Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Формування в учнів теоретико-літературних понять

Знання теоретико-літературних понять в наш час набуло особливої актуальності, адже художні твори ми вивчаємо як мистецтво слова, а це означає, що учень повинен розуміти специфіку, закони творення творів різних родів, жанрів, стилів та ін. Отже, теоретико-літературні поняття необхідні учням для кращого розуміння й міцного засвоєння художніх творів письменників та явищ літературного процесу, що забезпечує належний рівень літературної освіти молоді.

У школі систематичний курс із теорії літератури не вивчається. У програму теоретико-літературні поняття уведені за лінійним і концентричним принципом. Вивчаються вони на матеріалі конкретних художніх творів. Вибір цих понять проводиться з урахуванням того, якою мірою знайомство з ним потрібне школярам на певному етапі літературної освіти.

Кожне теоретико-літературне поняття не розкривається учням відразу в наперед визначеній глибині й об’ємності, а формується поступово: простіші ознаки засвоюються раніше, складніші – пізніше. Деякі поняття вивчаються протягом декількох років навчання дітей у школі. Наприклад, у 5 кл. учні довідуються, що літературний портрет – це опис зовнішності персонажа, в 6 кл. засвоюють найпростіші художні функції, в 7 кл. дізнаються, що портрет – один із засобів творення художнього образу людини у творі.

У роботі вчителів-словесників під час вивчення теоретико-літературних понять допускаються методичні помилки та недоліки. Теоретичні відомості, засвоєні учнями, не застосовуються в практичній роботі. Часто школярі їх заучують напам’ять із підручника, а застосувати в процесі аналізу художнього твору, наприклад, не вміють. Таке вивчення теорії літератури носить формальний характер, натомість цей процес вимагає системності.

Кожне теоретико-літературне поняття має численні ознаки, а в обов’зковий мінімум середньої школи входить лише певна частка. Ці ознаки повинні відповідати таким вимогам:

- правильно, достатньо повно розкривати сутність самого поняття й відповідного художнього явища;

- бути доступним учням певного віку та певних пізнавальних можливостей;

- бути цінними в освітньо-виховному відношенні;

- забезпечувати належну основу для вироблення в школярів практичних умінь та навичок.

У сучасні методиці загальноприйнятим є положення про триетапний шлях засвоєння учнями кожного теоретико-літературного поняття, а саме:

- нагромадження відповідних спостережень над певними літературними явищами й фактами під час вивчення художніх творів і оглядів розвитку словесного мистецтва;

- пояснення поняття, формулювання визначення;

- збагачення засвоєного поняття новими ознаками й вироблення в учнів уміння користуватися цими визначеннями практично.

Наприклад, поняття про композицію та сюжет художнього твору подається у 8 класі. Але цьому передує перший етап вивчення названого теоретико-літературного поняття. Ще в 5-7 класах вчимо дітей складати план, ділити твір на частини та мікрочастини, виділяти пейзаж, інтер’єр, діалоги, монологи, визначати головних та другорядних дійових осіб твору тощо. При цьому сам термін «композиція твору» не називається, узагальнень не робимо. Таке накопичення знань про певне поняття може тривати кілька років. Ми опановуємо окремі відомості, деталі складного поняття.

На другому етапі, актуалізувавши накопичені відомості, розкриваємо доступні ознаки виучуваного поняття. У колективній бесіді виокремлюємо найважливіші з викреслених ознак. Під керівництвом учителя формулюється визначення і зіставляється з тим, що подано в підручнику. Такий прийом дає можливість уникнути механічного заучування визначень.

На третьому етапі засвоєні поняття уточнюються і збагачуються новими ознаками.

Теоретико-літературне поняття тільки тоді буде добре усвідомлене, коли учень умітиме застосовувати його практично. А це означає, що теоретичні знання будуть взаємодіяти з практичними операціями. Для цього треба вчителю запроваджувати різні види робіт (проведення літературних диктантів, ігор, розгадування ребусів, кросвордів, криптограм, літературне доміно, тести, бесіди тощо). Обґрунтувавши певне теоретико-літературне поняття на конкретному матеріалі, використовувати його під час вивчення інших творів.

Наведемо приклади завдань на засвоєння понять теорії літератури:

- Назвіть основні ознаки народної казки. Чим вона відрізняється від літературної?

- Чим прислів’я відрізняються від приказок?

- Спробуйте систематизувати матеріал і самостійно скласти таблицю «Особливості народних прислів’їв».

- Перетворіть загадки на прислів’я, а прислів’я на загадки. (Хто людей годує? (Праця). Що у світі найшвидше? (Думка). Хто найдалі бачить? (Розум). Сором пече без вогню. Бережи честь змолоду. Правда у вогні не горить, у вогні не тоне.)

- Однією рискою підкресліть особливості казки, наявні у творі І.Франка «Фарбований лис», двома – відсутні:

фантастичні події, казкові герої, три кратність подій, своєрідна кінцівка, чарівні предмети, повтори слів та виразів, співзвучні слова, казкові вислови.

У курсі української літератури понад 150 теоретичних понять різної складності й об’ємності. Уводяться вони в шкільну програму за дидактичним принципом доступності школярам. А це означає, що в процесі вивчення літератури учні в різний час на різному матеріалі засвоюють окремі поняття, внаслідок чого в пам’яті школярів складається сума, а не система знань. Це суперечить дидактичним вимогам формувати систему знань в учнів, уникати спонтанність та хаотичність. Як подолати названу суперечність, невідповідність?

Теорія літератури складається з чотирьох основних розділів: «Художня література як форма суспільної свідомості», «Художній твір» (підрозділи – «Композиція», «Художні засоби мови», «віршування»), «Літературні роди й види» (підрозділи – «Епос», «Лірика», «Драма»), «Літературний процес». Із цих розділів у шкільну програму введено окремі поняття, вивчаються на різному матеріалі і в різний час – це приводить до спонтанності. Системність вивчення будь-якого предмета передбачає два основні моменти: певний порядок подання навчального матеріалу й зв’язність його частин.

Автори «Наукових основ методики викладання літератури» називають системно-структурний спосіб подолання спонтанності вивчення матеріалу, який передбачає три ступеня систематизації знань учнів із теорії літератури.

Перший ступінь – під час розкриття сутності кожного поняття встановлюємо внутрішні зв’язки його з іншими однорідними, вже засвоєними, внаслідок чого окремі поняття, що вивчаються в різний час і на різному художньому матеріалі, об’днуються в сталі групи знань.

Наприклад, вивчаючи епітет, з’ясовуємо, чим цей троп подібний до порівняння (ознаки, художні функції) і чим від нього відрізняється. Цей прийом зіставлення застосовуємо в 6 класі при вивченні гіперболи, алегорії, уособлення, в 7 класі – метафори, синекдохи, в 8 класі – іронії, внаслідок чого ці зображувально-виражальні засоби об’єднуються в одну групу – «Тропи».

Другий ступінь систематизації. У зв’язку з тим, що різні групи однорідних понять формуються паралельно, на певному етапі розкриваємо спільне й відмінне в близьких групах. Так, у 7 класі вже досить сформовані групи лексичних та синтаксичних образотворчих засобів, а тому їх можна об’єднати в підрозділ системи – «Художні засоби мови».

На третьому ступені всі підрозділи й окремі групи об’днуємо в чітку систему. підрозділи «Художні засоби мови» разом з двома іншими («Композиція», «Віршування») становить один розділ – «Художній твір», який об’єднується з трьома іншими розділами науки. На таку роботу відводимо уроки повторення вивченого матеріалу.

У систематизації теоретико-літературних понять важлива роль належить графічним таблицям. Вони вміщаються в підручниках, у навчально-методичних посібниках (Противенська О.Г., Мещерякова М.Г., Теміз Я.В.«Українська література в схемах і таблицях». – Х.: Видавнича група «Академія»; 1999. – 100с.) Учням можна поставити завдання: на основі таблиці визначити спільне і відмінне в тих чи інших поняттях, скласти самостійно таблицю чи заповнити запропоновані частини таблиці.

На допомогу вчителю-словеснику О.Бандура видала систематизований методичний посібник «Дидактичні матеріали з теорії літератури».

Неабияку роль у набутті знань з теорії літератури відіграє погодженість у роботі вчителів української та зарубіжної літератур, адже всі теоретичні поняття вивчаються на уроках обох літератур. Це дає можливість розкривати сутність поняття ширше й урізноманітнювати види вправ для їх глибшого засвоєння. Учитель української літератури повинен добре знати програми і підручники із зарубіжної літератури, щоб спланувати роботу щодо засвоєння знань із теорії літератури.

У формуванні системи знань із теорії літератури слід активно використовувати наочність трьох видів: словесна (матеріал художніх творів), зразки суміжних мистецтв (музика, живопис, графіка) та текстові і графічні таблиці.

Умови успішного засвоєння учнями теоретико-літературних понять:

- учні повинні добре усвідомити значення кожного з них, не плутати з іншими, близькими за звучанням (епітет – епілог – епос; віршовий – віршований та ін.);

- розуміти етимологію термінів, які утворилися від слів іншомовного походження (гіпербола від лат. hyperbola – перебільшення, кульмінація від лат. kylma – вершина і т.д.);

- вживати у своїй мовній практиці всі синонімічні терміни (дійова особа, персонаж, герой твору, тип, образ людини, характер; уособлення, персоніфікація тощо).

Доцільно вести словники.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Тема: Методика вивчення окремих тем | Вивчення літературно-критичних статей на уроках української літератури
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 10310; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.