КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціальне середовище і проблеми виховання
Діяльність особи здійснюється в певному соціальному середовищі, що зрештою визначає і характер самої діяльності, і її конкретні форми. Особисте завжди є продуктом суспільного, але продукт індивідуалізований за змістом і за формою. Розкриваючи соціальне середовище особи як визначальний фактор її розвитку, необхідно аналізувати не тільки суспільне буття і структуру суспільної свідомості, а також і ті елементи середовища, з якими людина безпосередньо взаємодіє. Соціальне середовище — сукупність об 'єктивних соціальних факторів, які визначають дії особи і які не регулюються і не управляються виховними установами. Вплив соціального середовища на особу частіше здійснюється через різні опосередковані ланки, що утворюють так зване мікросередовище. Мікросередовище — це об'єктивна, соціальна реальність, що становить сукупність матеріальних, політичних, ідеологічних і соціально-психологічних факторів, безпосередньо взаємодіючих з особою в процесі її життя і політичної діяльності. Соціальне середовище Духовне життя є відображенням матеріаль- не, не пряме і безпосереднє, а діалектично суперечливе, опосередковане всією системою історично визначених суспільних відносин, що впливають на характер духовного виробництва кожної епохи. Суспільна свідомість — це духовне життя суспільства, вся сукупність суспільних ідей, поглядів, теорій, бажань і настроїв людей. Справжня творчість можлива лише за умов взаємозв'язку і взаємообумовленості активної діяльності особи, пізнання і осмислення нею навколишнього світу і самої себе в процесі діяльності, з одного боку, і кваліфікованого застосування таких пізнань — з іншого. Для ефективного здійснення такого процесу підготовки необхідне не тільки стимулювання внутрішніх збуджуючих мотивів особи, а й усвідомлення діючих зовнішніх факторів, що обслуговують потреби в невпинному підвищенні рівня освіти людини, постійному прагненні до знань, до інтелектуального і морального вдосконалення, тобто обумовлення системного розвитку її духовних потреб. Школа є основним базовим інститутом в системі освіти, який виконує головну функцію — навчання молоді. Навчання в школі універсальне, ведеться різнобічна підготовка дитини. Школа, готуючи дитину до трудової діяльності, покликана залучати її до культури, виховувати та підтримувати в ній такі риси і якості, які б сприяли її творчому розвитку в сфері праці, вдосконаленню внутрішнього морального світу і громадянської зрілості. Ефективності навчання в школі надає натхненність здійснюваних вчителями й учнями дій, в результаті — навчальний процес набуває певного священнодійства. Пояснюється це тим, що молода людина ще не здатна раціонально зрозуміти, що їй необхідно знати й уміти. Щоб молодь активно і зацікавлено включилась в оволодіння знаннями, доцільно ввести в дію ірраціональні елементи її свідомості, прищепити віру в авторитет учителя і авторитет наукових знань. Від того, яку роль у спілкуванні з учнями відіграє учитель — пророка чи чуйного співрозмовника, залежить формування особи, слухняної чужій волі чи самостійної, вольової, творчо думаючої. Становлення особи в процесі шкільного навчання залежить не тільки від особи вчителя, а й від особливостей сприйняття учнями зовнішньої реальності, рівня інтелекту, включенності в конкретні інформаційні потоки, способів і широти зв'язків з іншими людьми, ступеня незалежності суджень і оцінок. Соціальна творчість проявляється як діяльність, спрямована на перетворення і створення нових форм відносин людей між собою і
ставлення до природи, тобто спрямована на утвердження якісно нових структурних і змістовних компонентів взаємодії і взаємовідносин в різних сферах матеріального і духовного життя. В сучасних умовах важливе завдання системи виховання і освіти полягає втому, щоб допомогти людині зрозуміти і відчути багатоманітність її зв'язків з природою і суспільством, уміти адекватно діяти в системах зв'язків. Впливає соціальне середовище на особу, насамперед через її потреби. І важливу актуальність має мікросередовище та взаємодія з ним особи у формуванні й задоволенні потреб. Специфіка взаємодії соціального середовища і особи виражається в тому, що, по-перше, існує безпосередній зв'язок і постійна залежність між соціальним середовищем і особою, що відбивається на змісті потреб особи, на їх рівні і способах задоволення. По-друге, цілеспрямований вплив особи на соціальне середовище спричиняє зміни як у ньому, так і в розвитку особи та в зростанні її потреб. По-третє, наявність суперечностей при взаємодії особи з середовищем зумовлена тим, що особа потребує одних і не потребує на певний момент інших компонентів соціального середовища. Крім того, соціальне середовище далеко не завжди забезпечує необхідні умови для задоволення вже наявних потреб особи. По-четверте, при наявності в соціальному середовищі умов, що роблять неможливим задоволення потреб особи або навіть становлять небезпеку, виникає прямий антагонізм між соціальним середовищем і особою. Соціальне середовище виступає як найбільш загальний рівень соціального визначення особи і її потреб. З розвитком суспільства роль соціального середовища в формуванні і зростанні потреб особи невпинно зростає. В умовах суперечливих дій, плутанини ідей і доктрин, взаємних звинувачень і докорів суспільна свідомість не могла не розгубитися і не збентежитись. Перед людиною постають, по суті, дві альтернативи — або стати прихильником однієї з доктрин, або прикритися зручним цинізмом і заявляти: все, що зустрічається на її шляху, наповнене пропагандою високих ідей, вихованням людей на прогресивних традиціях. Щось подібне переживає населення України. Та така ситуація не є виходом зі становища, в якому опинилася Україна — із становища глибокої всебічної кризи — економічної, соціальної, духовної і політичної, що ускладнює його, створює серйозні перешкоди на шляху соціалізації. У процесі соціалізації особи з пропагандою тісно переплітається і взаємодіє виховання. Виховання надає якісної визначеності іншим структурним елементам соціалізації, які характеризують її мету, спрямованість розвитку духовних процесів і явищ. Якщо виходити із суті виховання, то воно пов'язане із суб'єктивним впливом на свідомість, на поєднання його з практикою, орієнтоване на формування мотивів соціальної поведінки. Виховання тим і сильне, що дає орієнтири в умовах суспільних перетворень. Виховання займає особливе місце в духовному житті суспільства, втілює процес функціонування різних ідеологічних рекомендацій і водночас виступає практичним результатом їх реалізації. Проте виховання не обмежується ними: виховання невіддільне від пропаганди ідеології загальнолюдських цінностей, від переконань у неперевершеності таких вічних істин, як честь, гідність, вірність та ін. Виховання визначається як процес поширення і засвоєння ідей, теорій, світогляду і прагнень їх реалізувати практично. Виховання не варто ототожнювати з освітою, навчанням, бо не завжди освіта супроводжує процес виховання. До того ж життя відкинуло спроби втиснути процес виховання тільки в межі освіти. Адже, виховання пов'язане не тільки з освітою, навчанням, а триває і після завершення загальноосвітньої і професійної підготовки, в процесі виробничої діяльності. Загальний механізм соціального успадкування, що охоплює, насамперед, стихійні впливи соціального середовища, визначається в соціології поняттям соціалізація. Соціалізація особи — це процес перетворення індивіда з його природними здібностями і потенційними можливостями соціального розвитку в повноцінного члена суспільства. Теорія соціалізації встановлює, під впливом яких соціальних факторів формуються ті або інші особливості особи, якими є механізми процесу соціалізації та його наслідки. Ось чому соціалізація виступає як формуючий механізм суспільства, пов'язаний із засвоєнням індивідом соціальних норм і оціночних критеріїв, із здобуттям соціального досвіду. Соціалізація — формуючий механізм суспільства, специфічний аспект визначення людської свідомості і поведінки, взаємодії із соціальним середовищем. Та обставина, що інформація, яка передається в процесі соціального успадкування, не записана в генах людини, визначає необхідність цілеспрямованого впливу суспільства на індивіда і дає можливість для особи пластично реагувати на дії соціального середовища. Чим далі прогресує людство, тим значнішою стає роль соціалізуючих процесів і особливо їх організованої форми — виховання. Соціалізація — складний і багатосторонній процес суспільного формування і розвитку особи, що відбувається під впливом соціального середовища і цілеспрямованої виховної діяльності суспільства. У процесі соціалізації особа формується як творець матеріальних і духовних благ, як активний суб'єкт соціальних відносин. Зв'язок і єдність, як і відмінність між соціалізацією і вихованням, розкриваються повніше, коли зв'язки і єдність розглядаються як соціальна
"Соціологія" діяльність. Виховання є організована, цілеспрямована і запрограмована діяльність, що здійснюється конкретним суспільством. Соціалізація охоплює, крім виховання, ще й соціалізуючий вплив різноманітної економічної, політичної, адміністративної, побутової та іншої суспільної діяльності. Проте виховання як процес важко відмежувати від соціалізації, бо реалізується і функціонує він у взаємодії з об'єктивними факторами соціального середовища. Суть соціалізації можна зрозуміти за умови, якщо особа розглядається одночасно як об'єкт соціального впливу. Тоді соціалізація постає як процес формування соціальної активності. Отже, соціальна активність виступає не тільки як результат, але і як фактор самореалізашї особи. Ось чому і соціалізація визначається ступенем включення соціальних впливів середовища в мотивуючу сферу людської поведінки і ступенем включення особи в систему соціальних зв'язків і залежностей об'єктивного середовища. Специфіка соціалізації як формуючого механізму полягає в тому, що засвоєні особою зовнішні соціальні впливи набувають особистого змісту і значення. В результаті взаємодії особи із соціальним середовищем виникають соціальні явища, якими є особистісні механізми й особистісні якості людини, що знаходять узагальнене вираження в таких особистісних системах: по-перше, соціальні потреби та інтереси; по-друге, соціальні орієнтації та позиції; по-третє, стратегічна організація поведінки; по-четверте, соціальна активність. Існують різні соціальні системи: одна — соціальні потреби та інтереси, інша — соціальні орієнтації є мотивуючими, третя система — організуюча, четверта — реалізуюча. За наявності серйозних хиб в будь-якій із соціальних систем соціалізація особи не може стати повноцінною. Індивідуаліст, наприклад, має серйозні дефекти в мотивуючих системах; безвільна людина — в організуючій системі; бездіяльна — в системі соціальної активності. Соціальні функції кожної із систем соціалізації полягають у тому, що, по-перше, система соціальних потреб інтересів створює основу соціальної активності. Матеріальні і духовні потреби виступають рушійною силою діяльності і поведінки людини. Потреби особи — її своєрідна реакція на випробуваний дефіцит або необхідність в чомусь. У соціалізації специфічного значення набувають інтегральні потреби особи (пізнавальні, ціннісні та практичні), важливі для спілкування та вільного виявлення своєї індивідуальності. По-перше, якщо потреби виражають особливий стан індивіда, то інтереси пов'язані з його вибірковим ставленням до матеріальних та духовних потреб і з процесом їх задоволення. Інтереси передбачають усвідомлення потреб і перетворення їх в ідеальні прагнення. Інтерес є пот- реба, усвідомлена і спрямована людиною. Інтерес має свою об'єктивну основу, суб'єктивний зміст і реальне вираження в соціальній активності людини. По-друге, система соціальних орієнтацій і позицій — сукупність мети, настанов і оціночних критеріїв особи, які об'єктивізуються в її відповідну дію задоволення своїх потреб та інтересів. Позиція виражає внутрішнє ставлення особи до свого соціального статусу і до зовнішнього світу, надає орієнтації активного характеру, суб'єктивної мотивованості та особистого змісту. За суттю, система соціальних орієнтацій і позицій особи має ціннісний зміст, завдяки чому реалізується здатність особи формувати свої програми поведінки і відповідні способи їх реалізації. Система стратегічної організації поведінки особи — це засіб приведення вдію мотивуючих систем соціалізації, проміжна ланка між потребами, інтересами, орієнтаціями і позиціями особи, з одного боку, та її соціальною активністю — з іншого. Ця система здійснює перехід від спонукальної до виконавчої регуляції процесу соціалізації, тобто спрямовує поведінку людини відповідно до певних потреб і об'єктивних умов. Саме стратегічна організація поведінки включає інтелект і волю в структуру особи, поєднуючи їх з потребами, інтересами, усією мотивацією поведінки особи. Якщо інтелектуальні процеси допомагають усвідомити зовнішні соціалізуючі впливи та приймати суспільно необхідні вимоги й критерії оцінок, то емоційні процеси формують в особи суб'єктивне ставлення до них; вольові ж процеси сприяють об'єктивуванню внутрішніх сил людини. Система соціальної активності, що охоплює діяльність та поведінку людини, має резюмуюче значення в цілісному процесі соціалізації особи. її безпосереднє психічне та ідейне мотивування — це соціальні орієнтації і позиції, налагодження вибіркових відносин з відповідною формою соціальної активності. Поведінка і діяльність людини — це особистісні системи соціалізації в дії. Від ступеня їх розвитку залежить і ступінь соціальної активності особи. Шляхом поєднання соціалізуючого впливу об'єктивних факторів соціального середовища і цілеспрямованого виховання утворюються передумови для повнішого виявлення соціального єства людини та виконання нею своїх соціальних функцій. .-,.,. Формування суспільно активних особистостей Соціальний статус особи ^. } великою мірою залежить від статусу і функцій особи в суспільстві. Як суб'єкт соціальної діяльності, особа займає певне місце в суспільній системі — посаді, в системі прав і обов'язків. Статус особи соціологічна наука розглядає в статичному і динамічному аспектах. Статичний аспект пов'язаний з фіксуван- 45* 707 ням прав і обов'язків, з визначенням міри їх співвідношення. Динамічний — з їх виконанням. Соціальний статус — динамічний процес, в ході якого індивід реалізує свої права і виконує свої обоє язки, а також різноманітні функції. Тут ідеться про нормативно ухвалені форми поведінки індивіда, пов'язані з професійними та соціальними якостями людини. Соціальна роль особи — це нормативно схвалений спосіб діяльності і поведінки, це соціальні норми, приведені в дію у відповідності з функціями людини як суб'єкта праці, пізнання, ціннісного ставлення до завдань, що їх вона виконує як член колективу або представник певної професії. Соціальна роль завжди реалізується через професійну діяльність і суспільне становище, через доручення та уповноваження. Розглянутий в динамічному аспекті, тобто у зв'язку з функціонуванням особи в суспільному середовищі, статус особи виступає як соціальний процес і як соціальне ставлення. Щоб підготувати особу до активної творчої діяльності, доводиться включити її в існуючу систему виховання, організаційна структура якої базується на загальній структурі соціальної системи. Організаційна структура цілісного виховного процесу — єдина система соціальних колективів (сімейних, навчальних, трудових та ін.). Надбаний у процесі спілкування та соціальної діяльності в колективі досвід має важливе значення для вироблення у особи, яка формується, внутрішніх механізмів саморегулювання вчинків та дій. Але тут виникає одна перепона: соціальна активність особи, яка обмежується лише межами трудової, професійної діяльності, перестає відповідати вимогам соціального прогресу. При всій значущості зростання трудової активності у сфері матеріального виробництва, в сучасних умовах активізація усіх творчих сил особи стає невідкладною. Це означає формування творчого ставлення до всієї сукупності взаємозв'язків особи в усіх сферах її життєдіяльності. Творчість у соціальній сфері тим і відрізняється від професійно-творчої діяльності, що тут на передній план виходить не стільки продуктивність, прирощення нового продукту, скільки розвиток самої людини як суспільної істоти. Своєрідним продуктом в такому випадку стає сам процес збагачення і реалізації творчих сил кожного члена суспільства. Демократизація Безпосередній зв'язок виховання особи з і виховання: реформами, що відбуваються в Україні, нова ідеологічна ситуація обумовлює особливі завдання, тому що людина має навчитися жити і працювати в нових для неї умовах. Значно зростає роль цілеспрямованого виховання (особливо в межах загальноосвітньої школи, інституту), що враховує об'єктивну ситуацію і суб'єктивні фактори, які вплива- ють на формування особи. Сучасні установи освіти та культури покликані не лише розвивати та вдосконалювати закладені в індивіді природою нахили і здібності, але й формувати у людей потребу в постійному саморозвитку. Отже, процес виховання значно ускладнюється, бо йдеться вже про те, щоб прищепити новому поколінню певний мінімум навичок, дати не тільки освіту і професію, а й сформувати нову психологію і свідомість, високу духовну культуру як передумову вирішення нових завдань, що постають перед суспільством. _ Існуюча дотепер система виховання зжи- Демократизащя,. і виховання: ла себе ' не ЗДатна на позитивний внесок у нова ідеологічна ситуація виховання особистісних якостей. Основні хиби системи традиційного виховання полягають у тому, що, по-перше, не враховувалось, що такі риси культури, як авторитарність та патріархальність, стали визначати систему виховання. По-друге, впровадження ідеології технократизму в систему виховання призвело до того, що виховання особи стало розглядатися не як самомета, а лише як інструмент вирішення інших, насамперед виробничих, завдань. По-третє, інтерес особи перестав використовуватись як засіб виховання, а проблеми виховання вирішувались шляхом перспективних ідей досягнення ідеального соціального устрою. По-четверте, одним з основних принципів виховання став принцип протиставлення суспільного особистому. Рецидиви віджилої системи виховання не подоланні і в умовах демократизації України. Нерідко доводиться читати, що оздоровлення економіки має автоматично привести до вирішення проблем виховання, бо економіку можливо перебудувати і без зміни системи виховання. Цілеспрямоване формування суспільно необхідних якостей особи зумовлює відповідну організацію виховного процесу. Доцільно виділити три основні напрями демократизації системи виховання. Перший напрям пов'язаний з участю широкої громадськості у вихованні і навчанні молодого покоління. Своєрідна «педагогізація» суспільства сприяє формуванню такого клімату в соціальній дійсності, за якого виростає фізично здорове і духовно збагачене молоде покоління, створюється цілісна система вимог до молоді з боку навчальних закладів, суспільних організацій і інститутів, сім'ї. Другий напрям пов'язаний з державним керівництвом системою виховання, глибокими структурними змінами у механізмі її керування. Забезпечення стабільності у розвитку виховного процесу, утвердження колективізму і демократизму при вирішенні основних проблем виховання є важливим завданням сучасності. Третій напрям потребує
вдосконалення та перебудови внутрішнього механізму самого виховного процесу в усіх його ланках. Виховання завжди комплексне за метою, завданнями і самим процесом. У минулому захоплення диференціацією виховання привело до того, що виділяли близько ЗО напрямів виховання. В сучасних умовах змінюються традиційні уявлення про суть виховання як про переважно ідеологічний процес, акцентується увага на формуванні здібностей, потреб, інтересів і суспільно значущих якостей особи, на відповідності соціально-економічних умов завданням виховання. Виховна діяльність дедалі більше набуває характеру суспільного виховання, розвиваючись на основі тісної взаємодії усіх типів навчальних закладів, суспільних організацій, виробничих колективів. Сучасний етап суспільного розвитку потребує нового концептуального підходу до суті, мети, завдань та змісту виховання. Визначальним у розумінні суті виховання стає усвідомлення особи насамперед як суб'єкта діяльності і спілкування, а розвиток особи розглядається як процес безперервного надбання нових соціальних якостей. Ось чому метою виховання стає розвиток особи, безперервне формування та задоволення її потреб, інтересів, збагачення ціннісних орієнтацій, запитів, розкриття задатків і здібностей, духовного потенціалу при зростанні соціальної ролі самої особи в процесі виховання і навчання на основі її вільного самовизначення і саморегуляції. Специфічна сфера суспільної практики, яким є виховання, покликана відігравати активну роль у створенні середовища розвитку особи, в демократизації суспільства, брати участь в утвердженні гуманістичних ідеалів у житті, в розвитку культури. _. Людина живе в суспільстві. У своїх стосунках Політичне виховання з іншими людьми вона керується законами і нормами, правилами і звичками, традиціями і звичаями свого часу, свого народу. Частина з них зафіксована в юридичних законах і рекомендаціях, всіляких статутах і вказівках. На них посилаються при визначенні заходів заохочення або покарання, тобто заходів офіційного впливу, чітко зафіксованих у правових і адміністративних документах. Та дуже часто люди в повсякденних взаємовідносинах і оцінках керуються моральними вимогами суспільства, визначаючи той або інший вчинок особи — як добро або зло, а якості та властивості людини — як доброту, порядність, чесність або, навпаки, також вади. Це йде від переконань у справедливості оцінок, основаних на загальноприйнятій думці: «Так прийнято», «Порядна, чесна людина так себе не поводить», «Справедливо саме це». В моральних оцінках виражається певне ставлення людей, які керуються нормами моральності та справедливості, сформованими людством. Духовне багатство, моральна чистота, фізична досконалість — все це має гармонійно поєднуватися в людині. Звичність виконання низки простих норм в умовах збільшення обсягу інформації, ускладнення і зміни професійних навичок, знань, великого морального, психологічного навантаження дає людині запас певної моральної міцності в деяких конфліктних міжособових ситуаціях, виступаючи звично правильною опорою в моральній поведінці. У процесі морального виховання важлива роль належить провідним моральним принципам суспільства, чіткості світогляду, соціальної орієнтації особи. Виховання політичне — процес систематичного і цілеспрямованого впливу на політичну свідомість і поведінку населення, включаючи формування свідомості і самосвідомості окремої особи, групової політичної свідомості і суспільної свідомості. Мета, зміст і організація політичного виховання визначаються характером політичної системи суспільства і служать інтересам її збереження і розвитку. Основне завдання політичного виховання — масове вкорінення і додержання панівних в існуючій системі політичних цінностей, норм і нормативних зразків політичної поведінки. Це пов'язано з поширенням прийнятого в системі типу політичної культури. Політична культура — історичний досвід, пам'ять соціальних спільностей і окремих людей у сфері політики, їх орієнтації, навичок, що впливають на політичну поведінку. Досвід містить в узагальненому перетвореному вигляді враження і переваги в сфері міжнародних відносин і внутрішньої політики. Політична культура, за визначенням соціолога Габріеля Алмонда, особливий тип орієнтації на політичні дії, що відображають специфіку кожної політичної системи. Політичне ж виховання включає два основних компоненти: раціональний, що складається з поширення необхідної політичної інформації, і емоціональний, що передбачає формування сукупності політичних відносин. Політичні відносини — взаємодія суб'єктів політики і влади, коли відбувається їх об'єднання або роз'єднання, передача ідей, поглядів, обмін ресурсами (впливом, інформацією, знаннями тощо), передача вольових спонукань, спонукань від одного суб'єкта до іншого. Політичні відносини відіграють у суспільстві таку ж значну роль, як і соціальні та економічні відносини. Політичні відносини характеризують тип суспільної організації, відносини експлуатації, панування і підкорення або співробітництва, взаємодії і політичної єдності. Раціональний компонент політичного виховання — система політичної освіти, що забезпечує необхідний для політичної системи мінімум політичних знань у громадян держави. Така система може бути
більш (тоталітарний варіант) або менш (демократичний варіант) жорсткою. Якщо в Україні до 90-х років система політичної освіти мала широку мережу політичного навчання, що визначалось як один з основних напрямів формування у людей матеріалістичного світогляду, то в США і тепер система політичної освіти знайомить громадян з основними положеннями конституції держави і біллю про права людини в межах шкільної освіти. Відповідно відрізняється і обсяг політичної освіти. Емоціональний компонент політичного виховання визначається політичною системою та політичним режимом і пов'язаний з формуванням стійких емоціональних переваг людей в політичній сфері, часом діючих незалежно від свідомості. Якщо в Україні раніше основний акцент традиційно ставився на вербальному навчанні, то в США в період «холодної війни» уже діти шкільного віку вибирали серед сприятливіших картинок прапорів всіх держав світу прапори США та країн-союзників, відкидаючи як менш привабливі прапори країн «східного блоку». Тепер же дещо змінилась картина. Проте теоретично політичне виховання спрямоване на формування єдності знань і уявлень, всебічної переконаності, що характеризує всю поведінку «політичної людини». Політичне виховання здійснюється певними методами, що поділяються на прямі і непрямі. Прямі методи політичного виховання — по-перше, переконання, що підкреплюється необхідною інформацією і відповідною аргументацією; по-друге, примушення, що підкріплюється репресивними санкціями; по-третє, повчання, засноване на некритичному сприйнятті людьми канонів політичної системи; по-четверте, наслідування, засноване на зараженні яскравими зразками нормативної поведінки. Непрямі методи політичного виховання включають: по-перше, використання політичних символів і ритуалів; по-друге, організоване стимулювання, що підкріплює нормативну політичну поведінку позитивними стимулами (від оцінки за поведінку до характеристик, почесних грамот тощо); по-третє, конструювання системою спеціалізованих орієнтуючих ситуацій типу періодичних співбесід, суспільно-політичних атестацій та ін. Засоби політичного виховання мають різноманітний характер. На рівні індивідуального політичного виховання членів суспільства важливу роль відіграє особистий вплив спеціально виділених системою людей (пропагандистів, агітаторів та ін.), які створюють спеціальні ситуації, що забезпечують вербальний, тобто словесний вплив і показують особистий приклад. На рівні соціальних спільностей, груп виробляються колективні форми політичного вихо-712 вання членів спільності, групи у вигляді зборів та інших групових акцій. На рівні великих соціальних спільностей, засобами політичного виховання виступають масові дії: мітинги, демонстрації, пікети та ін. На всіх рівнях найефективнішим інструментом політичного виховання служать засоби масової інформації: преса, радіо, телебачення тощо. Основним мірилом ефективності всіх засобів та методів політичного виховання виступає адекватна система поведінки окремого індивіда. Тому одним з найпродуктивніших способів політичного виховання вважається самовиховання особи, засноване на бажанні, умінні, наполегливості і волі людини одержати необхідні, на її думку, знання і переконання. Самовиховання — процес і результат формування відносно стійкої усвідомленої системи уявлень суб'єкта політичних відносин, на основі яких суб'єкт цілеспрямовано будує свої взаємовідносини з іншими суб'єктами політики всередині соціально-політичної системи та за її межами. Самовиховання спирається на політику самоосвіти як на метод надбання знань про світ і суспільство, закономірності їх розвитку та ін. У сучасних умовах у більшості країн світу система виховання, що охоплює і політичне виховання, має державний характер або контролюється державою, є невід'ємною складовою політичного життя і діяльності суспільства. Виховання культурою Саме поняття виховання культурою свідчить і культура виховання про те, що дві суспільні системи — виховання і культура — пов'язані воєдино. Культура не є особливою сферою суспільства, як економічна, соціально-політична або духовна сфера. Культура — сукупність матеріальних і духовних цінностей, створених людством у процесі суспільно-історичної практики, включаючи творчу діяльність з їх виробництва, а також способи їх застосування і переваги. Культура це не взагалі свідомість, не просто низка духовних елементів (уявлень, знань, переконань, ціннісних норм та ін.), а й спосіб, метод ціннісного освоєння дійсності. Це уміння і навички застосування знань, норм та ін. Це те, що стає практичною діяльністю. В суспільстві культура є своєрідним «зрізом», показує, наскільки соціальна система сприяє або не сприяє розвитку особи. Людина — водночас основний суб'єкт і об'єкт культури. Поза людиною, поза її суспільними відносинами культура не існує. Культура — це виробництво самої людини в усьому багатстві її суспільних зв'язків і стосунків, в усій цілісності її суспільного буття. Культура характеризує соціальну діяльність людини з позиції тих можливостей, які вона дає для розвитку особистісних рис людини. Навіть звичайні потреби індивіда залежать від рівня культури сус- пільства. Отже, культура формує потреби та інтереси особи, а в остаточному підсумку — певний тип особистості. Саме в культурі реалізуються суттєві сили людини. Процес оволодіння культурою опосередковує глибинний процес — привласнення суспільних відносин. Проблема культури — завжди проблема взаємодії людей, і саме такої взаємодії, за якої люди творять, «формують» одне одного. Поза соціальною взаємодією людей цінності культури — лише потенційна можливість культурної діяльності, в процесі якої відбувається перетворення учасників діяльності. Культуру міжособистісних стосунків людей можна розглядати як процес формування і розвитку особи в спілкуванні з іншими людьми. Такий процес може мати різну спрямованість: може сприяти розвитку особи, примноженню її духовного багатства; може бути нейтральним до розвитку; може виявитись негативним і привести до деградації особи в тому випадку, якщо індивід «усмоктує» уявлення і норми, що суперечать способу життя. Культура спілкування характеризує, наскільки реальна практика тих або інших процесів спілкування відповідає нормам і вимогам, що їх пред'являє суспільство до розвитку особи. Діяльність індивіда, з одного боку, обумовлює специфіку наявної культури, а з іншого — набуває форм уже усталеної культури. Специфічна взаємодія сторін зумовляюється тим, що між предметом культури і людською суб'єктивністю існує опосередковане «поле» суспільних зв'язків і відносин. Культура виступає як характеристика особи, як узагальнююча характеристика її духовного, морального і професійного розвитку. Справді, народжуючись, людина потрапляє в певні умови, якими має оволодіти. Міра оволодіння і визначає культуру окремої особи, рівень її вихованості і соціальної зрілості. Таке пояснення культури особи має на увазі те, що кінцевий зміст виховної діяльності полягає в її культуризації. Культура особи — категорія, що відображає одну із сторін соціальної зрілості, вихованості індивіда; вона виявляється у взаємовідносинах людей. Адже взаємодії людей у процесі суспільного життя є основним виявом суспільних зв'язків. Характер зв'язків або сприяє розвитку суспільних відносин, або гальмує їх. Ось чому однією з основних характеристик зрілості суспільства є культура міжособистісних стосунків, яка виявляється в діяльності, вчинках і поведінці окремих людей. Аналіз культури міжособистісних стосунків на рівні окремих індивідів приводить до поняття «культура поведінки», що є однією з категорій теорії виховання. У поведінці людини виявляються особливості її характеру, потреби, смаки. Культура пронизує усі сфери суспільного життя. Ось чому, якщо виходити з положення, що куль- тура є ступінь реалізації суттєвих сил людини, то під культурою пове і культурного розвитку. Але неможливо перевести в якісно новий стан суспільство без адекватного переведення в такий же стан осіб, що складають суспільство. Звідси особлива відповідальність вищої школи за підготовку висококваліфікованих спеціалістів, які мають володіти високими культурними якостями. Важливою особливістю студентської молоді є те, що процес надбання і засвоєння нової інформації, здобуття знань активно впливає на якісні зміни її стану. Виконуючи специфічну соціальну роль — творчо оволодіваючи знаннями, уміннями, навичками,— студентство переходить з одного якісного стану в інший, вищий, залишаючись, як правило, незмінним структурно. Навчання, освіта, виховання — поняття за змістом нерозривні, взаємопроникні, обов 'язкові компоненти єдиної науки — педагогіки. Без навчання неможливі ні освіта, ні виховання. Це очевидно. Та навчання, яким би воно не було досконалим, не вичерпує поняття освіта і, тим більше, поняття виховання. Якщо освіта — сукупність різноманітних соціальних інститутів, діяльність яких спрямована на навчання і виховання, інститут суспільства, що надає суспільним відносинам функцій з передачі і накопичення соціального досвіду, формування особи і т. д., то виховання — процес формування особи, її знань, духовних цінностей, можливих соціальних потреб, запитів тощо. У сучасних умовах визначальним у педагогічному трикутнику поряд з освітою є виховання. І часто від учителів можна почути, що ніколи ще життя не ставило перед школою стільки важливих і складних завдань, стільки високих вимог до загальної культури і спеціальних знань педагога, як зараз. І хоча школа непогано навчає дітей основам наук і вчителі достатньо підготовлені, та вони слабо озброєні в сфері виховання молоді. Такий розрив у сучасних умовах дуже небезпечний. Справа в тім, що студенство недостатньо виховується. Культ знань часто заслоняє культ людини. Адже виховувати значно важче і складніше, аніж навчати. І глибоко правий Василь Сухом-линський, який говорив, що «бути добрим учителем можна тільки будучи добрим вихователем». Сучасні викладачі — професори, до-
ти центи вищої школи вважають, що в навчанні основам наук вища школа зберігає за собою провідну роль: більшість знань студенти здобувають у вищій школі і потім застосовують їх на практиці. Але такого не можна сказати про виховання. Формування особи — головне завдання вищої школи. Адже успіх в навчанні і навіть в освіті сам по собі не приводить до успіху у вихованні людини-особи. Характерною рисою студенства є його висока громадянська активність, соціальний оптимізм, спільність мети й інтересів, прагнення досягнути високого освітнього і культурного рівня. Саме в молодості активно відбувається формування особистісних якостей. Будучи специфічною соціальною спільністю,— студентська молодь тісно пов'язана з іншими соціальними спільностями, верствами населення і поділяє їх проблеми. Суспільство активно впливає на студенство, адже майбутнє суспільства, насамперед, залежить від молоді. Крім об'єктивних факторів виховання особи, важливу роль відіграють і суб'єктивні фактори — цілеспрямоване виховання та активна пізнавальна діяльність самих вихованців. Навчально-пізнавальна діяльність передбачає підготовку членів суспільства до майбутньої кваліфікованої праці, без якої неможливий розвиток матеріального і духовного виробництва. Але це не тільки процес, завдяки якому суспільство задовольняє свої потреби у висококваліфікованих спеціалістах, а й процес повнішого і глибшого засвоєння нагромадженого людством досвіду, пізнання законів розвитку природи і суспільства, створення нових концепцій, матеріальних і духовних цінностей. Сучасна система виховання не тільки транслює зразки культури, матеріальне і духовне багатство від покоління до покоління, з однієї сфери в інші, а реалізує функцію генератора і охоронця культурного надбання суспільства. Аналіз теоретичних положень, фактів, явищ і методів, засобів виховання дає можливість визначити, по-перше, що соціологія виховання — частина соціологічної науки, яка досліджує виховний процес під кутом зору соціалізації індивіда і формування особистісних якостей. Саме становлення і розвиток особи в процесі засвоєння нею соціокультурної спадщини — основний об'єкт дослідження соціології виховання. По-друге, взаємозв'язок суспільства і особи дозволяє вести мову про рівні виховного процесу, коли відбувається відтворення особистісних факторів під впливом цілеспрямованих зусиль різних інститутів виховного процесу. Єдність рівнів виховного процесу створює передумови для гармонізації особи. По-третє, системи соціальних регуляторів поведінки і діяльності особи по-різному впливають на соціальні спільності суспільства, зумовлюючи основні типологічні характеристики і суспільства, і особи. Соціологія виховання розглядає виховання як триєдиний процес взаємодії соціального середовища, суспільних і державних інститутів та соціальної активності самої особи. Література Баранов А. В. Социология и перестройка // Постижение.— М: Прогресе. 1989. Библер В. С. От наукоучения к логике культурьі.— М., 1991. Гурова Р. Г. Социологические проблемьі воспитания,— М., 1981. Михайлов Ф. Т. Обшественное сознание и самосознание индивида.— М., 1988. Сорокин П. А. Человек. Цивилизация. Общество. — М., 1992. Стиль жизни личности. Теоретические и методологические проблеми.— К., 1982. Харчев А. Г. Социология воспитания.— М., 1990. Яхизл Н. Социология и социальная практика.— М., 1985.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1344; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |