КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Мовностильовий аналіз
Виконай такі дії у формі алгоритму: 1 крок ----- Визнач жанр твору, з’ясуй його особливості; 2 крок ----- Визнач специфіку жанру; 3 крок ----- Знайди і проаналізуй зображувально-виражальні засоби мови; 4 крок ----- З’ясуй їх ідейно-художню роль в розкритті образів; 5 крок ----- Простеж за авторською мовою і мовою персонажа; 6 крок ----- Досліди особливості стилю і творчі манери автора (улюблені теми, проблеми, найбільш вживані жанри, своєрідність художнього бачення, композиційні прийоми, способи творення образів, своєрідність лексики, образного мовлення за різними творами); 7 крок ----- Порівняй кілька творів даного письменника на одну і ту саму тему; 8 крок ----- Зістав кілька творів різних авторів на одну і ту саму тему; 9 крок ----- Зроби свої висновки, підсумуй виконану роботу. Послідовність шкільного аналізу мови художнього твору може бути й такою: 1. Стисло показати зміст твору (уривка), визначивши вплив змісту на мову твору. 2. Визнач ті особливості тексту, які впливають на вибір мовних засобів у творі: - літературний рід; - жанр; - членування на змістові (сюжетні) частини (пролог, зав’язка, кульмінація, розв’язка, епілог); - характер викладу (розповідь, опис, роздум); - мова автора (розповіді, описи, прямі характеристики персонажів, авторські відступи) і мова персонажів (пряма, невласне пряма мова); - спосіб викладу матеріалу в художньому творі (розповідь від першої особи, розповідь від другої особи); - висловлювання персонажів (діалог, монолог,); авторський опис (портрет, пейзаж, інтер’єр, опис явищ, рослин, тварин, предметів тощо); 3.Визначити фонетичні особливості (звукову організацію художнього твору): - звукові повтори (алітерація, асонанс); - звуконаслідувальні слова; - віршові особливості (віршовий розмір, спосіб римування, строфіка, рима тощо); 4. Визначити лексичні особливості художньої мови (словниковий запас художнього тексту): - експресивно нейтральна лексика; - експресивно (стилістично) забарвлена лексика; - за часовим критерієм: застарілі слова (архаїзми, історизми), неологізми (загальновживані, авторські); - за територіальним критерієм: загальновживані слова, діалектизми (етнографічні, семантичні, словотвірні); - за соціальним статусом: загальновживані слова, жаргонізми (міщанський жаргон, професіоналізм, арготизми, варваризми); - за походженням: власне українські, іншомовні слова (старослов’янізми, грецизми, латинізми, полонізми, тюркізми тощо); - поетизми, термінологіями, канцеляризми, просторіччя; - синонімія: синоніми (семантичні, стилістичні, семантико-стилістичні, контекстуальні), антоніми, омоніми; - полісемія; - тропи: прості (епітет, порівняння), складні (алегорія, гіпербола, іронія, сарказм, літота, метафора, метонімія, оксиморон, перифраз, персоніфікація, символ, синекдоха). 5. Визначити своєрідні особливості у словотворенні, морфології, наголошуванні тощо. 6. Охарактеризувати синтаксис як засіб авторського зображення (організація тексту художнього твору на рівні речення і словосполучення): - повтори: тавтологія, анафора, епіфора; - риторичні фігури: риторичне заперечення, риторичне звертання, риторичний оклик, риторичний вигук, риторичне запитання; - фразеологізми: крилаті вислови, прислів’я та приказки; - синтаксичні фігури: антитеза, інверсія, багатосполучниковість, безсполучниковість, еліпсис, ампліфікація, синтаксичний паралелізм. 7. Підбити короткі загальні підсумки, підкресливши зв’язок змісту, жанру і характеру викладу з мовним втіленням, визначивши місце тексту в літературній мові. Є чимало методів дослідження особливостей художньої мови твору. Є.Пасічник, називає спостереження, експеримент, статистичний спосіб, моделювання. Спостереження – найпростіший, найдоступніший і найбільш поширений метод, який не потребує спеціальних умов і підготовки до його проведення. Спостерігаючи за мовою художнього твору, учні накопичують і класифікують певні факти, встановлюють взаємозв’язок між ними. Метод експерименту полягає у відшукуванні найточніших, найдоречніших одиниць, які реалізували б авторський задум. Із цією метою використовуються прийоми заміни або опускання елементів тексту, зміни порядку розташування членів речення, багатоваріантної підстановки інших слів-синонімів, конструкцій на місце вжитих спочатку, що веде до його деформації. Після цього зіставляємо виконане завдання із авторським варіантом і пояснюємо свій вибір і авторський. Наприклад, візьмемо уривок із повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною». «Соломія щодня (ходила, мандрувала, походжала, блукала) коло конаку – лиха, роздратована, мов голодна вовчиця. Вона не (знала, уявляла, усвідомлювала), чого вона туди (ходить, навідується), але щось несподівано (кликало, тягло, заманювало) її у той бік …» Є.Пасічник радить учителям-словесникам знайомити учнів із різними редакціями твору. Потрібно показати роботу автора над словом, пошук найвдалішого способу передачі думки – це вимагає великого напруження творчих сил. Наприклад, показати, як виник творчий задум назви повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського. У автора було більше 13 робочих назв («Голос предків», «Голос предковічний», «Поклик предків» тощо). Методисти пропонують спостерігати, як змінюється лексичне значення слова у контексті Варто брати однокореневе чи спільнокореневі слова, пояснювати ідейно-художнє навантаження. В.Сосюра «Червона зима»: - «Я вірші став писать під вечір золотий…»; - «І виснуть ліхтарі, як золоте намисто…»; - «Прискорено йдемо за днем золотокрилим…»; - «Золотобарвним сном душа палахкотить … »; - «Але не боїмось ми банд золотопогонних …»; - «… справляв тут капітал свій золотий содом …». Висновок може бути таким: слово «золотий» не обов’язково асоціюється із чимось прекрасним, світлим. Воно може викликати негативні емоції. Виконуючи таку роботу, ми розвиваємо творчу уяву, культуру читання у дітей, вчимо писати власні твори, правильно сприймати літературу і насолоджуватися нею. За допомогою методу статистики виділяємо найтиповіше, найбільш повторюване у мові автора. Метод моделювання є похідним від попередніх методів. Моделювання – це узагальнення, що являє собою образний запис об’єкта спостереження з використанням особливих знаків, перш за все таблицы, схем. Навчити учнів аналізувати мову художнього твору – справа складна і відповідальна, водночас надзвичайно важлива й актуальна у шкільній практиці.
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1562; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |