КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Предмет, етапи історичного розвитку та основні напрямки вивчення психології
Основні проблеми психології У філософії, основним питанням якої є взаємовідношення матерії і духу, буття і свідомості, психологія, конкретизуючи те саме питання, протягом своєї історії з’ясовує місце психіки у довколишньому, фізичному світі – розв’язує психофізичну (природну) проблему. Зміст основної проблеми психології не був незмінним. Психологічні дослідження доповнювали його новими даними про сутність та природу психіки, що висвітлювало нові аспекти проблеми. В такий спосіб були виокремлені психофізіологічна – про відношення мозку і психіки, психогностична (пізнавальна) проблема – про зв’язок психіки і довколишнього світу та проблема людини – про місце людини в світі й роль її психіки у взаєминах з ним. Із позицій системно-діяльнісного аналізу кожну з цих проблем можна співвіднести з певним рівнем життя та відповідним типом активності. Отже, психофізіологічна проблема стосуватиметься головним чином організму з притаманною йому поведінкою як пристосуванням, психогностична – індивіда та його діяльності як освоєння, проблема людини – особистості з її вчинками та прагненнями до самореалізації і творчості. Основними механізмами психіки людини є відображення, проектування і опредметнення — докладання людиною власних зусиль і хисту до формування матеріальних речей або знакових систем. У продуктах діяльності відображається неповторність, самобутність і індивідуальність, що є мірою виявлення людини — її творчого потенціалу.
В. А. Роменець виділяє в процесі історичного поступу психологічного знання три етапи: міфологічну психологію, філософську психологію та наукову психологію. Кожний етап відбувається на тлі культури, притаманної певному рівню розвитку суспільства. Такий культурологічний підхід у тлумаченні історії психології дозволив подати її як логіку послідовного переміщення акцентів при поясненні суті людського вчинку – осередку різних форм активності. Міфологічний етап. На міфологічному етапі історії психології, який охоплює добу від появи перших людей до їх класового розшарування, увага зосереджується на ситуативному компоненті вчинку. Це сукупність істотних відношень людини до зовнішнього світу, які на цьому етапі розвитку культури складаються незалежно від її намірів. Насамперед? їх характеризує значення, що його людина надає тій ситуації, в якій перебуває, та своїм власним станам. Ситуація значень виразно заявляє про себе в пам’ятках первісної Культури (Леві-Брюль, Тайлор; Фрезер). Уже першим виявом є роздвоєння довколишнього світу на тіло (всі предмети, що реально існують) та душу (те, що спричинює зміни як у світі, так і в самій людині). На цій підставі виникає фетишизм (від португ. fetico – амулет) – культ неживих предметів – фетишів, які наділяються надприродними властивостями. Людина обожнює їх, пов’язує з ними можливість задоволення своїх бажань. Так поступово формується анімізм (від лат. anima – душа, дух) – світогляд первісної людини, за яким душа існує в усіх природних тілах і явищах. При цьому вона здійснює метемпсихоз (від грецького – переселення душ) – мандри з одного тіла в інше. І якщо внаслідок цього тіло змінює свої форми, то душа залишається незмінною. Проте вона сприймається за аналогією з тілом – розглядається як його двійник (на наскельних малюнках момент смерті зображено як роздвоєння тіла). Пізніше схожість душі і тіла втрачається, кроком до чого стає пов’язування душі з диханням людини. Герої казок різних народів, готуючись до битви, виймають душу зі свого тіла, щоб стати непереможними та невразливими. Отже, на міфологічному етапі історії психології душу розуміють як силу, що цілковито визначає життя людини. За цих умов учинок– неможливий, адже поведінка людини залежить від ситуації, в якій вона перебуває. Людина відчуває себе ланкою в ланцюзі непідвладних їй значень, що породжує фаталізм (від лат. fatalis – наперед визначений долею) – усвідомлення власної безпорадності. Шукаючи опори буття, вона обирає собі фетиші. На цій підставі виникає магія (ворожба) – сукупність ритуалів, спрямованих на отримання бажаного результату. Ритуал (від лат. ritualis – обрядовий) вводить людину у взаємозв’язок подій у світі, тим самим наділяючи її здатністю впливати на їх перебіг. І в пізніші часи чаклуни Давньої Індії, Вавилону та Єгипту, Греції й Риму прагнули заподіяти шкоду ворогові, ушкоджуючи його зображення. Зі зростанням активності людини заявляють про себе нові аспекти ситуації – її конфліктність та колізійність. Першим відбувається перехід від ситуації значень до ситуації конфліктних відношень. Одним із чинників такого переходу є виникнення тотемізму (від алгонкінського тотем – його рід) – уявлення про певну рослину чи тварину як праматір людського роду. Населення острова Самоа, наприклад, шанувало метелика, бо вважало його своїм предком. На ґрунті тотемізму виникло явище табу (полінезійське «не можна») – система заборон на виконання певних дій. Заподіяння шкоди тому ж метелику вважали рівноцінним смерті представника роду. Тотемізм породжує ряд протиставлень (живих і мертвих, предків і нащадків), що зумовлює перехід до тривалого – філософського етапу історії психології. Філософський етап. Конфліктність як аспект ситуативного компонента вчинку виходить на перший план у філософських ученнях Давнього світу (ранньокласові суспільства на Давньому Сході, в Греції та Римі до н. е. та на початку н. е.). Ситуація продовжує розглядатись як така, що визначає поведінку людини, та водночас вона протиставляється людині, яка вже може відсторонюватись від неї. Варіанти такого розуміння спостерігаються у мислителів Давнього Китаю, Давньої Індії та Давньої Греції. Антична психологія протиставляла людей, як смертних істот, богам – безсмертним. Цим зроблено крок до усвідомлення колізійності (лат. collisio, від collido – стикаюсь) ситуації, що стало головним змістом психології середніх віків (V – середина XVII ст.). Середньовічна психологія на основі релігійного, зокрема християнського, світогляду за предмет колізійного протиставлення обирає душу і тіло. Душа вважається близькою до Бога, безсмертною, безтілесною, а тіло, з притаманними йому природними потягами, – несумісним з Божою сутністю. Предметом аналізу стають віра, надія, любов. З’являється вчення про внутрішній досвід – збагачення людської душі шляхом її самовдосконалення (Августин), Активно дискутується проблема свободи волі – здатності людини діяти самостійно, приймаючи власні рішення. Отже, і в середньовічній психології людина залишається на рівні ситуативних вчинкових відношень, не підносячись до розуміння власної активності як джерела життя. Проте усвідомлення колізійності ситуації, в якій вона перебуває, зумовлює перехід до пізнання внутрішнього світу людини, а отже, до мотивації вчинку. Мотиваційне визначення вчинку охоплює значний проміжок часу – добу Відродження (XIV – XVI ст.), Бароко (XVII ст.) та Просвітництво (XVIII і початок XIX ст.). Колізійність буття змушує людину шукати засобів її подолання не у релігії, а в самій собі. Усвідомленням мотиву як компонента вчинку відзначається арабська психологія (Ібн Сіна, Газалі). Для неї внутрішні підстави поведінки – природне явище. Шлях до звільнення людини від природних обмежень – у знанні як найвищій людській цінності. До мотивації вчинку звертається й психологія Київської Русі, яка стверджує наявність соціального фаталізму, але наголошує на необхідності боротьби з ним (Володимир Мономах). Психологія західноєвропейського Відродження, розвиваючи цю ж думку, розв’язує проблему титанізму – підносить людину до рівня Бога. Людина ставиться в центр Всесвіту. Усвідомлення себе титаном – величною особою виводить людину на шлях протиставлення іншим людям, також титанам. Так у психології постає проблема міжособистісних стосунків – зв’язків між людьми. При цьому наголошується на індивідуалізмі (лат. Individuum – неподільне) – неповторності властивостей титана, що знайшло яскраве відображення у мистецтві Відродження (Леонардо да Вінчі, Мікеланджело). Психологію Відродження пронизує гуманізм (від лат. humanus – людяний) – ставлення до людини як до найвищої цінності, переконаність у безмежності її можливостей. У цей час у наукових трактатах з’являється термін психологія (від гр. психо – душа і логос – учення), яким користуються для позначення науки, що вивчає внутрішній світ – душу людини. У художній літературі Відродження з’являється тема "фаустівської душі" – людини, яка, долаючи внутрішні суперечності, хоче пізнати світ і саму себе. Вона прагне ідеалу досконалих зразків індивідуального і суспільного життя і страждає від суперечностей між ідеальним і реальним. У межах мотиваційного визначення вчинку в епоху бароко формується також уявлення про несвідоме – надприродну засаду буття (Лейбніц), інтуїцію (від лат. intueri – пильно дивлюся) – здатність до безпосереднього осягнення істини (Декарт). Дискутується питання про наявність вродженого і набутого у психіці. Зокрема, доводиться, що зміст психіки цілковито визначається відчуттями – відображенням якостей навколишнього світу. Як чуттєве (бо отримується за допомогою органів чуттів), воно протиставляється раціональному (лат. rationalis – розумний), здобутому теоретичним пізнанням – мисленням (Дж. Локк). Отже, психологія бароко, вдивляючись у мотивацію вчинків, бачить у людині тіло і душу, свідоме і несвідоме, набуте і вроджене, почуття і волю, інтуїцію і мислення, чуттєве і раціональне. Людина постає перед нею стражденною істотою, яка, перебуваючи під тиском і зовнішнього, і внутрішнього, здійснює акти самопізнання, все глибше проникаючи у власну сутність. Ця тема є провідною й у психології українського бароко та Просвітництва – культури України XVII–XVIII ст. її пронизує прагнення зрозуміти людину як істоту, що залежить від природи і суспільства і водночас усвідомлює власну гідність. Душа розглядається як дзеркало Всесвіту, тому самопізнання є і самопізнанням світу через людину (Сакович). Аналізується співвідношення у душі чуттєвого і раціонального, почуттів і волі, обґрунтовується підхід до людини як до індивідуальності (Гізель). Зосереджується увага й на самозбереженні – прагненні людини протистояти ворожому щодо неї світові (Яворський). Обстоюючи ці ідеї, мандрівний філософ Г.С. Сковорода (1722–1794) виокремлює три аспекти самопізнання: пізнання людиною своєї індивідуальності; пізнання себе як представника певного народу; пізнання свого існування в його зв’язку з Верховною сутністю. Суть самопізнання полягає у віднаходженні людиною спорідненої діяльності – схильності до певної праці. Відповідним чином вона повинна будувати своє життя. Загалом психологія бароко фіксує увагу на протиставленні виявлених характеристик людини і не шукає переходів до прийняття рішення – наслідку боротьби мотивів, тобто наступного рівня мотиваційного визначення вчинку. Це здійснила психологія Просвітництва. Досліджуючи процес прийняття рішення, вона висуває спектр психологічних теорій – інтелектуалізм, емотивізм, волюнтаризм. Перша з них знаряддям самопізнання і поведінки вважає інтелект (від лат. intellectus – розуміння). Основним механізмом його функціонування є асоціації (від лат. associatio – з’єднання) – зв’язки між слідами минулих вражень. Прихильниками цієї теорії є переважна більшість англійських (Гоббс, Юм) і німецьких (Лессінг, Гердер) філософів-просвітників. Для емотивізму (від лат. emovere – збуджувати, хвилювати) пояснюючим принципом стають почуття (пристрасті, афекти). Представники цієї теорії наголошують на тому, що саме вони зумовлюють цілісність людської природи та впливають на інтелект (Гельвецій, Дідро). Волюнтаризм звертається до волі (від лат. voluntas) – саморегуляції людиною своєї поведінки – як до найвищої психічної здатності. Ця думка у вигляді гасла «Буря й натиск» стала провідною темою літературного руху в Німеччині наприкінці XVIII ст. (Гете, Шіллер та ін.). Таким чином, психологи Просвітництва з оптимізмом дивляться на людину. Вони проголошують природну рівність людей, підкреслюють вирішальне значення середовища у формуванні психіки (Руссо). Механізм зв’язку душі і тіла вбачають у психіці разом з її тілесною організацією. Це позбавляє людину мотиваційної роздвоєності, висуває на перший план проблему прийняття рішення та готує перехід до дійового визначення вчинку. Мотиваційний період історії психології завершується, й відповідно завершується філософський етап історії психології. Науковий етап. Етап наукової психології започатковується у другій половині XIX ст. У цей час психологія виборює право на самостійне – вже поза межами філософії – існування. Складається сукупність наукових теорій, представники яких прагнуть дослідити сутність психіки, опрацьовують методи її дослідження, відкриваються наукові заклади та школи, в яких досліджується психологічна проблематика. В останній чверті XX ст. починає складатись психологічна практика: психологія заявляє про себе як наука, що активно втручається у суспільне життя. Людині вона пропонує різні форми психологічної допомоги. Цей етап, за В. А. Роменцем, пов’язаний із дійовим компонентом вчинку. Дія розуміється тут як активність, що спрямована на певну мету (ціль), здійснюється за допомогою якихось засобів і втілюється своєрідним способом. Дія має тенденцію переходити у вчинок та нести в собі тягар його змісту. Цільовий аспект дії репрезентовано в теоріях, що вбачають у психіці пристосувальні функції. Причому одні з них склали психологію як природничу науку, інші – психологію як науку про суб’єктивний досвід. Психологія як природнича наука – це теорії, об’єднані розумінням причинної зумовленості психічних явищ і їхньої ролі у процесі адаптації (лат. adaptatio – пристосовувати) організму до середовища. До того ж вони підкреслюють виняткове значення руху – різноманітних зовнішніх виявів активності організму у виникненні та функціонуванні психіки. Засновниками теорії такого плану були Ч. Дарвін, І. М. Сеченов, І. П. Павлов. Психологія як наука про суб’єктивний досвід є опозицією спробам природничо-наукового пояснення природи і сутності психіки, її представники наголошували на її доступності самоспостереженню, або інтроспекції (від лат. introspectare – дивитися всередину). Помітний внесок у розробку цього напрямку здійснили В. Вундт, У. Джеме, В. Дільтей. Психологія вивчає зміст духовного життя людини, співвідносячи його зі світом культури. Метод такого вивчення – пізнання зв’язку між психічними явищами шляхом проникнення у внутрішній досвід через самоспостереження та переживання. Саме з описовою психологією пов’язується майбутнє науки. Акцент на засобі як аспектові дії поклав початок теоріям, які за визначальну характеристику людської психіки брали творчість – здатність виходити за межі безпосередньо даного і відкривати його новий зміст. Ґрунтовну теорію такого плану створив харківський учений О.О Потебня (1835–1891). Предметом його досліджень стала мова – засіб спілкування між людьми, вироблений народом у процесі історії. У праці «Думка і мова» розглядається її зв’язок з думкою – теоретичним пізнанням дійсності. Він реалізується через слово – одиницю мови, що складається зі звукової частини, внутрішньої форми і значення. Провідну роль у думці відіграє внутрішня форма слова – позначене й усвідомлене уявлення про конкретний предмет чи явище. На перших етапах розвитку мислення слово є засобом поєднання членороздільного звука з образом – чуттєвим уявленням. Ускладнення внутрішньої форми слова зумовлює появу поняття – узагальненого уявлення. У міфологічному мисленні має місце нерозчленованість образної і поняттєвої сторін слова, в художньо-поетичному – переважає образ, у науковому – поняття. Звертаючись до сучасної йому психології, О.О. Потебня відшуковував у психічному житті людини дію законів асоціації та аперцепції. Дослідження адаптивного і творчого моментів у людській психіці зумовили наступний крок історичного самопізнання людини. Вчинкова природа психіки заявила про себе способом дії. На перший план наукової психології виступила проблема особистості. У ході пошуків її розв’язання сформувалися напрямки психології. Стан сучасної психології визначають такі її основні напрями, як ґеш-тальтпсихологія, біхевіоризм, психоаналіз, генетична, когнітивна, гуманістична психології, діяльнісний підхід. Гештальтпсихологія (нім. Gestalt – цілісна форма, образ) – напрям у західній психології першої третини XX ст., що висунув програму вивчення психіки як цілісної внутрішньої структури – ґештальта. Це первинна індивідуальна властивість психіки, що перебуває у відповідності з фізіологічними процесами мозку і зовнішнім світом. Такий підхід дозволив показати зумовленість сприймання співвідношенням предмета («фігури») і його оточення («фону»), з’ясувати роль інсайту (англ. insight – проникливість, збагнення) та переструктурування чуттєвих даних у мисленні (Вертгеймер, Келер, Левін). З позицій підходу, нове у психіці є наслідком реорганізації та перецентрації існуючих у ній же ґештальтів. Ідеї ґештальтпсихології збагатили дослідження пізнавальних процесів і знайшли своє продовження у когнітивній психології. Біхевіоризм (від англ. behaviour – поведінка) – напрям, який предметом психологічного дослідження вважає те, що підлягає методам об’єктивного вивчення. Насамперед це поведінка – сукупність зовнішніх дій людини і тварини, ланцюг реакцій на зовнішні стимули («стимул-реакція»). Засновник цього напрямку Дж.Уотсон (1878–1958) започаткував дослідження навичок – автоматизованих дій, сформованих шляхом багаторазових повторень. Законами формування навичок (наприклад, «закон спроб, помилок і закріплення випадкового успіху») пояснювалось утворення різноманітних психічних явищ. Було також виявлено спільні для людини і тварини закономірності научіння – засвоєння набутого досвіду. Психоаналіз – напрям, засновником якого був австрійський вчений З. Фрейд (1856– 1939). Він розглядав психічне життя людини як багаторівневе явище, глибинним рівнем якого є несвідоме, що має сексуальну й агресивну складові. Перша є джерелом психічної енергії (лібідо) і перебуває в конфлікті зі свідомістю. Внаслідок цього конфлікту особистість – також багаторівневе явище, інстанціями якого є: Ід (лат. it – Воно), Его (ego – Я) і супер-Его (Над-Я); Ід – носій інстинктів, що підкоряється принципу задоволення (зняття інстинктивного напруження шляхом галюцинаторного виконання бажань); Его підпорядковане принципу реальності (задоволення через пристосування до вимог світу); супер-Его – носій моральних норм, виконує функцію критики, витоки якої сягають ще дитячих вражень. Несвідоме проявляється у свідомості опосередковано – у вигляді обмовок, описок, помилок пам’яті, сновидінь. Воно часто є причиною неврозів – нестійких розладів нервової діяльності. Метод аналізу несвідомого, що застосовується при лікуванні неврозів, поясненні сновидінь, творчості, незрозумілих людині форм її поведінки, полягає у виявленні значення цих симптомів та звільненні від них. Отже, 3. Фрейд створив оригінальну теорію, що пояснює розвиток і структуру особистості за допомогою ірраціональних, антагоністичних свідомості чинників і використовує засновану на цих уявленнях техніку психотерапії. Його основою є уявлення про споконвічний конфлікт між свідомим і несвідомим у психіці людини. Погляди 3. Фрейда вийшли за межі психології й позначились на стані розвитку різних форм культури XX ст. Створений ним напрямок започаткував психологічну допомогу людині і тим утвердив психологію як науку, що має свою реальну практику. Генетичнапсихологія – напрям, який вивчає насамперед проблему розвитку інтелекту дитини. Його засновник Ж. Піаже (1896–1980) вбачає в такому розвиткові результат трансформацій операцій (від лат. operatio – дія) – зовнішніх дій дитини – з предметами. Завдяки інтеріоризації (від лат. interior – внутрішній) – процесу закономірного переходу зовнішніх дій у внутрішні– ці операції стають власне інтелектуальними структурами. Вони характеризуються рухливістю, здатністю швидко переходити від одного змісту до протилежного, що забезпечує широкі можливості їх розвитку. Якщо початковим періодом розвитку інтелекту є сенсомоторний (від лат. sensus – відчуття і motor – рух), то наступні прямо пов’язані з логікою операцій. Когнітивна (англ. cognition – знання, пізнання) психологія – напрям, представники якого досліджують внутрішню організацію психічних процесів: сприймання, пам’яті, уваги, мислення. Вони часто вдаються до аналогій між обробкою інформації технічними пристроями (комп’ютерами) і людиною й на цій підставі створюють численні моделі психічних процесів. Наприклад, сприймання подається як цикл послідовних змін, опосередкованих когнітивною картою (схемою) – психологічними і нервовими структурами, що формуються в людини з набуттям досвіду. Гуманістична (лат. humanus – людяний) психологія визнає предметом дослідження унікальну особистість, вбачаючи в ній активну, свідому істоту, яка відповідає за своє життя і прагне до втілення моральних Ідеалів. Особистість потребує зв’язків з іншими людьми, відчуває необхідність постійного самовдосконалення, шукає сенс життя. Так, А. Маслоу джерелом психічного розвитку особистості вважає її прагнення до самоактуалізації – якомога повного вияву своїх можливостей. Це прагнення ґрунтується на потребі в самоактуалізації – «вершині» в ієрархії потреб людини, яку складають також потреби в повазі і самоповазі, потреби в любові з боку довколишніх, потреби в безпеці (захист від страху і тривоги) і фізіологічні потреби (спрага, голод, продовження роду тощо). З ними щільно пов’язані пізнавальні («знати і розуміти») та естетичні потреби (сприймати прекрасне). Діяльнісний підхід об’єднує вчених, для яких психіка – функція мозку, явище, що виникає у процесах активності живої істоти й опосередковує їх своїми специфічними функціями. Цей підхід виник на ґрунті філософії марксизму – офіційної ідеології колишнього СРСР і був відмітною ознакою радянської психології. Однак і тоді, за оцінкою американського наукознавця Л. Р. Грехема, вчені «щиро створювали інтелектуальні конструкції, які становлять величезний інтерес як видатні досягнення філософського матеріалізму». До таких він відносить Л. С. Виготського, С. Л. Рубінштейна, О. М. Леонтьева. На думку академіка В. А. Роменця, на кожному етапі історії психології (міфологічному, філософському і науковому) людина, щоразу зосереджуючись на певному компоненті вчинку, здійснює самопізнання закономірним чином: спочатку зводить психіку до її виявів, потім освоює її як реальність і, зрештою, здійснює процес її цілеспрямованого пізнання. XX ст. щодо цього має свої відмінності: вчинок заявляє про себе післядією, яка виконує особливу культурно-історичну функцію у психології – спонукає людину до рефлексії (від лат. геflехіо – відображення). Самопізнання трансформується у самоаналіз. Відтак людина знову звертається до себе, але вже на рівні історичного самоусвідомлення, що відкриває перед нею шлях до самостворення. Відбувається це в ході розвитку культури XX ст. Якщо ж розглядати напрямки психології, то вони «ніби втратили предмет своєї дисципліни у наукових пошуках, психологія має повернутись до самої себе». Для цього вона із сцієнтистської (від лат. scientia – знання, наука) має перетворитися на гуманістичну, тобто культурно-історичну. Очевидно, психологію майбутнього очікує поява нових теорій – ланок безперервного процесу пізнання людиною самої себе. 3. Галузі і міжпредметні зв′язки науки. Психологія разом з філософією, соціологією та педагогікою психологія є наукою про людину та її життєдіяльність. Однак п сихологія як наука має ряд особливостей: по-перше, психологія є наукою про найскладніше, що поки що відоме людству,– вона має справу із властивістю високоорганізованої матерії, що називається психікою; по-друге, задачі психології складніші, ніж задачі будь-якої іншої науки, оскільки тільки в ній зливається об’єкт і суб’єкт пізнання; по-третє, психологія є однією із самих молодих наук. Умовно її наукове оформлення пов’язують з 1879 роком; по-четверте, психологія має унікальне практичне значення для людини. Вона дозволяє: а) глибше пізнати самого себе, а значить, і змінювати себе; б) навчитися управляти своїми психічними функціями, діями. Сучасна наукова психологія являє собою досить розмаїту систему дисциплін та галузей. За спрямованістю діяльності психологів на пізнання, дослідження або перетворення психіки доцільно виділяти три великі групи галузей — теоретичну, науково-прикладну та практичну психологію. 1. До теоретичної психології належать: загальна психологія, історія психології, експериментальна, генетична, соціальна, порівняльна, диференціальна психологія, психофізіологія, психологія особистості, моделювання психіки. 2. До науково-прикладної психології слід віднести ряд галузей, для яких характерні дослідження і практичне використання знань з метою оптимізації поведінки та діяльності людей. Напрями науково-прикладної психології доцільно розрізняти за певними ознаками. а) За видом діяльності та поведінки людини: ü психологія праці; ü інженерна психологія; ü психологія творчості; ü психологія «штучного інтелекту»; ü авіаційна психологія; ü космічна психологія; ü військова психологія; ü психологія управління та менеджменту; ü економічна психологія; ü психологія торгівлі; ü екологічна психологія; ü психологія спорту. б) За психологічними питаннями розвитку людини у науково-прикладній психології можна виділити такі напрями: ü вікова психологія; ü педагогічна психологія; ü психологія аномального розвитку, або спеціальна психологія. в) За відношенням до нормальної або хворої психіки виділяються такі дисципліни: ü психологія здоров’я; ü медична психологія. г) 3а відношенням до права виділяється: ü юридична психологі. 3. Практична психологія функціонує і розвивається як система спеціальних психологічних служб, спрямованих на надання безпосередньої допомоги людям у вирішенні їхніх психологічних проблем. Головна мета практичної психології — створити сприятливі соціальні та психологічні умови для діяльності людини в усіх сферах життя — від сімейних стосунків до управління державою, надати дієву допомогу у розвитку та захисті її психічного здоров'я. Основними функціями практичної психології є аналіз і прогнозування поведінки й діяльності людини, активний соціальний та психологічний вплив, консультативно-методична, просвітницька, профілактична, реабілітаційна, дорадча та психогігієнічна функції тощо. У структурі практичної психології виділяються такі напрями: ü психологічна служба сім’ї та соціального захисту населення; ü психологічна служба системи освіти; ü психологічна служба системи охорони здоров'я; ü практична психологія політичної діяльності, управління і масових комунікацій; ü практична юридична психологія і педагогіка; ü практична психологія і соціологія економіки та бізнесу; ü практична психологія праці та профорієнтації; ü соціально-психологічна служба армії; ü практична психологія і педагогіка спорту. Між галузями психологічної науки існують тісні зв'язки. Так, теоретична психологія напрацьовує систему психологічних знань, що виступає фундаментом науково-прикладної та практичної психології. Факти, що розкриваються у науково-прикладній та практичній психології, узагальнюються засобами теоретичної психології, що сприяє постійному оновленню системи понять, категорій, принципів психологічної науки. А це створює умови для глибшого пізнання психіки й надання більш ефективної допомоги у розвитку особистості та в її творчій діяльності.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 3026; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |