Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Психоаналітичний підхід до вивчення культур




Деякі теоретичні положення й структура культури

Коротко опишемо теоретичну концепцію культури, що існує в психологічній антропології. Звернемося до творчості Дж. Хонігмана, зокрема до його книги "Культура й особистість" (1954). Учений виділяв два типи явищ, пов'язаних з культурою: "соціально стандартизована поведінка - дії, мислення, почуття.. деякої групи" і "матеріальні продукти поведінки.. цієї групи". Термін "модель" (зразок) (ключовий для психологічної антропології) визначається Хонігманом як "відносно закріплений спосіб активності, мислення або відчування (сприйняття)". Моделі культури можуть бути ідеальними й реальними. Ідеальні зразки культури - бажані стереотипи поведінки, але не завжди реалізовані в повсякденному житті. Модель може бути універсальною або особливою, спеціальною для класу, категорії людей, наприклад для чоловіків або для жінок. Особистість для Дж. Хонігмана "означає культуру, відбиту в індивідуальній поведінці".

Найважливішим для психологічної антропології є питання про те, як індивід засвоює культурні зразки поведінки. По Дж. Хонігману, це відбувається в процесі моделювання, формування стереотипів поведінки в ході енкультурації відповідно до деякого типу ідеальної особистості, що містить ціннісні орієнтації, властиві кожній культурі.

Енкультурація обумовлена низкою факторів. Зміст цього поняття й структуру культури розкривають у своїх наукових працях Дж. і Б. Уайтінги, у першу чергу в книзі "Діти шести культур" (1975).

Термін "проективні системи" увів А. Кардінер. Він підрозділив культуру на первинні й вторинні інститути. Первинні інститути (тип економіки, особливості ведення домашнього господарства), на його думку, є результат історичного пристосування спільності до навколишнього природного середовища, вторинні ж (релігія, міфологія..) - результат впливу первинних на особистість, її проекція. Ці системи називаються проективними.
Характеризуючи дану схему енкультурації, необхідно відзначити, що вона, по суті, є структурою культури й моделлю для досліджень всіляких типів суспільств. Досить показово, що в ній рівноправні різні елементи культури як матеріальної, так і духовної, і їхньою з’єднувальною ланкою є людина.

 

На початку ХХ ст. у вивченні культур виникло нове явище - психоаналітична концепція культури. У певному значенні воно стало продовженням психологічного вивчення культури. Цей підхід до дослідження й теорії культури існуює і розвиваються й зараз. За свою вже столітню історію психоаналітична концепція зазнала й розквіт, і відносний занепад, але дотепер досить поширена й уживана для інтерпретації самого широкого спектра явищ культури. Незважаючи на те що із самого свого виникнення психоаналіз як теорія культури був оголошений теорією-міфом і вульгарно біологізаторською концепцією, багато які його положення (хоча й у зміненій формі) застосовувалися й застосовуються дотепер у конкретних дослідженнях культур. Більш того, психоаналітичні сюжети потрапили в художню літературу й в 80-90-х роках XX ст. широко використовувалися в кінематографі. Звичайно при розгляді теми "Психоаналіз у вивченні культур" на перший план висувається (і запам'ятовується) фундаментальне значення психосексуального потягу як визначального мотиву історії й Едипів комплекс як пояснювальна концепція міжособистісної взаємодії. Не заперечуючи значення зазначених аспектів, хотілося б підкреслити, що внесок З. Фрейда і його послідовників у вивчення культур більш багатогранний і різноманітний, ніж просте відстоювання панування сексуальних стимулів у культурі.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 715; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.