Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Соціологія інтернету

Об’єктом є аналіз соціального простору, що формує Інтернет мережі (соціальний аналіз інформаційно-комунікативного середовища, що формується в суспільстві)

Предметом – соціальні процеси, відносини і взаємозв’язки, що виникають в рамках мережевого соціального простору (вивчення аудиторії Інтернету та форм соціокультурної взаємодії між індивідами при обміні особистісною та соціальною інформацією).

Соціологія Інтернету стала визнаним науковим напрямом завдяки роботам Б. Уелмана та його школи. В теоретико-методологічному відношенні соціологія Інтернету, як і будь-який новий напрям соціального знання, формується в умові «розмежування повноважень» між вже існуючими та визнаними науковими дисциплінами (соціологією (зокрема її спеціальними та галузевими соціологіями), філософією, комунікативістикою, лінгвістикою, кібернетикою).

На сьогодні в рамках соціології Інтернету вивчаються:

· особливості розвитку соціального простору Інтернету;

· характерні риси користувачів мережі та соціальних груп, що формуються ними;

· формування та розвиток Інтернет-спільнот;

· соціальна структура та соціальна стратифікація Інтернет-спільнот;

· вплив Інтернету та Інтернет-спільнот на соціальні інститути та соціальні процеси фізичної реальності;

· становлення і розвиток інформаційного суспільства тощо.

Розвиваються також суміжні з соціологією сфери вивчення Інтернету, як інформаційно-комунікативної технології, а саме, розглядаються правові, психологічні, філософські, економічні та інші аспекти Інтернету. Соціологічна ж інтерпретація Інтернету пропонує погляд щодо можливих сукупних соціальних (політичних, психологічних, економічних, правових тощо) ефектів, про зміни систем цінностей і пріоритетів соціального розвитку..

Говорячи про Інтернет як об’єкт соціологічного дослідження, інформаційне середовище розглядають як існуючу об’єктивну реальність, що має свої закономірності розвитку та форми існування і функціонування. Інтернет спричинив в суспільстві зміни, що передусім виявилися у впливі на комунікативну мережу зв’язків, котра складається між людьми в тому чи іншому суспільстві. Тому, базовим підґрунтям для вивчення сутності і специфіки даного явища виступають поняття «комунікації» та «соціальної комунікації».

Соціальна комунікація займає особливе місце в житті не лише сучасного суспільства й кожного окремого індивіда зокрема. З нею прямо чи опосередковано в усі часи соціальної еволюції пов’язані практично всі сфери суспільного життя. Сучасні ж інформаційні і телекомунікаційні технології з їхнім стрімко зростаючим потенціалом та швидко зменшуваними витратами відкривають значні можливості для нових форм соціального співробітництва як в рамках окремих сфер суспільного життя, так і суспільства в цілому. Спектр таких можливостей постійно розширюється, попри географічні кордони соціальних спільнот. Найперспективнішими більшістю науковців вважаються економічна, наукова та культурна сфери.

Оскільки електронні комунікації мають специфічні характеристики, як то, анонімність комунікації в кібервіртуальності, - що іноді ускладнює науковий аналіз отримуваних даних.

Одним з центральних напрямків в сфері соціологічного вивчення Інтернету варто вважати так звану кіберсоціологію, що здобула визнання та розвиток в західній науці в 1990-ті роки, а в Україні – в 2000-ні роки. «Кіберсоціологія — некомерційна мультидисциплінарна галузь знання, що використовує технології веб-дизайну та має на меті критичний аналіз проблем, пов’язаних з Інтернетом, кіберпростором, кіберкультурою та життям інтернет-спільноти. Інші назви даної галузі — інтернет-соціологія, веб-соціологія, віртуальна соціологія». Поняття «кіберпростір» пов’язане з терміном «віртуальна реальність».

Кіберпростір є електронною мережею, в якій розгорнуті часткові віртуальні реальності. Через поняття кіберпростір часто визначають мережу Інтернет, смисловий варіант віртуальної реальності, де домінуюче положення займають логіко-мовні апперцептивні структури інформації. Вперше кіберпростір описав в 1985 р. У. Гібсон в науково-фантастичному романі «Нейромант» як «єдину, узгоджену галюцинацію мільярдів людей», що є глобальним мультикористувацьким віртуальним середовищем.

Перша серйозна спроба узагальнення методичного досвіду використання онлайнових опитувальних технологій у США була зроблена М. Купером, який запропонував типологію онлайнових опитувань, де вичленував дві групи, які об'єднали вісім типів таких опитувань.

Виділяють наступні види опитувань в режимі on-line:

- e-mail-опитування

- Web-oпитування.

В даний час основним інструментом міжнародних та американських дослідницьких компаній для вивчення інтернет-аудиторії є опитування інтернет-панелі. Інтернет-панель – це сформована за спеціальною процедурою вибірка користувачів Інтернету, які погодилися періодично брати участь в опитуваннях конкретної дослідницької компанії.

Для забезпечення якості дослідження необхідним є формування бази даних про своїх потенційних респондентів. Така база називається Інтернет-панеллю. Дані збираються через спеціально організований сайт. Участь у панелі організується розсилкою запрошень у фокус-групи або пропозицій заповнити анкету. Як мотивуючого чинника використовуються розіграші грошей та призів, а за участь у фокус-групах кожен учасник отримує грошову винагороду або приз. Окремо існує гарантія конфіденційності отриманої інформації.

З використанням конференцій (неорганізований опитування) в режимі on-line або e-mail по базі даних (організований опитування) здійснюються експертні опитування. У першому випадку використовуються конференції тематичних сайтів, які відвідують відібрані експерти. У другому випадку розсилаються листи з e-mail експертам, адреси яких взяті з бази даних.

Існують декілька видів он-лайнових фокус-груп:

- фокус-чат

- фокус-форум

- відео-або аудіоконфереціі

- індивідуальні глибинні інтерв’ю в мережі Інтернет

 

3. До найбільш поширених способів спілкування через Інтернет належать електронна пошта (e-mail), чат, ІС, форум або конференція. На думку Є.В. Грязнової (2001), інтернет-комунікація "... являє собою єдність чотирьох процесів: у ньому створюється нова реальність, яка відображає об'єктивну дійсність, висловлює суб'єктивно-особистісний світ і передає своє духовний зміст всім учасникам ".

- Анонімність. Полягає у відсутності достовірної інформації про співрозмовника або в неповноті інформації про нього. Анонімність мовби психологічно звільняє користувача від необхідності репрезентувати в процесі комунікації самого себе, тобто відповідати своєму реальному " Я ", тим самим відкриває можливості для конструювання альтернативних самопрезентацій. Реалізуються такі можливості не стільки в діловій, скільки в неформально - розважальної комунікації, де нерідко зустрічається укривання істинної інформації або презентація помилкової. Хоча зараз цей принцип можна заперечити.

- Фізична непредставленість. У поєднанні з анонімністю відкриває простір, з одного боку, для надання про себе недостовірної інформації, з іншого боку - для фантазування з приводу співрозмовника (знову ж, перш за все, при неформальному спілкуванні). В Інтернеті в результаті фізичної непредставленності партнерів по комунікації один одному втрачає своє значення цілий ряд бар'єрів спілкування, обумовлених такими характеристиками партнерів по комунікації, які виражені в їх зовнішньому вигляді: їх статтю, віком, соціальним статусом, зовнішньою привабливістю або непривабливістю, а також комунікативною компетентністю людини, точніше - невербальної частиною комунікативної компетентності.

В даний час існує безліч класифікацій користувачів мережі Інтернет за різними характеристиками:

1) "за ступенем освоєння можливостей, що надаються мережею Інтернет". Відповідно до цієї класифікації основні категорії людей, що використовують Інтернет, є користувачами, посередниками, творцями, дослідниками і технічними працівниками (підтримують роботу мережі).

Користувачами середовища мережі Інтернет є люди, які використовують Інтернет в якості інструменту для вирішення різних завдань (ділових, навчальних, розважальних).

Посередниками в середовищі мережі Інтернет є фахівці з інформаційного пошуку. Метою функціонування посередників у середовищі мережі є правильно організована робота з пошуковими машинами і продуктивний пошук заданої інформації.

Творці - це люди, які заповнюють мережу змістом (тексти, програмні файли, музика, графіка, мультимедіа, відео, віртуальна реальність) і формами (сайтами, порталами), розробляють сценарії розвитку мережі.

Дослідники - представники різних наукових спеціальностей (соціологи, психологи, філософи, політологи і т. д.) головною метою перебування у середовищі мережі Інтернет є вивчення її властивостей, закономірностей, функцій, проблем і перспектив становлення та розвитку середовища мережі Інтернет.

Технічним забезпеченням займаються такі категорії: провайдери, системні програмісти, системні адміністратори, веб - дизайнери. Основний показник їх роботи: чим краще вони працюють, тим вони непомітніше.

2) " за ступенем впливу в середовищі мережі Інтернет". У ній відбувається умовний розподіл всіх людей, що користуються мережею на проектувальників, розробників і користувачів.

Проектувальником називається людина - мислитель, який схематично і концептуально розробляє як самі технічні та програмні продукти, так і сферу їх споживання.

Розробники, по суті справи, проводять в реальність плани проектувальників. У свою чергу діляться на дві категорії. Перша розробляє комп'ютери, саму мережу, операційну систему та інші програмні продукти, які можна віднести до ядра мережі. Другою категорією є професійні користувачі комп'ютерів і мережі, які створюють масив програм, що вирішують різні завдання людей реального світу.

Користувачі - найчисленніша частина людей, що використовують мережу Інтернет, люди, які пасивно споживають пропоновані їм програмні та технічні рішення. Користувачі не змозі простежити підстави створення пропонованих продуктів, але є споживачами результатів праці проектувальників і розробників.

3) Стратифікація користувачів за можливостями здійснення дій в мережі. Наприклад, людина із вищою освітою буде користуватися інтернетом більш повно, ніж людина без вищої освіти. Також людина, що не знає англійської мови, буде виключена із основної частини інтернет-комунікацій та доступу до найбільшого – англомовного сегменту інтернету.

 

4. В Інтернеті є багато компаній, що проводять платні опитування в Україні, ось перелік деяких із них:

1. www.anketka.ru – проект онлайн опитувань, який об’єднує в собі більше 750000 учасників і призначений для людей що проживають на території колишнього СРСР.

2. www.opinion.com.ua – український проект, який проводить платні опитування. Місією проекту є вивчення суспільної думки для задоволення потреб споживачів.

3. www.voprosnik.ru – велика кількість платних опитувань від компанії Вопросник.Ру і багатьох її партнерів.

4. Gemius S.A. - Найбільша агенція з онлайн досліджень регіону Центральної та Східної Європи. Компанія проводить дослідження інтернет ринку з моменту свого заснування в 1999 году. Gemius пропонує широкий спектр дослідницьких продуктів, що включають аналіз поведінки інтернет-користувачів (gemiusTraffic), аналіз соціально-демографічного профілю користувачів (gemiusProfile) або оцінку ефективності онлайн рекламних кампаній (gemiusEffect).

5. OMI (Online Market Intelligence) - це провідна російська компанія, що надає комплексні рішення для маркетингових онлайн досліджень, використовувані дослідними організаціями, рекламними агентствами, а також маркетинговими підрозділами компаній, що входять в рейтинг Fortune Global 500. Ці рішення включають програмування онлайн анкет, збір даних за допомогою власних онлайн панелей в Росії, Україні, Казахстані, Білорусі та країнах Балтії, а також візуалізацію інформації в реальному часі, а також програмне забезпечення Kinesis для проведення маркетингових досліджень з використанням Інтернету і мобільних пристроїв OMI пропонує економічно виправдані та зручні рішення для проведення опитувань споживачів, співробітників і партнерів компаній.

6. TNS Gallup.

 

5. Інтернет-лексика

Слово retweet включили до нового видання Оксфордського словника англійської мови, тепер ретвітнуть можна на повній законній лінгвістичному підставі, слово отримало офіційне визнання. Про це повідомив офіційний блог Оксфордського Університету. Якщо не розглядати окремо інтернет-жаргонізми, в цілому, в англійській мові з'явилося 400 нових слів. З'являються не тільки нові слова, а й змінюється сенс старих.

Аська, тетка Ася, Асик, Ася - сленговое название ICQ

Баг - глюк, ошибка в работе.

Болванка - пустой компакт-диск.

Вес (файла) - размер файла в метрах или килограммах.

Виснуть, висеть, зависнуть - перестать работать - если программа не реагирует ни на какие действия пользователя (или вообще операционная система).

Винда - Windows.

Винт - винчестер

Глюк - Ошибки в программе.

Гугль – google

ИМХО - (In My Humble Opinion - по моему скромному мнению) - Это слово обычно добавляют если не очень уверены в своих словах или хотят выразить свою точку зрения.

Инет, Нет - Интернет.

Инфа – информация

Килограмм = килобайт (Кб).

Клик, кликнуть, кликать - (от анг. click - клацанье, клацать) - при работе с мышкой - навести стрелочку указателя мыши на объект и нажать кнопочку на мышке (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)

Кряк - определенная программка, которая разрешает найти регистрационный ключ, код, пароль для пользования определенной программой.

Ламер, Лузер – человек (по мнению программиста), не доросший до юзверя.

Модер - модератор

Мыло, мылить - E-mail, писать по е-мейлу.

Оффтоп, офф, оффтопик - уклонение от заявленной ранее темы

Сервак - сервер

Скачка, скачивать - процесс сохранения файлов из Интернета.

Сливание, сливать - скачка, скачивать.

Собака, собачка, алеф - вот такая штука: @

Троян - вирус, поподающий на компьютер по вине пользователя - скачал программу, изображение и т.п.

Феня - работа программы в таком варианте, которую не предусматривал даже создатель.

Флуд; флудер, флудильщик (flood) - продолжительный бессмысленный оффтопик, бессмысленные сообщения.

Хакер - весьма милый человек, борющийся за свободу информации подручными средствами, этакий энтэвэшник в онлайне

Хз… - (хрен знает) Недовольство, надоедливый вопрос, уход от ответа

Хостинг - размещение сайта на сервере.

AKA (also known as) = ака (известный, также, как)

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Соціологія інтернету – лекція | Об'єкт, предмет, історія виникнення масової комунікації
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 2110; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.