КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Оптичні ілюзії
СПРИЙНЯТТЯ ФОРМИ НА ПЛОЩИНІ. Лекція № 5 Перш ніж створювати площинні композиції, необхідно познайомитися із закономірностями їхнього сприйняття. Так, наприклад, якщо поставлено завдання вибрати площину в найбільш гармонічних пропорціях, то в більшості випадків ця площина буде відповідати пропорціям «золотого перетину» або близьким до них. Це швидше за все пов'язане з тим, що в основі побудови людини, природи, Землі. космосу лежать ті ж пропорції. Якщо необхідно крапкою позначити центр площини, то вона виявиться трохи вище геометричної середини. Все це пояснюється об'єктивним відчуттям площини. Сприйняття площини в європейців відрізняється від її сприйняття японцями й іншими представниками східної культури, які при написанні розташовують рядки вертикально. Ми ж прочитуємо площину зліва на право і з верхнього кута в нижній. Тому крапка, розташована у верхньому лівому куті, не викликає ніякого додаткового питання, а сприймається природно. Однак, перенесення її в будь-яке інше місце залучає більше активну увагу глядача. При рішенні композиції на площині необхідно враховувати й використовувати оптичні ілюзії сприйняття самої площини, а також крапки, лінії або плями на ній.
Наведені приклади доводять існування об'єктивного сприйняття, яких необхідно враховувати, компонуючи на площині. Для створення композицій також необхідно розвити почуття міри, тобто кількісне відчуття маси елемента або елементів і площини. Це одне з найважливіших завдань навчання композиції. Змінимо засіб вираження, не міняючи розміру. Нам здається, що всі кола мають різний розмір. Щоб відновити співвідношення, потрібно сіре коло зробити більше, ніж червоний, тому що червоний по тону однаковий із сірим, але за рахунок активності червоне коло сприймається більшим за розміром. Біле коло на чорному тлі потрібно зменшити, щоб зберегти оптичну рівність. При розгляді даного приклада можна помітити, що кола по-різному «відступають» від площини. Чорне і біле - більше, сіре і червоне - менше. Графічна фактура як би зрушує елементи, тому необхідно коригування їхнього місця розташування. У другому ряду представлений можливий варіант рішення урівноважування елемента на площині. Про краще положення фігури на площині наше око судить не стільки за її силуетом, скільки виходячи із зорового оптичного центру ваги. Для «ваги» форми чимале значення мають кольори й фактура. «Теплі» кольори - важче «холодних», кольори дуже насичені й фактурні - важче мало насичених і гладких. Оптичні ілюзії можуть використовуватися як для коректування форми, так і для додання предметам або його деталям задуманої масштабності. Світла деталь на темному тлі здається більше, ніж темна на світлому. Вертикальні членування форми сприяють відчуттю більшої стрункості, висоти, а горизонтальні роблять її більше приосадкуватою. Оптичні ілюзії можуть служити й додатковим засобом організації елементів у єдину стійку систему. Зіставленням лінійних і кутових ритмів, нівелюванням і посиленням контрасту тону й кольору, а також іншими засобами, можна домогтися корекції в сприйнятті розмірів форми й емоційного відчуття маси, геометричної характеристики й емоційного відчуття динамічності й статичності, рівноваги й не рівноваги, орієнтації, стійкості, нестійкості. На основі зіставлення об'єктивних властивостей окремих елементів форми за принципом їхньої подібності й розходження різними засобами організації створюється нова більше складна структура-форма, що має свої об'єктивні властивості й емоційну виразність.
Питання для перевірки: 1. Які вихідні данні можна покласти у завдання з вибору гармонійної площини для композиції? 2. Чим відрізняється сприйняття площини у європейців від представників східної культури? 3. Навести приклади оптичних ілюзій при сприйнятті форми на площині. 4. З якою метою використовуються оптичні ілюзії. 5. Як впливає використання графічних фактур на форму?
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1286; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |