Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Питання 3. Благо, користь і добро

Значне місце серед етичних понять, поряд із добром, є благо. Благо – це ієрархічна сукупність об’єктів (зовнішніх явища і внутрішніх станів), які оцінюються позитивно на тій підставі, що вони мають яку – небудь цінність. Окрім речей викликаючи приємні відчуття, у цю сукупність можна включати об’єкти, які не здійснюють безпосередній вплив на органи чуття, але здатні здійснити подібний вплив у майбутньому. Людська душа красить позитивними фарбами не тільки те, що є метою, а і те, що веде до мети або знаходиться близько від неї. До блага відноситься не тільки те, що викликає задоволення, але і те, із чим пов’язано очікування задоволення і надія на нього. Отже на вершині ієрархії виявляється ідея вищого блага, або Бога. Вище благоце кінцева мета, яка не може бути засобом ні для чого іншого.

І нарешті, можна, погодитись з Олександром Гугніним, що моральною діяльності кожної людини повинно бути благо – як поняття і принцип творіння. Зрозуміло, що і для юриста благо є моральною основою його діяльності.

Благо – це загальносоціологічна категорія, що має чітко окреслений етичний аспект. Без блага, писав видатний теолог і філософ Середньовіччя Ф.Аквінський, немає ні світу речей, ні світу людей.

У повсякденному житті благом прийнято називати все те, що сприяє людському життю, служить задоволенню матеріальних і духовних потреб людей, приносить їм насолоду або зручність, або виявляється засобом для досягнення певних цілей. Тому благом називають перш, за все, речі, корисні для людського життя: їжу, житло, одяг. Здобуваються вони в процесі діяльності.

Але і духовні блага зв’язані з практичною діяльністю, що опосередковує засвоєння різноманітних духовних потреб. Духовні блага – це пізнання, освіта, предмети культурного вжитку. Наявність необхідних благ – неодмінна умова існування людини та суспільства; передумова їх розвитку і вдосконалення. Благо, як відмічали ще древні філософи, поняття ціннісне, яке фіксує здатність об’єктів природи, матеріальної та духовної культури служити задоволенню життєвих потреб суб’єкта, в якості котрого виступають як окремі особи, так і колективи людей, суспільство в цілому.

Тим більше, нині кожен розуміє, що максимальна кількість грошей за чесну працю, а звідси заможність, зручності, комфорт – обов’язковий компонент матеріальних благ, а їх максимальне використання – неодмінна умова сучасного життя, й таких понять як користь і добро. У багатьох етичних вченнях (утилітаризм, прагматизм) добром вважають все, що корисно, моральною називають систему взаємної користі людей. Людина згідно з цими теоріями дбає в першу чергу про свою користь матеріальну, соціальну тощо. Зведення добра до особистої вигоди розмиває межу між добром і злом. З метою досягнення особистої користі може бути вигідно здійснити аморальний вчинок. Окрім цього потреби людини можуть бути перекрученими, небезпечними для інших людей. Користь є засобом досягнення добра. У різних моральних системах добром, яке не можна звести до корисності, є вищі цінності. Вони самоцінні, не утилітарні. Вищі цінності не приносять конкретної вигоди людям (користь), інколи навіть вимагають жертвувати своїми інтересами. Вищими цінностями є: свобода, рівність, гуманність, гуманність, справедливість та ін.. Добро обов’язково безкорисне, тому відношення взаємної користі не можуть вважатися добром, поскільки грунтуються на егоїстичних інтересах. Добро базується на потребах людини дарувати добро іншим людям.

 

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Питання 1. Моральна свідомість: поняття, рівні, структура | Питання 4. Зло – основна етична категорія: сутність та види
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 383; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.