Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Питання 3. Проблеми розв’язання ситуацій морального вибору

Див. «Юридична етика» Г.В. Гребеньков і Д.П. Фіолевський.

Ситуації морального вибору ставлять перед кожною людиною дуже непрості та досить неприємні проблеми. Теоретично визначені орієнтири для того, щоб людина могла усвідомлено зробити цей вибір і головне розпізнати ситуацію, де цей вибір неминучий, оскільки відмова від ухвалення морального рішення само по собі є рішенням підкоритися.

У ситуації морального вибору людина має поводитися відповідно до моральних принципів, ґрунтуючись на частково усвідомлених і частково неусвідомлених орієнтирах. У ситуації морального вибору, людина спирається на свої уявлення про мораль.

З’ясувавши, що ситуація морального вибору є, то тільки у цих ситуаціях діє мораль на людські вчинки.Моральний вибір вимагає від людини вирішити, чи не суперечать важливі для нас цінності не цілком усвідомленим інтересам збереженням і розвитку власної особистості. Моральний вчинок відбувається всупереч очевидному, змушує жертвувати корисним і приємним.

Першою передумовою морального вибору є здатність оцінювати, тобто надавати цінність різним видам благ і визначити, що для суб’єкта є цінністю. Цілком очевидно, що маленька дитина чи людина з глибокими психічними аномаліями не може вірно оцінювати предмети і явища, тим більше цінності ідеального характеру.

Уявимо дитину, що за допомогою плачу та вереску вимагає іграшку, якою бавиться така сама дитина. Їй поки що невідомо, що її претензії необґрунтовані. Зовсім інша справа, якщо так поводитиметься доросла свідома людина.

Друге. Вибір доступний тільки розумній істоті, здатній міркувати про цінності. Можливість обирати в об’єктивних умовах варіант вчинку і є свобода волі. Розум (систему особистісних цінностей) дають можливість відрізнити добро від зла. Це і становить основу морального вчинку.

Приклад. На вулиці страшенна спека. Біля кіоску з водою величезна черга, в якій стоять діти та люди похилого віку. Ви підходите до черги і страшенно волієте випити келех пива. Ось вам і ситуація морального вибору. Перед вами можливість в об’єктивних умовах вибирати варіант вчинку – стояти в черзі як усі чи діяти за принципом «мені дуже хочеться». Вас зовсім не лякає лайка в черзі, ви нікого не боїтесь але вирішуєте терпляче стояти в черзі. Чому? Тому що ви здатні відрізнити добро від зла, гарне від поганого.

Третє. У ситуації морального вибору завжди існує внутрішнє відчуття, що варто вчинити не так, як мені в цей момент хочеться, а в супереч цьому. Мені дуже хочеться утамувати спрагу, але я мушу потерпіти, бо в черзі є люди, які більше ніж, я страждають від спраги.

Четверте. Це викликає дискомфорт і вимагає певних зусиль волі. Кінець кінцем людина поводиться відповідно своїй волі, тобто так, як вона сама цього хоче. У черзі ви обрали варіант поведінки не тому, що вас хтось утримав або присоромив,а тому, що ви так самі захотіли. Як виявляється, від «я хочу» до «мені хочеться» велика дистанція.

П’яте. Іноді оточення суб’єкта чекає від нього відмови від того, щоб він вчинив так, як йому хочеться. Але якщо людина діє тільки, тому, що цього хочуть навколишні, то це ще не моральний вибір, а лише готовність рахуватися з оточенням, що може бути аморальним. Та сама ситуація біля кіоску з пивом і водою. Ви підійшли до нього з компанією. Вам дуже хочеться пива і ви б пішли поза чергою. Але ви добре знаєте, що ваша компанія вас осудить за такий вчинок і не вибачить вам хамства. Ви стаєте в чергу. Ви дієте вірно, але це не є вашим власним вибором. Ви дієте так тому, що не бажаєте осуду своїх друзів. Це ваш вибір.

Шосте. Моральний вибір завжди пов'язаний з відмовою від власних домагань заради того, щоб зберегти моральну гідність. А власне, чому ви вирішили терпіти спрагу доки її не задовольнять кілька десятків людей, якщо можна зробити це набагато швидше. Ви прагнете зберегти моральну гідність. Це для вас дорожче ніж втамування нестерпної спраги.

Сьоме. Моральний вибір – це планування окремого майбутнього і нетеоретична уява того, як варто діяти в окремих можливих випадках. І те й інше можна відкласти на невизначений термін. Моральний вибір відбувається тут і зараз з обставин, над якими ми не владні. Вирішивши, що за нинішніх несприятливих умов варто діяти, виходячи з обставин, а не за моральними орієнтирами, відклавши моральний вибір на потім, людина фактично відмовляється від морального вчинку, намагаючись пливти за течією.

І. Кант вважав що «зло – це просте віддання себе стихійному ходу справи, потоку. Розбещеність».

У вправах які, викладач буде пропонувати виконати невеликий експеримент – спробувати уявити себе діючою особою (суб’єктом) конкретних життєвих ситуацій, що зазначаються, і вирішити, які з них ставлять перед суб’єктом проблему морального вибору.

Етика не вчить, як слід вчинити в ситуаціях морального вибору. Це справа професійної (практичної) етики. Етика досліджує сам феномен моральної ситуації. Вона пояснює підстави, на яких грутнується мораль, і логіку морального вибору.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Моральний вчинок – це різновид вчинку. Результат моральної діяльності є моральний вчинок | Структура ринку. Рис 3. Основні риси сучасної ринкової економіки
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1919; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.