Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Натурфілософія і ідея розвитку природи




Виникнення реалізму

У 30-х роках XIX ст. значне поширення в літературі і мистецтві придбаває реалізм, Розвиток реалізму в першу чергу пов'язаний з іменами Стендаля і Бальзака у Франції, Пушкіна і Гоголя в Росії, Гейнеа і Бюхнера в Німеччині. Реалізм розвивається спочатку в надрах романтизму і несе на собі друк останнього; не лише Пушкін і Гейне, але і Бальзак переживають в юності сильне захоплення романтичною літературою. Проте на відміну від романтичного мистецтва реалізм відмовляється від ідеалізації дійсності і пов'язаного з нею переважання фантастичного елементу, а також від підвищеного інтересу до суб'єктивної сторони людини. У реалізмі переважає тенденція до зображення широкого соціального фону, на якому протікає життя героїв ("Людська комедія" Бальзака, "Євгеній Онєгін" Пушкіна, "Мертві душі" Гоголя і т. д.). Завглибшки розуміння соціального життя художники-реалісти іноді перевершують філософів і соціологів свого часу.

 

Своєрідним посередником між гуманістично-історичним напрямом мислення, з одного боку, і натурфілософією Шеллинга, з іншою, був великий німецький поет і натураліст Гете. У Гете поєднувався інтерес до природи, яку він розглядав як єдине ціле, що розвивається, і інтерес до історії, передусім до історії мистецтва і поезії.

Гете, як і Шеллинг, механистически-неисторическому погляду на природу протиставив концепцію єдиної природи, що розвивається, яка швидше повинна розглядатися по аналогії з організмом, чим з механізмом.

Гете виразив цілу гамму настроїв, характерних для його сучасників. Він зафіксував як тісний зв'язок природознавства XVIII ст. з розвитком техніки і промисловості, так і обмеженість філософського мислення того періоду, орієнтованого в першу чергу на механіку, а у кінці XVIII ст. на її практичне застосування; у перші десятиліття XIX ст. він відбив розчарування в результатах промислової революції і її негативні соціальні наслідки.

Гете дуже чітко виявив ряд світоглядних принципів, що лежали в основі прагнення зрозуміти світ в його єдності і взаємозв'язку. Полеміка, яку Гете, як і Шеллинг, вів з ньютонианским вченням про світло і кольори, була викликана переконанням, що передумовою корпускулярної теорії світла є механістичне розуміння світу, яке має бути замінене вищим - динамічнішим і навіть органічнішим його розумінням. Але якщо створене Гете вчення про світло і кольори не зробило істотного впливу на розвиток природознавства, то його теорія метаморфоза рослин, як і інші його відкриття в області ботаніки, зоології і порівняльній анатомії зіграли значну роль в розвитку біології.

Натурфілософія кінця XVIII - начала XIX ст., створена Шеллингом і його учнями, несе на собі друк близькості філософії і мистецтва. Хоча Шеллинг на відміну від інших представників німецького ідеалізму був добре знайомий з природознавством і його новітніми досягненнями, проте властивий йому метод мислення має поетично-метафоричний характер.

Як відмічає В. Виндельбанд, вчення Шеллинга про природу "було швидше велично задуманою поемою, ніж науковою системою; це була поема привабливої краси, яка, як це звичайно трапляється з поетичними вигадками, бракувало усього лише бути доведеною" *.

Натурфілософія є дуже складним явищем. З одного боку, сприяючи розкриттю обмеженості механістичного розуміння природи і ратуючи за її розгляд як єдиного цілого, що розвивається, вона зробила відомий позитивний вплив на філософію і науку першої половини XIX ст.. З іншого боку, будучи ідеалістичною конструкцією, вона часто замінювала емпіричне дослідження фантастичними побудовами, поетичними метафорами, чим викликала законну недовіру дослідників природи.

У центрі натурфілософії Шеллинга стоїть проблема органічного, проблема життя взагалі. Свого часу Кант в "Критиці здатності судження" (1790) стверджував, що поняття життя, поняття організму є нерозв'язна загадка для наукового пізнання. У живому організмі,, стверджував Кант, ми маємо справу з доцільністю: функціонування окремих органів визначається життєдіяльністю цілого. Такий пристрій можна назвати телеологічним, а телеологія не може бути пояснена за допомогою механістичного методу природознавства. Як бачимо, Кант ототожнював методи механістичного природознавства з науковими методами взагалі, а тому і рахував поняття життя граничним поняттям природознавства. Виникнення органічної природи і" неорганічною, згідно з Канту, недоступно нашому пізнанню.

Шеллинг же із самого початку заявляє, що якщо розглядати природу як деякий механізм, то дійсно не можна зрозуміти, як з цього механічного початку з'являється органічне. Це завдання може бути вирішене тільки тоді, коли ми із самого початку розглядатимемо природу як єдиний організм, а життя - як саму суть природи. Наш розгляд при цьому, згідно Шеллингу, з механістичного перетвориться на телеологічне: ми розглядатимемо природу з точки зору тієї останньої мети, якої вона досягає у своєму розвитку, а саме свідомої, мислячої людської істоти. При такому розгляді нам вже не треба буде виводити живе з неживого: нежива природа тепер з'явиться перед нами як ще не цілком розвинене органічне. Оскільки вищою формою природного розвитку є дух, свідомість, то ті форми життя, в яких свідомість ще не пробудилася, як, втім, і форми неорганічні, можна трактувати як несвідомі форми життя духу. При такому підході відпадає потреба в допущенні особливої "життєвої сили"; Шеллинг тому рішуче виступає проти віталізму, заявляючи, що "поняття.життєвої сили - абсолютно порожнє поняття".

Такі філософські витоки натурфилософских побудов Шеллинга. Проте зміст натурфілософії визначався багато в чому також станом природознавства. На початку XIX ст. завдяки ряду відкриттів, про які говорилося вище, інтерес до механічних явищ у фізиці л інших природних науках поступився місцем інтересу до динамічних процесів. Не стільки зовнішнє переміщення тіл, скільки їх внутрішні перетворення, їх взаємний внутрішній зв'язок і внутрішня спорідненість стали тепер займати дослідників природи. Виникла потреба в теоретичному осмисленні нових відкриттів. Відповіддю на цю потребу певною мірою була натурфілософія Шеллинга, чим і пояснюється її популярність в першій третині XIX ст. в Німеччині, Росії і інших європейських країнах.

Шеллинг поставив питання, в чому полягає тотожність електрики, магнетизму, хімічного процесу, органічного життя і, нарешті, свідомості? Іншими словами, в чому полягає єдність усього існуючого? Дослідження в області хімії і електромагнетизму, з одного боку, фихтевские дослідження свідомості, з іншою, наводять Шеллинга на думку, що принцип, згідно з яким протікають природні процеси і процеси духовні, один і той же - це принцип поляризації (позитивна і негативна електрика, протилежність полюсів магніта, протилежність суб'єктивного і об'єктивного, ідеалу і його реалізації як рушійний початок життя духу). Саме єдність і боротьба цих протилежних начал обумовлюють, згідно Шеллингу, внутрішня дія на відміну від чисто механічного руху, що викликається зовнішніми причинами.

Метод побудови натурфілософії Шеллинга полягає тому в зображенні процесу, що включає наступні основні моменти,: 1) роздвоєння первинної тотожності (индифференции) природи на протилежності; 2) прагнення протилежних начал до синтезу, до єдності; 3) утворення нової єдності, яка у свою чергу виявляє в собі боротьбу протилежних начал, але вже на новому рівні - і так аж до вищої єдності, яка здійснюється у дусі людини, що осягає суть природи і тотожність природного і духовного почав і що примиряє ці моменти у вищому синтезі. Цей процес Шеллинг називає процесом розвитку, оскільки тут дійсно йдеться про перехід від нижчої до вищої форми виявлення полярності. Розгляд природи з точки зору єдності і розвитку був великою заслугою Шеллинга, хоча воно, як вже було відмічено вище, здійснювалося з ідеалістичних позицій.

У своєму динамічному переконанні на природу Шеллинг, з одного боку, зближується з динамізмом, що становить методологічний принцип космогонічної теорії Канта, а з іншою, застосовує до натурфілософії фихтевское вчення про діяльність як суть і джерело всього предметного світу. Суттю усього того, що з'являється у вигляді окремих речей, атомів і т. д., являються, по Шеллингу, сили і потяги. Єдність природи можна осягнути тільки у тому випадку, якщо розуміти природу не як сукупність фізичних часток, що знаходяться між собою в механічному співвідношенні, але як єдину діяльність, що приймає різні форми. У своїй роботі "Про світову душу" (1798) Шеллинг розглядає природу як єдиний живий організм, а то, що складає як би рушійний центр цього організму, Шеллинг, звертаючись до античної філософської традиції, іменує "світовою душею". "Світова душа" - це швидше поетичний символ, чим розсудливе поняття; цей символ дозволяв Шеллингу накреслити величну картину єдиного космосу, що розвивається, але сам він не піддається ніякому точному визначенню і швидше дає їжу фантазії, чим строго науковому мисленню, прагнучому спиратися на досвід.

Таким чином, через телеологічний підхід до розгляду природи поняття непомітно стають у Шеллинга поетичними метафорами, а завдання строго наукового доказу або досвідченого підтвердження виставлених положень підміняється завданням відшукування дотепної і яскравої метафори. До такого поетично-метафоричного мислення схильні також, причому ще більшою мірою, близькі до Шеллингу романтики. Так, Новалис називає природу скам'янілим чарівним містом, простір - осадом часу, воду - мокрим полум'ям. Його афоризми дуже поетичні, але з науковим мисленням нічого спільного не мають.

Та все ж німецькій натурфілософії належать безперечні заслуги в розробці ідеї єдності і розвитку природи, і цим вона зробила певну дію на природознавство. Особливо великим впливом користувався учень Шеллинга - Лоренц Окен, який розглядав усі живі організмі як єдиний ланцюг, що розвивається, виникла з первинного органічного слизу. Окен був, разом з Гете, одним із засновників морфології тварин (див. главу 23). Інший послідовник натурфілософії Шеллинга - К. Карус поклав принцип розвитку в основу порівняльної анатомії; цей же принцип Карус вважав дуже плідним для вивчення психології тварин. Карус вважав, що східці розвитку психіки тварин співпадають з розвитком людської психіки, починаючи з раннього дитячого віку (і навіть з ембріонального стану) і кінчаючи зрілим станом. Хоча в порівняльній психології Каруса було багато недостовірного, вона дала привід для інших, строгіших емпіричних досліджень.

До геології шеллинговский принцип розвитку був застосований Стеф-фенсом, що висловило ідею про те, що наша планета придбала свій нинішній вигляд і органічне життя на пий могла з'явитися лише в результаті поступового розвитку. Ідеї натурфілософії Шеллинга і його послідовників вплинули на учених не лише Німеччини, але і інших країн, зокрема Франції і Росії.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 376; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.