Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Характеристика основних напрямів виховання

План

1. Поняття змісту виховання.

2. Характеристика основних напрямів виховання.

3. Шляхи реалізації змісту виховання.

 

1. Поняття змісту виховання.

У всі віки учених-мислителів хвилювало питання про основні скла­дові виховного процесу та їх ієрархію за значущістю. У древніх мисли­телів їх було три: на першому місці – тілесне загартування особистості, а вже після цього формування розумових і моральних якостей. Пориван­ня, воля, а також бажання, за Аристотелем, властиві навіть новонародже­ним дітям, оскільки розум і розсудливість виявляються в них тільки з віком. Тому, на його думку, турбота про тіло має передувати турботі про душу, а після тіла потрібно подбати про виховання нахилів, щоб вихо­вання їх сприяло вихованню розуму, а виховання тіла – вихованню душі. Такої позиції дотримуються й інші представники педагогічної дум­ки, зокрема ті, хто пропагує релігійне виховання.

На переконання українського філософа і педагога Г. Сковороди, рушій­ною силою людської діяльності є думка. Тому й першим об'єктом має бути розум людини. Без розуму вона не може стати на правильний шлях, служити народові. Проте одного тільки розвитку розуму, збагачення його знаннями не­достатньо, вважав Г. Сковорода, бо знання ще не становлять доброчес­ності. Засвоєння знань слід поєднувати з формуванням високих мораль­них якостей, без яких навчання буде штучним, удаваним, фальшивим. Пра­вильне виховання – в єдності істини і доброчесності, знань і високих моральних поривань. Другим об'єктом виховання є серце людини. Якщо виховання розу­мових здібностей – звернення до інтелекту, то виховання моральних якостей – звернення до серця. Треба виховувати, наголошував Г. Сково­рода, чесність, поміркованість, працелюбність, стриманість, зневагу до жит­тєвих спокус, до багатства, чинів, лицемірства.

Важливим елементом педагогіки Сковороди є вимога виховання волі. Недостатньо мати розвинений розум і працювати відповідно до «сродності». Потрібна ще єдність думки і вчинку, слова і діла. А з цього ви­пливає необхідність розвитку і зміцнення волі, яка допомагає людині реалізувати розумне начало у своїй діяльності, протиставляти недостойним пристрастям, негідним пориванням, плотським інстинктам високі прагнен­ня. Єдність розуму і волі, думок, слів і дій – це природне, натуральне «супружество».

Отже, Г. Сковорода є прихильником триєдиного підходу до визначен­ня напрямів змісту виховання.

Із розвитком людського суспільства спектр складових напрямів ви­ховного впливу значно розширився. Це пояснюється потребою всебічно­го і гармонійного розвитку особистості. Останнім часом грані різнобіч­ності формування особистості, а водночас і напрями її формування роз­ширилися до таких меж, що педагогу непросто звести їх у відповідну систему і комплекс впливів.

Головною метою національного виховання на сучасному етапі є передача молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної мен­тальності, своєрідності світогляду, формування національної самосвідомості, розвиненої духовності, моральної, художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культу­ри, розвиток індивідуальних здібностей і таланту.

Зміст національного виховання відображає в єдності йо­го загальну мету (всебічний і гармонійний розвиток дитини), завдання (індивідуалізація і соціалізація) й складові частини (розумове, моральне, трудове, естетичне, фізичне вихован­ня). Кожен з цих напрямів має свій зміст і завдання. У зміст національного виховання входять також утвердження пози­тивних рис національного характеру і усунення чи запобіган­ня рис негативних. Не менше значення має передача молоді загальнолюдських культурних цінностей: критичного мис­лення і нових способів діяльності, гуманізму, розуміння пріо­ритетів інших та взаємозалежності з людьми.

Зважаючи на це, під поняттям зміст виховання зазвичай розумі­ють багатство соціального досвіду людства, представлене надбан­нями світової і загальнонаціональної культур, системою ціннісних орієнтацій, які вихованцям необхідно засвоїти з метою найповнішої самореалізації в умовах гармонізації власноособистісних і загально­суспільних інтересів.

Таке багатство досвіду у виховній системі середньоосвітніх на­вчальних закладів представлено різнобічними аспектами культури особистості: громадянської, розумової, філософсько-світоглядної, мо­ральної, екологічної, трудової, естетичної, фізичної. Всі у сукупності вони притаманні гармонійно розвинутій особистості, яка певним чи­ном уособлює виховний ідеал сучасних освітніх систем.

У Програмі «Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» визначено, що сучасний зміст виховання в Україні – це науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характе­ризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, природи, мистецтва, самої себе. Виховання здійснюють для ідентифікації вихованця із загально визначеними цінностями і якостями. Система цінностей і якостей особистості розвивається і виявляється через її власне ставлення.

Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, національній самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин.

Ціннісне ставлення до людей виявляється у моральній активності особистості, прояві чуйності, чесності, правдивості, працелюбності, справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совісті, терпимості до іншого, миролюбності, доброзичливості, готовності допомогти іншим, обов'язковості, добросовісності, ввічливості, делікатності, тактовності; вмінні працювати з іншими; здатності прощати і просити пробачення, протистояти виявам несправедливості, жорстокості. Показник моральної вихованості особистості – це єдність моральної свідомості та поведінки, єдність слова і діла, наявність активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції.

Ціннісне ставлення до природи формується у процесі екологічного виховання і виявляється у таких ознаках: усвідомленні функцій природи в житті людини, самоцінності природи; почутті особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно співіснувати з природою; поводитися компетентно, екологічно безпечно; критичній оцінці споживацько-утилітарного ставлення до природи, яке призводить до порушення природної рівноваги, появи екологічної кризи; вмінні протистояти проявам такого ставлення доступними способами; активній участі у практичних природоохоронних заходах: здійсненні природоохоронної діяльності з власної ініціативи; посильному екологічному просвітництві. Ціннісне ставлення до природи і сформована на його основі екологічна культура є обов'язковою умовою сталого розвитку суспільства, узгодження економічних, екологічних і соціальних чинників розвитку.

Ціннісне ставлення до мистецтва формується у процесі естетичного виховання і виявляється у відповідній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов'язаних з мистецтвом. Особистість, якій властиве це ставлення, володіє системою елементарних мистецьких знань, адекватно сприймає художні твори, здатна збагнути та виразити власне ставлення до мистецтва, прагне та вміє здійснювати творчу діяльність у мистецькій сфері.

Естетичне виховання спрямоване на розвиток у зростаючої особистості широкого спектра почуттів – здатності збагнути та виразити власне ставлення до мистецтва. Важливим є сприймання об'єктів довкілля як естетичної цінності, ерудиція у галузі сприйняття художніх творів, творча діяльність в мистецькій сфері), власний погляд на світ, здатність радіти за інших як ознака духовної зрілості.

Ціннісне ставлення до праці є важливою складовою змісту виховання особистості. Воно передбачає усвідомлення дітьми та учнівською молоддю соціальної значущості праці, розвинену потребу в трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємництва; розуміння економічних законів і проблем суспільства та засобів їх розв'язання, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації за умов ринкових відносин, сформованість працелюбності як базової якості особистості.

Трудове виховання є системою виховних впливів, мета яких полягає у морально-психологічній підготовці учнів до майбутньої професійної діяльності. Високий рівень її розвитку передбачає оволодіння особистістю загальними основами наукової організації праці, вмінням ставити мету, планувати її досягнення, організовувати своє робоче місце, раціонально розподіляти сили і засоби досягнення бажаного результату, аналізувати процес і наслідки власних трудових зусиль, виконувати необхідні корективи.

Ціннісне ставлення до себе передбачає сформованість у зростаючої особистості вміння цінувати себе як носія фізичних, духовно-душевних та соціальних сил. Воно є важливою умовою формування у дітей та учнівської молоді активної життєвої позиції.

Ціннісне ставлення до свого фізичного "Я" – це вміння особистості оцінювати свою зовнішність, тілобудову, поставу, роз­виток рухових здібностей, фізичну витривалість, високу праце­здатність, функціональну спроможність, здатність відновлювати силу після фізичного навантаження, вольові риси, статеву належність, гігієнічні навички, корисні звички, стан свого здоров'я та турбуватися про безпеку власної життєдіяльності, вести здоровий спосіб життя, активно відпочивати.

Ціннісне ставлення до свого психічного "Я" передбачає вихованість у дітей та учнівської молоді культури пізнання власного внутрішнього світу – думок, переживань, станів, намірів, прагнень, цілей, життєвих перспектив, ідеалів, цінностей, ставлень. Важливо навчити зростаючу особистість сприймати себе такою, якою вона є, знати свої позитивні і негативні якості, сприяти формуванню у неї реалістичної Я-концепції, готовності та здатності до самовдосконалення, конструктивної самокритичності.

Ціннісне ставлення до свого соціального "Я" виявляється у таких ознаках: здатності орієнтуватися та пристосовуватися до нових умов життя, конструктивно на них впливати; визначенні свого статусу в соціальній групі, налагодженні спільної праці з дорослими та однолітками; вмінні запобігати конфліктам, справедливому і шляхетному ставленні до інших людей.

 

 

Розумове виховання – це цілеспрямована діяльність педаго­гів, батьків, громадськості, самого учня щодо розвитку розу­мових сил і мислення, прищеплення їм культури розумової праці.

Завдання розумового виховання:

· озброєння учнів знаннями основ наук;

· формування наукового світогляду та національної свідо­мості;

· розвиток мислення взагалі і різних його видів (діалектич­ного, логічного, абстрактного, узагальненого, теоретичного, індуктивного, дедуктивного, алгоритмічного, технічного, репродуктивного, творчого, системного); оволодіння ос­новними мислительними операціями (аналіз, синтез, по­рівняння, систематизація);

· формування в учнів культури розумової праці (загальні та спеціальні навчальні вміння, вміння раціонально орга­нізовувати режим розумової роботи, здатність робити все точно й акуратно, тримати в порядку робоче місце, матеріали; уміння зосереджено й уважно працювати, до­лати труднощі, розвивати пам'ять, контролювати себе).

· До завдань розумового виховання належить формування наукового світогляду. Науковий світогляд – це цілісна систе­ма наукових, філософських, політичних, моральних, право­вих, естетичних понять, поглядів, переконань і почуттів, які визначають ставлення людини до навколишньої дійсності і самої себе.

“Моральне виховання – це цілеспрямований процес взаємодії вихователів і вихованців, спрямований на оволодіння школярами моральною культурою, яка визначає ставлення школярів до навко­лишнього світу”.

В Концепції національного виховання визначена мета морального виховання: “ Важливе місце у системі національного виховання займає утвердження принципів загальнолюдської моралі: правди, любові, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та інших доброчинностей”.

Виділимо завдання морального виховання:

- “формування моральної свідомості, яка включає, яка включає моральні переконання і оцінки;

- розвиток моральних почуттів (патріотизму, любові до дитини батьків, учителів, близьких; кохання, доб­роти, поваги, подяки тощо);

- виховання моральних рис характеру (відповідальності, чуйності, щедрості, совісності, чесності і терпимо­сті...);

- формування звичок і навичок моральної поведінки;

- формування потреб у самовдосконаленні і самовихованні”.

Трудове виховання - це сукупність дій вихователя і вихованця, що забезпечують формування готовності до трудової діяльності. Готовність припускає: теоретичну (оволодіння системою знань про працю), практичну (оволодіння системою загальнотрудових, спеціальних умінь і навичок), психологічну (формування мотивів, потреб, позитивного ставлення до праці) підготовку, формування культури праці.

В Концепції національного виховання зазначено: “Трудова активність, сформованість творчої, працелюбної особистості, цивілізованого господаря формується як під впливом соціального середовища, так і в процесі трудового навчання і виховання, спрямованого на вироблення відповідних навичок та умінь, професійної майстерності, готовності до життєдіяльності в умовах ринкових відносин”.

Виходячи із нових соціально-економічних умов у нашій державі, завданнями труд ового виховання визначено:

- “створення умов для розуміння школярами ролі праці в житті, реальних перспектив її в умовах ринкової економіки;

- підготовка до самовизначення, вибору, адекватному реальному життю, своїм потенційним можливостям, шляху в житті;

- виховання психологічної готовності до праці (позитивної установки на трудову діяльність; уміння швидко адаптуватись в нових умовах праці, спілкуватися в колективі; наполегливість, уміння переборювати труднощі; не падати духом з приводу невдач); працелюбності; творчого ставлення до праці;

- практична підготовка школярів до трудової діяльності, яка припускає оволодіння індивідом конкретними трудовими вміннями і навичками;

- формування культури праці (наукова організація праці, знання і дотримання правил техніки безпеки)

- виховання економічної культури”.

Естетичне виховання – це складова частина виховного процесу, безпосередньо спрямована на формування здатності сприймати і перетворювати дійсність за законами краси в усіх сферах діяльності людини.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Науково-технічна революція: сутність та основні напрями розвитку | ЛЕКЦІЯ № 14
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 944; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.033 сек.