КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
У ХХ – на початку ХХІ ст. Модернізм і постмодернізм
ЛЕКЦІЯ 3. Питання 3: «Провідні тенденції розвитку художньої культури 3.1. Провідні тенденції розвитку світової художньої культури у ХХ – на початку ХХІ ст. У новітні часи на повну силу заявили про себе інтеграційні процеси у культурі, в тому числі і художній. На планеті майже не залишилось культур, які б існували в ізоляції. Фактори зовнішнього впливу на культуру набули загальнопланетарного змісту, що привело до появи деяких універсальних тенденцій у культурному житті. У XX ст. європейський тип культури розповсюдився далеко за межі Європи, охопивши Америку, Австралію, увій-шовши життя азіатських і африканських країн. Маючи на увазі що культура європейського типу вже не є характер-ною лише для Європи її звичайно називають «західною культурою». Хоча скрізь є свої особливості, можна говорити про наявність загальних рис, типових для західної культури в цілому. Саме її ми характеризуємо. Культура першої половини ХХ ст. характерна кардинальними змінами у світосприйнятті людини, що було зумов-лено цілим рядом факторів. Серед них: 1) небувалі політичні потрясіння, пов’язані зі світовими війнами, соціальними революціями, явищами тоталітаризму; 2) наукова революція, ряд відкриттів, що перевернули звичну картину світу. Досить успішно розвивалась художня культура. Хоча традиційне реалістичне мистецтво займало в духовному житті західного суспільства значне місце, все-таки не воно знаходилось у центрі уваги. В цьому відношенні воно по-ступалось мистецькому авангарду. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. у європейській художній культурі був позначений появою нових тенденцій, напря-мів і течій, які отримали назви модерністських, авангардистських. Змістовна наповненість зазначених понять: «мо-дернізм», «авангардизм» багата і неоднозначна. Будемо це враховувати і не вважатимемо їх наступні характеристики єдино можливими.
Нові художні реалії виникли не зненацька і не з нічого. Вони були закладені ще в давні часи. Мали свої витоки у давньому язичництві, у культурі Середньовіччя, Ренесансу, Бароко, Романтизму. Однак до другої половини ХІХ – початку ХХ століть ці прояви мистецтва перебували, так би мовити, на периферії художніх процесів. В останні ж десятиріччя ХІХ століття вони із вторинних почали швидко перетворюватись на основні, домінантні. Це призвело до конфлікту між ними та ще сильними реалістично-гуманістичними традиціями культури, конфлікту, який з того часу фактично триває в якійсь мірі і до наших днів.
(Детальніше про окремі авангардиські напрями у європейському мистецтві ХХ ст.: експресіонізм, кубізм, футуризм, абстракціонізм, сюрреалізм див. 3.2.)
У другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. в західному світі проходить перехід від індустріальної до постіндуст-ріальної цивілізації. В результаті «деіндустріалізації» традиційні галузі промисловості в тій чи іншій мірі поступи-лись місцем високим і тонким технологіям. Завдяки цьому різко виросла ефективність виробництва, що дозволило зробити його масовим, тобто здатним задовольнити матеріальні потреби переважної більшості членів суспільства. Саме суспільство при цьому стає постіндустріальним і масовим. Таким його робить як масове споживання, так і новітні засоби масової інформації, що дозволяють дуже швидко зробити будь-яку інформацію надбанням всіх людей. Все це поєднує людей, хоча й стирає відмінності між ними, нівелюючи їх особистості. Значні зміни проходять і в культурі. Вона починає існувати ніби у двох вимірах, розпадаючись на основні складо-ві: гуманітарну (традиційну) і масову. Ці процеси мають безпосередній вплив і на художню культуру, яка виявляє себе в обох цих вимірах. Вплив традиційної гуманітарної культури в цілому падає, проте вона зберігається і продовжує розвиватись. Важ-ливі зміни здійснюються у становищі релігії. В 70-ті рр. – в зв’язку з появою ідеології неоконсерватизму – її статус починає помітно підвищуватись. Виникає рух за релігійне оновлення, за повернення до традиційних, цінностей, до протестантської етики з її аскетизмом і самообмеженням, до відродження релігійних засад культури. Посилюється критика гедонізму споживання. Зростає стурбованість з приводу загрозливої бездуховності людини. Все це сприяє підвищенню соціальної значущості всієї гуманітарної культури. В мистецтві її представляє головним чином реалізм – в літературі, театрі, кінематографі. На відміну від традиційної гуманітарної культури, масова культура стає у другій половині ХХ ст. панівною. В 50–60-і рр. вона піддавалась суворій критиці. Її звинувачували у придушенні і стандартизації особистості, маніпуляції масовою свідомістю, девальвації історичних культурних цінностей, примітивізації смаків, розмиванні меж між висо-ким і низьким, священним і буденним і т. п. Американський письменник Олдос Хакслі в романі-антиутопії «О див-ний, новий світ» пророкував загибель європейської культури під нашестя масової культури. Непримиренну позицію до неї зайняв німецький філософ Теодор Адорно, що запровадив поняття «культурна індустрія». Свої надії на успіш-не протистояння масовій культурі він покладав на авангард. В 70-і рр. ситуація змінюється і попередня критика поступається місцем позитивним оцінкам, перш за все у США. Так американський соціолог Деніел Белл відносив до заслуг масової культури те, що вона встановлює соціальну гар-монію, перетворює американське суспільство в єдине ціле. У 80-х рр. позитивний погляд на масову культуру починає переважати у всіх європейських країнах. Ця ситуація загалом зберігається і в наші дні. Такі оцінки в цілому уявляються цілком закономірними і природніми. Справа в тому, що прояви і утвердження масової культури були зумовлені не лише ходом науково-технічного прогресу, а й рівнем культурного розвитку біль-шості людей. Масова культура відповідає смакам і запитам цієї більшості. Масова культура неоднорідна. В ній виявляються дві тенденції: одна пов'язана з грою на примітивних почуттях, Всі спроби відторгнути, заборонити чи подолати масову культуру є нереальними. Однак це не означає повне при-мирення з її негативами: спроби змінити і поліпшити її залишаються цілком можливими і реальними. До такого розуміння проблеми схиляється все більше представників високої культури. Вони відмовляються від попереднього протистояння з масовою культурою і йдуть їй назустріч, надіючись своєю участю в ній поліпшити її якість. До цього їх спонукає бажання як творчого, так і фінансового успіху. З цього руху до компромісу виникла культура постмодернізму. (Детальніше про постмодернізм див. 3.3).
3.2. Авангардиські напрями у європейському мистецтві ХХ ст.: експресіонізм, кубізм, футуризм, абстракціонізм, сюрреалізм. Деякі характерні представники експресіонізму: § австрійський письменник Франц Кафка; § німецький письменник Леонхард Франк; § німецький драматург Георг Кайзер; § австрійський композитор Арнольд Шенберг; § німецький художник Ернст Кірхнер; § німецький художник Франц Марк; § німецький художник Макс Бекман; § німецький художник Ернст Кірхнер; § німецький художник Георг Грос; § німецький художник Отто Дікс; § німецький скульптор Ернст Барлах. Деякі характерні представники кубізму: § французький (іспанський) художник Пабло Пікассо; § французький художник Жорж Брак; § французький художник Фернан Леже.
Деякі характерні представники футуризму: § італійський письменник Філіппо Марінетті; § російський письменник Василь Каменський; § російський письменник Велімір Хлєбніков; § російський письменник Ігор Сєвєрянін; § російський письменник Володимир Маяковський; § російський письменник Олексій Кручених; § італійський художник Умберто Боччоні; § італійський художник Джино Северіні; § італійський художник Джакомо Балла; § італійський художник Карло Карра; § італійський художник Луїджі Руссоло; § російський художник Володимир Татлін; § російська художниця Наталія Гончарова; § російський художник Михайло Ларіонов; § російський художник Давид Бурлюк.
Деякі характерні представники абстракціонізму: § російський художник Василь Кандінський; § російський художник Казимир Малевич; § голандський художник Піт Мондріан; § американський художник Джексон Поллок.
Деякі характерні представники сюрреалізму: § французький письменник Андре Бретон; § французький письменник Поль Елюар; § французький письменник Жак Превер; § іспанський кінорежисер Луїс Бунюель; § іспанський художник Сальвадор Далі; § іспанський художник Хоан Міро; § французький художник Рене Магрітт.
3.3. Постмодернізм як загальнокультурне та художнє явище. Характерні риси постмодернізму у художній культурі новітнього часу.
Деякі характерні представники постмодернізму: § іспанський письменник Умберто Екко; § англійський кінорежисер Пітер Грінуей; § французький кінорежисер Ж.-Ж. Бейнекс; § англійський композитор М. Найман; § англійський композитор Г. Брайерс; § американський композитор Дж. Адамс; § американський художник Енді Уорхол; § американський скульптор Клас Олденбург; § італійський художник Ф. Клементе; § французький художник Ж. Гаруст; § італійський архітектор Роберт Вентурі; § іспанський архітектор Сантьяго Калатрава; § англійський архітектор Норман Фостер; § англійський архітектор Чарльз Дженкс; § іспанський архітектор Рікардо Боффіл.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 6587; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |