Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Світло та колір в інтер’єрі

Архітектурні можливості кольору в першу чергу проявляються в використанні будівельних та оздоблювальних матеріалів, предметів обладнання та побуту, джерел природного та штучного освітлення, колірній обробці інтер’єру. Емоційне сприйняття по відношенню до кольору проявляється через його асоціативне відчуття. Зв'язок певних явищ та предметів зі своїми характерними кольорами трансформувалась в свідомості людини в певні відчуття, що виникають при сприйнятті кольору – символу. Так, сонце, вогонь – жовтий та червоний кольори – створювали відчуття тепла та стали «теплими»; небо, повітря, лід – голубі, сині кольори стали «холодними».

Для ціленаправленого використання кольору необхідно знати стійкі зв’язки між кольором та психологічною реакцією людини. В цьому аспекті встановлено ряд закономірностей – по переважності колірного тону, по образній асоціативності кольорів, по гармонійності кольоропоєднань. Загалом для дітей переважні теплі кольори яскраво насичені, для дорослих – холодні кольори середнього насичення, для пристарілих – ахроматичні, кольори пастельних тонів.

Гармонія при сприйнятті поєднань кольорів виникає саме тоді, коли створюється відчуття біло-сірого ахроматичного кольору на сітківці ока. Крім колірних тонів на гармонійність поєднання додаткових кольорів впливають їх насиченість, колірний тон, відношення площ. «Закон площ» відображує відчуття рівноваги поєднуваних кольорів та виражається наступними співвідношеннями:

 

 

 

 

 

 

Спектр випромінювання штучних джерел світла порівняно з природним випромінюванням змінює частину кольорів інтер’єру. Ці зміни можуть мати як приємний, так і неприємний характер, що необхідно враховувати при проектуванні освітлювальних установок.

При використанні ламп з високим коефіцієнтом кольоропередачі освітленість в приміщенні може бути знижена, оскільки такі лампи забезпечують більшу ясність бачення. При цьому доцільно використовувати лампи з трьохполосним спектром випромінювання та сучасні люмінесцентні лампи Т5. При низькій освітленості теплий колір є переважним.

Кольоропередача характеризує колірний ефект, який викликає випромінювання джерел світла, при освітленні пофарбованих предметів, тобто показує наскільки природно передаються кольори при штучному освітленні.

Індекс кольоропередачі характеризує «правильність» кольору з точки зору відповідності його денному світлу або планковському випромінюванню. Це ефективно там, де потрібно правильно оцінити тонкі градації кольорової відповідності. У масового споживача критерії якості кольоропередачі можуть бути іншими. Досліди показали, що переважним для освітлення людського обличчя, а також продуктів харчування є джерело світла, в спектрі якого міститься більше червоного та зеленого та менше жовтого.

Для вирішення конкретних задач якісної кольоропередачі, природної кольоропередачі або підсилення кольорів, застосовують відповідні типи ламп. Існує нова сучасна діаграма кольоропередачі CRV, що дозволяє визначити якість кольорів. На відміну від загального індексу кольоропередачі, що використовує вісім кольорів, CRV в якості точок виміру використовує 215 кольорів, включаючи кольори, що широко використовуються в тканинах, фарбах, натуральні кольори.

 

Діаграма векторів кольоропередачі СRV

Не всі лампи випромінюють світло одного кольору. Навіть білий колір неоднаковий у різних джерел світла. Для вибору правильного джерела світла за колірними характеристиками важливо знати два параметри: колірну температуру та індекс кольоропередачі випромінювання. На практиці існує чотири категорії колірних температур:

Ø 2500-2800 К – теплий. Це колір випромінювання ламп розжарювання, деяких люмінесцентних ламп та КЛЛ та ін. Їх використовують для створення мирного та розслаблюючого світлового середовища в інтимних та зручних інтер’єрах.

Ø 2800-3500 К – нейтральний теплий – колір випромінювання галогенних ламп розжарювання, люмінесцентних ламп та ін. Використовується для створення привітного та комфортного середовища там, де люди активні та дієві.

Ø 3500-5000 К – нейтральний (холодний). Колір випромінювання люмінесцентних ламп, метало галогенних ламп та ін. Використовується при освітленні торгових приміщень та офісів, де необхідно створити дух холодної ефективності.

Ø 5000 К – денне світло та холодне денне світло. Колір найбільш відповідає кольору природного світла. Присутній в люмінесцентних лампах.

Індекс кольоропередачі разом з колірною температурою визначає колірне враження. Холодне природне світло та випромінювання ламп розжарювання передають кольори об’єктів без спотворення оскільки мають суцільний спектр, розрядні лампи мають в основному лінійний спектр і не завжди високі властивості кольоропередачі. Кольори предметів найкраще відтворюються при освітленні джерелами світла з найбільш високим Ra. На практиці користуються трьома значеннями індексу кольоропередачі:

 

 

Діаграми CRV для реальних об’єктів

 

Ø Ra між 90 та 100 – найкраща кольоропередача. Застосовується там, де необхідна точна оцінка кольору.

Ø Ra між 80 та 90 – гарна кольоропередача. Застосовується там, де точна оцінка кольору не є переважною задачею, але важлива гарна кольоропередача.

Ø Ra менше 80 – кольоропередача задовільна та погана. Можливе використання для вуличного освітлення.

 

На рисунку показано як змінюється сприйняття об’єкта при його освітленні джерелами світла з різним спектральним складом.

       
       
       
       
  Спектр сонячного випромінювання   Спектр ЛР CR1 90 Супер delux триполосна ЛЛ CR1 80 Триполосна ЛЛ

 

       
       
CR1 70 Звичайна ЛЛ CR1 80 МГЛ високої інтенсивності CR1 80 «Біла» натрієва лампа високої потужності  

 

Отже «колірний клімат» або «колірне середовище» - це комплексне поняття, що враховує гармонійне поєднання або протиставлення колірних тонів, колірність освітлення, умови сприйняття кольору, рівень освітленості, фізіологічний та психологічний вплив на людину цих факторів.

 

Контрольні запитання:

1) Якими параметрами визначається освітлення для ідентифікації?

2) Як досягти високого драматичного ефекту?

3) Як досягти акцентуючого освітлення?

4) Якими співвідношеннями визначається «Закон площ»?

5) Що таке індекс кольоропередачі?

6) Що таке діаграма кольоропередачі CRV?

7) Що таке колірна температура?

8) Які існують категорії колірної температури?

9) Які існують категорії індекса кольоропередачі?

10) Що таке «колірний клімат»?

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Освітлення для ідентифікації | Основні поняття
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1036; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.015 сек.