КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Виражальні засоби риторики
Основні правила розстановки логічних наголосів Зазвичай місце логічного наголосу підказує контекст. Найбільш простий і швидкий прийом, яким тут можна користуватися, це скелетування, тобто знаходження смислового "скелету" фрази. При цьому вирішується, які слова з фрази могли б бути вилучені. Для правильної розстановки; логічних наголосів використовують, крім скелетування, два основних правила. Перше правило - протиставлення. Якщо ми протиставляємо особу, предмет чи явище іншому, то наголоси отримують саме ті слова, що означають особи, предмети, явища, котрі протиставляються. Наприклад: "Вона не старша, а мололша сестра". Друге правило - введення нового поняття. Якщо у виступі вперше називається яка-небудь річ, особа чи явище, які мають значення для подальшого викладу, то слово (слова), що означає цю річ, особу чи явище, виділяється логічним наголосом. Визначити нове поняття можна тільки тоді, коли знаєш контекст. Наприклад: "Раптом ми побачили річку. Річка була мальовнича ". У першому реченні наголос падає на слово "річка", у другому це слово не має наголосу, тому що перед нами вже не нове повідомлення; новою інформацією тут є те, що річка "мальовнича". За цим правилом наголос майже ніколи не може падати на займенники, тому що вони замінюють собою вже названих осіб чи згадані речі (за невеликими винятками, коли, наприклад, речення складається лише з одного слова: "Ти!" чи "То була вона").
Складно буває зрозуміти використання слів у переносному, образному значенні - тропи. Але використання тропів надає мовленню свіжості й виразності. Виникнення тропів, очевидно, співпадає зі становленням людської мови як такої, коли первісна людина ще не відокремлювала себе від довкілля, намагаючись осягнути взаємозв'язок речей у світі. Троп саме і встановлює ці зв'язки, знаходячи аналогії, порівняння. Наприклад, "залізна брама" - брама, зроблена з заліза (у прямому значенні). Якщо ж кажемо залізний характер, то це вже переносне значення. Троп є обов'язковим елементом поетичної мови і нерідко - красномовства, його можна назвати формою художнього мислення. 11.9.1. Тропи та їх риторичні ресурси До тропів належать: епітети, порівняння, метафори, уособлення та ін. їх поділяють на прості (епітет та порівняння) і складні (всі інші). Порівняння - зіставлення одного предмета з іншим на основі їх спільної ознаки; своєрідний живопис словом, покликаний розбудити уяву слухача (читача): "Книга - морська глибина" (І. Франко). Порівняння відіграють дуже важливу роль в описах: вони допомагають уявити об'єкт зображення. Епітет образно визначає річ, людину чи дію, підкреслюючи найхарактернішу чи вражаючу якість. "Чи слід молодиці світити грішним волоссям проти Божого сонця?" (І. Нечуй-Левицький). Метафора - перенесення ознаки на подібну річ: чаша терпіння, печать мовчання, у чужу душу не влізеш, випити гірку чашу та ін. Метафори охоче використовують поети: Жоржини на чорнобильській дорозі вже другий рік як струшують біду. (Л. Костенко) Метафору можна назвати "головним" тропом. У "Поетиці" Аристотеля підкреслюється важливість опанування метафор і зазначається, що вміння складати гарні метафори - ознака справжнього таланту. Уособлення - надання неживим речам або нелюдському життю людських рис: лисичка-сестричка, вовчик-братик тощо. Уособлення дуже характерне для фольклору з його міфоиоетичною свідомістю; воно охоче використовується також і літераторами: "Алісиїумить, стогне... "(О. Кобилянська). Уособлення відмінне від персоніфікації, яка полягає в одушевненні довколишнього світу. Персоніфікація. Дуже близький до уособлення прийом, тільки тут абстрактне явище набуває рис живої особи: " Туга зійшла по Руській Землі" ("Слово о полку Ігоревім"). Або: Ой, не крийся, природо, не крийся, Що ти в тузі за літом, у тузі... (П. Тичина) Алегорія - зображення абстрактного поняття чи явища через конкретний образ. Алегорія однозначна (на відміну від символа), вона схожа на емблему. Наприклад: відома всім алегорія: кохання - серце; або алегоричне зображення зміни війни на мир - "І перероблять мечі свої на лемехи, а списи свої на серпи " (Іс. 2-4). Не слід змішувати алегорію з символом, бо він буває багатозначним, а алегорія однозначно виражає суть явища, предмета. Так само алегорія відрізняється від уподібнення, в якому немає двоплановості зображення. Символ - це багатозначна метафора. Основною відмінністю символу від алегорії є те, що кожна людина може розшифрувати символ по-своєму, він - багатозначний. Деякі символи широко використовуються в нашій повсякденній мові (наприклад, зоряне небо сприймається як символ духовної висоти). Символи полюбляє церковна словесність: в Євангелії від Івана Ісус Христос називає себе Виноградиною, Батька Свого - Виноградарем, а символом Його учнів є галуззя (15: 1-5). Метонімія - перенесення назви з одного предмета на інший за умови суміжності значень. Наприклад: порцеляна (як матеріал, з якого зроблено посуд, так і сам посуд), тарілка борщу (як посуд для їжі, так і міра їжі). Синекдоха - різновид метонімії, перенесення значення з одного слова на інше на основі кількісних відношень: частина замість цілого, ціле замість частини, однина замість множини, множина замість однини. Наприклад: "перемовитися словом", "учень тепер вже зовсім не той"; Як кидалась ти на списи, на луки, Пунійська Львице, яросте Ваала! (Олег Ольжич) Гіпербола - художнє перебільшення або укрупнення: "Мало який птах долетить до середини Дніпра" (М. Гоголь). Гіперболи часто вживають у політичній полеміці та пропаганді тощо. Літота - художнє зменшування. Наприклад: " Від Ніжина до Києва рукою подати", "О принесіть, як не надію, то крихту рідної землі...". Перифраз - описовий зворот мовлення, що вживається для того, аби надати реченню більшої виразності, уникнути повторення (пор. із синонімом). Наприклад: "Мав вилупиться чорт, та півні заспівали - вродився чо- повік. Так тобі й рає, так тобі й крутить, мов той рогатий анциболот у чорториї" (Б. Грінченко), "Лягло костьми [загинуло] людей муштрованих [солдатів] чимало" (Т. Шевченко). II.9.2. Риторичні фігури Нижче подані явища, які звичайно іменують риторичні фігури, не відносяться, строго кажучи, до сфери художнього образу, хоча звичайно описуються в словниках літературознавчих термінів. Це гра повсякденним словом на рівні синтаксису, комбінації слів. Синтаксис - один з найважливіших рівнів мовлення, тому що саме він відображає структуру мислення. Синтаксис підкреслює, акцентує увагу на певних важливих моментах, що усталилися в кожній національній мові протягом століть. Стійкі синтаксичні звороти, які склалися в тій чи іншій національній мові, й називають фігурами (від лат. figura - позиція в танку). Симплока - співпадання в паралельних структурах початку, кінця або середини. Наприклад: " Хто вимагав допиту рабів? Аппій! Хто їх представляв? Аппій!" (Цицерон). Інколи розрізняють синтаксичні та стилістичні фігури, хоча зазвичай їх просто ототожнюють. Окремі посібники відносять до розряду синтаксичних фігур такі. Риторичні вигуки. Для ораторської мови характерні риторичні вигуки - це гасла в чистому вигляді. Наприклад: "Бережіть природу!", "Шануйте батьків!" Риторичні звертання. Риторичні звертання виражають емоційне ставлення оратора до об'єкта його промови, причому оратори часто звертаються не тільки до людей, але й до неживих предметів або абстрактних понять: "Тобі, Вітчизно, наші душі й наші серця!" Риторичні питання. Питання, відповідь на які вже закладено в самому питанні, чи відповідь не потрібна. Вони передають роздуми автора. Наприклад: "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" (Панас Мирний). Іронія - фігура, за допомогою якої авторові легко натякнути на своє ставлення до об'єкта, дати зрозуміти аудиторії, що він критично ставиться до зображуваної ним людини чи явища, хоча прямо цього не висловлює. Наприклад: Колись були Орфеї, а тепер корифеї. А як же він став корифеєм, як не був Орфеем? Сам Орфей не був корифей. Він навіть не бував у Спілці. (JI. Костенко) Каламбур - це гра співзвучністю слів, яка має відтінок комізму. Наприклад: "Ноздрьов був певною мірою людиною історичною. Жодне зібрання, де він бував, не обходилося без історії" (М. Гоголь). Проте каламбури більш притаманні побутовому, ніж іншим видам красномовства. Парадокс - це неочікуване судження, висновок, що різко розходяться з загальноприйнятою думкою чи з логікою попереднього тексту. Одним з найвідоміших парадоксів є вислів відомого античного оратора Сократа: "Я знаю, що я нічого не знаю ". Анафора - лексико-синтаксичне повторення слів чи словосполучень на початку прозових речень (у віршах - рядків). Наприклад: " Голос Господній із силою, голос Господній з величністю. Голос Господній ламає кедрини, голос Господній трощить кедрини, кедрини ліванські" (Іс. 29: 4-5). Епіфора - зворотний анафорі прийом, повторення тих же слів (словосполучень) у кінці речень (у віршах - наприкінці віршових рядків або строф). Наприклад: "Теплота нашого серця - тобі, Тарасе! Щира любов наша - тобі, Тарасе!" Інверсія - незвичний, нехарактерний для певної національної мови порядок розташування слів. Використовується з метою звернути увагу слухача. Наприклад: "Пити за перемогу не годиться завчасно, то прикмета погана " (Н. Рибак). Еліпс - пропуск слова, яке легко відтворити, воно ніби "підказується" контекстом (пор. з неповними реченнями). "Як захрестити себе й навкруги, то [тоді] чорт не приступить " (Марко Вовчок). Алюзія - натяк на якийсь відомий історичний, міфологічний або загалом історико-культурний факт. Наприклад: нитка Аріадни, Танталові муки і т. п. Зазвичай алюзія є ознакою ерудиції та спрямовує розмову в річище високого стилю. Але слід пам'ятати, що мовець в такому випадку звертається до співбесідника, який належить до одного з ним рівня, має спільний культурний код. Зловживання алюзіями серед "чужих" здатне лише приховати зміст. Ремінісценція - несвідомий або цілеспрямований спогад про інший твір; його пороблене відтворення (прийом, розрахований на асоціації читачів). Реміпесценція має місце в творах багатьох українських письменників, наприклад, у творі М. Йогенсена "Подорож ученого доктора Леонардо і його майбутньої коханки Альцести у Слобожанську Швейцарію", навіяні творами Л. Стерна, В. Шкловського, Б. Пастернака, В. Поліщука. Градація - стилістичний прийом, що дозволяє відтворити вчинки, думки, почуття чи події в розвитку: "Прийшов, побачив, переміг " (Юлій Цезар). Є два види градації: 1. Клімакс - розташування слів за принципом семантичного підсилення, накопичення: Як не крути, на одне виходить, слід би катюгам давно зазубрить: можна прострелити мозок, що думку народить, думки Ж нє вбить/ (В. Симоненко) 2. Антиклімакс - розташування слів за принципом семантичного послаблення ознаки або її втрати: Може, й поети лиш ті, Що за юнацтва вже сиві...... Мрії мої золоті, Мрії мої нещасливі! (Є. Плужник) Усі подані вище тропи та фігури в основному базуються на прагненні мовця найбільш повно й виразно передати думки та емоції. Проте в останні роки поширюється практика використання ірраціонально-алогічних, неправильних з погляду логіки й навіть граматики структур. Ці конструкції сьогодні навіть узаконюються як ораторська норма. Це, безперечно, вплив живої розмовної мови, але інколи це набуває неприродного характеру хизування своєю невченістю. Явище це, в принципі, не нове: вже старовинні риторики подають класифікацію подібних фігур.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 6616; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |