КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Візуальна організація
Комунікатор працює із символами. Найбільш ефективним середовищем для реалізації символів є візуальне середовище. Символ виступає в ролі певного "якоря" для ситуації, що повинна бути відновлена з його допомогою. Досить часто шлях породження символу в наш час іде від його певних системних властивостей, тобто тих характеристик, які жадає від його система.
Приклад. Як улюбленою квіткою фюрера був вибраний "едельвейс**. У дійсності Гітлер взагалі не любив квіти. Едельвейс був квіткою далеких гірських вершин, а Гітлер з погляду німців, що його слухали, мав особливий акцент такого ж роду.
Одночасно варто підкреслити, що це не властиво тільки нашому часу. Ф. Тэйлор підкреслює: "Поширення християнства було досягнуто з істотною допомогою візуальної символіки. Засновані на яскравих історіях Старого й Нового Заповітів, візуальні символи, які були легко пізнаваними й гарними у своїй простоті (хрест є найбільш явним прикладом) допомагали поєднувати людей з різних галузей і різних соціальних верств у єдину віру". Візуальна символіка виступає в ролі об'єднувача ще й тому, що для неї не важливі розходження в мові, які важливі для текстового повідомлення. Для візуального символу більш важлива різність культур. Ми рухаємося в процесі кодування повідомлень у рамках візуального простору (через сторіччя, постійно вдосконалюючи візуальний спосіб кодування). Для пострадянських країн характерним прикладом є перехід від релігійних ікон до політичних плакатів часів громадянської війни. Ф. Тэйлор, наприклад, вважає плакати того часу найбільшим внеском Радянського Союзу в історію образотворчого мистецтва, відзначаючи, що більшовики обрали найбільш ефективний спосіб в умовах неграмотності населення того часу. Тобто візуальний метод постійно перебуває в числі лідерів, якщо не вважати нетривалого верховенства радіо. Ми можемо зобразити це в такий спосіб:
ікони плакати радіо телебачення
Візуальне повідомлення носить більш довгостроковий характер. Воно породжується по єдиних нормах, що можна побачити із зародження тих самих ідей у рамках західних і східних варіантів наступних плакатів: "Базіка - знахідка для шпигуна" і "Ти записався добровольцем?" Особлива роль візуального каналу призвела, наприклад, до введення цензури саме в галузі візуальних повідомлень у моделі спілкування із пресою в період війни в Перській затоці, у результаті чого не публікувалися фотографії розбитих американських танків і поранених солдатів. Телебачення, будучи в першу чергу візуальним каналом, "вирівнювало" цю ситуацію комп'ютерною анімацією, що принесло додаткові витрати. Відсутність візуального телевізійного каналу в деякі історичні періоди не знімало потягу людства до візуальності. Наприклад, підраховано, що листівок із зображенням Муссоліні було випущено 20 мільйонів штук, на них було відбито дві тисячі різноманітних сюжетів. Причому випуском їх займалася не тільки пропагандистська машина: люди мають потребу у візуалізації тих, кого вони вважають героями. Однак візуалізація може задавати те, чого могло й не бути. У католицької церкви, наприклад, виникли сумніви в правильності зображення Бога в образі благовидного старця із сивою бородою. "Для папи Іоанна Павла II ці зображення не переконливі. За останні 20 років папа здійснив фактичну ревізію теологічної доктрини, у ході якої дійшов висновку, що в образі Божества не повинне настільки явно бути присутнім людськие начало, ранні ж християни брали за основу фігури язичницького бога Зевса, що сильно віддає ідолопоклонством. Правда, понтифік не став наставляти художників, як саме варто зображувати Всевишнього, і втримався від коментарів щодо статі Творця. Однак це за нього зробили засоби масової інформації, що згадали попереднього папу Іоанна Павла I. За три короткі тижні свого правління в 1978 році він уразив світ одкровенням про жіночу сутність Бога, якого скоріше варто вважати матір'ю, ніж батьком". Тобто вибрана колись візуалізація породила типаж Бога, що сьогодні вже важко змінити. Телевізійний канал наблизив особу політика до населення, і, як наслідок, виникають різноманітні проблеми. Так, М. Тетчер у виборчих плакатах намагалися зображувати більш молодою. Але потім відмовилися від цієї ідеї, оскільки зрозуміли, що виборець порівняє телевізійну Тетчер з її плакатом і зробить висновок про закладену в ньому неправді. З іншого боку, творці виборчих плакатів Р. Рейгана не побоялися робити їх на основі ранніх кінозйомок актора-політика. Візуальні символи порівняно з вербальними мають більшу тривалість і універсальність. Для комунікатора це дуже важливі параметри. У. Еко відзначає "невимірні відстані, що відокремлюють диктаторів (Гітлер на стадіоні в Нюрнберзі й Муссоліні на балконі Палаццо Венеція) або деспотів, що сиділи на своїх високих тронах". Візуальна символіка забезпечує також багатоканальність впливу, до якої прагне комунікатор. Повідомлення, надіслані по декількох каналах, повинні корелювати один з одним. Королівська промова повинна збігатися з пишністю королівського одіяння. Одяг блазня, витканий з різнобарвних шматків, відбиває його тип повідомлень. Клоун з величезним червоним носом, рудими волоссям й штиблетами неуявних розмірів не може виступити як об'єкт для шанування. Єльцин на танку повторює Леніна на броньовику. Це модель спонтанності, страху й заклику до бою. Порушення типу одягу демонструє програш (німці в жіночих одежах під Москвою). Керенського свідомо міфологізували в жіночій сукні, щоб продемонструвати програний характер протистояння. Просто, зникнення Керенского не так ефективне, як Керенський у жіночому одязі. Сталін у солдатській шинелі демонструє всі аксіоми радянського суспільства типу "рівності" і "братерства".
Пишно декорований Брежнєв відбиває змішання жанрів: не можна боятися вождя, над яким сміються. Б. Борисов говорить у цьому випадку про його оперний характер: "Л. Брежнєв у цій манері стилістичної оцінки іміджу мають зовнішність оперного співака. Численні ордена й густі брови доповнювали оперну атрибутику. Парадоксальним образом все це підкреслювала дикція, точніше її відсутність, із фразеологічними шедеврами типу "народи азіатського контингенту". Ми б скоріше говорили в цьому випадку про оперетковий характер, з огляду на реакцію аудиторії. Саме для оперети характерна подвійна точка зору, коли деякі ситуації й особи на сцені невідомі героям, але відомі й зрозумілі глядачам (наприклад, знання/незнання, що герой у дійсності є героїнею). На жаль, найбільше ідеально демонструють якості вождя диктатори — Ленін і Сталін. Натовп стосовно них не відчуває подвійних почуттів, а тільки почуття милування. Натовп викликає до життя типажі з гіперболізацією однієї риси, саме вони мають гіпнотичний вплив на масову свідомість. Натовп при цьому перебуває в стані, родинному гіпнотичному трансу. Назвемо це трансом натовпу, коли відбувається стирання індивідуальних рис, а домінуючою стає варіант стадної поведінки. Із цієї причини натовп оперує тільки полярними реакціями типу обожнювання/люті. Взагалі в будь-яких зборах головними стають саме колективні емоції, при цьому блокується індивідуальна поведінка. Наприклад, для досягнення необхідної єдності поведінки тоталітарні секти намагаються не залишати людину наодинці із самим собою. Для натовпу основними є негативні емоції. Позитивна її спрямованість вимагає вмілого диригування подібно врочистим зборам, де існує досить строгий сценарій. Натовп "з'їдає" проміжні аргументи, оперуючи тільки метою. Є відповідне комунікативне правило: "Повідомлення, що відноситься до цілі, краще сприймаються аудиторією, ніж повідомлення, відносно до проміжних щаблів і методів досягнення цих цілей". Натовп не реагує на складні змісти. Одночасно варто пам'ятати й те, що візуальні символи є формою для певного змісту. Вдало вибраний зміст стає запорукою успіху візуального символу. Р.Э. Герцштейн описує плакати, які привели до влади Гітлера: "Вороги Гітлера виявляли собою втілення зла, Гітлер же представлявся ангелом-месником, що заступився за зганьблену Німеччину. Плакати з'являлися всюди - на стінах будинків, у кіосках, у вікнах партійних установ і у вікнах усіх, хто симпатизував Гітлерові. Теми їх були немудрі, однак апелювали до двох сильних емоцій: ненависті й ідеалізації. Візуальні символи з різних систем слабко вступають у взаємодію один з одним. Тому місто може бути прикрашене пам'ятниками з різних епох. Візуальні символи самі породжують контекст навколо себе.
Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 789; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |