Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

К. Роджерс - теорія особистості

Адлер – «Індивідуальна психологія»- назва теорії

Поняття самореалізації почав використовувати в своїх роботах по психології особистості А. Адлер. На його думку, люди перш за все прагнуть до переваги, що є фундаментальним законом людського життя. Перевагу А. Адлер розумів як досягнення найбільше з можливого. Таке прагнення є природженим, тому що це і є саме життя. Іншими словами, це „щось, без чого життя людини неможливо представити” [34,с.104]. Автор робить акцент на соціальних детермінантах особистості, розглядаючи індивіда як творче і єдине ціле, що самовизначається, з урахуванням його індивідуальної суб'єктивності. А. Адлер не дає визначення самореалізації особистості, обмежуючись філософським підходом. Механізми самореалізації їм також не приводяться. Проте А. Адлер завжди визнавав, що людина володіє самосвідомістю і здатна планувати свої дії, управляти ними, усвідомлюючи значення своїх дій для власної самореалізації. По А. Адлеру, людина сама творить свою особистість. Володіючи креативним Я, людина ставить перед собою мету і визначає шляхи її досягнення. За допомогою креативного Я інтерпретується, осмислюється досвід організму і перш за все знаходиться досвід в здійсненні життєвого стилю, унікального для людини [54,с.104].

Поняття самореалізації (частіше - самоактуалізації) використовується і в роботах таких зарубіжних психологів гуманістичного напряму, як К. Роджерс, Е. Фромм, А. Маслоу.

Теорія К. Роджерса в своїй основі являється феноменологічною. Він вважає прагнення до самоактуалізації природженим і описує його в поняттях „Я”, „ідеальне Я”, „реальне Я”, „організм”, „конгруентність-неконгруентність”. Організм, по К. Роджерсу, — локус всього досвіду переживань. Свідомість (або знання) — це символізування деякого досвіду переживання [Rogers З. R., 1999]. Я (Я-концепция) є частиною феноменологічного поля, яка більшою мірою диференційована і є „організованим, узгодженим концептуальним гештальтом, побудованим з перцепцій характеристик „ „я” або „мене” до інших людей і різних аспектів життя, а також цінностей, пов'язаних з цими перцепціями. Цей гештальт доступний свідомості, хоча не обов'язково завжди усвідомлений” [99, с.56.].

К. Роджерс апелює до того, що лінії самоактуалізації задані спадково і виявляються в природному дозріванні організму, в тому, що в ході дозрівання організм стає більш диференційованим, розвиненим, спеціалізованим. Він відзначає, що тенденція руху вперед реалізується тільки за умови ясного сприйняття і адекватного символізування людиною своїх виборів, перевірки своїх гіпотез, розрізнення ним прогресивної і регресивної поведінки. Як індикатор таких умов, як міру відповідності К. Роджерс використовує поняття „конгруентність-неконгруентність”. У основі поняття «конгруентність» лежить уявлення про граничний сенс мети людини як бажання стати „самоюсобою”, вивід, зроблений К. Роджерсом виходячи з свого психотерапевтичного досвіду і що є базисом його теорії терапії і особистісних змін. Неконгруентність виражається в прояві феноменології (переживаннях, відчуттях, цінностях) тривоги, погрози. Конгруентність відповідає адекватності, гармонійності.

Таке уявлення підводить до розуміння конгруентності як ступеня відповідності Я-реального Я-ідеальному. Я-ідеальне включає атрибути, які людина хотіла б мати, які більше всього цінує і до яких прагне, тоді як Я-реальне відображає власні характеристики „тут і тепер”. І хоча Я змінюється з отриманням нового досвіду, воно зберігає якості цілісної системи, гештальта і символізує головну частину свідомого досвіду індивіда [18, с.70].

Розбіжність між Я-ідеальним і Я-реальним сприяє саморозвитку, самовдосконаленню. Проте значні розбіжності можуть стати перешкодою, оскільки супроводжуються гострим відчуттям незадоволення, яке може блокувати і спотворювати наміри, привносячи неконгруентність.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Методологічні проблеми дослідження самореалізації особистості | Е. Фромм Гуманістична теорія особистості. Уявлення про самореалізацію міститься і в роботах Е
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 2636; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.