Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Проблема визначення предмету естетики




Можна сказати, що зародження естетики йде від тих часів, коли у людини з’являється необхідність осмислити уявлення про світ тих виразних явищ дійсності, що мають здатність визивати у людини різні почуття та емоції, наприклад, сум або радість, насолоду або гнів, і можуть виступати предметом споглядання і філософського осмислення.

З цієї точки зору для естетики особливого змісту набуває поняття «виразність». Олексій Федорович Лосєв, один з найбільш авторитетних вчених-естетиків ХХ ст. писав про те, що «естетичним» ми можемо назвати тільки те, що дещо «виражає». При цьому, з одного боку, виразність ми повинні розуміти, як синтез усього зовнішнього і внутрішнього. І які поняття ми б не використовували для позначення цього синтезу, наприклад, єдність сутності і явища, форми і змісту, або ідеї і матерії, у кожному разі ми мали би на увазі одне й те ж саме.

З другого боку, те, що дещо «виражає» повинно мати ще одну суттєву рису, а саме, виступати як нероздільний і цілісний синтез універсального і одиничного, загального і особливого.

Виходячи із цього розуміння естетичного як виразного, А.Ф.Лосєв пропонує і визначення предмету естетики. «Естетика, – писав він, – це філософська дисципліна, що має своїм предметом область виразних форм любої сфери дійсності (у т. ч. художньої), що виступає як самостійна і чуттєво сприйнята цінність».

Тобто, предметом естетики є чуттєве сприйняття навколишньої дійсності та її різноманітних сторін: природи, людини та її діяльності в усіх життєвих сферах, навіть у виробничій, що виступає як самостійна цінність, і є об’єктом неутилітарного відношення, безкорисного споглядання.

З цього погляду, з естетикою, з естетичними властивостями явищ і предметів ми зустрічаємося кожен день, або, навіть, кожен час у повсякденному житті, коли, наприклад, розглядаємо чудові квіти чи хмари, сучасні споруди і пам’ятки давнини, або знайомимось із новими технічними об’єктами (комп’ютерами, машинами та ін.) і витворами сучасних дизайнерів; коли пишаємося високогуманними вчинками людей або насолоджуємося високохудожніми творами мистецтва. Звичайно, є люди, що менш чутливі і більш чутливі до естетичного боку життя, але нема людини, що зовсім би була лишена почуття прекрасного. Тому про людей, чутливих до краси, говорять, що вони мають естетичне почуття.

Традиційно, з погляду класичної естетики, «красою» називали найбільш повну і завершену єдність внутрішнього і зовнішнього.

Тим самим, довгий час естетику тлумачили як виключно «філософію прекрасного», тому що саме проблема прекрасного, краси із давніх часів була основним предметом естетичних пошуків, філософських роздумів і дискусій.

У сучасної науці, естетиці 21 століття, існують різні підходи до визначення естетики. Наприклад, один із авторитетних вчених-естетиків, В.В. Бичков, пропонує розуміти естетику як «науку про гармонію людини з Універсумом».У статті «Естетика» із Нової філософської енциклопедії він пише, що естетика – це наука про неутилітарне, споглядаюче або творче відношення людини до дійсності, що вивчає специфічний досвід її освоєння, у процесі якого людина відчуває, переживає, у станах духовно-чуттєвої ейфорії, восторгу, радості, блаженства, духовної насолоди свою причасність до Універсуму у єдності його духовно-матеріальних основ, свою сутнісну нероздільність із ним а часто і конкретно – із його духовною Першопричиною, для віруючих – із Богом.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-20; Просмотров: 272; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.