Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Розвиток ідей органічної архітектури в середині ХХ ст

Творче архітектурне різноманіття другої половини ХХ ст..

Лекція 6

Радикальний перегляд теоретичних засад архітектурного модернізму.

Повернення до актуального творчого різноманіття в

архітектурі другої половини ХХ ст..

Теоретичні засади неоекспресіонізму.

Принципові відмінності теоретичних основ постмодернізму.

 

Контрольні запитання:

1. Які головні причини кризи функціоналізму, що настає у другій половині ХХ ст.?

2. Які принципові зміни теоретичних уявлень про побудову архітектурної форми настають у період кризи функціоналізму?

3. Визначити причини повороту до ідей архітектурного неоекспресіонізму у другій половині ХХ ст..

4. Надати змістовного визначення основним ознакам ситуації архітектурно-мистецького постмодернізму.

Рекомендована література: [1- 2, 3, 4; 2 – 65, 71, 83, 101;]

Починаючи із середини 1950-х р. р. на фоні кризових явищ у функціоналізмі починається повернення до творчого різноманіття, що позначилося ще на початку ХХ ст.. Перед усім це стосується неоекспресіоністичних й органічних архітектурних тенденцій, які означають повернення до виразних можливостей архітектурної форми, які поєднують її з виразним формоутворенням новітніх конструкцій і технлогій. Схожі тенденції охоплюють світову архітектуру у творчості дуже різних майстрів, проте спільним є пошук нової метафоричної й символічної виразності архітектурної форми.

 

“Епоха майстрів” створює на початку другої половини ХХ ст. нові зразки, що виходять за межі суто функціоналістичних уявлень. Це стосується, перед усім, розвитку ідей органічної архітектури у творчості її піонера, продовжувача й лідера. У 1958 р. Ф. Л. Райт отримав архітектурну премію нью-йоркського журі, яке відзначило три його зразкові й “знакові” роботи: будинок Робі (“за відмову від замкнених коробок”), віллу Кауфмана (дім “над водоспадом”, - 1937, - “за зв’язок з природою”) й башту лабораторії компанії “Джонсон” (1950). Кожний з цих творів запам’ятовується унікальним на свій час вирішенням, - з формуванням певного яскравого просторового ефекту: у віллі Кауфмана, що виявилася хрестоматійною “іконою” архітектури ХХ ст., це – конструктивно-просторова структура, яку складено різнорівневими залізобетонними консолями, що віялом відходять від центрального масиву на фоні унікального природного утворення; у лабораторній башті у м. Рейсин (заввишки 47,6 м) це - новаторське вирішення конструкції у вигляді заглибленого на 15 м “сердечника-стовбуру” діаметром 7 м, де скупчено шість шахт з вертикальними комунікаціями й інженерним постачанням. Зовнішнє огородження лабораторної башти, утворене скляними теплообмінниками, створює ідеальне середовище для зосередженої наукової дослідницької праці (архітектурне журі визначило цей твір як “найбільше досягнення будівельного мистецтва після хмарочосів”). Не менш знаковим виявився й образ створеної архітектором будівлі музею сучасного абстрактного мистецтва Соломона Гуггенхейма у Нью-Йорку, - де ідея просторової спіралі експозиції, що парадоксально починається зверху вниз, стає ідеальним вирішенням музейної функції й нового образу “собору ХХ ст.” в урбанізованму середовищі.

Залишаючись вірним власному постулатові єдності форми й функції, Ф. Л. Райт все ж віддає перевагу яскраво-унікальній формі, що потрактовує й трансформує “типову” функцію також як унікальну.

Ідеї органічної архітектури розповсюджуються зі США на терени Скандинавії й, перш за все, - у творчості фінського архітектора Алвара Аалто (1898-1976).

Перший твір архітектора початку п’ятдесятих років – громадський центр селища Сяюнатсало (поблизу м. Ювескюля, Фінляндія) – 1952, у складі зали місцевого управління з робочими кімнатами, бібліотеки, магазину й службової квартири, - стає зразком органічного підходу до створення невеликої громадської споруди, що сполучає у собі “такі рідкісні архітектурні достоїнства, як вишуканість і монументальність”.

У споруді збережено корінні масиви ґрунту, так що у підсумку центральний простір виявився на поверх вищій від оточуючого простору, - це дозволило створити мале внутрішнє подвір’я, куди веде двійко сходів. Одні сходи, - монументальні парадні, - прилягають безпосередньо до зали селищної ради й облицьовані сірим гранітом. Інші, що знаходяться на протилежному боці подвір’я, вирішено дуже своєрідно, - у вигляді широких, порослих травою й квітами ступенів, які ніби повторюють природній профіль схилу.

Усі фасади будівлі, а також інтер’єри адміністративної частини облицьовано місцевою червоною цеглою (що й надало можливості назвати цей період органічної творчості А. Аалто “червоним”), - цеглою бруковано частину підлоги й внутрішніх сходів. Кубічна зала засідань має дерев’яну кроквяну покрівлю, що підтримує підвісну дерев’яну стелю.

Прийом включення елементів терасованого природного рельєфу до громадського простору архітектор використав також і у вирішенні міського центру Сейняйокі (1959).

Найбільшою реалізацією А. Аалто виявився комплекс міського громадського центру м. Хельсінкі (проект 1959-64). Вздовж західної берегової лінії затоки Тьойоле передбачено розмістити головні громадські споруди столичного міста - академічну залу конгресів “Фінляндія” (1971), концертну залу, оперний театр, музей образотворчого мистецтва, міську бібліотеку й резервні будівлі.

Південну частину трикутної ділянки центру відведено під торговельно-адміністративний центр з підземним паркінгом на 6 тис. авто. Автор залишає недоторканою історичну частину міста й, - з урахуванням загальної тенденції розвитку міста на північ, - проектує новий громадський комплекс на березі затоки, створюючи початок лінійної системи, що надає можливість міському ядру розвиватися паралельно зростанню території всього міста. Таким чином, утворюється міський ансамбль відкритого типу.

Домінантою центру став комплекс Зали Конгресів “Фінляндія”, який складається з універсальної зали на 1700 глядачів, малої концертної зали на 350 глядачів, ресторану на 300 місць, фойе та службових приміщень. Оздоблений білим карарським мармуром, чорним фінським гранітом, міддю, деревиною й керамікою, комплекс має зали, чий внутрішній прстір “настроюється” на звучання різних музичних інструментів або голосів підчас концертів і виступів.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Congress Internationaux d’Architecture Moderne | Тенденції експресіонізму у творчості Е. Саарінена
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 475; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.