КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Що таке релігія
Наука — продуктивна сила суспільства У системі соціальних функцій науки та її взаємодії з іншими компонентами соціальної структури суспільства головна роль належить науковим знанням, що забезпечують розвиток матеріального виробництва. Наука не тільки обслуговує виробництво, але й ставить перед ним нові завдання, спеціально готує його до засвоєння науково-технічних досягнень. Наука впливає на виробництво різним чином — іноді прямо, іноді опосередковано. Наука бере участь у виробничому процесі, втілюючись у матеріально-технічні, особові та організаційно-технологічні елементи продуктивних сил. З розвитком машинного виробництва наука стає безпосереднім фактором виробництва, а виробництво зі свого боку— безпосереднім техніко-технологічним застосуванням науки. Так поступово наука перетворюється на безпосередню продуктивну силу суспільства, а наукова праця — у виробництво. До середини XIX ст. наука виступала лише потенційною продуктивною силою суспільства. І тільки у XX ст., а особливо в умовах науково-технічної революції, наука здебільшого стає безпосередньою продуктивною силою суспільства. Суть процесу характеризується, по-перше, матеріалізацією наукових знань у речових елементах виробничих сил (знаряддя, засоби праці, техніка, технологія тощо), а також їх втіленням в організаційні форми виробництва, по-друге, включенням наукових знань безпосередньо у діяльність основних учасників виробництва, по-третє, перетворенням науки у теоретичну засаду виробничих процесів. Наука — не тільки матеріальна, але й духовна продуктивна сила. Усі соціальні функції науки взаємопов'язані між собою, що яскраво виявляється на прикладі взаємодії науки, освіти, виробництва. Наукова діяльність приводить до збільшення загального обсягу знань, якими володіє людство. Виробнича діяльність має як додатковий продукт нову інформацію, що приєднується у ході науково-дослідницької діяльності. Наявні та нові знання використовуються у виробництві, забезпечують наукову діяльність і сприймаються освітою. Наука є необхідним фактором соціального передбачення та прогнозування, невід'ємною частиною соціального управління.
6. Релігія як соціальний інститут Релігія (лат. religіо — благочестя, набожність, святиня, предмет культу)— світогляд і відчуття світу, система певних поглядів на навколишній світ, заснованих на вірі в існування одного або кількох богів, на різновидності надприродного. У соціології виділяються два рівні осмислення проблем релігії — теоретичний і емпіричний. На теоретичному рівні релігія досліджується як цілісне соціальне явище в системі суспільних відносин і соціальних зв'язків. У такому випадку соціологія спирається на загальносоціологічні теорії, адаптуючи їх до об'єкта вивчення. На емпіричному рівні здійснюються конкретно-соціологічні дослідження, що дозволяють усвідомити проблему релігійності на ма-крорівні (суспільство, географічні регіони, демографічні групи) і на мікрорівні (малі соціальні спільності й спільності окремих індивідів). У соціології релігії варто розрізняти власне наукові завдання, що випливають із самої природи соціологічного знання, від ідеологічних завдань, пропонованих науці ззовні. Соціологія може використовуватися й з теологічною, і антирелігійною метою. Але саме наукове знання про релігію ні релігійне, ні антирелігійне. Воно не претендує на осягнення надприродних об'єктів (Бога, загробного життя, безсмертя душі та ін.), оскільки все це не підпадає в компетенцію науки, у тому числі і соціологи релігії. Визначити суть релігії означає виділити її основні і визначальні властивості, що, з одного боку, типові для всіляких релігійних явищ, а з іншого боку — дозволяють відрізняти релігійні явища від явищ, що належать іншим культурним сферам. Критерієм релігії служить поклоніння надприродному. Надприродне— суть, що не підкоряється природним законам. Це не тільки Бог, різні божества і духи, але й деперсоніфіковані суттєвості: Абсолютний Дух, Світовий космічний Розум. На відміну від філософії релігія ґрунтується на вірі в особливу силу, якою володіють надприродні істоти, що дозволяє їм самовиражатися, впливаючи на людей і навколишнє середовище їх проживання. Впливи різні: творення, збереження, руйнування і відновлення. Людям у своєму житті властиво орієнтуватися, насамперед, на благо (незалежно від ціннісності), від дії надприродної сили переважно очікуються благі наслідки. Релігійні люди прагнуть до практичного встановлення і підтримки оптимальних відносин з надприродними суттєвостями. Саме тут головний зміст релігійного поклоніння, без чого немислима ніяка релігія. Не випадково, що походження самої назви «релігія» пояснюється латиною religarе— зв'язувати. У чому ж полягають оптимальні зв'язки і відносини з надприродними суттєвостями? Насамперед, ставлення до них — як до суттєвостей священних. Поняття священного одне з фундаментальних у релігієзнавстві і охоплює соціологію релігії. Священне (від лат. sасеr— обране, відділене, вилучене) розглядається в опозиції до профанного — навколишньої щоденності і звичайних явищ життя. Священне— незвичайне, обране, відділене і вилучене від усього звичайного.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 217; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |