Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Чернігівсько-сіверський друкарський осередок




Виникнення в першій половині XVII століття поважного осередку друкарства на Лівобережній Україні пов’язане з ім’ям відомого церковного, освітнього діяча, поета, ученого і друкаря галичанина Кирила (Транквіліона) Ставровецького.

Помандрувавши зі своєю пересувною друкарнею близькими і далекими землями (Унів, Острог, Почаїв, Рохманів, Вільно), видавши там ряд своїх творів, будучи засудженим собором православних єпископів за зміст цих же творів і перейшовши на знак протесту за несправедливу, на його погляд, оцінку своєї праці до католицької віри, Ставровецький опиняється 1626 року в Чернігові. Там він займає посаду архімандрита. І, звичайно ж, облаштовує своє дітище — пересувну друкарню.

Лише через двадцять років вийшла перша книга Ставровецького «Перло многоцветное». Книга відразу стала популярною серед читачів не тільки на теренах України, а й далеко поза її межами. Більш ніж через півстоліття збірка передруковується в Могилеві. Особливістю видання є те, що в лексиці й граматиці текстів домінує тогочасна українська книжкова мова з багатьма ознаками народної поетики, запозичено немало сюжетів з українських народних дум і пісень.

Друкарня Кирила (Транквіліона) Ставровецького є чи не єдиною в історії української видавничої справи, власник якої писав і видавав здебільшого свої твори. Після його смерті сліди цієї друкарні зникають з архівних документів назавжди.

Таким чином, відзначившись у 1646 році однією, проте дуже вагомою в історії української культури книгою, чернігівське друкарство (та й лівобережне в цілому) завмирає на цілих чверть століття. Відновити його вже на постійно належало ще одному відомому церковному діячу, політику і літератору Лазарові Барановичу.

Прийнявши 1657 року у Яссах чернечий постриг і висвятившись на єпископа, він виїздить до Новгород-Сіверського, відкривши при тамтешньому Преображенському монастирі єпископську кафедру. Там і приходить ідея закласти друкарню.

Обладнання для Новгород-Сіверської друкарні було придбане 1671 року.

Перебравшись 1672 року на єпископську кафедру до Чернігова, Баранович залишає друкарню без нагляду в Новгород-Сіверському. Цим і скористався Семен Ялинський (друкар). Він запустив друкарський верстат і видає по тисячі примірників Граматики, Часословця, Псалтиря. Книги Ялинський продає без відома Лазара Барановича. Виручені кошти Ялинський ділить з новгород-сіверським архімандритом.

Будучи невдоволеним таким перебігом подій Лазар Баранович вирішує перевести друкарню до Чернігова. Якраз перед цим він збагатив обладнання своєї друкарні шрифтом польською мовою і Семен Ялинський все ж спромігся видати 1676 року твір Барановича «Nova miara».

Лазар Баранович переводить свою друкарню до Чернігова 1679 року. Вже через рік тут виходять у світ великими накладами Псалтир і «Буквар».

За період урядування друкарнею Лазарем Барановичем побачили світ близько півсотні книг. Передусім це праці самого Барановича: «Меч духовний», «Труба словес проповідних», збірки полемічних творів та поезій та ін.

Видання Чернігівської друкарні добре продавались і поширювались в багатьох містах Росії. Багато їх Баранович відправляв до Києва та Москви. Успіх чернігівських видань у Києві викликав навіть невдоволення в києво-печерських друкарів. Одного разу вони змушені були звернутись з проханням заборонити чернігівським ченцям продавати привезені звідти книги на Подолі.

Обмеження в Чернігівської друкарні починаються після виходу першого антиукраїнського цензурного указу Петра І 5 жовтня 1720 року. Через рік вона вже самостійно нічого не випускала, оскільки повністю перейшла під контроль Москви і ще певний час друкувала невеликі замовлення Синоду Російської православної церкви, але вже згідно з «московськими печатми».

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 1469; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.