КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Со страхом удалилась прочь;
Душа его от глаз пророка Позор и гибель беглеца. В преданьях вольности остались Над хладным телом мертвеца, Ребята малые ругались Лизал рыча домашний пес; И кровь с его глубокой раны Никто к кладбищу не отнес, И труп, от праведных изгнанный, И хладно отвернула взор. И мать поутру увидала... Пресек несчастного позор... И наконец удар кинжала Звучали долго под окном; Проклятья, стоны и моленья Умолкло слово отверженья, Не омрачу я стары годы, Твоим стыдом, беглец свободы, Так удались, живи один. Ты умереть не мог со славой, Чтобы твои утешить взоры Оставил меч в чужом краю, Но я стрелой пустился в горы, Пророк их смерть благословил, И ангелы их души взяли». - «Ты отомстил?» - «Не отомстил... И утереть слезу твою...» «Молчи, молчи! гяур лукавый, Ты раб и трус - и мне не сын!..» И всё кругом объято сном. М.Ю. Лермонтов «Беглец»
4. Відбувається стериотипізація буття, що дає можливість прогнозувати і регулювати емоційну атмосферу колективу. З цього приводу французький дослідник первісної релігії Франц Боас у праці „Роздуми первісної людини” зазначив: „Ані в цивілізованих, ані в первісних людей середній індивідуум не доводить спроби причинного пояснення явищ до кінця, але доводить лише до амальгамації з іншими вже відомими фактами”. Сутність думки вченого полягає в тому, що homo tradition не відзначається самостійністю мислення, оскільки зіставляє свої дії з колективною ментальною моделлю, що діє за законом аналогій. Колективна ментальна модель є своєрідним соціальним інстинктом, який не лише обмежує, але й нівелює самостійний вибір. Згадані ментальні форми нав’язані людині з самого народження і потім лише підтримуються колективом. Будь-яка спроба виходу з під її диктату завершується остракізмом(див вище). Ще на початку ХХ ст. Франц Боас довів, що в основі первісних вірувань не обов’язково має бути категорія надприродного, що „розум первісної людини”, як і розум сучасника, не стільки містично, скільки „традиційно орієнтований”. Колективні уявлення становлять ту основу до амальгамації, з якою людина у всі епохи зіставляє факти свого індивідуального досвіду, намагаючись знайти їм пояснення. Колективні уявлення формуються внаслідок того, що в традиційному суспільстві дійсна подія розглядається у зв’язку з її наслідками. Позитивний наслідок „записується” на плівку колективної пам’яті, що діє як асоціація для подібних ситуацій. Коли наслідок є негативним, створюються необхідні заборони (табу) на відповідну дію. Прикладом є рефлекторне „так робили наші предки”. Відчуття відповідних закономірностей може слугувати одним з пояснень феномену провидців, які здатні прогнозувати можливу реакцію племені на певну ситуацію. Позитивні приклади увійшли в історію як етіологічні міфи. Перші позитивні вчинки здійснені богами, дії яких лише унаслідуються людьми, як от: добування першого вогню, приручення першої тварини, обробка першої ниви, знищення першого ворога. Ці дії слугували ідеальним зразком для подальшого безперервного повторення, внаслідок чого і виникає вищезгадана циклічність. Однак незважаючи на консервативність традиції, існували декілька варіантів вирішення проблеми, коли вона була соціальною. Показовими у цьому плані є так звані шлюбні трикутники: - Вибір здійснює жінка. У такому разі третя сторона поступається тому, кого вона вибрала. Третій має залишити всілякі намагання заволодіти жінкою і добровільно залишає селище, мандруючи „на чужу сторону”, фактично звільняючи територію (у фольклорі це „шлях на Січ”, чумакування). - Коли жінка не може визначитися, вибір здійснює чоловік. Передбачає змагання між чоловіками за право володіти жінкою. Подібна ситуація є відголосом архаїчних обрядів, коли жінка мала належати сильнішому представнику протилежної статі, звідси залежало здоров’я майбутнього покоління (демонстрація закону природного відбору). Згодом такий відбір видозмінюється під тиском суспільної ситуації: фізичній силі і спритності, яка мала визначальну роль у первісних мисливців (добування їжі), віддається перевага володіння матеріальними цінностями, що слугують аналогом до фізичних якостей, оскільки забезпечували добробут майбутнього покоління.
Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 259; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |