Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Лекція № 2. Відчуття і сприйняття

Сприйняттям у загальній психології називають відображення предметів, ситуацій або подій в їх цілісності. Воно виникає при безпосередньому впливі об'єктів на органи чуття. Оскільки цілісний об'єкт зазвичай впливає одночасно на різні органи чуття, сприйняття є складовим процесом. Воно включає в свою структуру ряд відчуттів - простих форм відображення, на які можна розкласти складовою процес сприйняття.

Відчуттями в психології називаються процеси відображення лише окремих властивостей об'єктів навколишнього світу. Поняття відчуття відрізняється від поняття сприйняття не якісно, ​​а кількісно. Наприклад, коли людина тримає в руках квітка, милується ним і насолоджується його ароматом, то цілісне враження від квітки буде називатися сприйняттям. А окремими відчуттями будуть аромат квітки, зорове враження від нього, дотикальне враження руки, що тримає стебло. Однак у той же час, якщо людина з закритими очима буде вдихати аромат квітки, не торкаючись його, це все одно буде називатися сприйняттям. Таким чином, сприйняття складається з одного або декількох відчуттів, що створюють на даний момент найбільш повне уявлення про об'єкт.

Сучасною психологією визнано, що відчуття є первинною формою пізнання людиною навколишнього світу. Слід також зазначити, що хоча відчуття і є процесом елементарним, але на основі відчуттів будуються дуже багато складних психічні процеси, починаючи з сприйняття і закінчуючи мисленням.

Отже, сприйняття є сукупністю відчуттів. Для виникнення відчуттів необхідні об'єкт зовнішнього впливу і аналізатори, здатні це вплив сприйняти.

Поняття аналізатора (апарату, що здійснює функцію розрізнення зовнішніх подразників), було введено академіком І. П. Павловим. Він же досліджував структуру аналізаторів і прийшов до висновку, що вони складаються з трьох частин.

Перша, периферична частина - рецептори. Це нервові закінчення, розташовані в наших органах почуттів, безпосередньо сприймають зовнішні подразнення.

Друга частина - провідні шляхи, по яких передається збудження від периферії до центру.

Третя частина - центральна частина аналізатора. Це ділянки головного мозку, що відповідають за розпізнавання відповідного подразника (зорового, смакового, нюхового і т. д.). Саме тут вплив подразника перетворюється в психічний процес, який у психології називається відчуттям.

Отже, класифікація відчуттів побудована на основі переліку рецепторів, за допомогою яких ці відчуття стають доступними.

У аналізаторах розрізняють два типи рецепторів: екстерорецепції, що аналізують сигнали, що надходять із зовнішнього світу, і інтерорецептори, що аналізують внутрішню інформацію, таку як голод, спрага, біль і т. п.

Основою сприйняття є екстерорецепції, оскільки саме вони забезпечують об'єктивне уявлення про зовнішній світ.

Як відомо, людина володіє п'ятьма органами чуття. Видів зовнішніх відчуттів на один більше, оскільки моторика не має окремого органу чуття, проте відчуття теж викликає. Отже, людина може відчувати шість видів зовнішніх відчуттів: зорові, слухові, нюхові, тактильні (дотикові), смакові і кінестетичні відчуття.

Основним джерелом інформації про зовнішній світ є зоровий аналізатор. З його допомогою людина отримує до 80% від загального обсягу інформації. Орган зорових відчуттів - око. На рівні відчуттів він сприймає інформацію про світло і колір. Сприймаються людиною кольори розділяють на хроматичні й ахроматичні. До перших відносяться кольору, складові спектр веселки (тобто розщеплення світла - всім відомі «Кожен мисливець бажає знати, де сидить фазан»). До других - чорний, білий та сірий кольори. Колірні відтінки, що містять близько 150 плавних переходів з одного в інший, сприймаються оком в залежності від параметрів світлової хвилі.

Наступним за своєю важливістю в отриманні інформації є слуховий аналізатор. Відчуття звуків прийнято ділити на музичні і шумові. Їх відмінність полягає в тому, що музичні звуки створюються періодичними ритмічними коливаннями звукових хвиль, а шуми - неритмічними і нерегулярними коливаннями.

У багатьох людей існує цікава особливість - поєднання звукового і зорового відчуттів в одне загальне відчуття. У психології це явище називають синестезією. Це стійкі асоціації, що виникають між об'єктами слухового сприйняття, наприклад мелодіями, і колірними відчуттями. Часто люди можуть сказати, «якого кольору» дана мелодія або слово.

Дещо рідше зустрічається синестезія, заснована на асоціації кольору і запаху. Вона часто притаманна людям з розвиненим нюхом. Таких людей можна знайти серед дегустаторів парфумерної продукції - для них важливий не тільки розвинений нюховий аналізатор, а й сінестетіческіе асоціації, що дозволяють складну мову запахів перевести в більш універсальну мову кольору. Взагалі ж нюховий аналізатор, на жаль, найчастіше у людей не дуже сильно розвинений. Люди, подібно до героя роману Патріка Зюскінда «Парфумер», - явище рідкісне і унікальне.

Велике значення в житті людей має розвиток кінестетичного (рухового) аналізатора. Кінестетичні відчуття, як говорилося вище, не мають спеціального органу чуття. Вони викликаються роздратуванням нервових закінчень, що знаходяться в м'язах, суглобах, зв'язках, кістках. Ці подразнення відбуваються при переміщенні тіла в просторі, при фізичних навантаженнях, при виконанні рухів, пов'язаних з тонкою моторикою (малюванні, листі, вишиванні і т. п.). Розвинений кинестетический аналізатор важливий, безумовно, для всіх людей. Але особливо він необхідний для тих, чия професія чи хобі пов'язані з виконанням складних рухів, коли дуже важливо не помилитися. Це артисти балету, фігуристи, альпіністи, артисти цирку і ще дуже багато людей, в чиєму житті присутній рух як основний фактор життєдіяльності.

Далі йдуть шкірні відчуття, іноді їх поділяють на два види: тактильні (дотикові) і температурні. Іноді все разом називають тактильними. Для загальної ерудованості розглянемо перший варіант. Тактильні відчуття дозволяють розрізняти рельєф і структуру поверхні предметів, з якими входить в зіткнення наша шкіра, температурні - відчувати тепло або холод. Даний аналізатор виконує компенсаторну функцію для слабозорих або незрячих людей, так само як і слуховий. Крім цього, тактильний аналізатор є єдиним способом спілкування для сліпоглухонімих людей. Вже давно розроблені навчальна система та мова, що дозволяють таким людям повноцінно розвивати свідомість і спілкуватися з оточуючими. Ця мова створена на основі дотиків до шкіри. Кожен дотик має своє значення. Це приблизно схоже на мову ієрогліфів.

Здавалося б, марним для виживання і невідомо навіщо подарованим нам еволюцією є смаковий аналізатор. Це таке собі розкошує на тлі інших життєво необхідних відчуттів (причому смаковий аналізатор розвинений у людей значно сильніше, ніж нюховий). Але природа мудріше нас, ми можемо тільки констатувати, але не завжди аналізувати її примхи і несподівану щедрість. Отже, органами смакових відчуттів є мова і м'яка частина неба. Існують зони розпізнавання солодкого, гіркого, кислого, солоного. Ну а повний смаковий букет складається з цих простих відчуттів в мозку.

Психофизикой називається розділ психології, що вивчає кількісні відношення між силою подразника і величиною виникає відчуття. Даний розділ був заснований німецьким психологом Густавом Фехнером. Він включає в себе дві групи проблем: вимірювання порогу відчуттів і побудова психофізичних шкал. Поріг відчуттів - це величина подразника, яка викликає відчуття або змінює їх кількісні характеристики. Мінімальна величина подразника, що викликає відчуття, називається абсолютним нижнім порогом. Максимальна величина, перевищення якої викликає зникнення відчуття, називається абсолютним верхнім порогом. Як пояснення можна привести слухові подразники, що знаходяться за порогової зоною: інфразвуки (частота нижче 16 Гц) знаходяться нижче порога чутливості і ще не чути, ультразвуки (частота понад 20 кГц) виходять за межу верхнього порогу і вже не чути.

Пристосування органів відчуттів до діючих на них подразників називається адаптацією. Збільшення чутливості при слабкому дії подразника називається позитивною адаптацією. Відповідно, негативною адаптацією називається зменшення чутливості при дії сильних подразників. Легше за все відбувається зорова адаптація (наприклад, при переході від світла до темряви і навпаки). Значно складніше людина адаптується до слухових і больовим подразників.

Величина подразника, що викликає мінімальне піддається аналізу зміна відчуття, називається диференціальної. Залежність сили відчуття від величини подразника описана в законі Вебера-Фехнера. Відповідно до даного закону, залежність є логарифмічною. Але це не єдиний психофізичний погляд на кількісне співвідношення подразника і відчуття.

На основі відчуттів і сприйняття загалом формуються образи. У психології поняття образу неоднозначно і тлумачиться як у більш широких, так і в більш вузьких рамках. У контексті уявлень про відчуття і сприйнятті образ можна визначити як продукт функціонування людського мозку, що становить суб'єктивну картину про той чи інший об'єкт навколишнього світу на основі об'єктивних відчуттів. Іншими словами, відчуття є об'єктивна реакція організму, що представляє собою базовий елемент відображення. Сприйняття не механічна сума відчуттів, але їх сукупність, де ціле більше, ніж сума складових. Адже ми сприймаємо об'єкт цілком, не препаруючи його на окремі властивості. Образ же - ще більш складний і суб'єктивний. Він включає в себе не тільки цілісне уявлення про об'єкт, але і всілякі характеристики, які залежать від індивідуального досвіду кожної людини. Скажімо, у кого-то змії викликають огиду або страх, а хтось вдома містить серпентарій. Або, побачивши в лісі кущик папороті, одна людина уявляє, як вдало цей екземпляр впишеться в його гербарій, інший думає про аранжуванні букета, третій - про містичне властивості цієї рослини одну ніч у році вказувати на розташування скарбу.

Здатність створення образів обумовлює той факт, що процес сприйняття лежить в основі формування основних психічних функцій людини: мислення, пам'яті, уваги, емоційної сфери. Тут необхідно зазначити, що в сприйнятті існують як вроджені, так і придбані якості. Вродженими є властивості аналізаторів, дані людині від природи. Однак ці властивості з плином життя можуть змінюватися як в кращу, так і в гірший бік. Наприклад, кінестетика може розвиватися, якщо людина веде рухливий спосіб життя, або втрачати свою точність, якщо людина мало рухається або веде нездоровий спосіб життя. Зір, слух, нюх можуть міняти свою гостроту залежно від життєвої ситуації. Так, у людини, що втратив зір, загострюються почуття, що компенсують цю втрату. Відповідно, змінюються сприйняття в цілому і, як наслідок, образи об'єктів.

Процес сприйняття тісно пов'язаний з процесом навчання - придбання індивідуального досвіду. Між цими двома процесами є двосторонній зв'язок. Дитина за допомогою сприйняття починає отримувати життєвий досвід. У дорослої людини досвід впливає на сприйняття і формування образів.

Сприйняття підрозділяється на різні види. Вони можуть залежати від переваги того чи іншого виду аналізаторів, включених до відбивний процес. Наприклад, при прослуховуванні музичного твору переважає слухове сприйняття. Аналогічно цьому можуть переважати і інші види сприйняття, які засновані на якомусь одному з відчуттів.

Крім цього, існують більш складні види сприйняття, засновані на декількох відчуттях. Наприклад, при перегляді кінофільму задіяні зоровий і слуховий аналізатори.

Крім класифікації на основі переважних аналізаторів, існує ще класифікація і за видами самих сприймаються об'єктів. Це стосується сприйняття простору, часу, руху, сприйняття однієї людини іншою. Такі види сприйняття зазвичай називають соціальною перцепцією.

Під сприйняттям простору розуміють сприйняття форм предметів, їх просторових величин і відносин у трьох вимірах. Розрізняють сприйняття простору з допомогою зору, дотику і кінестетичного апарату. Зір дає уявлення про форму, обсязі та величиною об'єктів. Дотик формує сприйняття положення і величини невеликих предметів, з якими людина може безпосередньо стикатися. Кинестетический апарат доповнює дотикальне і зорове сприйняття і дає можливість сприймати просторові форми відносини і величини як малих, так і великих об'єктів у трьох вимірах.

Далі йде сприйняття часу. Воно відображає тривалість і послідовність явищ або подій і залежить від швидкості зміни психічних процесів. Таким чином, сприйняття часу для кожної людини індивідуально, оскільки залежить від суб'єктивних характеристик психіки.

Сприйняття руху невіддільне від просторово-часового сприйняття, так як будь-який рух, тобто переміщення об'єктів, відбувається саме в цих вимірах.

Прийнято розрізняти сприйняття руху відносне і безвідносне. До першого відноситься одночасне сприйняття і рухається, і якоїсь нерухомої точки, щодо якої переміщається даний об'єкт. Друге є сприйняттям об'єкта, що рухається, ізольованим від сприйняття інших об'єктів. Наприклад, якщо людина спостерігає за переміщенням футбольного м'яча або гравців по полю, це відносне сприйняття руху, оскільки його зір фіксує нерухомі межі поля. Якщо ж людина, що пливе по морю на яхті, спостерігає за плескотом хвиль або за тим, як вітер жене хмари по небу, таке сприйняття руху буде безвідносно - фіксована точка відсутня.

Крім цього, існують такі поняття, як предметність і константність сприйняття. Предметність означає, що сприймається завжди якийсь конкретний предмет. Абстрактні ідеї ставляться не до процесу сприйняття, а до процесу мислення чи уяви. З позиції сучасної теорії відображення предметність сприйняття розкривається як об'єктивне якість, обумовлене особливостями впливу предметів зовнішнього світу.

Константність сприйняття означає, що сприймається об'єкт не змінює своїх характеристик у тому випадку, коли він віддаляється від людини або наближається до нього, намальований на картині або показаний на екрані. Наприклад, зоровий образ слона в силу адекватності свідомості буде чином великої тварини незалежно від того, чи знаходиться слон в безпосередній близькості від людини, вилучений він на будь-яке відстань або людина бачить його по телевізору. (Зрозуміло, мова в даному випадку йде про дорослій людині, який у своєму досвіді має зоровий образ слона. Маленька дитина, не має достатнього досвіду сприйняття, побачивши на картинках однакового розміру слона і миша, не складе адекватного уявлення без додаткової інформації.) Якщо не існує порушень свідомості, то зоровий (в даному випадку) аналізатор вірно оцінить перспективу, тло, на якому знаходиться об'єкт, і мозок дасть адекватне уявлення про нього. При розладі ж сприйняття константность може зникнути. Так буває, наприклад, при галюцинаціях. Крім цього, може виникати викривлене сприйняття. Це буває при навмисному створенні ілюзій - прийомі, яким користуються ілюзіоністи, використовуючи дзеркала, відповідне освітлення та інше, або при спонтанно виникають ілюзіях, коли при неясному висвітленні пеньок можна прийняти за тварина, або в дрімотному стані гуркіт грому можуть бути сприйняті як гарматні залпи. Виникнення спонтанних ілюзій сприйняття залежить від багатьох факторів: особистого досвіду, культурних традицій, соціального середовища, що переважає навколишнього природного ландшафту в місцевості, де проживає людина. Наприклад, ілюзії європейців і африканців або жителів міста і села будуть істотно відрізнятися в силу вищезгаданих факторів.

На закінчення лекції зробимо огляд існуючих теорій сприйняття. Виникнення перших поглядів на природу сприйняття відноситься ще до античних часів. Наприклад, Платон вважав, що всі предмети є матеріалізацією ідей Творця. А сприйняття предметів і виникнення їх образів є спогадом безсмертної душі, яка до свого втілення також знаходилася в світі цих ідей. Ідеалістичний підхід древнього мислителя до поглядів на психіку і процес сприйняття згодом не знайшов розвитку в психологічній науці.

У процесі формування психології став переважати ассоцианистская підхід до сприйняття. Асоціативна психологія - одне з основних напрямків у психології XVII-XIX ст. Головним пояснювальним принципом психічного життя було поняття асоціації. Даний термін був введений Джоном Локком. Він означає зв'язок, що виникає при певних умовах між двома або більше психічними утвореннями (відчуттями, руховими актами, сприйняттями, ідеями і т. п.). Різні види трактування асоціативної психології були дані Девідом Гартлі, Джорджем Берклі та Девідом Юмом.

На початку XX ст. на противагу механістичного асоціативному підходу до психіки і сприйняття як її базової функції була сформована школа гештальтпсихології. Поняття гештальта - цілісного образу - лягло в основу поглядів даної школи. Але концепція цієї школи щодо процесу сприйняття також виявилася нежиттєздатною, хоч і відіграла велику роль у подоланні механістичності асоціативного підходу. Гештальтпсихологія приписує сприйняттю здатність перетворювати дію матеріальних подразників зовнішнього середовища. Таким чином, згідно з поглядами цієї школи свідомість не є об'єктивною функцією психіки, заснованої на адекватному відображенні навколишнього світу. Сприйняття відривається від зовнішнього світу, сприймається як категорія суб'єктивного ідеалізму. Воно позбавляється якій би то не було об'єктивності.

Інший крок у подоланні ассоцианизма був зроблений М. І. Сєченовим. Завдяки йому паралельно з розвитком концепції гештальта розвивалася рефлекторна концепція психіки, яка зараз прийнята за основу багатьма зарубіжними психологічними школами. Рефлекторна концепція відображення є компромісом між механістичним матеріалізмом ассоцианистов і суб'єктивним ідеалізмом представників гештальтпсихології. Відповідно до неї сприйняття не є механічним процесом, але також і не являє собою процес, повністю відірваний від об'єктивних реалій світу. Сприйняття є процес у своєму роді творчий. У ньому сукупно поєднуються реальні властивості сприйманого об'єкта та індивідуальні характеристики сприймає суб'єкта. У своїй книзі «Рефлекси головного мозку» І. М. Сєченов надав теоретичне обгрунтування цілісності взаємовідносин організму і зовнішнього середовища. А у своїй роботі «Елементи думки» він написав про процес сприйняття так: «Організм без його зовнішнього середовища, що підтримує існування, неможливий, тому в наукове визначення організму повинна входити і середовище, що впливає на нього».

У середині минулого століття у вітчизняній психології був сформульований діяльнісний підхід до вивчення психіки. Одним з основних його авторів був академік А. Н. Леонтьєв. Даний підхід характеризується тим, що кожне психічне явище розглядається у зв'язку з діяльністю людини. Процес сприйняття нерозривно пов'язаний з діяльністю. На кожній стадії онтогенезу (індивідуального розвитку) людина має провідним типом діяльності. У формуванні будь-якого типу діяльності на кожному віковому етапі безпосередньо бере участь процес сприйняття. Крім того, з розширенням сфер діяльності сприйняття якісно змінюється. Це взаємовплив схоже з взаємовпливом сприйняття і навчання. Тут необхідно розділити два поняття. У психології існують два терміни, які є синонімами терміна «сприйняття». Вони взяті з латинської мови і введені в термінологічний апарат психології саме для того, щоб зробити акцент на відмінності двох типів сприйняття. Це терміни «перцепція» і «Апперцепція». Перцепція - безпосереднє сприйняття об'єктів навколишнього світу. Апперцепція - сприйняття, що залежить від минулого досвіду людини, від змісту його психічної діяльності та його індивідуальних особливостей. Розрізняють стійку апперцепції, що залежить від сформованих якостей особистості, таких як світогляд, переконання або вірування, освіта, і апперцепції тимчасову, залежну від ситуативного психічного стану.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Альдегіди та кетони | Регулювання швидкості зменшенням первинної напруги
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-07-13; Просмотров: 1019; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.