Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Травня (3 червня) — Благовірного князя Константина та чад його Михаїла і Феодора, Муромських чудотворців




На початку XII ст. майже вся Київська держава вже була християнською. Лише окремі її глухі куточки на північному сході залишалися в руках язичників. Так і земля Муромська, яка входила до складу Чернігівського князівства, ще перебувала у пітьмі язичницьких вірувань. У давні часи там були поселення фінських племен, таких, як мурома, меря і мордва.

Із дванадцяти синів рівноапостольного князя Володимира два наймолодших, Борис і Гліб, найпізніше отримали князівські наділи й аж у північно-східних землях. Борису був призначений Ростов, а Глібу — Муром. Оскільки на цих землях християнство розповсюджено було мало, молодим князям довелося досить нелегко. Особливо Глібу, тому що муромці демонстрували затяту язичницьку впертість. Зважаючи на це, князь Гліб навіть не побажав жити у Муромі і поселився у 12 верстах від міста, на річці Ушні. Зовсім недовго управляв муромською землею святий князь Гліб, і за такий короткий час зробити щось серйозне щодо християнізації краю було просто неможливо.

Довгий час ніхто з чернігівських князів не хотів брати Муром до себе у наділ. Але княжий з’їзд у Любечі в 1097 році затвердив Муром за сином Чернігівського, а потім великого Київського князя Святослава Ярославовича — Ярославом, у святому хрещенні Константином. Це був внук Ярослава Мудрого і правнук Володимира — хрестителя Руси-України. Після святого Гліба він став першим муромським князем-родоначальником князів муромських і рязанських.

Отож у 1097 році князь Константин з княгинею Іриною, синами Феодором (15 років) і Михаїлом (12-13 років), з вірними боярами, священиками, слугами та нечисленною військовою дружиною відправився на пошуки далекого Мурома. Про відсутність доріг і переправ через ріки, про пересування лише на конях годі говорити. Подорож продовжувалася декілька місяців, княжі діти нарівні з дорослими терпіли всі труднощі. Нарешті ліс розступився, і перед княжим загоном відкрився величезний луг, за яким виднілося місто Муром. Яке то було місто? Велике село з дерев’яними хатами, вкритими соломою, але від неприятелів обнесено високим валом.

Князь Константин розташував свій загін на узліссі на відпочинок та для початку переговорів. Муромці також зрозуміли, що знову прибув новий удільний князь управляти ними, і почали агресивно готуватися до переговорів.

«Забирайся, князю, звідси, поки живий, ні тебе, ні твоєї віри ми не бажаємо! Не дозволимо тобі володіти нами», — такі зухвалі слова почув князь від старійшин, що прийшли з міста, і відповів: «Прийшов я до вас з любов’ю і відкритим серцем. Я ваш князь і хочу вам добра. Як доказ моїх добрих намірів завтра у ваше місто я пришлю свого меншого сина без зброї, як підтвердження того, що нападати на вас я не хочу, а хочу бути вашим добрим господарем. Наша віра християнська вчить нас бути зі всіма у мирі. І я готовий любити вас як своїх дітей».

Пошепотілися старійшини між собою та й повернулися до міста на раду. Чули цю розмову сини князя Константина. Задумався молодий княжич Михаїл про завтрашній день, про те, що йому треба буде йти до цих злих людей. Відраджували князя від цих планів бояри, бо розуміли, що тут вірогідна смерть його сина.

Але князь дав слово і всю ніч лише молився за своє чадо, серце батькове страждало невимовно. Бачив він, як вночі біля палатки молився на колінах його юний Михаїл. Укріпляв його Господь і дав сили виконати батьківську волю, бо ж навіть смерті він не боявся. Покликав батько сина до себе, обняв його, перехрестив його та й відпустив спати.

На ранок і князь, і діти, і військова дружина — усі були на ногах. Княжич Михаїл, отримавши від батька благословення і попрощавшись з усіма, пішов до міста. А там уже всі жителі Мурома були на валу і слідкували, як до них іде фактично дитина, під променями вранішнього сонця, що тільки сходило. Не просто дитина, а сяючий небожитель у всій своїй дитячій чистоті. І близько не схожий на тих ідолів, яким вони до цього часу поклонялися. Заціпеніли муромці на валу, дивлячись на це чудодійство. Вони вже були готові відкрити не лише міські ворота, але й свої серця та прийняти його з істиною любов’ю. Але знайшовся серед них один жорстокий чоловік з кам’яним серцем, який зумів випустити стрілу у святого отрока. Жахливий крик пролунав одночасно й у княжому стані і серед муромців. Усі разом, з двох протилежних сторін, залишивши зброю, кинулися до святої дитини, що лежала на землі вже без ознак життя. Почуття великого жалю за тим, що сталося, об’єднало дві ще декілька хвилин назад ворожі сторони. Тіло святого княжича Михаїла понесли в місто і там земля муромська зі словами каяття прийняла його. Князь Константин з дружиною були прийняті до міста, але йому зразу ж нагадали про неприйнятність його віри.

Та він і сам не мав особливого бажання впроваджувати віру силою. З одного боку, йому з цим питанням стало наче б то простіше. З другого — серед язичників найбільш агресивні ще не втратили надію вбити самого князя або хоча б вигнати його з Мурома. Якось перед його двором зібрався великий натовп зі зброєю, а хто з дрючками у руках. Та князь Константин взявся за іншу «зброю». Разом з духівництвом, слугами та сином Феодором він став на молитву, потім взяв ікону Богоматері, яку привіз із Києва, і вийшов з нею на вулицю. Натовп надто захвилювався, і сталося справжнє диво: головні заколотники, а за ними і всі інші попадали на землю і почали просити охрестити їх.

Радості князя Константина не було меж, і він призначив час і місце на річці (то була Ока) для урочистого хрещення муромців. Події, які відбулися майже сторіччя назад у Києві, хоч у значно менших обсягах, були повторені в Муромі. Старі, дорослі і малі прийшли до Оки і вступили у воду. Князь Константин з дружиною стояли на березі, а священнослужителі почали хрестить народ. Потім на новоохрещених було одягнуто білі одежі та хрести, і з хрестами в руках вони вирушили до церкви. За навернення муромців до християнської віри князь у великій радості надсилав Господу свої подячні молитви. Так, завдячуючи його зусиллям, Муром став християнським містом. Доречно згадати, що Лаврентіївський літопис під 1096 роком повідомляв, що вже тоді в Муромі існу-вав Спаський монастир. Його спорудження приписується благовірному князю Константину. Після охрещення муромців він дійсно з величезною енергією взявся за будівництво в селах і містах муромської землі храмів і монастирів. Вірогідно, найпершим у Муромі був побудований Благовіщенський храм, де й було перезахоронено святого Михаїла.

У своєму князівстві Константин був справді добрим господарем, усмиряв ворогуючих, навчав заблудлих, захищав удів, сиріт та убогих, втішав скорботних. Він став істинним праведником Господнім.

Віра Христова повністю розповсюджувалась і в сусідній Рязанській землі, яка також перейшла під владу князя Константина.

У 1129 році скінчилося земне життя благовірного князя Константина. Його також поховали в Благовіщенському храмі, там уже спочивав і його старший син Феодор. У XVI ст. замість старого дерев яного був побудований новий кам’яний собор, а біля нього засновано Благовіщенський монастир. Там і до сьогоднішнього дня спочивають святі нетлінні мощі трьох просвітителів землі муромської, що прийшли з Києва. Згадана ікона Богоматері була визнана чудотворною і поіменована Муромською. Зберігалася також у Благовіщенському соборі, але в 1291 році була перенесена в кафедральний собор м. Рязані. Її святкування встановлено 12(25) квітня.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-06-30; Просмотров: 324; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.