Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Кощій – полонений кочівник

ЛЕКЦІЯ № 1

ІСТОРИЧНА РЕТРОСПЕКТИВА.

УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Лекція 3

ОБРАЗ КОЩІЯ БЕЗСМЕРТНОГО В УСНІЙ НАРОДНІЙ ТВОРЧОСТІ

 

1. Кощій – полонений кочівник.

2. Астрономічна символіка образів Анастасії (Василіси) і Кощія в усній народній творчості.

3. Билина про Івана Годиновича – переспів архаїчного міфу про річні сезони.

 

Література, яка використовувалась для підготовки лекції:

1. Миллер Вс. Кощей // Энциклопедический словарь / Под ред. профессора И.Б.Андреевского (Блокгауза и Эфрона). – СПб, 1891. – Т.2. – С. 589.

2. А. Я. Кощунство // Энциклопедический словарь / Под ред. профессора И.Б.Андреевского (Блокгауза и Эфрона). – СПб, 1891. – Т.2. – С. 589.

3. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. – М., 1994.

4. Рыбаков Б.А. Язычество Древней Руси. – М., 1988.

5. Былины. В двух томах. – М., 1958.

6. Калевала. – М., 1977.

7. Мифологический словарь. – М., 1994.

 

Загалом існує три варіанти опису протиборства Кощія з Іваном Царевичем. Перший варіант описаний у казці про „Івана Царевича”.

Народна етимологія пов’язує ім’я Кощія із словом кістка (д.р. кощь – худий, „тощий”). Іноді воно вживається як позначення скупого. У рос. мові кощейка – „скупа баба”, кощеить – скупитись. Однак, це лише похідні значення, які є проекціями давніх міфологічних значень.

 

1) Сюжет казки.

Іван Царевич одружується на степовій царівні Мар’ї-Моревні / Мар’я Мóр’ївна (Мар’я-Моревна-Прекрасна-Королевна), і живе у її палаці. Степова царівна час від часу відлучається з дому, забороняючи при цьому заходити Івану лише в одну кімнату. Але цікавість перемагає. Відкривши двері він знаходить прикутого на 12 ланцюгах Кощія („у вогні поганий Кощій на цепах висить”), який благає Івана його напоїти, нагодувати і відімкнути ланцюги. Звільнившись, Кощій викрадає Моревну і зникає далеко в степу. У пошуках царівни Іван мандрує до „синього моря”, де знаходить Бабу Ягу. Її хатинка знаходиться серед степу і оточена частоколом, на жердинах якого настромлені одинадцять людських черепів. Дванадцятою має бути голова Івана, коли він їй не відслужить. У Баби Яги Іван випасає табуни чарівних кобилиць – доньок Яги. Одна з доньок, допомагає йому. Отримавши у нагороду чарівного коня, Іван наздоганяє злодія. Між ними відбувається двобій, під час якого кінь Івана убиває Кощія копитом.

2) Характеристика героїв.

Іван Царевич. Живе у палаці царівни, він не полює, не воює, а лише чекає її вдома, що характеризує його як хлібороба.

Ім’я „Царевич” свідчить про високий соціальний статус або вказує на приналежність до вищої касти, що пояснює популярність цього сюжету. Підтвердженням цьому є те, що одним з помічників Івана виступає орел – уособлення верховного сонячного божества індоєвропейців.

Баба Яга. Її атрибутами виступають:

а) Залізна ступа – фольклорний праобраз родових сарматських чи скіфських похідних металевих котлів, прикрашених символікою роду, фігурами богів, часто жіночих.

б) Хатинка, оточена парканом з частоколом і черепами – можливий опис прикордонних фортець. Відбивають період взаємозв’язків праслов’ян з кочовими сарматами.

в) Черепи – геродотові таври (VІ ст. до н.е.), які проживали у Криму, одягали на жердини черепи полонених навколо своїх поселень. Черепи належали тим, хто потерпів корабельну аварію поблизу їх берегів.

г) Табуни коней – невід’ємна ознака кочівників.

Схожа ситуація простежується в інших сюжетах і казках. Наприклад, у казці „Дівоче царство” Баба Яга є повелителем степового війська і події також відбуваються поблизу моря. Казка про змія розповідає, що герою намагаються помститися сестри Кощія / Змія. Будинок Яги оточений 12 жердинами з 11 людськими черепами на них. У Баби Яги 12 чарівних кобилиць, які говорять людським голосом. Одним з помічників героя у казці виступає чорний птах – образ степового орла (пор. з образом орла – помічника Івана).

Вказані ознаки (залізна ступа, табуни коней, пріоритет жінки, частокіл) є характеристиками сарматських часів (ІІІ ст. до н.е. – ІІІ ст. н.е.). В історичних джерелах сарматів ще називали „ті, якими керують жінки”, натякаючи на значну роль жінки у їх суспільному житті. Саме у ці часи давніми істориками зафіксовані шлюби праслов’янських чоловіків із сарматками.

Кощій. В образі Кощія проглядається, прикутий ланцюгами полонений степовик. Він звільняється з полону і зникає у степу. У казці не згадується про те, що у нього є царство, багатство, військо, слуги. Єдине, що він має – це кінь, з яким він говорить, шабля, і якесь житло, куди він везе захоплену царівну. Загибель Кощія – типова смерть кочівника, який тікає додому і гине під копитами коней переслідувачів.

Історичний час, який описується у казці про Мар’ю Моревну архаїчний (мається на увазі епоха таврів і сарматів), на який накладається менш давні події, коли кочівники (половці, хозари, печеніги), нападаючи на слов’янські поселення, попадають до них у полон. Накладання історичних часів є типовим для міфу.

Підтвердженням цьому слугує мовний матеріал. В іранських мовах слово „кощій” не зустрічається і не пояснюється, воно явно тюркського походження і може перекладатися як „полонений”, „раб”, „молодший отрок князя”. В ужитку слов’ян воно могло з’явитися у V ст. н.е. після їх контактів з тюркськими племенами – гунами, болгарами, хозарами, печенігами. Так, в „Слові о полку Ігоревім” говориться, що Ігор-князь „выседе из седла злата а в седло кащиево”, тобто у сідло полоненого-кочівника або зброєносця. У цьому ж творі читаємо звернення до князя Всеволода Велике Гніздо: „Аже ты был (у поході проти половців), то была бы чага (рабиня) по нотате (грошова одиниця), а кощей по резане”. (Звідси укр. нотатка – „допомога”). Тобто полонені (кощеї) були б дешевше („по резане” від слова „різати” – рубати – руб). „Поганим кощеем” у „Слові” називають хана Кончака, що співвідносить його з кошарною і низькою людиною.

Слово „кощій” зустрічається також у Київському літописі ХІІ ст. і позначає „слугу”, „раба”.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Етапи бюджетування | Астрономічна символіка образів Анастасії (василіси) і Кощія в усній народній творчості
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 406; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.