Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Історико-географічні землі Холмщина і Підляшшя




У східній частині сучасної Польщі на лівобереж­жі Західного Бугу розташована Холмщина (За­бужжя), що з давніх часів була заселена україн­цями. Центром цього району є м. Холм, заснова­не у XIII ст. князем Данилом Галицьким. Тут бу­ла столиця Галицько-Волинського князівства. До 1340 р. Холмщина була складовою частиною цього князівства. В наступні століття вона переходила до різних країн (Литви, Польщі, Австрії, Росії). Після Брестської церковної унії (1596 р.) значна частина українського населення Холмщини та при­леглих районів Люблінщини і Волині вже в XVII ст. перейшла на греко-католицьку віру (в Схід­ній Галичині населення перейшло на греко-като­лицьку віру в основному в XVIII ст.). У XVII ст. на Люблінщині зосереджувалася велика кількість ук­раїнських громад грецького обряду (в поселеннях Парчів, Острів, Руська Воля, Люблін, Милаїв, Пу­гачів, Дратів, Красне, Маслюхи, Лучна, Острог та ін.).

Відомо, що ряд українських гетьманів (Б. Хмель­ницький, І. Виговський, П. Дорошенко, І. Самій-лович) ставили питання про західні історичні кордо­ни з Польщею вздовж р. Вісли або поблизу неї. Наприклад, І. Самійлович писав: «Бо вся тогобічна сторона Дніпра, Поділля, Волинь, Підляшшя, Підгір'я і вся Червона Русь, де стоять славні міста Галич, Львів, Перемишль, Ярослав, Люб­лін... від початку існування тутешніх народів нале­жали до руських монархів»**. Завоювання цих земель царською Росією призвело до релігій­ного переслідування греко-католиків. Восени 1919 р.

Холмщина, яка перед тим входила до Української Народної Республіки, відійшла до Польщі.

На північ від Холмщини розташоване Підляшшя (Підлісся) — історико-географічна земля із змішаним польсько-українським населенням. У раннє середньовіччя ця земля була складовою ча­стиною Київської Русі, її заселяли східнослов'ян­ські та литовські племена. З середини XIV ст. Підляшшя було включене до Литви, пізніше пере­йшло до Польщі. Ця територія перебувала також під владою Пруссії, Австрії, Росії.

На північ від Західного Бугу (на північний захід від Бреста) відносно невелику площу (2,7 тис. км2) займає Північне Підляшшя, яке за головним містом (Біла Підляська) називають ще Більщиною. За даними перепису 1931 р., тут про­живало 79 тис. чол., в тому числі 56 тис. (70,9%) українців, 17 тис. (21,5%) поляків і латинників, 5 тис. (6,3%) євреїв, 1 тис. (1,3%) росіян. За­гальна площа українських етнічних земель Холм­щини і Підляшшя 12,7 тис. км2.

Історія національно-культурного занепаду укра­їнських етнічних земель, розташованих в Холмщині і Підляшші, яка завершилася повним виселенням українців, украй трагічна. Польські національно-культурні впливи тут, на пограниччі, були, зрозуміло, дуже великими. Але Брестська церковна унія дещо сповільнювала ці впливи. В 1875 р. царський уряд заборонив унію і примусив населення перейти на православну віру. В квітні 1905 р. було офіційно дозволено змінювати віру (на будь-яку, крім греко-католицької, яка й далі бу­ла забороненою). В результаті на Холмщині та Підляшші почався масовий перехід з православ'я в римо-католицьку віру *. За 1905—1908 роки пере­йшло 170 тис. чол. (з 450 тис. православних, яких налічувалося у 1905 р.). Тут (як і в деяких інших районах західної частини України) виникли так звані латинники (перекици, каракути), українці з розмовною українською мовою і українськими на­ціонально-культурними традиціями, але вже з римо-католицьким віровизнанням. В умовах посиленого польського впливу ці українці, ставши латинниками, поступово переписувалися на поля­ків.

Національну структуру населення Холмщини та Підляшшя також суттєво змінило насильне ви­селення українців (православних) під час Першої світової війни, коли царський уряд ева­куював на схід перед наступом німецьких та австро-угорських армій близько 120 тис. чол.; на шину повернулася лише невелика їх кількість урахуванням того, що на вивільнені території реселялися поляки, питома вага останніх про­горілого 30-річчя XX ст. тут різко зросла. За переписом 1931 р., національна структура насте­лення Холмщини і Підляшшя (крім крг західної польської їх частини) була такою: у* ці становили 32%, латиняни близько 26%, поляки —30%, євреї —9,4%, німці – 2,2%. Тут проводилася політика де українізації і ліквідації українських шкіл.

Шовіністичною антиукраїнською акцією масове руйнування польськими урядовими колам* українських православних церков у Холмщині та Підляшші в середині 1938 р. Польська влада одразу ж захопила 320 храмів і обернула в римо-католицькі косте­ли, а частину з них зруйнувала або замкнула, і для вжитку 230 000 православних українців зосталось 54 храми. Таким чином, на одну святиню при­падало по 4260 душ.

Розпочалися спроби польських урядових кіл на­вернути православних на унію і чистий римо-католицизм, але українське населення не хотіло і чути про зраду своєї предвічної православної віри. Тому було вирішено ті церкви, чинні і замкнені, знищи­ти під виглядом т. зв. «ревіндикації», тобто по­вернення православних храмів і всього церковного майна, які на протязі певного часу були уніат­ськими, під владу римо-католицької церкви. Поля­ки здавна готувалися до цієї справи. В 1938 р. був створений «координаційний комітет» на чолі з ген. І. Моравинським, який забезпечував вико­нання планів на місцях при допомозі гарні­зонів»**.

Уряд вимагав, щоб у церквах вживалася поль­ська мови, щоб переходили на новий календар при святкуванні українських свят. 20 червня 1938 р. колишня конвенція, яка стверджувала, що майно православних парафій переходить у власність Польської держави, була затверджена сеймом і ста­ла законом Речі Посполитої. Після цього почали­ся масові руйнування українських православних церков на Підляшші і Холмщині. За червень-липень тут було знищено 112 церков, в тому числі 98 старих, споруджених ще до Брестської церков­ної унії 1596 р. Серед них були церкви в Щебрешині (збудована в 1184 р.), Корниці (1578 р.), кафедральна церква в Білій Підляській (1582 р.), церква в Замості (1580 р.).

Ось один із споминів про те, як проводилося це у селі Межиліссі: «Дня 14 липня 1938 р. розвали­ли поляки церкву в Межиліссі. Сподіваючись лиха, бо вже в сусідньому селі Загореві церкву були розібрали, межиліські люди зійшлися, повиносили з церкви й поховали цінніші речі. Здіймаючи дзво­ни, востаннє вдарили тричі на прощання в великий дзвін. Зібрані люди ридали і цілу ніч не відходили вщ церкви. Цілу ніч, чуючи лихо, вили в селі собаки. Ранком о сьомій годині на вісьмох вантажних автах приїхала поліція і робітники. Поліція гумо­вими палками почала розганяти людей. Робітни­ки почали здирати дах, ламати й викидати з церкви образи й іконостас. Коло 12 години опівдні зва­лили велику церковну баню, і потім почали розтягу­вати її»*.

Такий загальний механізм деукраїнізації Холмшини і Підляшшя, який, за рішенням урядових кіл повоєнної Польщі, завершився вивезенням з краю всіх українців. Так було «остаточно» вирішено українське питання на великих за площею історич­них українських етнічних землях — в колишньому центрі Галицько-Волинського князівства, в яко­му знаходилася столиця Холм, місто, де правив, по­мер і похований широко відомий з історії руський (український) князь (король) галицько-волинський Данило Галицький.

 

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 668; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.