КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Стародавні етнічні релігії
Наявність течій (шкіл, гілок тощо). • Течії характеризуються приблизно за цією ж схемою. Людство завжди являло собою сукупність етнічних спільнот, що вирізнялись між собою комплексом мовних та етнокультурних особливостей, а на ранніх стадіях суспільного розвитку – особливостями релігійними. Розвинені суспільства та спільноти характеризуються більшою уніфікованістю, як культурною, так і релігійною. Проте етнічна та конфесійна мозаїчність людства не зникають. Отже, пізнати людство – значить пізнати розмаїття мов, культур і релігій.
Основні поняття: Громадянська нація, державна релігія, етнічна нація, етнічна релігія, етнос, нація, локальна релігія, пізня етнічна релігія, поганство, політична нація, рання етнічна релігія, регіональна релігія, язичництво. Запитання для самоконтролю
[1] Метаетнічною спільнотою називають сукупність споріднених за походженням етносів, наприклад: слов'яни, кельти, германці, араби тощо. [2] Не плутати з деякими конфесіями світових релігій, що в деяких країнах мають статус (офіційний або не офіційний) державних релігій (під якими маються на увазі релігійні організації в межах певної держави, особливий статус яких може бути визначений конституційно).
2.2 Ранні та пізні етнічні релігії
Стародавні етнічні релігії. Пізні етнічні релігії: Зороастризм і Даосизм.
Протягом багатьох тисяч років людство розвивалося дуже повільно. Повільно розвивалась не тільки матеріальна, але й духовна культура, зокрема релігійні вірування. Існує думка, що таке уповільнення розвитку людства є результатом панування магії. Магія давала, з одного боку, ілюзію можливості впливати на матеріальний світ, підкоряти сили природи, але, з другого боку, проводила до страху подужати стан речей якоюсь зміною в традиційному способі життя, який набув сакрального змісту, перетворюючи повсякденне життя в священнодійство. Перші великі міграції племен, які несли з собою інший тип господарства, нові елементи світогляду, культури, підривали традиційно застиглий спосіб життя. Саме внаслідок цього утверджувались умови для виникнення великих цивілізацій. Одною з перших таких цивілізацій був стародавній Єгипет. Релігія стародавнього Єгипту формувалась під час засвоєння долини річки Ніл і утворення єдиної держави. Вона увібрала в себе багато племінних релігій і релігійних вірувань, мала багато елементів ранніх форм релігії і, головне, магії. В IV — Ш тис. до н.е. давньоєгипетські держави – "номи", злились в єдину державу на чолі з обожненим правителем – фараоном. Але різні номи зберігали своїх архаїчних богів - тотемів, які з часом перетворились з родових у територіальних: барана, корову, шакала, павіана, крокодила, кішку, шуліку, водяну лілію, змію, бджолу. Ієрогліфи, які означали чотири останніх тотеми, стали символами об'єднаного Єгипту. Пізніше на основі тотемів розвинулись боги надприродні з елементами священних тварин. Богиня Бастет зображувалась з головою кішки, Тот – з головою ібіса, Анібус – з головою собаки, Гор – з головою сокола, Собек – крокодила та ін. Деякі племінні боги з часом перетворилися в загальноєги-петських. Одним з найдавніших таких богів був Гор - сокіл, який перетворився в бога Сонця. Пізніше головним богом Єгипту став бог Птах, ще пізніше Ра (Атон), а з часом місце Ра зайняв бог Амон. Інші боги втратили своє значення головних богів і отримували нові функції. Так, бог Тот (ібіс) став покровителем учених і писарів, Анібус (пес) - богом загробного царства, Сохмет (левиця) - богинею війни тощо. Одних богів пов'язували з сонцем (Амон, Гор, Атум, Осіріс, Собек та ін.), інших з місяцем (Тот, Ісіда), небом (Хатор, Нут), землею (Мін, Геб). ОДНИМ З найдавніших і складних у Єгипті був землеробський культ. Божествами родючості в Єгипті були різні боги, але головним був Осіріс. Він зображувався з рослинними атрибутами. Єгиптяни кожний рік святкували смерть і воскресіння Осіріса. У цих образах Осіріс уособлював хліб. Згідно з міфом він був вбитий своїм братом Сетом, тіло його було розрубано на шматки і розкидано по всіх частинах країни. Сестра-дружина Осіріса богиня Ісіда зібрала шматки тіла бога і народила він нього сина – бога Гора, який вбив Сета і воскресив свого батька. Цей міф уособлював посіяне і проросле збіжжя. Культ Осіріса і особливо Ісіди, був надзвичайно поширений не тільки в Єгипті, але й вСередземномор'ї. Головним державним богом був, починаючи з п'ятої династії (2700 рр. до н.е.), бог Сонця Ра (Амон). З цієї династії фараони співвідносились з сином сонячного бога Ра, їм поклонялись як символам багатства і розквіту держави, носіям вищої божественної сили. Фараон виконував найбільш важливі ритуали і, проводячи першу борозну, він ніби запліднював нільську долину від імені богів. Велику роль в державному і релігійному житті відігравали жерці, які поєднували функції релігійних ієрархів і адміністрації. Вони тримали лід своїм контролем всі галузі суспільного життя і були носіями таємного сакрального знання. На деяких етапах історії Єгипту вони навіть впливали на фараонів. Але найбільше релігійні уяви єгиптян розкрилися в поховальному культі, про що свідчать піраміди, усипальниці фараонів та жерців, "місто мертвих" та "книги мертвих". Згідно з єгипетськими віруваннями вмирає тільки тіло людини, проте живуть його ім'я (рен), душа (ба) і двійник людини (ка), який займає головне місце в релігійних загробних уявленнях. "Ка" пов'язаний з тілом покійного і може загинути від втрати тіла. Тому потрібно було зберегти якомога довше тіло і захистити його "ка" магічними формулами. Єгиптянам відоме уявлення про суд над душами померлих. Суддею був Осіріс, його помічниками були боги номів, а також Тот, Анібус і пекельна потвора, яка з'їдає душі засуджених. Всі ці уявлення були описані в "Книзі мертвих", яка складалась з близько 180 розділів. У цій книзі виразно простежується ідея відповідальності за земне життя. Але поширені були також уявлення про можливість врятувати свою душу завдяки магії. Магічні дії взагалі переважали над моральними в релігії давніх єгиптян. У релігійній практиці дуже поширені були різні закляття та амулети. Релігії давніх народів Месопотамії. На відміну від Єгипту, де дуже рано склалися централізовані держави, в Межиріччі існувало багато держав, що змінювали одна одну (Шумер, Аккад, Асірія, Вавилон). Внаслідок цього там не склався культ обожнення царів (фактично вони мали прерогативи первосвященика). Поступово з родоплемінних богів формується головний пантеон. До нього належали: Ану (небо), Еа (людина-риба) таЕнліль (дух, вітер, тінь). У Вавилоні головне місце в пантеоні зайняв Мардук. Згідно з міфами Мардук переміг богинютемряви Тіамат, розсік її тіло і утворив з її частин небо і землю. Шумерська міфологія була ие тільки багатою, але й вплинула на релігійні уявлення багатьох народів. Міф про всесвітній потоп вважається шумерським за походженням. Як зазначають дослідники-шуме-рологи. в Шумері були винайдені гончарний круг, колесо, плуг, закладені основи наукових знань. Звідти пішли звичаї поділяти тиждень на дні, назви сузір'їв зодіаку, сама астрологія, астрономічні знання і т. ін. Є серед шумерської міфології і міфи про вмираючих і воскрес-лих богів. Богинею любові і плодючості була Іштар (в різних мовних традиціях: Ештар, Істар, Астарта). Чоловічою іпостассю плодючості був Тамуз. Він був відомий у Передній Азії і в Греції як Адоніс. Уявлення про загробне життя душі та загробну винагороду в шумерів не було розвинуто. Зате надзвичайно поширена була мантика - системи гадання, ворожіння. Початок окультних знань традиційно пов'язувався з Вавилоном: астрологія, хіромантія, нумерологія беруть початок саме звідти. Саме з вавилонськими жерцями пов'язували найдавніші езотеричні (таємні, закриті, призначені для посвячених) знання. У фінікійців боги-покровителі міст не мали власних назв (або були під табу і не дійшли до нас). Культ фінікійських богів, а особливо Баала, Танїт, Молоха вимагав численних людських жертвоприношень, зокрема, і дітей. Релігія давніх іранців - одна з найдавніших і відома під різними назвами: маздеїзм - від головного бога Ахурамазди, зороастризм - від імені легендарного засновника релігії пророка Зороастра (Заратустри або Заратуштри), релігія Авести (авестизм) - від назви священної книги, вогнепоклонство - від культу вогню, пізніше - від бога Мітри - мітраїзм. Існуюча і зараз, але вже дуже змінена релігія називається парсизм.
Дата добавления: 2014-01-05; Просмотров: 658; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |