Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Вправи на розвиток голосу




Модуль № 2-3

Модуль № 1

Лабораторне заняття № 4

Добір та аналіз мовленнєвого матеріалу для відпрацювання навичок виразного мовлення.

1. Добір і аналіз мовленнєвого апарату для розвитку звукової культури мовлення:

- на звуки;

- на диференціацію звуків;

- на розвиток мовленнєвого дихання;

- на розвиток голосу;

- формування образності мовлення.

2. Гігієна голосового апарату вчителя.

Самостійна робота

Підготувати реферати з тем:

Соціолінгвістичні та психологічні аспекти культури мови.

Українська мова: історія і сучасність.

Висловлювання і текст.

Культура писемного сприймання.

Культура писемного наукового мовлення.

Культура діалогу.

Рівні уміння у професійному спілкуванні (вербальні та невербальні).

Основні формули мовленнєвого етикету.

Етика професійного мовлення вчителя та етикет.

Культура вживання професійної логопедичної термінології.

Вдосконалення техніки мовлення вчителя-логопеда.

Завдання: доберіть мовленнєвий матеріал для розвитку звукової культури мовлення «Абетка логопеда».

На звуки:

- у складах

- у словах

на початку слова

у кінці

у сполученні з різними приголосними

- у реченнях (10-15)

- у чистомовках (10-15)

- у віршах

- у скоромовках

- завдання на розвиток фонематичних процесів: визначення

• наявності даного звуку у слові (поряд з опозиційними та ви­падковими звуками),

• першого звуку у словах (-),

• останнього звуку у словах (-),

• спільного звуку у словах,

- загадки,

- цікаві завдання, кросворди тощо.
Тексти для читання (2 - 3)

На диференціацію звуків:

- у складах закритих і відкритих
з 2 букв, з 3 букв

по два склади, по три склади

- у словах,

- у реченнях,

- у віршах,

- скоромовках,

- у текстах для читання,

- у цікавих завданнях:

 

• провідміняти речення,

• скласти речення.

. Підготуйте публічний виступ для батьків на 4- 5 хвилин.

Орієнтовні теми:

• Правила мовленнєвої поведінки у сім'ї.

• Як порушення мовлення у дітей впливають на навчання у школі, (на писемне мовлення, на соціалізацію особистості).

• Як запобігти рецидивів заїкання у дітей.

• Розвивайте у дітей спостережливість фонематичні процеси, дрібну моторику, фонематичний аналіз, увагу та пам'ять, розум тощо).

Підготуйте вітальне слово з нагоди:

• дня народження однокурсника;

• Дня вчителя;

• ювілею улюбленого викладача.

3. Підготуйте науковий текст на прикладі реферату (теми до­даються).

4. Зробіть переклад з російської мови на українську логопедич­них термінів і професійних виразів.

Підготувати повідомлення з теми:

Культура сприймання публічного виступу.

Зовнішня культура оратора.

Розробити виступ фахівця - логопеда під час:

- педагогічної наради,

- на батьківських зборах,

- науковій конференції тощо.

Вправи на розвиток мовленнєвого дихання

№ 1. "Свічка"

Уявіть, що перед вами свічка величезного розміру з великим полум'ям. Його треба погасити. Зробіть вдих, затримайте на секун­ду подих, потім подуйте "на свічку". Не згасла? Подуйте ще раз, і ще. Якщо покласти долоню на живіт, то під час видиху можна відчути активні рухи діафрагми й нижньочеревних м'язів, при цьому живіт втягується.

Повільно, рівно дуйте "на полум'я", але не з метою погасити, а лише відхилити полум'я й тримати його у відхиленому стані якомога довше. Долонею ви відчуєте, як повільно й рівно підтягується низ живота, тобто скорочуються нижньочеревні м'яза. Ця вправа тренує повільний, рівний видих.

Перед вами 3,4,... 15 уявлюваних свічок. Погасіть кожну свіч­ку окремо. Обсяг вдиху не збільшуйте. При видиху ви відчуєте долонею ритмічні, переривчасті, активні рухи діафрагми.

№2.

Устаньте прямо, підніміть плечі вгору, відведіть їх назад, на­беріть повітря, плечі опустіть, вага тіла рівномірно розподілена на обидві ноги, підборіддя становить прямий кут із шиєю, немає мязової напруженості; на рахунок раз ■ два зробіть вдих, на ра­хунок три - чотири - п'ять - шість — видих. Стежте за рухами діафрагми. Вправа можна поєднувати з рухами рук. Руки в сто­рони -і вдих, уперед -і видих. Підняти над головою -і вдих, уперед -і видих. Підняти над головою -і вдих, опустити з боків -і видих. Щораз збільшуйте час видиху.

№3.

Устаньте прямо, руки вздовж тулуба. На звуці [п-фффф] видих­ніть повітря, після чого рефлекторно відбувається вдих (живіт при цьому висувається вперед). Тепер на видиху вимовте звук [з] пере­ривчасто й повільно, наче поштовхами викидаючи звук [зззз-сссс-сссс...]. Знову зробіть вдих і на видиху тягніть звук [з]. Виконуйте цю вправу 5 разів, а через кілька днів - доведіть до 10 разів.

№4.

Устаньте прямо, руки вздовж тулуба. Дивіться перед собою, плечі розгорнуті. На звуці [п-фффф] видихніть повітря — живіт втягується, після чого рефлекторно відбувається вдих і живіт висувається вперед. На видиху тягніть звук [ш]: [ш-ш-ш-ш-ш-...] Потім знову — вдих. На видиху рахуйте: 1, 2, 3...15. Повторіть вправу 5 разів.

№ 5.

Устаньте прямо, руки вздовж тулуба. Згадайте звуки природи і

відтворіть їх на видиху. Ось свистить вітер: [ссссссссс ] Шумить

ліс: [шшшшшшш...] А от з'явився джміль: [джжжжжж...]

Робіть все спокійно, вільно, щоб повітря на цих звуках безпере­шкодно "випливло у природу".

6. "Пильщики".

Уявіть, що ви пиляєте колоду. Почали розпилювати зі звуком: [зіс!сі сіс!сі] Спочатку звук [з.]уривчастий, короткий, як і рухи рук, тому що пила "входить у деревину". Чим ширше амплітуда рук, тим довше тягнеться звук: [ссссс...сссссс...ссссс...]

7. "Проколотий м'яч"

У вас у руках на рівні грудей уявлюваний великий гумовий м'яч. Якщо на нього натискаєш — чутний звук вихідного повітря. Натискайте на м'яч долонями й імітуйте повітря звуком: [ссссс...] Руки сходяться повільно: вони неначе відчувають опір "м'яча". І так само, повільно, із силою, виганяється з "м'яча" (ваших легенів) повітря: [сссссс...] Усе ближче руки, усе менше повітря в "м'ячі". Нарешті долоні повітря в активному русі зійшлися. І цим рухом "викинувся" невикористане у звучанні повітря.

8. "Запашна троянда".

Устаньте прямо, долоні покладіть на ребра з обох боків грудної клітки. Уявіть собі, що ви нюхаєте троянди. Повільно вдихайте через ніс цей квітковий запах - і помітите, як ребра грудної кліт­ки розсунулися? Ви це відчули долонями. А тепер видихніть - і ребра опустилися, а ваші долоні проконтролювали це. Щоб уник­нути запаморочення, вдих повинен бути неглибоким. Повторіть 3-4 рази.

9. "Старт".

Візьміть у руки годинники із секундною стрілкою й почніть уго­лос рахувати час по секундах: "Десять! Дев'ять/ Вісім! Сім! Шість! П'ять! Чотири! Три! Два! Один! Пуск!" Рахунок ведіть голосно, уривчасто, рівномірно, на одному видиху, без добору повітря: пере­ривайте видих у паузах між вимовленими цифрами. Диктуйте чітко, так, щоб це було чутно людині, що перебуває на деякій відстані від вас. Чи вистачило у вас дихання на весь рахунок до слова "Пуск!"? Якщо ні, то почніть рахунок з меншої цифри. Зверніть увагу на те, щоб останні слова: "Один! Пуск!" — пролунали у вас на вільному, не утрудненому видиху, енергійно й голосно.

№ 10.

Ходьба по коридору або під час прогулянки на свіжому пові­трі. Робіть один крок -і вдих, на 4 кроки -і видих. Через кожні 2-3 дні збільшуйте тривалість видиху на один крок, щоб через місяць або півтора робити видих на 10-15 кроків (вдих же при цьому за­лишається постійним на один крок). На видиху можна вимовляти скоромовку, щораз збільшуючи число слів у ній, або читати вірш (невеликий, з чотирьох рядків). Пам'ятайте, що в процесі вико­нання вправ тренується тривалий видих.

1. "Стогін"

Уявіть, що у вас болить горло або голова, або просто відчуваєть­ся втома. Губи злегка зімкнені, м'язи шиї, плечей, рук вільні. Ви на звуці [м] тихо стогніть. Відчуйте вібрацію на губах, носоглот­ковій області, на твердому піднебінні, у головному резонаторі. Не завищуйте й не занижуйте звук! Відшукайте свій "центр" голосу (тон, на якому особливо рівно й вільно звучить голос). Потім ви­мовляйте звукосполучення:

[ма - мо - му - мє - мі - ми] [ мам - мом - мум - меж -мім - мим]...

Довго й протяжно тягніть звук [м], після чого разом як одне слово, вимовте на "стогоні" фразу: "мама, меду нам". При про­мовлянні фрази зливайте слова в одну безперервну лінію звучання: мамомедунам.

А тепер вимовте під час "стогону" склади з іншими сонорними:

[ллламм-ллломм-ллумм-ллемм-ллимм-ллимм]

[ннамм-нномм-ннумм-ннемм-ннимм-ннимм]

\ррамм-рромм-ррумм-рремм-рримм-рримм]

Вимовляєте голосні м'яко. Рот відкривається вільно на голо­сних звуках і зараз же закривається для "стогону" на сонорних звуках

№ 2. "Гудок"

Разом, як гудок, тягніть голосний: ууууу.... "Гудок" не голосний, без напруги, губи в положенні "хоботка". А тепер до голосного [у] додайте голосний [о]: ууоууоууоуоууо...

А тепер з голосним [а]: ууаууаууаууа...

Потім з голосним [є]: ууеууеууеууеууе...

Потім з [і]: ууиууиууиууиууи...

І, нарешті, з [ц]: ууиууиууиууиууи...

Мета цієї вправи полягає в тому, щоб домогтися єдиної якості звучання всіх голосних [о, а, є, і, и]. Для цього треба намагатися залишати губи увесь час (і при вимові інших голосних) у положенні голосного [в] (відчутні лише легкі рухи губ і язика). А тепер гудіть, зливаючи в одну безперервну лінію звучання всіх шести голосних.

Вправи для відпрацювання чіткої дикції,

тренування дихання і голосу, формування

образності мовлення:

1. Вимовте наступні рядки, надаючи звуку дзвінкості, зібраності і волі:

Цей звір зветься лама.

Лама - дочка,

Й лама - мама.

(В. В. Маяковський).

Рожевий ранок розбудив

Ромашку, рибку і Романка,

А навкруги багато див!

Вставайте! Доброго вам ранку! (І. Січовик)

Вправу варто виконувати вдвох, щоб взаємно контролювати один одного. Розійшовшись із товаришем на можливо більшу від­стань, уявіть, що ви розмовляєте в присутності третього, сплячого, якого ви не хочете розбудити. Природно, що ви будете говорити тихо й одночасно постараєтеся, щоб той, кому адресуєте слова, чув вас точно й чітко. Стежте за леткістю звуку.

* № 2. Вимовте повільно й чітко наступні слова на розрізнення голосних звуків.

1. Ганна, адреса, автор, айстра, алгебра, нас, бал, мак, старт, рука, як, яр, отрута, ягода, яма, Аня, Ася, альт, Альбіна, Аліса.

2.бік, от, гість, горе, дощ, будинок, зорі, кіт, грудки, лом, міст, сіль, лід, сльози, рахунок, Льоня, тітка.

3.ранок, вугілля, розум, узи, в'язень, зуб, цибуля, шум, клуб, праця, кличуть, пишу, праска, союз, південь, дзиґа, юнак, юродивий, гумор, у середовище, у непогоду.

4.був — бив, вив — віл, мив — Нил, тил — тин, рись — рис, палати — пиляти.

5.би — бе, ви — ве, ги — ге, ли — ле, ми — ме, ни — не, пи — пе, ри — ре, ти — те, си — се.

Вимовте скоромовку весело, з гумором, пустотливо, посміюючись над тим, що відбувається. Потім вимовте її з наміром повідомити про щось страшне, докладно й загадково розкриваючи кожну деталь цієї надзвичайної події. Тепер вимовте її у швидкому темпі, начебто ви біжите до зупинки автобуса, ви добігли... але автобус пішов!

11. "Фома невіруючий"

Вимовте наступні фрази з різною інтонацією, виділяючи окремі слова.

Ви начебто ведете діалог з товаришем, який, як "Фома невіруючий", бере під сумнів кожне ваше слово. Відстоюйте правоту своїх слів спо­кійно, переконано. Більшу переконаність надає мовленню зниження тону голосу на наголошеному складі. Простежте за цим у вправі:

1.Мімози Мила мамі купила. (Вимовляйте з рівною, спо­кійною інтонацією).

2. Мімози Мила мамі купила? (Вимовляйте логічно, інто­нацією виділяючи перше слово).

3. Мімози Мила мамі купила. (Відповідаючи, також інто­нацією виділяйте перше слово).

4.Мімози Мила мамі купила?

5.Мімози Мила мамі купила.

6.Мімози Мила мамі купила?

7. Мімози Мила мамі купила.

8.Мімози Мила мамі купила?

9.Мімози Мила мамі купила!

Всі слова фрази вимовляєте разом, спокійно, не «ковтайте» кінці фраз. Вся фраза до кінця повинна бути добре озвучена. За­вжди домагайтеся цього.

Використайте й інші тексти, в яких багато сонорних звуків. Наприклад:

Мала з села вола вела. В село віл малу вів.

Білча в дуплі горіх хова. Прийшла пора горіхова.

Ми плакати - не плакали нам плакати нема коли.

№ 12. Вимовте віршовані рядки, міняючи темп вимови (починайте повільно, потім поступово прискорюючи й, нарешті, швидко).

13. Прочитайте з різною інтонацією наступні скоро­мовки:

1. Пироги перепечені, перцем переперчені.

2.В ямі не спиться вусатому сому. Сому вусатому сумно самому.

3.Мухомор - не без химер: замість моху взяв мохер.

4.Мурий з Мурмуркою вечеряли куркою: - Мур-мур-мури! Гар-р-рні кур-р-ри!

14. Вимовте, дотримуючись правильного видиху:

Ми всі мусимо великими, спільними зусиллями нищити ту їдку отруту, що хотіла випалити в душах українців зі східних земель кожне найдрібніше почуття, з якого складається вели­ка національна свідомість, національна гідність, національна окремішність, а передовсім — почуття нерозривної національної спільноти. (Олена Теліга)

15. Прочитайте й обдумуйте гекзаметр, складений А. В. Прянишниковим.

Завдання:

1. Для розвитку стійкості голосу починайте читати перший ря­док гекзаметра монотонно на середній висоті, потім, зробивши до­бір повітря, продовжуйте читати другий рядок - також монотонно й на середній ноті, потім третій і т.і. Стежте, щоб голос не тремтів, не гойдався, увесь час був рівним, на одній і тій саме ноті.

2.Для розвитку висоти голосу перший рядок гекзаметра ви­мовте на найнижчий для вас ноті, другий рядок вищим тоном - до найвищої для вас ноти. Потім по гамі назад.

3.Для розвитку сили голосу перший рядок читайте пошепки, другий - голосніше, третій ще голосніше й т.д., але не кричіть. Потім назад — до шепоту.

4.Для розвитку темпу починайте читати перший рядок повіль­но, другий швидше, третій ще швидше... Потім назад.

Твердо запам'ятай, що перш, ніж слово почати у вправі, Треба клітку грудну розширити злегка й при цьому Низ живота підібрати для опори дихальної звуку. Плечі під час подиху повинні бути в спокої, нерухомі. Кожний рядок вірша говори на одному видосі. І простеж, щоб груди не стискувалися протягом мовлення.

Закінчивши читання рядка, не поспішай з переходом до

наступного:

Витримай паузу коротку в темпі вірша, у той же час

Повітря частину добери, але лише користуючись нижнім

диханням.

Повітря стримай на мить, потім уже читання продовж. Чуйно стеж, щоб кожне слово було почуте: Пам'ятай про дикцію ясну й чисту на сполучених звуках; Рот не лінуйся відкривати, щоб для голосу шлях був вільний; Голосу звук не повинен бути з глухим, придиховим від­тінком -

Голос і в тихому звучанні повинен зберігати металевість. Перш ніж робити вправи на темп, висоту й гучність, Потрібно увагу направити на рівність і стійкість звуку: Пильно слухай, щоб голос ніде не тремтів, не гойдався, Видих вести ощадливо - з розрахунком на цілий рядок. Зібраність, дзвінкість, леткість, стійкість, повільність, Плавність' - от що уважним слухом спочатку шукай у вправі. № 16. «Відгадай, хто так говорить?»

Мета: усвідомлення характерних для кожного з вербальних та невербальних знаків, особливостей, недоліків, штампів мовлення, розвиток спостережливості.

Інструкція: - У мовленні кожного з нас є якісь слова, особли­вості, вимова, допоміжні жести, знаки, які або надають "індиві­дуального стилю" нашому мовленню або заважають сприйманню. Продемонструйте, не називаючи того, кому вони належать. Група спробує відгадати, кому це слово чи знак належить.

II Варіант. Кожний отримує картку з ім'ям іншого. По черзі гравці зображають характерне для цього товариша слово, вираз обличчя чи жест. Потім обговорюють, чому не впізнали себе.

17. «Монолог на тему...»

Мета: Оволодіння перцептивною функцією мовлення та при­йомами орієнтації на різні типи слухачів.

Завдання: підготувати монолог на легку тему, наприклад, мій улюблений фільм, мультфільм, пісня, письменник, актриса, книга і обґрунтувати, чому він (вона) улюблений.

Розповісти викладачеві, фахівцю, другу

18. «Інтонаційний тренінг».

Мета: Відпрацювання навичок передачі голосом різноманітних емоцій, та відтінків почуттів.

А. Промовити речення "Іди сюди" з якнайбільшою кількістю різноманітних інтонацій ("Зачини вікно", "Йди обережніше", " Допоможіть", "Зайди до кімнати").

Б. Впізнай інтонацію

Один гравець промовляє коротку фразу: "Відійди від вікна" (-"Відкрий книгу"), а інші - повинні з'ясувати, що він намагався передати.

В. Знайди себе

Гравці по черзі промовляють на диктофон одну і ту ж фразу "Зачини двері", "Поклич Колю" з однаковою інтонацією. Пізніше ведучий, переписуючи з диктофона на магнітофонну стрічку, на­вмисно плутає послідовність.

19. Формування образності мовлення.

Мета: відтворення механізму утворення та розуміння метафор як засобу створення образності мовлення.

Вправи:

1. Знайдіть зв'язок між поняттями шляхом побудови асоціа­
тивного ряду проміжних ланок: скеля - шафа, міф - озеро, думка
- комп'ютер, Дніпро - телефон. Кожний учасник гри складає свій
власний асоціативний ряд понять. Наприклад,

Скеля-підніжжя-ліс-дерево-дошка-шафа, Думка-голова-мозок-інтелект-штучний.

2. Ускладнені варіанти

• Складіть подібний асоціативний ряд за певну кількість кро­ків (6,5,3) за мінімальну кількість. Спробуйте художньо описати певний предмет, прямо не на­зиваючи його.

ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ РЕФЕРАТІВ

Тема І. Культура мовлення як складова частина загальної культури людини та професійна необхідність учителя.

1. Культура мовлення як етап формування педагогічної май стерності.

2.Культура мови та культура мовлення.

3.Взаємозв'язок загальної культури вчителя та його мовлен­нєвої культури.

4.Вимоги до мовлення вчителя на сучасному етапі розвитку суспільства.

5. Вчитель - комунікативний лідер.

6.Специфіка Професійного мовлення вчителя -логопеда.

7. Мовленнєвий етикет - дзеркало загальної культури людини.

8.Культура поведінки і культура мовленнєвого спілкування.

9.Етика професійного мовлення вчителя і етикет.

 

10.Мовленнєвий етикет учителя у системі педагогічного спіл­кування.

11.Стилі професійно-педагогічного спілкування.

12.Педагогічний такт учителя, його особливості.

13.Самовиховання ввічливості й тактовності.

14.Норма та етикет у культурі мовлення.

15.Театральна педагогіка. Як нею оволодіти?

16.Проблема некомунікабельності окремої людини і шляхи її вирішення.

17.Мовні норми. їх становлення, розвиток та історично обу­мовлена динаміка.

18.Культура мовлення та мовленнєві помилки.

19.Основні особливості стилів мовлення.

20.Як досягти стильової єдності у мовленні.

21.Слова-паразити у професійному мовленні вчителя.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 148; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.082 сек.