КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Особистість: соціальний статус, соціальна роль, процес соціалізації
Маргіналізація – це стан особи або групи, які відірвалися від своєї страти (соціальної групи, верстви), але ще не адаптувалися до нової, не засвоїли її норм і цінностей, зразків поведінки. Маргіналізація — це втрата особистістю об'єктивної приналежності до даної соціальної групи без наступного входження до іншої, а також втрата особистістю норм та цінностей відповідної субкультури. Факторами індивідуальноїмобільності є: фізичні та розумові здібності, виховання, місце проживання, соціальний статус сім’ї, рівень отриманої освіти, вигідний шлюб та життєвий збіг обставин Демонтаж колишньої соціальної структури, її інститутів і класово-групової ієрархії емпірично виявляється в маргіналізації суспільства, в появі проміжних груп, більш контрастних й поляризованих. Маргінальність викликає психологічну напругу, провокує стреси. Вона, як відомо, пов'язана з розхитуванням і ламанням нормативно-ціннісних систем під впливом соціальних і економічних зрушень. При цьому маргінали сприймаються не лише як аутсайдери й парії (пригноблена людина), що перебувають на «дні» суспільства. Маргінальність означає стійку, соціальне обумовлену відмінність між соціально-культурним походженням і нинішнім суспільним становищем. Класична, еталонна модель маргінала — фігура мігранта із села в місто в пошуках роботи. Ця людина — вже не селянин, але ще не робітник. Не можна ототожнювати маргіналів з декласованими елементами. Маргіналізація — об'єктивний соціально-економічний процес переходу до іншої соціальної групи, а не «виштовхування» особистості на периферію соціального життя. На сьогодні розрізняють три типи явищ до яких застосовують поняття маргінальність. Це поняття застосовується, по-перше, до соціальних суб'єктів, що знаходяться у стані зміни свого соціального статусу (звуження можливостей доступу до соціальних ресурсів – освіті, культурним цінностям, медицині); по-друге, до тих, у кого змінилося соціокультурне середовище (етнічне, мовне, релігійне та ін.) по-третє, до тих, хто опинився в умовах нового соціально-політичного порядку. Виділені типи маргінальності досить умовні, оскільки у реальному житті можуть існувати їх різні комбінації. Скажімо, зміна мовного або релігійного середовища можлива не лише у результаті міграції, але і внаслідок соціально-політичних перетворень, коли кардинально змінюється релігійна політика. Ми також розрізняємо маргіналізацію у стабільному суспільстві і у перехідному. Перша проявляється як перебування особистості або групи між двома соціальними ідентичностями або за межами схвалюваного суспільством соціального простору. Маргіналізація у перехідному суспільстві розгортається як широкомасштабний процес втрати соціальними суб'єктами своїх ідентичностей і переходу до стану невизначених, розмитих ідентичностей. Маргіналізація такого типу має місце тоді, коли у суспільстві відбуваються якісні зміни на рівні суспільства, змінюється система власності і власників, система соціальної стратифікації, руйнується один тип соціальної структури і формується інший. 7. Сутність та призначення соціальних інститутів, їх види Поняття "соціальний інститут" запозичено соціологією з юридичної науки, де воно означає сукупність юридичних норм, що регулюють соціально-правові відносини (інститут наслідування, шлюбу та ін.) і використовується достатньо широко, хоча найчастіше і поза точним визначенням. Соціальний інститут розглядається як: • певна сукупність установ, які відповідають соціальній структурі суспільства; • сукупність соціальних норм і культурних зразків, які визначають сталі форми соціальної поведінки і дії; • система поведінки у відповідності з цими нормами. Соціальний інститут - це сталі форми організації спільної діяльності людей, що склалися історично; завдяки їм відбувається функціонування спільнот і всього суспільного організму, здійснюється соціалізація індивідів, тобто їх входження у життя суспільства і виконання ними певних соціальних функцій і ролей Соціальний інститут - це механізм самоорганізації спільного життя людей, органи управління ним. Саме через той або інший соціальний інститут забезпечується організація і регулювання сумісної діяльності людей, сталість соціальних відносин, від яких залежить буття соціальних груп і соціальних спільностей. В сучасному суспільстві кожна людина користується послугами і працею великої кількості інститутів: кожна людина в своєму прагненні задовольнити потреби вступає в контакти і соціальні відносини, створюючи засоби задоволення потреб, виконуючи роботу для одержання цих засобів, впливаючи на інших людей або реагуючи на їх дії, на кожному кроці включається в мережу різних інститутів, що регулюють її діяльність і поведінку. Стркутура соціального інституту: • своя мета, тобто він має коло питань, які охоплює своєю діяльністю; • певне коло функцій, передбачених для розв'язання цих питань; • наявність засобів і установ, за допомогою яких досягаються цілі інституту (це можуть бути засоби матеріальні, символічні або ідеальні). Наприклад, церква, як релігійний інститут, має матеріальні установи (церковні храми та їх обладнання), символи (хрест, облатка) і ідеальні предмети, в які люди вірять і які через цю віру впливають на їх поведінку; • наявність певних санкцій як стосовно осіб, що виконують інституціоналізовані функції, так і стосовно осіб, що є об'єктом цих санкцій. Зміна системи соціальних інститутів (як і кожного окремого інституту) може бути як еволюційною, так і революційною, що в кінцевому рахунку визначається станом соціальної системи в цілому. Крім того, джерелом розвитку соціальних інститутів можуть бути ендогамні (внутрішні) фактори, які зазвичай породжують обмеження в розвитку системи, і екзогамні (зовнішні) фактори. Так, розпад такого соціального інституту, як сім'я, може бути викликаний змінами ролевої поведінки подружжя (наприклад, зрадою) або конфліктами в сім'ї на ґрунті пияцтва одного із подружжя. Найвпливовішими детермінантами(рушійними, тими, що зумовлюють силами) змін (як внутрішніх, так і зовнішніх) є політика, економіка, культура. Вони діють на соціальні інститути, що функціонують в суспільстві, як безпосередньо, так і опосередковано через різні позиції індивідів. Найбільших змін зазнає система соціальних інститутів в процесі трансформації суспільства, прикладом чого може слугувати практика 90-х рр. країн Східної і Центральної Європи, в тому числі й України, де відбувається переорганізація самих соціальних інститутів на основі нових норм, цінностей, відносин, що утверджуються, і які можуть бути більш складними, універсальними, узагальнюючими, ніж ті, що існували до цього. Це, у свою чергу, вимагає формулювання нових максим поведінки як всередині соціального інституту, так і в міжінституціональних взаємодіях всередині соціальної системи. Герберт Спенсер, один з перших дослідників соціальних інститутів, виділив п’ять основних соціальних інститути: Ø домашні або сімейні; Ø обрядові або церемоніальні; Ø політичні (держава, армія, політичні партії) Ø церковні; Ø професійні і промислові. Залежно від сфер соціальних відносин виділяють такі соціальні інститути: • економічні, які забезпечують відтворення і розподіл матеріальних благ, організацію праці, грошовий обіг і т. д.; • політичні або інститути, зв'язані зі встановленням, виконанням і підтримуванням влади. Політичними інститутами є такі інститути, як уряд, парламент, політичні партії і т. д.; • соціальні або суспільні у вузькому значенні цього слова. Суспільними в широкому значенні слова є всі види інститутів. Під соціальними ми тут розуміємо всі ті, які організуються добровільним об'єднанням, - місцеві товариства, клуби і товариські установи, "церемоніальні" інститути, тобто способи взаємної поведінки членів товариства з нерівним становищем і т. п. Це можуть бути способи привітання, святкування іменин, способи звернення до вищих посадових осіб та інші; • інститути стратифікації, які визначають розміщення позицій і ресурсів; • виховні і культурні, тобто всі інститути, створені для зміцнення і розвитку культури, для соціалізації кожного покоління, для передачі йому культурних цінностей суспільства як цілого (родинні інститути, сім'я, школа, наукові інститути і т. п.); • релігійні, які регламентують відносини людей з представниками релігійних структур (служителів церкви); • відтворення (інститути шлюбу і сім'ї). Така кваліфікація не є єдиною і вичерпною; стосовно сучасного суспільства вона не охоплює чимало інститутів, але вона включає так звані "головні соціальні інститути ", які регулюють основні суспільні функції, що мають місце у всіх типах цивілізації. Поняття особистості вводиться для виділення (акцентування) неприродної ("надприродної", соціальної) сутності людини і індивіда, тобто акцент робиться на соціальну сторону людини. В соціології існує понад 60 визначень особистості Соціологія розглядає людину як суб’єкт суспільних процесів, тобто їх активного діяча і творця
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1514; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |