Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Драматургія журналістського твору




Основні чинники створення структури майбутнього тексту.

Визначившись зі структурою, журналіст далі повинен вибрати яку з наявних композиційних форм, краще застосувати. Що винести в лід, як вибудувати основну частину і т. д. Ось, що про це говорить Горохів: «Елементи змісту упорядковуються у творі не тільки завдяки ідеї, синтезуючої багатовимірні зв'язки і відносини між фактом, думкою, проблемою і т. д. Ця упорядкованість досягається також і формальними засобами, серед яких чільне місце займає сюжет і композиція», а також фабула і архі тектоніка. Слово «композиція» походить від лат. з ompositio - складання, зв'язування. У журналістському творі можуть зв'язуватися події, розділені в часі і просторі; смислові блоки, що розкривають суть того чи іншого явища; різнорідні факти і спостереження, думки і оцінки людей і т. д. Однак мається на увазі не просте їх «скріплення», а таке поєднання різних змістовних компонентів, яке сприяло б створенню цілісного твору. Цілісність досягається єдністю художньої форми і змісту. Будь-яка композиційна форма - це відображення динаміки розвитку І становлення головної ідеї твору, заради якої воно пишеться. Тому всі його частини, їх кількісний і якісний баланс певним чином підпорядковуються логічному розкриттю основної авторської думки. «Композиція, - пише Є.П. Прохоров, - виявляється, перш за все, розташуванням у просторі твори осмислених автором подій, ситуацій та осіб в характерності їх взаємовідносин і руху».

 

Композиційна гармонія частин може бути досягнута через принципи монтажного побудови тексту. Даний підхід був вироблений в практиці кіномистецтва та, по суті, означає відбір за монтажним столом найбільш вдалих епізодів з метою їх зчеплення в єдину цілісну картину. Журналісти охоче використовують цей принцип у своїй роботі. Наприклад, журналіст А. Васінскій говорить, що йому в побудові композиції допомагає сценарний досвід: «Весь час переставляю абзаци, міняю початок, кінець, намагаюся добитися динаміки, ритму».

Можна використовувати такий прийом як поділ великого тексту на окремі главки, що сприяє концентрації уваги читача. Також цей підхід дозволяє:

  • Розбити весь твір на тематичні блоки
  • У кожному розділі розглянути той чи інший конкретний питання
  • Вибудувати всі частини за принципом сюжетного розвитку: від зав'язки до кульмінації
  • За допомогою логічних містків надати тексту цілісність.

Матеріал, побудований за таким принципом, рівномірно розподіляє увагу читача в просторі твору. Наступний спосіб композиційної побудови тексту можна позначити як прийом «розробки мотиву». У даному випадку автор висуває «ударний епізод» або ж шукає цікавий сюжетний хід. В якості «ударного епізоду» може виступити цікавий випадок, зустріч, історія, подія, відштовхнувшись від якого автор динамічно розгортає дію, розкриваючи заявлену тему. Висування «ударного епізоду» завжди пов'язане з акцентуванням читацької уваги на темі журналістського виступу, викликаючи інтерес і бажання ознайомитися з подальшими подіями.

Часто журналісти використовують сюжетні прийоми побудови творів. Слово «сюжет» походить від франц. Sujet - предмет; в тлумачному словнику «система подій у художньому творі, розкриває характери дійових осіб і ставлення письменника до зображуваних життєвих явищ... Подія або система подій, зображувані письменником, протікають у часі, в причинно-наслідкових зв'язках і відрізняються відносною завершеністю. Звідси елементи сюжету: експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка».

У журналістиці під сюжетом розуміють «рух подій, думок, переживань, в яких і розкриваються людські характери, долі, протиріччя, суспільні конфлікти. Саме сюжет дає публіцисту можливість розкрити у розвитку і багатосторонньо зобразити характери та обставини, виявити зв'язок між ними». На відміну від літературного сюжету журналістський більш «зібраний», не розгорнуть, в ньому, як правило, відсутня експозиція, зав'язка і розвиток дії максимально пов'язані один з одним, а кульмінація і розв'язка є чи не найбільш розвиненою частиною. «Сюжет не механічний зліпок події або явища, не дзеркально відбита конструкція предмета. Він виробляється як результат творчого процесу, будується відповідно до тієї соціальною метою, яку переслідує Публіцист», - вважає Є.П. Прохоров.

 

4.Розв’язання проблеми співставлення форми й змісту у журналістиці.

 

Цілі і завдання при сюжетному побудові матеріалу можуть бути самими різними. В одних випадках журналісту необхідно відобразити динаміку розвитку тієї чи іншої події, в інших - показати становлення характеру героя твору, в третіх - відобразити життєву колізію чи конфлікт, в четвертих - висвітлити проблему. У всіх цих випадках журналіст вибирає ті прийоми і засоби сюжетної побудови, які здатні найбільш вигідно для ідеї твору висвітити об'єкт або предмет опису.

Поряд з сюжетною побудовою твору журналісти охоче використовують фабульні прийоми в подачі подій. «Фабула від лат. Fabula - сказання, оповідання, переказ». У силу його багатозначності даний термін часто плутають з сюжетом. Якщо під сюжетом розуміють хронологічну послідовність зображуваних подій, то під фабулою - той порядок, в якому про них розповідається. На думку М. Н. Кіма «сюжет - схема події, а фабула - їх конкретне і багатостороннє зображення». У словнику Ожегова: «Фабула - зміст літературного твору, зображувані в ньому події».

Таким чином, фабульні побудова матеріалу від сюжетного відрізняється тим, що головною турботою журналіста тут є виділення найбільш визначних подій, які розкривали б те чи інше соціальне явище або проблему. «Для реалізації задумів такого роду, - зазначає Є. Прохоров, - потрібно просторове композиційне мислення. Фабульно розповідь і дає зчеплення подій, як їх побачив, зрозумів і оцінив публіцист, - зчеплення дозволяє створити панораму життя на тому, чи іншому ділянці, в тому, чи іншому зрізі». В одних випадках «зчеплення» може бути створено автором навмисно, в інших - саме життя зіштовхує якісь події, які можуть лягти в основу фабульного розповіді. Архітектоніка - домірність частин, виправданість поєднання різних формотворчих елементів з метою досягнення гармонії. Ось, що пише Б. Я. Місонжніков про цю композиційної формі: «Архітектоніка - не тільки структуроопределяющая, але також і найважливіша естетична категорія. Вона має на увазі і визначає рівень мистецтва побудови, співвідношення елементів у системі з позиції естетичного значення, звертає увагу на загальний естетичний план єдиного цілого... Архітектоніка журналістського тексту - соразмеренность його частин, естетичний рівень побудови твору як завершеного цілого, виправданість поєднання різних формотворчих елементів з метою досягнення гармонії, це загальний естетичний план матеріалу».

Питання для самоперевірки:

  1. Поясність співвідношення: соціальна проблематика твору й особисті якості журналіста.
  2. Назвіть основні чинники створення структури майбутнього тексту.
  3. У чому полягає драматургія журналістського твору.
  4. Назвіть шляхи розв’язання проблеми співставлення форми й змісту у журналістиці.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-13; Просмотров: 846; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.