Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Рівняння прямій і площині

Рівняння прямої на площині в декартовії системі координат можна задати рівнянням виду

для випадку, коли пряма не паралельна осі OY, і рівнянням

для вертикальної прямої. Але пряма може бути також задана й іншим способом. Досить указати вектор напрямку цій прямій і якій-небудь крапці , що лежить на цій прямій. При цьому крапки, що лежать на прямій, можуть бути задані з використанням векторних операцій у вигляді так званого параметричного рівняння прямій

у якому параметр t пробігає всі значення числової прямої. Координати крапки, що відповідає деякому значенню цього параметра, визначаються співвідношеннями

(4.4)

Пряму в просторі теж можна задавати параметричним рівнянням, що дуже легко одержати з попереднім простим переходом від двовимірних векторів до тривимірного. Нехай . Тоді це рівняння буде визначати пряму в просторі, а координати крапок цій прямій будуть визначатися формулами

(4.5)

Як відомо з елементарної геометрії, через будь-які три крапки в просторі проходить площина. З іншого боку, через кожну крапку площини можна провести єдину пряму, перпендикулярну даної площини. При цьому всі ці прямі будуть паралельні один одному, а виходить, вони мають загальний вектор напрямку. Цей вектор будемо називати нормаллю до площини. Якщо довжина вектора дорівнює одиниці, ми будемо називати його одиничною нормаллю. У комп'ютерній графіці часто доводиться вирішувати завдання побудови нормалі до деякої площини, заданої трьома крапками, а також завдання перетинання прямій із площиною й двох площин.

Площина в просторі можна задати, указавши вектор нормалі до неї і яку-небудь крапку, що належить даної площини. Нехай - вектор одиничної нормалі, а - деяка крапка на площині. Тоді для будь-якої крапки , що лежить на площини, вектор буде ортогонален вектору нормалі, а отже, виконується рівність

Розкриваючи це вираження в координатному виді, одержуємо

Тепер перепишемо це рівняння у вигляді

(4.6)

де . Це рівняння називається канонічним рівнянням площини. При цьому зовсім ясно, що якщо все це рівняння помножити на який-небудь відмінний від нуля множник, то воно буде описувати ту ж саму площину, тобто коефіцієнти для кожної площини задаються з точністю до довільного ненульового множника. Але якщо при цьому вектор має одиничну довжину, то задає відстань від початку координат до даної площини.

В алгоритмах комп'ютерної графіки досить часто доводиться зіштовхуватися із завданням побудови площини, що проходить через три задані крапки. Нехай три крапки , і , що не лежать на одній прямій, мають координатами й . Для канонічного рівняння необхідно побудувати нормаль до площини, що легко можна здійснити, використовуючи операцію векторного добутку. Оскільки вектори й лежать у шуканій площині, то вектор буде ортогонален цієї площини. Нехай , тоді рівняння площини буде мати вигляд

Залишається визначити значення . Тому що крапка належить цій площині, те її координати повинні задовольняти отриманому рівнянню. Підставимо їх у рівняння й одержимо

отже

і після підстановки остаточно одержимо:

(4.7)

У більшості алгоритмів, що використовують площини, досить знати нормаль до неї і яку-небудь крапку, що належить площини. Очевидно, що за аналогією можна вивести канонічні рівняння прямої на площині, якщо задано нормаль до неї й приналежній прямій крапка.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Системи координат і вектори | Аналітичне подання кривих і поверхонь
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 276; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.