Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Загострення проблем гуманізму в житті і в літературі

 

І все-таки ХХ ст. - це цілісна епоха, в якій простежується своя культуроформуюча ідея. Це ідея гуманізму, котра, в тім, у мистецтві і в літературі виявляється не тільки в глибокому інтересі до людської особистості, що розглядається у найрізноманітніших ракурсах, а й, хоч як це парадоксально, у зникненні людини з поля зору митця. З центру світу людина починає відсуватись на околицю, нерозривно зливаючись з іншими, звільняючись поступово від власних поглядів, звичок, зрештою від імені, перетворюючись на чистісіньку умовність.

Зневірена людина шукає себе в недосконалому жахливому світі. Ідей Ф.Ніцше, А. Шопенгауера, З.Фрейда., К.Юнга про жорстокість і абсурдність навколишнього світу, знедоленість і неспроможність людини, самотність та приреченість стають філософським підгрунтям для новітніх художньо-естетичних напрямів, що формуються у різних видах мистецтва.

Франц Кафка (1883 - 1924 рр..), австрійський письменник, вплив якого на літературу свого часу, особливо на літературний авангард, був дуже сильним, писав у новелі "Перевтілення": "... Ні в чому не можна бути певним, бо нічого не можна сказати. Можна тільки кричати, заїкатися, хрипіти. Конвеєр життя несе людину кудись - невідомо куди. Людина перетворюється на річ, на предмет, перестає бути живою істотою..." Що й показано наочно у новелі.

Уся історія мистецтва ХХ ст. - це розповідь про невпинні пошуки нової точки опору. Якщо вже світ став ворожою силою, котра не захищає індивідуальності, природно було звернутись до одинаків, здатних витримати цей тиск іззовні. Це проглядається у творчості німецького романіста Е.М. Ремарка, американця Е. Хемінгуея.

Багато що в літературній майстерні було закладено романом ірландця Джеймса Джойса (1882 - 1941 рр.) "Улісс". Це вершинний вияв модернізму в літературі, який збагатив техніку роману рядом зовсім нових прийомів: "потоком свідомості, різноманітністю форм суб’єктивної мови, багатомовністю.

Найстрашнішим потрясінням для культури став тоталітаризм і його нелюдське втілення - фашизм. Світ, яким він постав перед свідомістю мислячої людини 30-40 рр., описав письменник Альберт Камю (1913 - 1960 рр.) у притчі - хроніці "Чума".

Проте світова література початку і середини ХХ ст. була не тільки песимістичною. Такі письменники, як Г. Честертон, дійшов висновку: "Щоб сильно радіти, досить простого буття. Все прекрасно у порівнянні з небуттям." Ромен Роллан, Теодор Драйзер, Анрі Барбюс та інші "перші імена" світової культури ставились до російської революції з надією. Проте створювалися книги, які відверто ставили під сумнів цінності соціалізму сталінського варіанту: Артур Кестлер у "Сліпучій імлі", Семюель Коен "Великий терор", Євген Замятін "Ми", Уїльям Голдінг "Повелитель мух".

У повоєнні роки традиція гуманізму іноді виливається у глибокі психологічні драми особистості (Дж. Селінджер, Грехем ГРін, Генріх Бель), в історичні романи (Маргарет Юрсенар), естеїстику (Андре Моруа).

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Я кажу, вам потрібно мати | Авангардистський живопис : драматизм входження нового в культурний процес
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 543; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.