КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 6
КУЛЬТУРА УКРАЇНИ В ЧАСИ ПРОБУДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ (К. ХVІІІ – ХІХ СТ.) План лекції: 1. Особливості розвитку української культури в умовах російсько-австрійської експансії. Формування української національної свідомості. 2. Архітектура та образотворче мистецтво. 3. Громадсько-просвітницька діяльність українських товариств.
Основна література: 1,2,4,5. Додаткова: 15,16,20,33. Інтернет-ресурси: 1, 2, 3, 4, 5
Міні – лексикон: українське національне відродження, політична й культурна автономія, романтизм, археографічні комісії, фольклористика, народна жива мова, натуралізм, ідеологія новітнього українства, народно-месіанська ідея.
1. Особливості розвитку української культури в умовах російсько-австрійської експансії. Формування української національної свідомості. Наприкінці XVIII ст., коли почався процес національного відродження, українська етнолінгвістична територія, тобто ті землі, де жили українці, перебувала в межах двох багатонаціональних імперій: Російської та Австрійської. Цей політичний поділ залишився до Першої світової війни.
Сутність відродження виявляється в модернізації нації, її оновленні у системі реалій сучасного життя, поступі загальнолюдської цивілізації.
В підході до з'ясування сутності та періодизації національного відродження в наукових публікаціях простежуються два протилежні погляди: це однобічний процес утвердження національної свідомості в середовищі інтелігенції та поширення її в масах ___________________ ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
національна свідомість – це
У сучасних наукових дослідженнях з проблем духовної культури під поняттям "національне відродження" розуміють етапи розвитку конкретного етносу:
Академічний етап________________________________________ ________________________________________________________
Культурний етап_________________________________________ _______________________________________________________
Політичний етап_________________________________________ ________________________________________________________
У вітчизняній історико-культурологічній літературі утвердилась думка, згідно з якою початок українського національного відродження пов'язується з виходом у світ "Енеїди" І.Котляревського (1798 p.), який першим увів українську народну мову до літератури, а також з його послідовниками — Г.Квіткою-Основ'яненком та Харківським гуртком літераторів. Науковою основою, що стимулювала їх зусилля, став Харківський університет, навколо якого згуртувалися кращі представники української науки та культури.
Національно-культурне відродження у Галичині пов'язувалося з іменем М.Шашкевича__________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________
історичні традиції -це
Важливим чинником українського національного відродження була ідея народності:
v __________________________________________________________________________________________________________________ v __________________________________________________________________________________________________________________ v __________________________________________________________________________________________________________________ Романтизм як художній метод склався наприкінці XVIII — початку XIX ст. і поширився як напрям (течія) у літературі та мистецтві
Поети-романтики Є.Гребінка, Л.Боровиковський, М.Костомаров, А.Метлинський, М.Шашкевич, Т.Шевченко
Характерними ознаками романтизму є
За ідейним спрямуванням і суспільними ідеалами в романтизмі склалося дві течії — прогресивна та революційна. Прогресивні революційні романтики України (Т.Шевченко, М.Шашкевич та інші) поширювали ідеї народності, гуманізму, розвивали національну мову, оспівували народно-визвольні рухи. І.Лисяк-Рудницький Він виділив три етапи на шляху українського національно-культурного відродження:
Ø шляхетський (дворянський, 1780—1840 pp.),________________ ________________________________________________________________________________________________________________________; Ø
________________________________________________________________________________________________________________________;
Ø модерністський (1890—1914 pp.). ________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________ На думку видатного історика України Івана Крип'якевича (1886—1967 pp.), українська національна ідея в останні десятиліття XVIII ст. почала життя з історичних розвідок історії народу, історії козацтва.
Це засвідчують праці О.Рігельмана "Летопісне повіствування про Малу Росію, її народ і козаків взагалі", В.Рубана "Короткий літопис Малої Росії з 1506 до 1770 р." (1777 р.), О.Безбородька "Короткий опис Малоросії з 1734 до 1776 р.", "Історія Малої Росії" (ч. 1, 1822 р.) Д.Бантиша-Каменського.
Основоположником художньої прози нової української літератури був Г.Квітка-Основ'яненко____________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ Світський театр _____________________________________________ ____________________________________________________________ ____________________________________________________________ Найвідомішим вважався театр поміщика Трощинського в с. Кобинці на Полтавщині, що здобув славу 'Нових Атен". Популярними на той час були трупи акторів-кріпаків поміщика Гавриленка в с.Озерки на Полтавщині та у с.Качанівка Чернігівської губернії.
Підвалини українського професійного театру були закладені____________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________ 1.
В архітектурних спорудах панівні позиції посідав класичний стиль ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ампір – це Теоретичним підґрунтям класицизму була антична теорія поетики і насамперед «Поетика» Арістотеля, теоретичні засади якого втілювала французька “Плеяда” (XVII ст.). У виробленні своїх загальнотеоретичних програм, особливо в галузі жанру і стилю, класицизм спирався і на філософію раціоналізму. Основні риси класицизму: Видатні архітектори класицизму: А.Меленський, П.Ярославський,О.Оберетті, скульптор І.Мартос. Теоретик класицизму ХVІІІ ст. Й.Вінкельман писав, що “слід уникати надмірної експресії тіла та занадто виразної міміки, яка деформує риси та форми й промовляє до інстинктів глядача, а не до його інтелекту” Риси класицистичного стилю яскраво втілилися в скульптурі:
1). __________________________________________________________
2). __________________________________________________________
3). __________________________________________________________
Львівську класицистичну скульптуру створювали переважно майстри, творчі пріоритети яких сформувалися в колі Віденської академії мистецтв – Гартман Вітвер, Антон, Йоан, Леопольд Шімзерн та ін. Але у Львові представлена не лише німецько-австрійська лінія класицизму, а й італійська, репрезентована творами видатних західноєвропейських скульпторів другої половини ХVІІІ — першої половини ХІХ ст. Антоніо Канови та Бертеля Торвальдсена.
Тарас Григорович Шевченко (1814 — 1861 pp.) був одним із найвидатніших майстрів українського образотворчого мистецтва. Його талант яскраво виявився у галузі станкового живопису, графіки, монументально-декоративного розпису та скульптури. Він досконало володів технікою акварелі, олії, офорта, рисунка олівцем і пером
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 406; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |