцювальний крок.

 

GRAND PAS (гран па, фр., букв. — великий крок) — складна танцю

Вально-музична форма, що містить обов'язкові частини: антре, адажіо,

варіації та коду.

 

Координація — здатність танцівника узгоджувати роботу рук, ніг, го

лови та корпусу під час виконання рухів від простих до складних.

 

LENT (лян, фр. — повільний) — термін, зумовлюючий повільне вико

нання руху: releve lent — повільний підйом, tour lent — повільний поворот.

Опорна нога — нога, що служить тілу опорою, в той час як інша нога

звільнена від ваги для виконання будь-яких рухів.

 

PAR TERRE (пар тер, фр., букв. — на землі) — принцип виконання ру

ху без відриву від підлоги: rond de jambe par terre — круг ногою по підлозі,

passe par terre — проводити по підлозі.

 

Партерна гімнастика — комплекс тренувальних вправ, що виконується

з метою розвитку фізичних можливостей та для підготовки до опанування

рухів класичного танцю.

 

PAS (па, фр. — крок) — термін, що визначає різновид танцювальних

кроків: pas de bourree, pas balance або різновид стрибків: pas de chat, pas de

poisson та ін.

 

PAS ASSEMBLE (асамбле, фр. — зібраний) — стрибок групи з двох ніг

на дві, коли одна відводиться вперед, вбік або назад під кутом 45o (petit pas

assemble) чи 90o (grand pas assemble) та підводиться у повітрі у V позицію. Ви

конується на місці та з просування у напрямку кидка ноги в положеннях en

face, croise, efface, ecarte. Існує подвійне — double pas assemble, з заноскою —

pas assemble battu, в повороті — pas assemble en tournant.

 

PAS BALANCE (балансе, фр., від balancer — гойдатися, похитуватися,

коливатися) — танцювальний рух, в якому переступання з ноги на ногу чер

гуються в demi-plie і на півпальцях та супроводжуються невеличкими нахи

лами корпусу з боку в бік, що створює уяву помірного погойдування.

 

PAS BALLONNE (баллоне, фр., букв. — подібний м'ячу, роздутий) —

стрибок на одній нозі з просуванням за працюючою ногою, яка витягується

під час зльоту та згинається під час приземлення в положення sur le cou-de-

pied.

 

PAS BALLOTTE (бальоте, фр., від ballotter — хитатися, гойдатися) —

стрибок з однієї ноги на іншу з просуванням вперед чи назад, під час якого

ноги затримуються у V позиції, а потім одна підіймається через sur le

cou-de-pied та витягується відповідно просуванню, інша опускається у

demi-plie; після чого рух виконується у протилежному напрямку.

 

PAS CHASSE, (шассе, фр., від chasser — полювати, гнатися за) — ковзаю

чий крок або стрибок з просуванням, при виконанні якого одна нога наздо

ганяє іншу, утворюючи вихідну позицію у кульмінації руху. Може бути

самостійним рухом, а може допоміжним у виконанні великих стрибків.

 

PAS COUPE (купе, фр., від couper — підрізати) — допоміжний рух

перед стрибком чи іншим pas, що виявляє собою швидку зміну однієї ноги на

іншу, та стає поштовхом для виконання наступного руху.

 

PAS COURU (курю, фр., від courir — бігти) — допоміжний рух — тан

цювальний біг, що служить для зв'язку окремих частин танцю, може бути

підготовчим pas для стрибку.

 

PAS D'ACTION (па даксьон, фр., букв. — дійовий танець, від pas — шаг,

танець та action — дія) — дійовий танець, в якому через рухи розкривається

драматична подія або почуття героїв. Складається з entree всіх учасників,

adagio солістів у супроводі корифеїв та кордебалету, варіацій та загальної

коди.

 

PAS DE BASQUE (па де баск, фр., букв. — крок баска) — 1) сценічний

рух з танцю басків; 2) комбінований стрибок з ноги на ногу з невеличким

відривом від підлоги, під час якого працююча нога виконує demi-rond нос

ком по підлозі, потім на неї за принципом pas glissade переноситься вага

тіла, інша нога через І позицію проводиться вперед і знову з перенесенням

ваги та ковзанням вперед здійснюється невеличкий стрибок. Існує grand pas

de basque — стрибок з великим кидком ноги по траєкторії demi-rond.

 

PAS DE BOURREE (па-де-бурре, фр., від bourrer — набивати, наповню

вати) — рух зі старовинного танцю Бурре, в якому здійснюються маленькі

кроки з ноги на ногу чеканного характеру без переміни та з переміною ніг:

pas de bourree simple зі зміною ніг — перехресні переступи з боку вбік; pas

de bourree без зміни ніг; pas de bourree ballotte — переступання вперед-на

зад з нахилом корпусу від звільненої ноги; pas de bourree dessus-dessous —

переступання з боку в бік з відкриттям ніг в сторону; pas de bourree suivi —

безперервні переступи з просуванням зі збереженням вихідного положення

у V позиції на півпальцях.

 

PAS DE CHAT (па де ша, фр., букв. — крок кішки) — стрибок групи з

двох ніг на дві, під час якого зігнуті ноги по черзі підіймаються і опускають

ся з V позиції в V. Існують petit pas de chat — маленькі та grand pas de chat —

великі.

 

PAS DE CISEAUX (па де сізо, фр., від ciseaux — ножиці) — стрибок

групи з однієї ноги на іншу, під час якого обидві ноги по черзі високо заки

даються уперед, на мить поєднуючись у повітрі, а потім одна з них через

І позицію різко відводиться назад в arabesque.

 

PAS DE DEUX (па-де-де, фр., букв. — танець удвох) — канонічна фор

ма класичного балету, в якій обов'язково присутні частини у наступному

порядку: антре — вихід виконавців, адажіо, чоловіча варіація, жіноча

варіація, кода.

 

PAS DE POISSON (па де пуасон, фр., від poisson — риба) — стрибок гру

пи з однієї ноги на іншу, під час якого ноги по черзі викидаються назад в по

ложенні attitude на 45o, а корпус відхиляється назад.

 

PAS DE QUATRE (па де катр, фр., букв. — танець чотирьох) — ка

нонічна форма класичного балету, в якій обов'язково присутні частини як в

pas de deux, з варіаціями для кожного з чотирьох виконавця.

PAS DE SIX (па де сіс, фр., букв. — танець шістьох) — канонічна форма

класичного балету, в якій обов'язково присутні частини як в pas de deux, з

варіаціями для кожного виконавця.

 

PAS DE TROIS (па де труа, фр., букв. — танець утрьох) — канонічна

форма класичного балету, в якій обов'язково присутні частини як в pas de

deux, з варіаціями для кожного з трьох виконавця.

 

PAS DEGAGE (дегаже, фр., букв. — вивільнений) — зв'язуючи рух, при

якому центр ваги переноситься з однієї ноги на іншу через demi-plie по ІІ чи

ІV позиціях або за допомогою кроку в заданому напрямі.

 

PAS ECHAPPE (ешапе, фр., від echapper — вириватися, вислизати) —

стрибок групи з двох ніг на дві, що складається з двох стрибків: на першому

ноги розкриваються з V позиції у II або IV, а потім на другому знов збира

ються. Виконується на маленькій висоті — petit pas echappe та на великій —

grand pas echappe; з заноскою — pas echappe battu та у повороті — pas

echappe en tournant.

 

PAS EMBOITE (амбуате, фр., від emboiter le pas — йти слідом) — стриб

ки з однієї ноги на іншу, під час яких ноги по черзі викидаються у повітря в

зігнутому у колінному суглобі положенні на висоті 45o (petit pas emboite) чи

90o (grand pas emboite) або фіксуються на sur le cou-de-pied на опорній нозі

(pas emboite sur le cou-de-pied). Виконується на місці, з просуванням та у по

вороті на 1/2 кола — pas emboite en tournant.

 

PAS FAILLI (фаї, фр., від faillir — слабшати) — стрибок з двох ніг на

одну, в якому відразу ж після приземлення, вільна нога плавно переводить

ся через I і IV позиції, та на неї переноситься центр ваги. Під час стрибка

корпус з epaulement croise повертається в положення efface та переводить

ся в epaulement croise з іншої ноги. Pas failli може бути окремим рухом та

підходом до виконання великих стрибків: grand pas assemble, grand pas jete

.

PAS GLISSADE (гліссад, фр. — ковзання) — стрибок з просуванням

групи з двох ніг на дві, під час якого ноги з V позиції ковзаючи розкривають

ся та проходять ІІ або ІV позицію у повітрі, знов збираються у V позиції на

підлозі. Pas glissade може бути окремим рухом та підходом до виконання ве

ликих стрибків: grand pas assemble, grand pas jete.

 

PAS JETE (жете, фр., від jeter — кидати) — стрибок групи з однієї ноги

на іншу, під час якого одна нога відводиться бистрим кидком на висоту 45o

чи 90o, а потім на неї переноситься вага тіла і працююча стає опорною, а

опорна — працюючою, приймаючи певні положення чи пози. Існує grand pas

jete, pas jete entrelace, grand pas jete en tournant, pas jete ferme, pas jete ren

verse.

 

PAS JETE ENTRELACE або «перикідне» (антрелясе, фр., букв — пере

плетений стрибок) — різновид pas jete з поворотом, під час якого ноги по

черзі закидаються у повітря, ніби переплітаючись, при чому одна кидається

вперед, у повітрі здійснюється поворот корпусу на півкола, а інша кидається

назад.

 

PAS MARCHE (па марше, фр., від marcher — ходити) — танцювальний

крок, в якому на відміну від природного кроку, нога ставиться на підлогу з

витягнутого носка, а не з п'ятки.

 

PAS SOUBRESAUT (па субресо, фр., від soubresaut — різкий скачок) —

стрибок групи з двох ніг на дві, ноги в якому працюють як в temps saute з

просуванням у V позиції, а корпус сильно прогинається назад.

 

PAS TOMBE, (па томбе, фр., від tomber — падати) — рух групи зв'язу

ючи та допоміжних, під час якого вага переноситься з ноги на ногу з

закінченням у demi-plie. Виконується на місці та з просуванням; нога перед

падінням може знаходитись носком в підлогу, на висоті 45o чи 90o або на sur

le cou-de-pied а після падіння інша нога теж може бути носком в підлогу, на

висоті 45о чи 90о або на sur le cou-de-pied.

 

PASSE (пассе, фр., від passer — проходити, проводити) — 1) шлях пра

цюючої ноги при переході з положення в положення: passe par terre — про

ходити по підлозі, passe sur le cou-de-pied — проходити по гомілці, passe у

коліна — проходити у коліна; 2) положення носка працюючої ноги з

внутрішньої сторони коліна опорної ноги.

 

PETIT (пті, фр. — маленький) — термін, що визначає маленьку ампліту

ду руху: petit battement sur le cou-de-pied, petit pas jete, petit developpe.

 

PIROUETTE (пирует, фр. — дзиґа, вертушка) — обертальний рух на

підлозі, для виконання якого необхідно надати тілу поштовх, щоб воно по

чало обертатися навколо власної осі на півпальцях однієї ноги, а інша при

цьому може приймати різні положення.

 

PLIE (пліє, фр., від plier — згинати) — головна вимога до виконання

рухів класичного танцю, що сприяє вихованню еластичності м'язів та сили

ніг, розвитку виворотності у гомілковому, колінному та кульшовому сугло

бах та виявляється початком і кінцем будь-кого стрибка. Існує demi-plie —

полу присідання, без відриву п'яток від підлоги; grand plie — повне

присідання, з відривом п'яток від підлоги (крім ІІ позиції).

 

Позиції — певні, строго визначені місця для рук або ніг, з яких почи

нається та в яких закінчується рух.

 

PORT DE BRAS (пор де бра, фр., від porter — носити та bras — руки) —

певні сполучення рухів рук, які рухаються в межах основних позицій класичного

танцю, голови та корпусу, що сприяють розвитку пластичності, гнучкості

рук та корпусу, набуттю виконавцем виразності та танцювальності.

Працююча нога — нога, що вивільнена від ваги тіла для виконання

Будь-який рухів.

 

PREPARATION (препарасьон, фр. — підготовка) — підготовка до руху.

 

RELEVE (релєве, фр., від relever — підіймати) — 1) підйом на пальці або

півпальці; 2) підйом витягнутої ноги.

 

RENVERSE (ранверсе, фр., букв. — опрокинутий) — зв'язуючи рух,

який пов'язаний з сильним, різким перегином корпусу у великій позі, що

продовжується у pas de bourree en tournant, яке закінчується з вирівнюван

ням корпусу. Існує renverse en dehors, renverse en dedans; на полупальцях,

пальцях, у demi-plie, зі стрибком.

 

REVOLTADE (револьтад, фр., від іт. — rivoltare — перевертати) —

складний стрибок з перенесенням ноги через ногу та поворотом на 1/2 та 1,5

кола. Підходом до стрибка можуть бути рухи sissonne tombee, pas failli, pas

chasse, за якими слідує коротке pas coupe.

 

ROND DE JAMBE (рон де жамб, фр. — коло ногою) — група основних

тренувальних рухів класичного танцю, що пов'язана з описом кола однієї

ноги навкруги іншої, яка тримає вагу тіла. Виконання сприяє розвитку рух

ливості ноги rond de jambe par terre та grand rond de jambe jete — у кульшо

вому суглобі; rond de jambe en l'air — у колінному суглобі. Може виконува

тись зі стрибком — rond de jambe en l'air saute.

 

ROYAL (руаяль, фр. — королівський) — entrechat, різновид стрибка з

заноскою, що виконується з V позиції у V та містить лише один удар та на

ступну зміну ніг у повітрі перед приземленням.

 

SAUT DE BASQUE (со де баск, фр., букв. — стрибок баска) — складний

стрибок групи з однієї ноги на іншу з просуванням вбік та поворотом на 1/2

та 1,5 кола у повітрі, під час якого одна нога закидається на 90o, а інша підво

диться носком до коліна. Підходом до стрибка можуть бути крок та pas

chasse.

 

SIMPLE (семпль, фр. — простий) — термін, що визначає найпростіший

варіант виконання руху: pas de bourree simple, sissonne simple, battement

tendu simple.

 

SISSONNE (сіссон, фр.) — група стрибків з двох ніг на одну: на місці —

sissonne simple, sissonne ouverte; з просуванням — sissonne tombee, sissonne

fondue; з поворотом sissonne fouette.

 

Станок (палка) — прилад, що служить опорою танцівнику під час вико

нання комбінацій екзерсису з метою вивчення нових чи опанування склад

них рухів або з метою розігріву.

 

SUIVI (сюіві, фр., букв. — послідовний, зв'язаний) — різновид pas de

bourree, що сприяє плавному пересуванню за допомогою дрібних пере

ступів з ноги на ногу у Vпозиції.

 

SUR LE COU-DE-PIED (сюр лє ку-де-піє, фр. — на гомілці) — положен

ня витягнутой стопи однієї ноги на гомілці іншої: sur le cou-de-pied умовне і

sur le cou-de-pied основне попереду та позаду

 

Танцювальний крок — головна вимога до виконання рухів класичного

танцю, що в процесі відбору виразних засобів набула естетичної функції та

виявляється можливістю демонстрації краси ліній тіла танцівника.

 

TEMPS LEVE (тан леве, фр., від lever — підіймати) — стрибок на двох

ногах, що зберігають певне положення від його початку до кінця або стри

бок на одній нозі, в той час як інша знаходиться в положенні sur le cou-de-

pied, на висоті 45o чи 90o та не змінює його.

 

TEMPS LIE (тан ліє, фр., від lier — зв'язувати, з'єднувати) — певна

комбінація рухів, яка складається з переходів з ноги на ногу та відпрацьо

вує злитність рушення, координацію і танцювальність. Існують форми temps

lie par terre, temps lie par terre з port de bras, temps lie з туром, temps lie на

90о.

 

TEMPS RELEVE (тан релеве, фр., від relever — підіймати) — підготовчій

рух для виконання rond de jambe або піруетів.

 

TEMPS SAUTE (тан соте, фр., від sauter — стрибати) — 1) стрибок гру

пи з двох ніг на дві зі збереженням у повітрі та при приземленні вихідного

положення; 2) термін, що вказує на виконання руху зі стрибком: temps lie

saute, grand fouette saute.

 

TOUR (тур, фр. — зворот, поворот) — обертання тіла навколо верти

кальної осі на 360o і більше на підлозі чи у повітрі. Виконується en dehors та

en dedans, може починатися II, IV, V позицій, а закінчуватись в різно

манітних позах. Розрізняють маленькі — працююча нога в положенні sur le

cou-de-pied та великі — на passe або у великих позах attitude, arabesque, a la

seconde.

 

TOUR CHAINE (тур шене, фр. — ланцюжок) — зворот з просуванням

вперед, що складається з двох однакових півзворотів: на одній нозі en dedans

та іншій en dehors, які зв'язані між собою.

 

TOUR EN L'AIR (тур ан лєр, фр. — поворот у повітрі) — виявляє собою

grand changement de pied en tournant на 360o і більше.

 

TOUR LENT (тур лян, фр. — повільний поворот) — елемент, що пред

ставляє собою повільний поворот на одній нозі, яка може бути пряма, на

півпальцях або в demi-plie, у великих позах arabesque, attitude, a la seconde,

croisee, effacee, ecartee.

 

Заноски — 1) принцип ускладнення стрибків, що привносить в танець

віртуозність та блиск; 2) група стрибків, під час яких сильно витягнуті ноги

швидко декілька разів перехрещуються у повітрі. Розрізняють три види —

entrechat, battu та brise.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 14497; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.384 сек.