Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

References




Reader-oriented approaches

Impressionistic approach (H. Menken) emphasises immediate emotional perception of literary works.

Modern reader-oriented approaches hold on to consciousness as the central instance of reading, they are influenced by phenomenology, which maintains that the self and the world are only given in consciousness, and Gadamer’s hermeneutics, which argues that meaning is generated in a dialogue between the reader and the text, which is always a process situated in historical circumstances.

The reader-response theory (Wolfgang Iser, Norman Holland, Hans Robert Jauss) aims at studying the reader’s psychological and intellectual response; it questions the stability of the textual meaning. The representative of the reader-response theory W. Iser states that a literary work is the combination of the actual text and the response of the reader to it. The unsaid, specific information and gaps of indeterminacy are filled by each reader differently. Norman Holland realised that a reader’s personal identity theme conditions their typical reaction to the text. H.R. Jauss included historical circumstances (horizon of expectations, values, models of reality and of art) in his version of reception theory. R. Ingarden introduced the notion of actualization mechanism, meaning the way a small detail turns into a long chain of associations.

Narratology (M. Riffater, G. Gennett, Wolf Schmid) combines studying the text as well as the reader’s response. A literary work is treated as aesthetic communication between the narrator and the recipient.

At present we can observe the process of integration of different critical methodologies.

1. Abrams, H.M. A Glossary of Literary Terms /H.M. Abrams.- 7th ed. - Fort Worth: Harcourt Brace College Publishers, 1999.

2. Contemporary Literary Criticism: Literary and Cultural Studies / Ed. by Davis, Robert Con, and Ronald Schleifer. – N.Y.; L.: Longman, 1988.

3. Dijk, Teun A. van. Discourse Semantics and Ideology / Teun A. van Dijk // Discourse as Structure and Process. – L., 1997.

4. Eddy, Steve; Hartley, Mary. Study and Revise. AS and A2 Level English / Steve Eddy, Mary Hartley. – Bath: The Bath Press, 2000.

5. Gould, Eric; DiYanni, Robert; Smith, William; Stanford, Judith. The Art of Reading: Contexts for Writing / Eric Gould; Robert DiYanni; William Smith; Judith Stanford. – N.Y.: McGraw-Hill, Inc, 1990. – 695 p.

6. Halliday, M.A.K. Comparison and Translation / M.A.K. Halliday. – L.: Longman, 1994.

7. Literary Theory and Criticism. An Oxford Guide / Ed. by Patricia Waugh. – Oxford: Oxford Univ. Press, 2006.

8. Lototska, Karolina. English Stylistics / Karolina Lototska. – Lviv: Ivan Franko National Univ. of Lviv Publishing Centre, 2008.

9. Maclin, Alice. Reference Guide to English: A Handbook of English as a Second Language / Alice Maclin. – Washington, D.C.: USIA, 1994.

10. Multiculturalism. A Critical Reader / Ed. by Golberg, David Theo. – Oxford: Oxford University Press, 1994.

11. The Writer’s Craft. Idea to Expression / Ed. by Sheridan Blau and others. –McDougal, Littell and Company Evaston, Illinois, 1992.

12. Гальперин И.Р. Стилистика английского языка / И.Р. Гальперин. – М.: Высш.шк., 1981. – 335c.

13. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин. – М.: Наука, 1981. – 139 c.

14. Галеева Н.Л. Параметры художественного текста и перевод / Н.Л. Галеева. – Тверь: Изд-во ТГУ, 2000.

15. Ивашкин М.П. Практикум по стилистике английского языка / М.П. Ивашкин, В.В. Сдобников, А.В. Селяев. – М.: АСТ: Восток-Запад, 2005. – 101с.

16. Кухаренко В.А. Практикум по стилистике английского языка / В.А. Кухаренко. – М.: Высш. шк., 1986. - 144 с.

17. Лукин В.А. Художественный текст. Основы лингвистической теории и элементы анализа / В.А. Лукин. – М.: Изд-во «Ось-89», 1999. – 192 с.

18. Шмид Вольф Нарратология / Вольф Шмид. – М.: Языки славянской культуры, 2008.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-04; Просмотров: 777; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.