КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Особливості розвитку соціальних знань в XVII ст
т ія XVII ст. характеризується інтенсивним про- природного права цесом розвитку знань про людину, суспіль- та суспільного договору ство. Соціальне пізнання за формою і змістом істотно відрізняється від попередніх: виникали нові галузі наукових знань (політична економія, соціальна статистика, демографія та ін.), використовувалися спеціальні методи соціальних досліджень, чітко ставилося питання про використання математичних методів соціального пізнання і прогнозування розвитку соціальних процесів. Антифеодальна боротьба, що розгорнулася ще в XVI ст., зростання буржуазії співпадали з насущними інтересами народів, які страждали від безправності та свавілля багатіїв. В XVII ст. вперше за багатовікову історію людства висувається і широко обґрунтовується уявлення про загальну правову рівність людей незалежно від їх соціального походження і стану. Вимоги ліквідації соціальних станів, усіх форм феодальної залежності, встановлення загальної рівності перед законом, обгрунтовані прогресивними мислителями, мали загальнолюдський характер. Класичним втіленням соціального, політико-правового світогляду стала теорія природного права. Традіційно ототожнюючи суспільство з державою, теоретики природного права, на відміну від античних мислителів, пояснювали суспільність людини не з її природної доброзичливості й схильності до спілкування із собі подібними, а, навпаки, з її нібито природженої асоціальності. Одним з перших відомих теоретиків школи природного права та суспільного договору став нідерландський учений Туго Гроцій (1583— 1645). У XVII ст. Нідерланди — одна з найрозвинутіших капіталістичних країн. Тоді успішна революційна боротьба проти гніту іспанського короля та феодалів принесла їм незалежність і створення республіки, де влада належала верхам торгової буржуазії. За участь у революції Гуго Гроцій засуджений. Згодом емігрував до Франції. Там і написав відомий трактат «Про право війни і миру» (1825), де викладено доктрину про соціальне, політичне право та державу. Вихідні, початкові пункти учення Гуго Гроція — природа людини, соціальні якості людей, їх природні права. Джерелом природного права є людський розум, в якому закладено прагнення спокійного і розумного спілкування людини з іншими людьми. На такій основі визначаються пропозиції природного права (вимоги розуму), до яких належать Утримання від чужого майна, повернення одержаної чужої речі і відшкодування вигоди, що її одержали за користування чужою річчю та ін. Встановлене волею людей право ділиться на людське і божественне
5* і відповідає рекомендаціям природного права. Вихідні, стрижневі категорії доктрини — поняття і зміст справедливості і природного права — розкриваються через ті приватно-правові інститути, втілення яких у законодавстві мало важливе значення саме для зростаючої буржуазії. Суспільство має одну мету: користуватися своїми надбаннями, забезпечувати кожного спільними силами за спільною згодою. Тому справедливість як умова співжиття цілком полягає в утриманні від посягань на чуже добро. Гуго Гроцій твердив, що колись існувало природне становище, коли не було ні держави, ні приватної власності. Укласти ж договір про створення держави людей штовхали прагнення до спілкування, їх здатність підходити до всього розумно і зважено, до цього ж побу-джував і сам розвиток людства, втрата ним початкової простоти. Тоді феодальним концепціям «боговстановленості влади» і протистояла теорія договірного походження держави. Спочатку люди об'єднались у державу не за божественним велінням, а добровільно, переконавшись на досвіді в безсиллі окремих розсіяних сімейств протистояти насиллю; звідки і веде своє походження громадянська влада. Ідея договірного виникнення держави висловлювалася в історії соціальної, політико-правової думки задовго до Гуго Гроція, а в реальній практиці середніх віків угоди укладались між феодалами, між феодалами і містами, що стали формою, джерелом права. Та лише Гуго Гроцій договір про створення держави розглядає як вихідне, початкове поняття теорії держави. Метою держави є охорона приватної власності. Держава визначалась як «досконалий союз вільних людей, укладений заради дотримання права і загальної користі». Церковна ж влада із законами та нормами людського життя є ознакою держави. При створенні держави народ міг обрати будь-яку форму правління, але, обравши її, народ мав коритися володарям і не міг ні народ, ні володар без згоди всіх змінювати форму правління, бо договори за природним правом мали виконуватися. Саме тому Гуго Гроцій вважав правомірною будь-яку існуючу форму правління і заперечував право підданих чинити опір хоча б і несправедливим вимогам влади. Помірковане за змістом соціально-політичне вчення Гуго Гроція відображало становище нідерландської буржуазії, що перебрала влади і була настроєна консервативно. Та теоретична основа радикальних антифеодальних програм, висунутих попередниками, детально розробляється і Гуго Гроцієм. Непорушність договорів між державами — один з принципів міжнародного права. Розгорнуту форму теорія суспільного договору знайшла в XVII— XVIII ст. (Томас Гоббс, Барух Спіноза, Джон Локк, Генрі Айртон, Джон Лільберн, Жан-Жак Руссо та ін.) у зв'язку з боротьбою бур- жуазії проти феодалізму та абсолютної монархії, ставши ідейним обґрунтуванням посягань буржуазії на соціально-політичне панування. У середині XVII ст. в Англії здійснено буржуазну революцію. У союзі з новим дворянством буржуазія боролася проти монархії, проти феодального дворянства і проти панування церкви. У період революції в Англії серед захисників абсолютизму дуже складну і досить своєрідну позицію займає англійський філософ Томас Гоббс. Його соціологічні погляди пов'язані з філософією природи і людини. Світ є сукупністю речових субстанцій — тіл. Людина займає проміжне місце між природними та штучними тілами, є природним тілом, але як громадянин бере участь у створенні штучного тіла — держави, «смертного бога». В природному, тобто в договірному, стані люди рівні фізично і розумово. Рівна здатність правити і захоплювати одні і ті ж речі веде до невпинної, безперервної боротьби. Саме тому природне становище — це війна «всіх проти всіх», бо навіть якщо і нема битв, все ж явно виявляється воля, прагнення боротися. Ось тут і діє природне право, яке Томас Гоббс трактує як свободу робити все для самозбереження, в тому числі і посягати на життя інших. Але антропологічна рівність не забезпечує досконалих переваг і нікому не дає гарантій безпеки. Гарантію безпеки людям могло б забезпечити чітке дотримання рекомендацій, порад природного розуму або природного закону, загальне право якого полягає в тому, що всяка людина має добиватися миру, оскільки у неї є надія досягти його, то людина може використати будь-які засоби, що дають переваги на війні. Звідси випливає зібрання природних законів, за якими для встановлення загального миру розумно піти на взаємне обмеження прав усіх людей. Соціальність тотожна державно-політичному формуванню і створюється шляхом укладання між соціальними спільностями суспільного договору. Додержання договору гарантує мир, тобто безпеку. В безпеці відсутній страх порушувати договір, тому в природному становищі не діють природні закони. Людина за природою не соціальна. Постійне існування соціальності гарантує лише те, що виникає не з взаємного перенесення один на одного відповідальності через договір, але як умова можливостей договору, «трансцендентних» йому. Це більше, ніж згода, або одностайність. Це реальна одностайність, втілена в одній особі за допомогою згоди між кожною людиною, і так колись кожна людина сказала кожній іншій людині: Уповноважую таку людину або зібрання осіб і передаю їм своє право управляти собою за умови, що вони теж передають право ними Управляти і санкціонуватимуть всі його дії. Виникаюча держава, Демократична, аристократична або монархічна, цінна сама собою. Отже, Томас Гоббс формував своє вчення про право і державу на основі вивчення природи і пристрастей людини. Думка Гоббса про пристрасті і природу людини надто песимістична: людям властиві суперництво, прагнення до наживи, недовір'я (прагнення до безпеки), любов до слави, честолюбство. Ці пристрасті роблять людей ворогами: «людина людині вовк». Тому природний стан там, де немає влади, тримає людей у страсі, вони знаходяться у стані «війни всіх проти всіх». Пагубність стану «війни всіх проти всіх» побуджує людей шукати шляхи до припинення природного стану, а отже, встановлення природних законів. Природні закони говорять: треба шукати миру, всім треба взаємно відмовитися від права на все. Люди мають виконувати укладені ними угоди, відмовляючись від природних прав, тобто свободи, робити все для свого самозбереження, люди передають права державі, суть якої Томас Гоббс визначав як єдину особу, яка відповідальністю за дії людей і зробила сама себе шляхом взаємного договору значної кількості людей з тим, щоб ця особа могла використати силу та засоби всіх так, як вона вважає за необхідне для їх миру, загального захисту та добра. Ефективною формою держави Томас Гоббс вважав абсолютну монархію, але в численних роз'ясненнях і застереженнях, по суті, відводив основне місце прогресивним принципам правління державою, необмеженості державної влади. І те, що Томас Гоббс писав про абсолютність державної влади, стосувалося сфери публічного політичного права. Забезпечення миру і безпеки в державі вимагає покладення на підданих у сфері політичних відносин одних лише обов'язків, надання суверену — лише прав. Але у сфері приватноправових відносин підданим мають надавати широку правову ініціативу, систему прав, свобод та їх гарантій. Відсутність у підданих яких-небудь прав щодо суверена пояснюється Томасом Гоббсом як правова рівність осіб у їх взаємних відносинах. Та Гоббс не прихильник поділяти суспільство на привілейованих і непривілейованих. Забезпечується рівна для всіх справедливість за принципом: не можна забирати ні в кого те, що йому належить, треба поважати непорушність договорів, можливість захисту для кожного в суді, визначення рівних податків та ін. Приватна власність — умова співжиття, необхідний засіб миру. У працях Томаса Гоббса викладено розуміння свободи як права робити все те, що не заборонено законом: там, де суверен не виклав ніяких правил, підданий вільний чинити або не чинити на свій власний розсуд. Мета законів не в тому, щоб утримати підданих від всяких дій, а в тому, щоб дати їм правильний напрям. Закони схожі на огорожу край дороги, тому зайвий закон шкідливий і непотрібний. Томас Гоббс вважав, що необхідною гарантією правопорядку і законності є необмежена влада короля. Засуджував і громадянську війну, вбачаючи в ній відродження ганебного стану «війни всіх проти всіх». Права державної влади сумісні з інтересами тих класів, які здійснили в середині XVII ст. в Англії буржуазну революцію. В теорії суспільства і держави Томаса Гоббса є зародки матеріалістичного розуміння суспільних явищ. Установлена в результаті революційних подій в Англії конституційна монархія відкрила великій буржуазії можливість перебрати на себе реальну владу і управління державою. Гострі суперечності епохи знайшли відображення в ученні голландського філософа Баруха (Бенедикта) Спінози (1632-1677), 3 ідеєю чіткої закономірності, причинної обумовленості всіх явиш природи і пов'язане політико-правове вчення. Необхідність, відповідно з якою існують і діють природа і кожна її частина, і є природне право, і важливо, що природне право Барух Спіноза ототожнював з «могутністю» — здатністю будь-якої частини природи до самозбереження: «право кожного поширюється так далеко, як далеко поширюється притаманна йому могутність». Людина така ж частина природи, як і всяка інша, прагнення до самозбереження визначає всі її пристрасті, афекти, тобто стан тіла, і їх усвідомлення. На пізнанні пристрастей (афектів) людей і прагнув Спіноза побудувати вчення про право і державу. На політико-правове вчення Баруха Спінози, безперечно, певний вплив мали капіталістичні відносини. За природою людина егоїстична і користолюбна, писав Барух Спіноза, і кожний захищає чужий інтерес тільки тому, що думає, як зміцніти своє благо, засуджуючи гонитву за наживою, ненаситну жадобу до багатства як безумство, безрозсудливість, що ними охоплені натовп, злидарі. Та вчення про суспільство, державу, природне право формується на уявленні, що користолюбство поряд з іншими афектами є вічною і незмінною рисою людської природи. Якщо ж кожний з величезним запалом шукає особистої користі, гадає Барух Спіноза слідом за Нік-коло Макіавеллі, а за справедливіше вважає ті закони, що необхідні для збереження і примноження його надбання, то політика має базуватися на тому, що умовою досягнення загального блага є забезпечення приватної власності. Об'єктивно це вело до визнання буржуазного суспільства і відносин природними, відповідними природі людини. Ось чому теорія права і держави, побудована на такій основі, по суті, могла б бути лише буржуазною. В ученні про суспільство, державу і природне право Барух Спіноза продовжує концепцію про державу Томаса Гоббса, але на відміну від нього вищою формою влади вважає не монархію, а демократичне правління і обмежує всевладдя дер- жави вимогами свободи. Барух Спіноза є прихильником ідеї суспільного договору, але ця ідея розуміється ним дуже своєрідно. Необхідність держави і законів обумовлена природною причиною — суперечностями між пристрастями і розумом людей. Людина тоді вільна і могутня, коли керується розумом, а більшість людей (натовп) одержимі пасивними афектами, що штовхають і побуджуютьдо нерозумних вчинків, а це і обумовлює необхідність права і держави. Якби люди від природи так були створені, що нічого не бажали б, крім того, на що їм вказує справжній розум, то суспільству, звичайно, не потрібні були б ніякі закони. Але людська природа зовсім інша. Кожна людина прагне до своєї користі, але більшість керується своєю думкою, захопленням, а не розумом, сповнена примхами, не рахується з майбутнім. Тому жодне суспільство не може існувати без влади, без сили, а отже, і без законів, що стримують пристрасті і неприборкані пориви людей. Закони, що забезпечують заохочення або карають, необхідні для того, щоб підкорити розуму пристрасті, щоб стримати натовп, тримати людей і дотримуватися порядку і законності в суспільстві. Розумною і наймогутнішою державою вважалась демократична. В демократичній державі менше можно боятися безглуздя, недоладності, бо майже неможливо, що більшість зійшлась на одному безглузді, недоладності. Особливості демократії в тому, що влада і закони не протистоять народу і не суперечать його свободі. Проголошена в Англії в ході революції республіка незабаром загинула. Реставрована монархія та реакційна політика Стюартів викликала широке незадоволення, і їх було повалено. Прийнятий тоді, в 1689 році, «Білль про права» закріпляв основні правові вимоги буржуазії, державно-правові гарантії законності і правопорядку. «Славна революція» сформувала в Англії конституційну монархію, закріпила соціально-становий компроміс буржуазії з дворянством. Правові соціально-політичні теорії і концепції, підсумки «славної революції» знайшли обґрунтування в працях англійського філософа Джона Локка (1632-1704). В творі «Два трактати про правління» дається критика теологічно-патріархальної теорії і викладається концепція природного права та суспільного договору. Концепція Джона Локка підсумовувала попередній розвиток буржуазної політико-пра-вової та соціальної теорії природного права і суспільного договору, а програмні положення доктрини містили найважливіші державно-правові вимоги буржуазії. Важлива особливість вчення Джона Локка в тому, що обґрунтовується ідея прав та свобод людини, існуючих в додержавному стані. Природний стан — «стан повної свободи в дії та розпорядженні своїм майном та особою», «стан рівності, за яким уся- ка влада і всяке право є взаємними, коли ніхто не має більше за іншого». Природним правом є власність, як право на власність, шо виступала як право на власну особистість (індивідуальність), на свої дії, на свою працю та її результати. В ученні Джона Локка ідея трудової власності служила аналогії приватної буржуазної власності. Саме праця відділяє «моє» і «твоє» від загальної власності; власність — щось нерозривно пов'язане з особистістю і «те, що людина вилучає з предметів, створених і наданих їй природою, зливається зі своєю працею, з чимось таким, що їй невід'ємно належить». В природному стані всі рівні, вільні, мають власність і все це надбання миру і доброзичливості. Та будь-який закон потребує гарантій. Для створення гарантій природних прав і законів люди відмовилися від права самостійно забезпечувати права і закони. Суспільна згода, гарантії природних прав і свобод стали справою державною. Межі влади держави за всіх форм правління — природні права підданих. Державна влада не може брати на себе право повелівати за допомогою довільних деспотичних указів, навпаки, вона зобов'язана дотримуватись правосуддя, визначати права підданого за допомогою проголошених законів. Влада не може позбавити будь-яку людину частини власності без її згоди. Джон Л окк висловив ідею розподілу влади, вважаючи головним у її розподілі — забезпечення законності, непорушності правопорядку. Політико-правові, соціальні теорії та концепції Джона Локка мали величезний вплив на подальший розвиток соціально-політичної думки. Особливо широке розповсюдження мала теорія природних невідчужуваних прав людини, використана Джефферсоном та іншими теоретиками американської революції і введена пізніше до французької Декларації прав людини і громадянина. На розвиток соціальної, політико-правової думки і конституцій мали вплив також теорії поділу влад, що слідом за Джоном Локком плідно розвивали Монтеск'є та інші теоретики природного права і суспільного договору, концепцій держави. Теорія природного права та держави знайшла розвиток і в творах філософів, соціологів та правознавців Німеччини, Італії, Росії, Швеції, Данії та ін. Вчення Самуїла Пуфендорфа (1631-1694) формувалося під впливом теорій Гуго Гроція, Томаса Гоббса та ін. Істотна відмінність теорії Самуїла Пуфендорфа — в намаганні примирити теорії Гоббса і Гроція, використовуючи загальний для них раціоналізм. Спроба створити світську правову теорію, світські в своїй основі вчення про державу, відстояти свободу думки тоді в умовах Німеччини стала прогресом. Проте Самуїл Пуфендорф обґрунтовував і необхідність збереження кріпосництва і князівського абсолютизму. Відкидаючи теологічну теорію походження держави, Самуїл Пу- фендорф вважає державу продуктом свідомої діяльності людей, їх рішення об'єднатися. В основі виникнення держави лежать два договори: перший — між людьми про об'єднання і вибір форми правління, другий — між людьми і обраним ними правителем про обов'язки підданих підкорятися владі і обов'язки правителя дбати про підданих. Послідовник Самуїла Пуфендорфа професор Христіан Томазій (1655—1728) першим у Німеччині почав розробляти природне право, продовжував лінію на вивільнення державно-правової науки від владарювання теології. Держава у Христіана Томазія — «природне суспільство, що містить в собі верховну владу заради блага всіх і громадянського благополуччя». Ліберальні побажання і ілюзорні теорії про віддалений суспільний ідеал виявились усього лише епізодом в історії. На зміну їм іде консервативне тлумачення природно-правових ідей, пропагується поліцейська держава. Спроба обгрунтувати основи поліцейської держави зроблена Христіаном Вольфом (1679-1754). Політична історія Італії епохи феодалізму дуже складна. Побажання політичної централізації Італії і осудження свавілля і беззаконня, характерних для феодалізму, топталися на місці. Прогресивні мислителі просвітництва Цезаре Беккарія (1738—1794) та інші під впливом ідей Гуго Гроція, Томаса Гоббса, французьких просвітителів Вольтера, Монтеск'є, Дідро, Гельвеція та інших детально займаються розробкою теорії природного права і суспільного договору, формують концепції походження держави. Пп.... На рубежі XVII—XVIII ст. остаточно фор- Сощальш і політико- _ ^ р правові вчення в Росії мується абсолютна держава. Ліквідація в Росії старофеодальних установ завершила реформи Петра І, поклала початок подоланню промислової, військової, культурної відсталості. За часів Петра І завершилась консолідація і законодавче оформлення феодалів у єдиний привілейований соціальний стан, який різко виділявся серед населення. Офіційна доктрина абсолютизму включала традиційне, теологічне обгрунтування царської влади. Період петровських реформ супроводжувався значними змінами соціальної, політико-правової основи, змісту і програми політики та соціальних заходів правлячих соціальних верств. В законодавчих актах твердилось, що імператор всеросійський є монарх самодержавний і необмежений у правах, і підкорятись його верховній владі не тільки за страх, але й за совість сам Бог велить. Реформи Петра І вважалися за загальне благо — сам цар дбає про народну користь. Та за загальним благом практично виднілося зміцнення панівних верств суспільства — феодалів, розширення їх при-вілеєв, посилення кріпосництва. Спроби використати антифеодальні за своєю спрямованістю, антитеологічні за ідейною основою, реалістичні за постановкою і вирішенням проблеми політики і права теорії, щоб обгрунтувати деспотизм і кріпосництво, супроводжувалися істотними деформаціями ряду положень теорій держави і права. Концепція суспільного договору, хоча і застосовувалася для обгрунтування абсолютизму, проте, знаходячи опертя у вченнях Гоббса, Гроція, Пуфендорфа та інших, мала інший сенс: утвердити закони кріпосництва, порядки феодалізму. Тоді ж теоретиком абсолютизму в Росії виступив священик Феофан Прокопович (1681-1736). Одержав широку богословську освіту в Києві, потім у Польщі, Італії, читав курси філософії, богослов'я, риторіки та ін. Відвідуючи Київ, Петро І знайшов Феофана Проко-повича, палкого прихильника реформ і проектів. На запрошення Петра І священик Феофан Прокопович переїздить до Петербурга, там бере активну участь у здійсненні церковної реформи. В обґрунтуванні петровських реформ і законів Феофан Прокопович виступав з трактатами, проповідями та іншими творами. Гостро критикував католицизм, обскурантизм взагалі, в тому числі мракобісся старого православного духовенства. Ліквідацію патріаршества, установ Духовної колегії, а потім Синоду Феофан Прокопович обгрунтував посиланнями на перевагу колегіального управління перед одноосібним. Поєднанням богословських та раціональних ідей Феофан Прокопович обґрунтовував необмежену монархію. Необмеженість влади самодержця випливає зі згоди, за якою народ відмовляється від своїх прав і свобод, наділяючи ними правителя, який володіє всім народом на загальну користь. Прихильником теорії природного права виступав і Василь Микитович Татищев (1686-1750) — державний діяч, організатор гірничої справи на Уралі, історик, учений, який вніс значний вклад у розвиток науки. Посилаючись на Гроція, Пуфендорфа та інших, Василь Татищев засуджував папську владу за інквізицію, за переслідування Коперника, виступав за розвиток освіти, науки. Значну увагу приділяв теорії природного права та суспільного договору. Природне становище — це становище свободи; за природою людині потрібна лише корисна свобода, «з розумом і розсудливо застосовувана». Договір взагалі розглядався як основа всякої держави, в тому числі і монархічної. Форми правління залежать від ряду об'єктивних умов: місця розташування, території і становища населення. Демократія — «загальнонародна» влада — можлива тільки в територіально невеликій державі. Представницька система вважалася ознакою аристократії (правління обраних) і характерна лише для невеликих держав (Швеція, Венеція та ін.). Росія, Франція, Іспанія та інші країни, «яко великі держави, не можуть інакше управлятися як самовласно». За- хист і детальне обгрунтування самодержавства в концепції Василя Татищева поєднується з мрією про впровадження в систему органів влади чогось на зразок представницьких дворянських зібрань, щоб упорядкувати законодавство, досягти компетентності центрального правління, припинити фаворитизм, казнокрадство, хабарі тощо. Різко виступав Василь Татищев і проти кріпосництва, вважаючи його протиприродним, що суперечить природі людини, коли людина має захищатися і оборонятися від поневолення. Розвиток промисловості, ремесла і торгівлі, прискорені реформами Петра, привели до помітного зростання впливу промисловців та купців, що формували буржуазію. Одним з перших ідеологів російської буржуазії став Іван Тихонович Посошков (1682-1726), який усі надії покладав на царя, дотримуючись традиційно-теологічного обґрунтування царської влади, виступав прихильником тотальної державної регламентації виробництва, праці, багатьох сторін побуту задля збільшення суспільного багатства. Період петровських реформ — переломний і плодотворний в історії політико-правової та соціальної думки в Росії. З ним пов'язані круті зміни змісту і форми політико-правової думки правлячого класу; на зміну патріархально-теологічним доказам і обгрунтуванню самодержавства прийшла теорія суспільного договору і природного права. Сприйняття її все ж не поставило політико-правову і соціальну думку Росії в залежність від Заходу, а, навпаки, приєднало російську думку до досягнень світової цивілізації, стимулювало і відкрило перспективи саме оригінального і самобутнього розвитку, вільного від патріархально-теологічних догм. Соціологічні концепції гдайна боротьба у Франції XVIIІ ст. розкри-періоду кризи феодалізму ла протиборство прогресивного філософського, соціального і політико-правового вчення з феодальним світоглядом, формування політичної свідомості буржуазії та народжуваного молодого робітничого класу. Просвітництво як ідейний рух — закономірний щабель у розвитку буржуазної соціально-політичної думки. Тоді в Європі проявляється політичний радикалізм, що містить корінні рішучі дії і крайні погляди. Загальновизнаним лідером французького Просвітництва виступав визначний письменник і філософ Вольтер (справжнє ім'я Франсуа Аруе, який в історію суспільної думки увійшов як пристрасний викривач католицької церкви, релігійного фанатизму і мракобісся. Феодальні порядки Вольтер критикував з позицій раціоналізму, вказував, що на зміну деспотичному правлінню прийде царство розуму і свободи, де кожна людина матиме природні права — право на особисту недоторканність, право приватної власності, свободу пре- си, свободу совісті тощо. Під свободою Вольтер розумів усунення феодальних пережитків, що сковували творчу ініціативу людини, її приватну підприємницьку діяльність. Свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів. Вольтер передбачав ліквідацію кріпосного права, вивільнення селян від залежності церкви і держави. Пропагував законність і ліберальні методи здійснення влади. Соціальні ідеї Вольтера відповідали інтересам торговопромислової верхівки французької буржуазії, спрямовували прогресивні сили суспільства на усунення феодальних порядків і повалення абсолютизму. Визначним теоретиком держави і права Франції став Шарль Луї де Монтеск 'є, чиї суспільно-політичні погляди знайшли відображення в романі «Персидські листи», а також в історичному нарисі «Роздуми про причини величі та падіння римлян». Основна ж праця — книга «Про дух законів». Хід історичного розвитку, відмічав Шарль Монтеск'є, визначається не Божою волею і не випадком та збігом обставин, а дією відповідних закономірностей. Запозичуючи ідею природного (догромадянського) стану, Шарль Монтеск'є все ж відкидає раціоналізаторські конструкції утворення держави, що виводилися із вимог природного права, не сприймав і саме поняття суспільного договору. Закономірності суспільного життя Монтеск'є розкриває через поняття спільного духу нації. За його вченням на загальний дух, моральність і закони нації впливають багато причин. Ці причини поділяються на дві групи: фізичні та моральні. Фізичні причини визначають суспільне (розміри і місце країни, чисельність населення та ін.). Моральні причини вступають у дію пізніше, з розвитком цивілізації (політичний лад, релігійні вірування, моральні переконання, звичаї та ін.). В ученні Монтеск'є піднімається до свідомості того, що історичний розвиток суспільства є результатом складної взаємодії об'єктивних і суб'єктивних причин. Серед моральних причин важливими є принципи державного ладу. Для Монтеск'є проблема раціональної організації суспільства — це проблема політична, правова, а не соціальна. Ідеал повної свободи він обґрунтовує історичними формами держави: республіка (демократія та аристократія), монархія і деспотія. Кожна з них має свій власний принцип, що характеризує державну владу, її взаємовідносини з громадянами. По суті, характеризуючи форми держави, Монтеск'є визначає і політичний режим: республіка — держава, де влада належить або всьому народу (демократія), або частині його (аристократія); монархія — це одноособове правління, що опирається на закони, і деспотія — одноособове правління, але в ній відсутні закони, процвітає свавілля тощо. Та для забезпечення законів і свободи необхідний і в республіці, і в монархії поділ влади. Шарль Монтеск'є виділяє в державі законодавчу, виконавчу і судову влади. Зосередження всієї повноти влади в руках однієї особи, установи або верстви неминуче веде до зловживання і свавілля. Крім розмежування компетенції, принцип поділу влади передбачає також надання гілкам влади спеціальних повноважень з тим, щоб вони обмежували і стримували одна одну. Вчення Шарля Монтеск'є про розподіл влади відзначалось новизною у порівнянні з попередніми концепціями держави і влади. Ідеї Шарля Монтеск'є мали величезний вплив на подальший розвиток соціальної і політико-правової думки Франції та інших країн Європи. 5. Соціально-правові вчення в XVIII ст. У XVIII ст. відомими представниками французького матеріалізму виступали Дені Дідро, Поль Анрі Гольбах, Клод Антуан Гельвецій та інші мислителі й діячі, які стояли на позиціях передових демократично налаштованих верств буржуазії. Французькі матеріалісти розгорнули фронтальну атаку на християнську релігію, критикували деїзм, тобто релігійно-філософське вчення, що допускає існування Бога лише як першопричину світу і не вивчає його впливу на розвиток природи та суспільства. Критикуючи феодальні, державні устої і їх політико-правову, соціальну основу, французькі матеріалісти пропонували такі управлінські інститути, які відображали б інтереси суспільства. Політичні вчення французьких матеріалістів стали кроком уперед у порівнянні з ідеями Монтеск'є. Проголошені ними ідеї обумовленості характеру людини суспільними і соціальними умовами і насамперед політикою, а також рівності людини, її вродженого прагнення до добра та інші мали прогресивне значення. Дені Дідро — один з відомих французьких матеріалістів, філософ, укладач енциклопедії, письменник, як і Вольтер, мав великий вплив на сучасників і на розвиток суспільної думки. В основі соціально-політичного вчення Дені Дідро лежить ряд положень теорії природного права. Основне в цій теорії — поняття природи людини. Спочатку люди жили в природному додержавному стані, були рівні між собою і керувались повною незалежністю. В інтерпретації Дідро природний стан виступав не стільки як період ізольованого існування індивідів, скільки як епоха первісних колективів із суспільною власністю на засоби праці. З появою приватної власності і духу наживи — джерела всіх вад — «природна рівність зникла» і люди поділились на багатих і бідних. Державна влада виникає як продукт суспільного договору, що люди укладають між собою, щоб забезпечити своє щастя, і це дає суспільству можливість створення організованої політичної форми. Суспільний договір не позбавляє людей їх природної свободи і рівності. Людина лише частково передає державі свою природну незалежність з метою забезпечення інтересів і об'єднання волі й сили всіх. Державна влада базується на волі народу-суверена, тоді як правителі і царі — всього лише її тримають. Знищення феодальних порядків цілком можливе мирним шляхом з допомогою законодавчих реформ і морального виховання народу. Критикуючи дух корисливості, зажерливості і вихваляючи звичаї стародавніх народів, які не знали власності, Дені Дідро не закликав до усуспільнення майна, а виступав прихильником невеликої приватної власності. Головна мета держави — забезпечення прав громадян, їх свободи і щастя. В ученні Поля Анрі Гольбаха, прихильника конституційної монархії, а в ряді випадків — освіченого абсолютизму, знаходимо багато інших думок про устрій держави і суспільства. В суспільстві все виступає як предмет обміну. Саме те, що люди не однакові, і спонукає, навіть змушує їх звертатися один до одного та надавати взаємну допомогу. Вирішальна роль в історії відводилась діяльності законодавств. Шлях визволення людей лежить через освіту. Незнання власної природи призвело рід людський до того, що він опинився поневоленим і став жертвою урядів. Створювати державу і закони людей змушують інтереси особистої користі. Суспільство сприймалось як царство розуму. І природні закони ті, що випливають із природи людини, складаючи найважливіші принципи суспільних відносин. Природні права вічні й невіддільні. Основні природні права: свобода, власність та безпека людини. В суспільстві діють основні закони, обумовлені суспільним договором, вони визначають взаємовідносини між носіями влади (сувереном) і народом. Завдання законів — обмежувати владу володаря і забезпечувати правління в інтересах суспільства. Закони визначають повноваження суверена, його права, а також те, в яких межах народ повинен коритися володарю. Один із представників французьких матеріалістів XVIII ст.— Клод Адріан Гельвецій виступав за політичні свободи, рівність усіх перед законом, висував гасла свободи слова, друку, думки і совісті. Відки-даючи географічні фактори, що обумовлюють суспільне життя, Клод Гельвецій визначає, що відмінності в законах і звичаях обумовлені винятково-соціальним середовищем. Люди всюди народжуються з рівними здібностями і нахилами, а відрізняються один від одного лише завдяки впливу сім'ї, вихованню і найближчому оточенню. Висловлюється немало глибоких здогадів про матеріальну обумовленість свідомості, її історичний розвиток, соціальну природу моралі і політичних установ. Суспільні інтереси є однією з основ виникнення держави і законів. Радикалізм Політичні вчення французького просвітни- Жан Жака Руссо цтва стали ідейною зброєю Великої Фран- цузької революції (1789). Разом з тим вони сприяли виникненню і розвитку прогресивних політичних і соціально-економічних ідей в країнах Європи та ін. Один з визначних французьких просвітителів, філософ, теоретик педагогіки Жан-Жак Руссо в працях «Бесіди про походження і основи нерівності між людьми» та інших викладає радикальний характер політичних поглядів, піддає різкій критиці феодально-станові відносини, вказує на причини нерівності появи і розвитку приватної власності. Разом з тим ідеалізується первіснообщинний лад, відкидається вчення Томаса Гоббса про те, що в первісному суспільстві точиться «війна всіх проти всіх». Оперуючи наявністю різних політичних учень, Жан-Жак Руссо пише, що спочатку люди жили, як звірі. У них не було нічого спільного, навіть мови, не кажучи вже про власність або мораль. Люди були рівні між собою і вільні. Та в міру удосконалення навичок, знань, знарядь праці міцніли суспільні зв'язки, поступово зароджувались соціальні формування: сім'я, плем'я, народність. Період виходу з дикості, коли людина стає суспільною, але все ше залишається вільною — найщасливіша епоха. Далі розвиток цивілізації пов'язаний з появою і зростанням суспільної нерівності, з регресом свободи. Спочатку виникає майнова нерівність, що стала основою для приватної власності на землю. На зміну природному стану приходить громадянське суспільство. З виникненням приватної власності відбувається поділ суспільства на багатих і бідних, між ними розпалюються жорстокі суперечності, непримиренність. Нерівність соціальна та економічна веде і до нерівності політичної. Прийняті ж закони безповоротно знищили природну свободу, остаточно закріпили власність, перетворили хитру узурпацію в непорушне право і заради вигоди небагатьох прирекли відтоді весь людський рід на працю, рабство і злидні. З переродженням держави в деспотію настає беззаконня, відсутність усяких владних структур, панує тільки тиранія. В природному ж становищі все тримається на силі, на законі сильнішого. Повстання проти тиранії є правомірним актом, як і розпорядження, що їх давав підлеглим деспот, управляючи державою. На противагу Гоббсу, який у теорії суспільного договору виправдовував абсолютистську монархічну державу, Жан-Жак Руссо висловлювався за утворення такої держави, що забезпечує демократичні права. Величезні переваги вчення Жан-Жака Руссо і полягають у відстоюванні демократичних прав і свобод. При всій відносній прогресивності політичних поглядів Жан-Жака Руссо вони такі ж ідеалістичні, як і погляди інших просвітителів XVIII ст. Його вплив на сучасників, особливо в період буржуазних революцій, затінив вплив Вольтера і Монтеск'є. Якобінці використовували вчення Руссо про закони як відображення спільної волі і необмеженого суверенітету народу для забезпечення революційної диктатури. В XVIII ст. поряд з демократичними, соці- вались соціальні та політико-правові вчення утопічного соціалізму. Один із представників утопічного соціалізму сільський священик Жди Мельє, своєрідно розуміючи природне право, співзвучне уявленням про справжню справедливість, які складалися в середовищі народу, підкреслює, що нема справедливості в тому, що одні несуть усі тягарі праці і незручності життя, а інші, не знаючи турбот і праці, мають насолоду всіма благами і зручностями життя. Різко засуджуються вищі стани феодального суспільства, які живуть за рахунок народної праці, пригноблюють, кривдять, грабують народ. Різко засуджуються монархія і церква. Всі релігії і політичні закони становлять лише таємні системи несправедливості, з їх допомогою багаті гноблять бідних, нищать і тиранять народ та ін. Засудження феодалізму і приватновласницького ладу з позицій інтересів трудівників у вченні Жана Мельє органічно пов'язане з програмою народної революції, з побудовою справедливого суспільства, без приватної власності, що породжує збагачення найсильніших, хитрих і спритних, злих і негідних, породжує зубожіння народу. Народна революція має привести до ліквідації не тільки феодалізму, а й приватновласницького ладу взагалі. Тоді ж у Франції сформувалися уже комуністичні теорії Мореллі, Леже Марі Дешан та ін. Доктрина Мореллі грунтується на деяких положеннях теорії природного права. На відміну від буржуазних теоретиків природне становище ним зображується як золотий вік, коли люди підкорялись тільки законам природи, що передбачали спільність майна і загальну обов'язковість праці. В концепції Мореллі нема місця суспільному договору. Виникнення і утвердження приватної власності перевернули догори дном усі закони природи, спотворили пристрасті людей, породили жадобу та інше, виник приватний інтерес — ця виснажлива хвороба всякого суспільства. Мореллі підкреслював зв'язок держави, політики, моралі з відносинами власності, заперечував Монтеск'є, який критикував принципи демократії, аристократії, монархії і деспотизму. При збереженні приватної власності концентрація багатств неминуче веде до того, що демократія перетворюється в аристократію, аристократія — в мо- 6 "Соціологія" ° нархію, а монархія — в деспотію, тиранію. Тому нема сенсу шукати найкращу форму управління, доки не знищені приватна власність і народжені нею приватні інтереси. Ідеї утопічного соціалізму знайшли відображення і в працях інших мислителів. Особливе місце займав бенедиктинський монах Леже Марі Дешан, який поділяв історію людства на три етапи: дикість, коли люди не знали власності, влади, законів; потім люди перейшли до стану законів, виникла нерівність, власність, закони, суспільство поділилось на соціальні спільності; а потім настає царство «безумства звичаїв», обману і насилля. Та в «стані звичаїв» не буде релігій, війн, судів, торгівлі, банкрутства, спекуляції та ін. Життя людей стане простим і близьким до природи. Свідомість моральної єдності людей і простота життя приведуть до відмирання примусу та управління суспільством. „... XVIII ст. увійшло в історію Європи і Аме-
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 572; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |