Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Матричні структури

Формальні організаційні структури, що підтримують ркреативність і їх види

Основою креативної організаційної структури є творча група, структурні і функціональні особливості якої були розглянуті вище. Творчі групи можуть створюватися спонтанно, за ініціативою працівників, або заплановано, за ініціативою керівництва.

З точки зору підтримки креативності, формальні організаційні структури, що створюються за ініціативою креівництва, повинні сприяти генерації нових ідей і їх трансформації в інновації з максимальною швидкістю і віддачею. Вважається, що вдалі організаційні структури не обов’язково ведуть до підвищення креативності, однак невдалі завжди серйозно їй перешкоджають (Кук).

Організаційні структури, що підтримують креативність, повинні забезпечувати:

– вільні комунікації;

– накопичення і обмін інформації та знань між фахівцями різного профілю;

– довірчі взаємовідносини;

– велику ступінь свободи у рішенні неструктурованих задач.

Відповідно до цих вимог креативні організаційні структури повинні будуватися на таких засадах:

1. зменшення ієрархічних рівнів і увага до побудови горизонтальних зв’язків, що перетинають кордони між підрозділами.

2. укрупнення робочих задач. Подрібнення однієї робочої задачі на підзадачі часто є небажаним, оскільки не дає працівникові відчуття завершеності, знижує відповідальність за кінцевий результат і, врешті решт, веде до зниження мотивації і рівня творчої напруги.

3. кросфункціональність, коли до складу організаційної структури входять фахівці різних підрозділів.

4. широке використання в управлінні принципу множинного підпорядкування, (як правило, двовладдя), який збільшує здібності до адаптації в умовах змінного середовища, однак вимагає спеціальних навичок і вмінь управління щодо визначення пріоритетів, контролю виконання, мотивації, рівня стресу, тощо.

5. гнучкість, тобто можливість у разі потреби змінювати склад учасників певної структури і долучати інших експертів.

Найбільш поширеними є матричні структури, які допомагають організації посилити зфокусованість на певних продуктах чи послугах.

Матрична організаційна структурабазується на принципі множинного (найчастіше, подвійного) підпорядкування. З цієї точки зору вона є протилежністю лінійної оргструктури, що базується на єдиновладді.

Матрична структура представляє собою комбінацію двох видів розподілу праці - за функціями і за продуктами (чи послугами) Схема має вид матриці, що складається з окремих блоків. По вертикалі зберігається лінійне підпорядкування підрозділів, а по горизонталі організовується управління програмами чи проектами відповідно до програмно-цільової структури (рис 4.3.).

Рис. 4.3. Матрична організаційна структура

Використання матричних структур доцільне в таких випадках:

· коли проект, що розробляється, має бути унікальним;

· коли має місце часта зміна асортименту або технології;

· коли робота групи над проектом повинна вестися в обмежені строки. Як тільки починається серійне виробництво виробу, подальша робота з його вдосконалення ведеться в функціональних відділах.

· коли проблема вимагає спільних зусиль фахівців різного профілю.

Диференціюють «слабку», «сильну» і «збалансовану» матричну структури. Фактично «слабка матриця» аналогічна функціональній структурі, а «сильна матриця» - проектній. З них тільки «збалансована» матриця відповідає принципу двовладдя.

І. Нонака, Х. Такеучі (2003) виділяють три технології функціонування проектних груп, що відрізняються своєю ефективністю.

При естафетному методі робота над розробкою нового продукту відбувається поетапно(рис 4.4.):

Рис. 4.4. Поетапна робота над новим продуктом (за Нонака, Такеучі (2003)

Саме такої послідовності при виконанні складних інноваційних проектів дотримуються в більшості компаній Америки, Європи і країн СНД. Однак на японських підприємствах, що досягли значних успіхів у розробці нових продуктів, застосовуються методи паралельної спільної роботи спеціалістів різних підрозділів - метод сасімі та метод команди регбі.

Метод сасімі, що використовувався, зокрема компанією Xerox, забезпечує перекриття певних видів діяльності, які виконуються на різних фазах, що дозволяє інтенсифікувати процес розробки нового продукту і прискорює інновації (рис 4.5.).

Рис. 4.5. Метод сасімі (адаптовано з Нонака – Такеучі (2003)

При застосуванні методу «команди регбі» працівники різних підрозділів працюють паралельно (рис. 4.6.) Саме таке «перекриття» у роботі дозволило значно скоротити час від розробки до впровадження інновації таким компаніям, як Хонда і Мазда. Завдяки взаємодії різних спеціалістів час розробки нової моделі японськими компаніями складав в середньому 3 роки, тоді як американцям для цього вимагалося 5 років.

Рис. 4.6. Метод «команди регбі»(адаптовано з Нонака – Такеучі (2003).

Варто відзначити, що існують інші різновиди груп, що створюються для рішення різного роду проблем в організаціях. Ними можуть бути:

– цільові групи або групи в підрозділах;

– гуртки якості;

– команди з удосконалення.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Структура творчих груп | Гіпертекст організація
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 597; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.