Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Congress Internationaux d’Architecture Moderne

Розвиток руху за сучасну архітектуру прискорило створення - за ініціативою Ле Корбюзьє - міжнародного органу з проблем та завдань сучасної архітектури, - “Міжнародних конгресів сучасної архітектури”.

І-й, установчий, конгрес (1928, Швейцарія, замок Ля Сарраз: від Голландії - Хенрік Петрус Берлаге, Март Стам, Рітвельд).

ІІ-й конгрес (1929) – “мінімальне житло”: квартири невеликої площі з урахуванням функціональних та гігієнічних вимог до житла.

ІІІ-й конгрес (1930, Брюссель) - раціональні методи забудови;

ІV-й конгрес (1933 Марсель-Афіни-Марсель) – “функціональне місто”;

Особливе значення для створення сучасної картини містобудування мало прийняття складеної Ле Корбюзьє так званої «Афінської Хартії» (резолюції-маніфесту CIAM-IV):

“Містобудування – це організація усіх функцій колективного життя у місті й на селі”.

“У містобудуванні вирішальне значення мають не естетичні, а винятково функціональні критерії. Основне завдання містобудування – організація функцій а) житла; б) праці; в) відпочинку; г) транспорту.

На VI й VII конгресах робилися спроби подолати “чотири-функціональний” схематизм міста, - низка архітекторів (Е. Роджерс, Х. Л. Серт, Ж. Турант та інші) висунули поняття “серце міста”, - у намаганнях звернути увагу на культурні й соціальні процеси, які не враховувалися “Афінською хартією”, - передачу традицій, складність переплетінь індивідуальних типів поведінки городян тощо.

 

Лекція 5

Розвиток архітектурного регіоналізму

Методологія творчості видатних майстрів регіоналізму

 

Контрольні запитання:

1. Які головні тенденції простежуються у розвиткові функціоналізму середини ХХ ст.?

2. Визначити головні регіони й хронологію розповсюдження й розвитку ідей Другого інтернаціонального стилю.

3. Надати змістовне розкриття змісту поняття “регіоналізм” (“критичний регіоналізм”).

4. Визначити спільні й відмінні риси у методології творчої діяльності майстрів “критичного регіоналізму” стосовно регіонально-етнічних особливостей.

5. Назвати принципові відмінності розвитку японського критичного регіоналізму й надати визначення його головним концепціям та поняттям.

Рекомендована література: [1 – 3, 4; 2 – 69, 70, 73, 80, 83, 87, 89, 90, 96, 97, 101, 103;]

 

Американський період творчості Л. Міс ван дер Рое й В. Гропіуса

Еволюція ідей функціоналізму

Після еміграції з нацистської Німеччини до США майстри німецького функціоналізму продовжують розвиток і пропаганду власних ідей. Особливого успіху їх діяльність набуває наприкінці 1940-х – початку 1960-х р. р. Само тоді створюються численні зразки, що їх запозичення стає одним з характерних наслідків “епохи майстрів”.

Для Л. міс Ван дер Рое американський період його творчості (архітектор емігрує до США у 1938 р.) означає подальшу розробку принципів та засад “універсальної архітектури”(“універсального простору”), розпочатих ще зразковим павільйоном у Барселоні. На перший план виходять ідеї створення трансформованого універсального простору, що, - на думку майстра, робить архітектурні твори з часом нестаріючими й придатними для використання протягом декількох поколінь.

Першою великою реалізацією майстра у США стає комплекс Іллінойського технологічного інституту (ІТІ) – Чикаго, 1939-1957, для якого архітектор розробляє генеральний план й веде забудову низки споруд. Саме тут відтворюється архітектурна школа, де на північноамериканському ґрунті розвиваються творчі принципи “Баухаусу”.

Архітектура “шкіри й костей”

Розробка проекту житлового будинку Фарнсворт поблизу Чикаго (1950) потребувала шістьох років праці й виявилася, за оцінкою критики, “скрайнім виразом універсальності”. Саме тут архітектор втілю власний висновок, що потребі незалежності будівлі від зміни функцій з часом може відповісти лише єдиний нерозчленований простір з виразом його у лаконічному “чистому” об’ємі.

Будівля являє собою просту прямокутну металічну структуру на вісьмох колонах, між яких підвішено дві горизонтальні площини – підлога й перекриття. Третя, менша за площею, площина сворює відкриту терасу-ґанок. Єдиним острівцем, що має матеріальні межі, є облицьоване червоною деревиною сантехнічне ядро. По всьому периметру будинку – суцільна скляна стіна. Дім позбавлений кутових опор, плити перекриття й підлоги висять у просторі (або пливуть, коли ділянка підтоплюється водами близької річки). Білий тон емалевого фарбування структури будинку контрастує з яскравою зеленню оточуючого парку.

Житлові баштові будинки Лейк Шор-Драйв, 860 (Чикаго) 1951.

Дві 26-поверхові житлові башти зі сталевим каркасом є втіленням ідеї універсального простору відповідно до житлової функції. Втім, виконання деяких експлуатаційних вимог свідомо ігнорувалося. Введення суцільної скляної площини замість зовнішніх стін висунуло проблему захисту від сонячного проміння – прямого й відбитого від поверхні озера. Принциповою є відмова від влаштування балконів чи лоджій (яку автор вмотивував сильними вітрами, які панують над озером). Єдиним захистом від сонячної радіації, - за відсутності на той час систем кондиціювання й спеціальних різновидів сонцезахисного відбиваючого тепло скла, - виявилися завіси вздовж зовнішніх скляних огороджень.

Сігрем-білдінг, Нью-Йорк. 38-поверхову башту відсунуто на 30м вглиб відносно вулиці. З утворенням “плази”. Замість сталевих двутаврів і плит застосовано брунатно-червонуваті за тоном бронзові патиновані профілі й плити облицювання, що надають будівлі зорове враження “шляхетної класичної старовини”. Класицистичні принципи формоутворення роблять вторгнення в структуру будівлі й у жорсткій симетрії плану й фасадів, де застосоване класичне пропорціювання. Застосовано також і димчасто-рожеве сонцезахисне скло.

Будівля факультету архітектури й художньо-промислового проектування ІТІ (Краун-холл) – 1955. Універсальний простір 36 на 66 м з висотою головного поверху 5,4 м. За виразом автора “Ця будівля – найчистіша зо всього, що ми будь-коли створимо й краще втілення нашої філософії”. Наслідком концепції універсального простору виявився винос конструкцій назовні. Плиту покриття підвішего до чотирьох зварних балок, опертих на двутаври. Головний функціональний рівень будівлі утворений єдиним простором, де поєднано зали для проектних занять усіх курсів факультету. За думкою автора, це повинно створювати яскраве відчуття творчого колективізму.

1. Архітектура пов’язана з епохою й у своїх вищих досягненнях може стати виразом сил, котрі складають й розвивають цю епоху.

2. Архітектура є мовою, що підкоряється дисципліні граматики.

3. Структура є основним законом, граматикою й дисципліною архітектури.

 

Подальша еволюція ідей функціоналізму в середині ХХ ст.

краще за все простежується на прикладі творів Ле Корбюзьє кінця 1940-поч. 1950-х р. р. й стосується, перед усім, принципового відходу від архітектурного технократизму на користь гуманізму й настанням несподіваних змін у метафоричній спрямованості архітектурної творчості.

 

Трансформація ідей сучасної архітектури у теорії й практиці майстрів регіоналізму

З широким розповсюдженням по світові концепцій, ідей і методів Другого інтернаціонального стилю (від середини 1930-х р. р.), - спочатку в США й Канаді, а потім – у Латинській Америці, Південній Азії, Північній Африці, Австралії, - розвиток функціоналізму продовжується по двох напрямах: перед усім, - вичерпанням виразних художніх можливостей стилю й дієвості його суспільно-перетворюючих починань й, по-друге, - у творчій адаптації, переробці й розвитку ідей сучасної архітектури відповідно до регіональних потреб. Якщо кінцевим наслідком першої тенденції стає утворенняй підсилення просторової одноманітності у міському середовищі, - зі знеціненням лапідарної функціонально-утилітарної граматики, - підсумком другої є збагачення арсеналу методів та ідей функціоналізму плеядою архітекторів, які створюють національні різновиди сучасної архітектури. Саме другий напрям-тенденція розвитку сучасної архітектури отримав назву “регіоналізм”, або ж - “критичний регіоналізм”.

 

Еволюція функціоналістичних ідей

у творчості Ле Корбюзьє 1940-х – 1950-х р. р.

Саме у творчості одного з найбільших майстрів архітектури ХХ ст. найяскравіше простежуються принципові зміни у доктрині функціоналізму, що пов’язані, з одного боку, з вичерпаністю виразних можливостей радикального раціоналізму, а, з іншого, - з природним поступом творчого різноманіття й пошуками нових шляхів архітектурного розвитку.

“Марсельська Одиниця” (житловий комплекс на 1600 жителів, - 337 квартир 23 різних типів з 700 лоджій;) – 1947-52. Цей комплекс з п’ятьма внутрішніми вулицями-коридорами з орієнтацією квартир схід-захід є першою реалізацією давньої ідеї майстра щодо повністю автономного житла, уподібненого за довершеністю внутрішньої організації до океанського лайнера. Проте тут ці ідеї трансформовано швидше у напрямі гуманізації архітектурної форми, ніж її машинізації. Використання гнучкої й економічної технології монолітного залізобетону дозволило архітекторові створити зразок нової стилістики, що пізніше отримає назву необруталізму.

Експерименти Ле Корбюзьє з житлом розповсюджено на всю його просторову структуру, - у спробах поєднання метричної й дюймової шкал з ергономічною шкалою (система “Модулор”). За підсумками цього експериментування отримано парадоксальних результатів, - з контрастним просторовим вирішенням житлового простору (занизькими, як на звичай, стелями у спальній зоні квартир й двосвітніми просторами у зонах денного перебування).

Новітня стилістика Ле Корбюзьє позначила монументалізацію архітектурно- технологічної форми за засадах гуманістичного формоутворення, - наближеного до умов оптимальної ергономічної геометрії, - із забезпеченням кожному мешканцеві великого житлового комплексу рівних умов здорового житла. П’ять принципів майстра трансформовано швидше у монументально-символічному, ніж технічному, напрямові: “стільники”-квартири, які “вкладено” до несучої структури залізобетонного каркасу стають темою нової пластичної побудови структури життя, - з принциповою можливістю взаємозаміни й модернізації окремих житлових елементів. Експлуатована покрівля Марсельської “житлової одиниці” виявилась зразком організації спеціалізованого для перебування дітей простору, візуально поєднаного з унікальним ландшафтом.

У “Марсельській одиниці” Ле Корбюзьє досяг часткової реалізації функціоналі стичної містобудівної програми, - з вивільненням денного простору земної поверхні для людини й максимальним наближенням громадського обслуговування до споживача (влаштуванням торговельних вулиць).

Разом з тим, успіх експерименту з житловим комплексом у Марселі відкрив шлях до цілого жанру архітектурної творчості – так званих “ хебітатів ” (від англ. «habitat»: батьківщина й, водночас, - природне середовище, довкілля й житло) “Марсельська житлова одиниця” викликала цілу низку архітектурних продовжень і розвитків, - наприклад, у житловому комплексі в Токіо (архітектор Куніо Маєкава, 1958), у комплексі “Парк-хілл” у м. Шеффілді, Великобританія (архітектори Джек Лінн, Айвор Сміт та Дж. Уомерслі, 1961). Цікаво, шо у Шеффілді, наприклад, за рахунок створення житлового комплексу було здійснено успішну спробу оздоровлення занепалого “проблемного” робітничого району. Тут простежується показовий наслідок переорієнтування функціоналізму від утопічних намірів до реальних потреб конкретних міських громад.

Капелла у Роншані (Церква Нотр Дам дю О – Божої Матері над Водами) 1950-55, - ще одна “знакова” подія в радикальному розвитку архітектури геть від первинної технократичної доктрини функціоналізму.

 

“Архітектура – це мудра, точна й величава

гра об’ємів, поєднаних під сонцем.”

Ле Корбюзьє

Ця невелика за об’ємом сакральна будівля сконцентрувала у собі нові архітектурні напрями й принципи, що знаменували рішучий поворот до монументалізації, символізації й метафоризації архітектурної форми. За висловом автора, - підчас створення проекту будівлі застосовувалася “єдина програма – організація меси”.

Капеллу було споруджено на місці зруйнованої підчас війни церкви, - місця християнського паломництва до свяченого цілющого водного джерела. У власну чергу, - християнський храм було споруджено на місці давнього язичницького храму сонцепоклонників. Підчас війни на схилі пагорбу, де розміщувалася каплиця, було зроблено захоронення загиблих партизанів – “макі”.

Багатозначний, - на відміну від однозначності традиційної машинної метафори функціоналізму, - образ будівлі нагадує швидше древні монументальні споруди-мегаліти з іх складною й нерегулярною геометрією. Криволінійна південна стіна каплиці виходить за межі східного фасаду й відхиляється вбік, розсуваючи простір церкви таким чином, що весь відлогий схил пагорбу перед східною її стіною й олтарем під нависаючою покрівлею (кінцевим місцем зібрання паломників) включено до архітектури будівлі.

Криволінійної геометрії покрівлю каплиці свідомо тектонічно відокремлено від стін (шляхом створення понад стінами горизонтального світлового зазору), - таким чином утворено візуальне враження покрову (символу священного омофору Богородиці), простертого над внутрішнім простором каплиці.

Ле Корбюзьє створив зразок монументальної архітектури-скульптури, що до її таємниці можна наблизитися лише за допомоги звернення до рухомої дії природних стихій сонячного світла й води, - при цьому залізобетонна скульптурна пластика каплиці опиняється у динаміці її сприйняття водночас кінцевим пунктом християнського паломництва, складною сонячною машиною, яка весь денний час концентрує яскраве проміння в олтарі й капличній залі й – водним каскадом, що здатний збирати й спрямовувати до джерельного басейну дощову воду. Християнську месу можна, таким чином, відправляти як у затишку каплиці, так і під відкритим небом, на схилі пагорбу.

Майстром водночас побудовано й метод-підхід до створення принципово нової архітектурної форми - багатозначної й метафоричної. На зміну простим й однозначним технократичним машинним метафорам раннього функціоналізму прийшла складна й багатоскладова, - з багатошаровою побудовою образів - метафора Традиції, Історії й Природи.

Витоки й початок архітектурного регіоналізму

Містобудівні експерименти Ле Корбюзьє в Індії

й розвиток ідей сучасної архітектури в регіоні Південної Азії

 

Найпершою реалізацію, що містить у собі характерні ознаки регіоналізму, є місто Чандигарх, - столиця індійського штату Пенджаб, біля відгір’їв Гімалаїв. Початок проектних пошуків (попередній проект) майже збігся зі здобуттям незалежності найбільшої й найдревнішої південноазійської держави – Індії (1949). Генплан міста було розроблено 1951 року групою проектувальників під керівництвом Ле Корбюзьє (Д. Мальхотра, П. Жаннере, Д. Дро та інші). Комплекс планування й забудови столиці штату Пенджаб – водночас перша фраза містобудування нової незалежної Індії й – розвиток містобудівної концепції функціоналізму за межі суто раціоналістичних ідей. Саме планувальний начерк генплану Чандигарху, - з його криволінійним начерком загальноміських магістралей, є планувальною метафорою - пластичною відповіддю на величезну тяжіючу масу близьких Гімалаїв (хоча відомий критик сучасної архітектури К. Фремптон встиг назвати план міста “колоніальною сіткою”, це все ж не ідеально геометричне класицистичне планування з ранньої творчості Ле Корбюзьє).

Забудова велася у 1950-57 р. р. В місті вперше застосовано систему планувальних секторів (800 х 1200 м), - на їх території організовано повний цілодобовий цикл життя мешканців (населення секторів складає 5-25 тис.). За контуром кожного сектора проходить об’їздна магістраль, на яку не виходить жодний з входів до житлових будинків. Тут наявні усі необхідні культурно-побутові об’єкти, житлові будинки 16 категорій, - залежно від звичок і традицій мешканців, між іншим – і ремісничі майстерні..

Композиційна вісь вздовж головної магістралі міста, що веде до ансамблю Капітолію штату, поділяє місто майже навпіл. Діловий центр розташовано біля перетину головної магістралі з зовнішньою, яка веде до інших індійських міст і промислової зони. До ділового центру прилягає великий озеленений ярмарковий простір. За давньою індійською традицією передбачено також “базарні вулиці”.

Столичний Капітолій, за задумом Ле Корбюзьє, розташовано на окремій території, ізольованій від зовнішніх транспортних магістралей. Внутрішні зв’язки ансамблю – пішохідні. Хоч це створює певні незручності, проте досягнуто головне – на території Капітолію панує тиша, яка є чи не найголовнішою складовою адекватного сприйняття символізованої архітектурної форми.

 

Латиноамериканський регіоналізм

Творчість О. Німейєра

Особливості латиноамериканської архітектурно-містобудівної утопії

Ідея створення у дикому буші столиці незалежної Бразилії (яка одержала незалежність 1822 року, у підсумку повстанської боротьби з португальськими колонізаторами) виникла ще у 1789 р.. Назва “Бразиліа” вперше з’явилася у 1891 р..

З обранням 1956 року першого демократичного президента країни, Жузеліну Кубічека (1956-1960), - чеха за етнічним походженням, - ідея створення нової столиці, нарешті, почала втілюватися. Перші підготовчі геодезичні роботи розпочалися 1957 року, а вже за 42 місяці після закладання перших фундаментів столиці, - 21 квітня 1960 р. - почалося офіційне існування Бразиліа.

У 1988 р. міжнародна організація ЮНЕСКО (культурний підрозділ ООН) оголосила м. Бразиліа Територією світової спадщини [The World Heritage Site], - першим у світі об’єктом архітектури ХХ ст., що виявився включеним до почесного реєстру. Її, нарешті, прирівняли до славетної низки пам’яток світового значення, - таких як, наприклад, Луксор, Карнак, Тадж Махал, Капітолій у Римі, Велика Китайська стіна тощо.

Перше місце у конкурсі на ідею забудови нової столиці видобув видатний бразильський планувальник Лусіу Коста, - вчитель О. Німейера, з ким той довгий час співпрацював й створив у Ріо-де-Жанейро будівлю Міністерства просвіти й культури.

Його чіткий план міста має вочевидь символічні риси, - начерк генерального плану нагадує велетенського птаха, який з широко розчахнутими крилами спрямовується вглиб неосвоєної території. Символіка птаха викликає безпосередні асоціації з міфологічними уявленнями аборигенів доколумбової Америки, де образ птаха мав неабияке значення. Втім, водночас такий план нагадує й хреста (К. Фремптон).

О. Німейер, - архітектор, якому було доручено реалізувати планувальні ідеї Л. Коста, вважав перевагами його проекту не тільки гуманістичну, що втілює символічну рівність майбутніх жителів міста, соціальну концепцію, але й такі риси майбутнього міста, як монументальний акцент на пластичне вирішення й вміле використання перспективи. Проте, знову ж з плином часм у планувальній концепції виявився не лише один “бік медалі”, - монументальний образ урядово-бізнесового міста, - на іншому боці виникнуть супутні міські утворення з халуп-фавел, де житимуть ті, хто забезпечуватимуть існування урядового ядра.

Архітектор Оскар Рибейро Алмейда де Німейер Соареш Філью (нар.1907)

Монументальна вісь Бразиліа складає близько 10 км, розмах “крил”, - утворених “суперквадрами” житлової забудови, – близько 14 км. Вздовж цієї осі послідовно розгортаються композиції урядового центру столиці.

Розпочинає вісь простір Майдану Трьох Влад, де розташовано Палац Національного Конгресу (1960) Верховного Суду (1960) й Секретаріату президента (Палац Плоскогір’я – “Планалту”, 1960).

Розширення діапазону виразності функціоналізму йшло у творчості. О. Німейєра шляхом створення трансформованих структурних пластичних систем, - своєрідних “неопериптерів” (Палаци “Алворада”- “Світанку”, “Планалту”, “Ітамараті”- “Арок” та інші, - що сполучають лапідарність функціоналізму з неокласицистичною монументальною граматикою й пластичною скульптурною виразністю архітектурних форм, адаптованих до нових функцій та місцевих особливостей.

“Тему парності композиційних елементів, - подібних або контрастуючих за формою, об’ємом і функціональним призначенням, - послідовно й активно проведено по всьому ансамблеві урядового центру Бразиліа... Проте в Німейера симетрія парних елементів не статична, а відкрито неврівноважена, гранично динамічна й основана або на пошуках асиметрії, або, частіше, - на контрастних протиставленнях пари (купол і чара, - зали засідань палат Національного конгресу –Сенату й Палати предствників).” Ці теми навіяні структурою тропічних поселень індіанських племен Бразилії, де рівень підлоги “хатин” свідомо відірвано від земної поверхні й піднято на палі. Елементи традиційної індіанської культури близькі величезній більшості жителів країни й, зокрема, – О. Німейерові, в чиєму родоводі є й індіанці.

Палац арок (“Ітамараті”) – будівля Міністерства Іноземних справ(1966).

Кафедральний собор у Бразиліа (1960-1970)

Палац Правосуддя, - будівля Міністерства Юстиції (1970)

Спершу, - відповідно задумові Л. Коста, - планувалося створення торговельного центру з вузькими вулицями-пасажами під перголами (на зразок колоніального Ріо-де-Жанейро; мабуть, саме тому їх і не було реалізовано).

Спочатку розраховували, що населення Бразиліа у 2000 році буде нараховувати 0,5 млн. жителів, в той час як вже до 1990 року їх було у чотири рази більше (не тільки у самій Бразиліа, але й у вісьмох містах-супутниках, розташованих на відстані від 20 до 50 км від ядра м. Бразиліа, де зараз налічується разом 380 тис. жителів. Найбільші - Цейландія (400 тис.), Гамма, Сімбамбайя, - населені пункти, де забудова в основному складається з фавелів-бараків.

Бразилія втілює національну латиноамериканську містобудівну утопію. Місто-казковий сад-едем, - існує в умовах пильної його охорони як пам’ятки архітектурного мистецтва, - шляхом суворих обмежень і санкцій: ведеться постійна боротьба з самодіяльною будівельною активністю населення, - руйнують парканчики, малі будівлі-фавели й таке інше. Для ретельного моніторингу й контролю стану міської забудови працює вертолітний патруль. Разом із тим, на території й в околицях Бразиліа діють багато десятків культурних і культових угруповань, - афро-бразильські секти, маги-сектанти, окультисти, рок-музики... Якщо у 1960 р. Федеральна територія займала 5814 кв. км на Центральному Плоскогір’ї – Планалту, - у 1990 р. близько 30% цієї території вже опинилися у приватному володінні. Якщо у 1960 р. освоєння нових територій стимулювалося урядом, 1990 року було введено обмеження на в’їзд до Бразиліа.

Новий регіоналізм було розвинуто й в інших країнах Латинської Америки, - перед усім - у Мексиці, де в архітектурі продемонстровано потужний синтез мистецтв на основі залучення творчості найбільших художників-монументалістів, - Давида Сикейроса, Дієго Рибейри, інших.

 

Японський регіоналізм

Розробка ідей архітектурного метаболізму

Творчість майстрів-метаболістів й постметаболістів

Залучення ідей сучасної архітектури у творчість японських архітекторів розпочалося ще у тридцяті роки, проте справжнє їх втілення розпочалося у 1950-і.

 

Творчість К. Танге та його послідовників

Запозичення японськими архітекторами принципів сучасної архітектури виявило їх близькість національній архітектурно-мистецькій традиції – з раціональністю загальної структури й гнучкістю плану, модульністю й типізованою збірністю конструкцій (за традицією, наприклад, японські дерев’яні сакральні споруди конструктивно оновлюються кожні шістдесят років, що є не просто ремонтними заходами, але – своєрідним містком від глибинної традиції до майбуття), єдністю будівлі з природним середовищем, пуризмом і лапідарністю у розкритті образу тощо. Майстри традиційної японської архітектури здатні були сполучати раціональний початок з витонченим естетизмом й символікою образів.

Перша значна робота К. Танге (він закінчив Архітектурний факультет Токійського університету 1938 р.), - Меморіальний комплекс Миру в м. Хіросіма (перемога у конкурсі 1949 р.) демонструє саме цю спорідненість принципових засад сучасної архітектури національній традиції. Сенсовне ядро комплексу - монумент пам’яті з всесвітньо відомим дзвоном Хіросіми – являє собою стилізоване скульптурно-пластичне зображення покрівлі традиційної японської хатини – ханіви. (Біля підніжжя цієї символічної скульптури зберігається капсула з іменами загиблих, куди щороку додаються нові імена.) Прості модульні об’єми музею сполучено з монументом пам’яті драматичною віссю, орієнтованою на близький епіцентр атомного вибуху, позначеного руїною на березі річки, - туди веде виконаний у традиційних формах міст, на поверхні якого відбилися тіні людей, щезлих у полум’ї ядерного вибуху.

Світову славу архітекторові приніс концептуальний проект реконструкції Токіо “Токійська затока” (1960) й Олімпійський комплекс “Йойогі” (Токіо, 1964).

План реконструкції Токіо (опублікований у 1961 р.), що його сам К. Танге назвав “практичною мрією”, або ж “утопічною реконструкцією”, передбачав революційну заміну замкненої радіально-кільцевої структури міста, що склалася історично, на тривимірну “лінеарну” схему зростаючої планувальної схеми з модульною транспортною системою. Концептуальний проект, проте, можна було реалізувати, за розрахунками, протягом чотирьох п’ятиліть, - за умов фінансування в обсязі 50 млрд. доларів (для порівняння: національна “місячна програма” НАСА- космічного агентства США, за підсумками якої дванадцять астронавтів у 1969-1971 р. р. висадилися на місячну поверхню, коштувала 21 млрд. доларів).

Принциповим у проекті було використання акваторії Токійської затоки, - як величезного територіального резерву розвитку міста. (В подальшому ідею розвитку за рахунок морської акваторії було неодноразово втілено у масштабних проектах, - на зразок аеропорту чи Діснейленду на штучних островах. Наступним кроком втілення такої ідеї стало будівництво на початку ХХІ ст. великих плавучих штучних островів).

До основи нового плану Токіо було покладено ідею трансформації статичної радіально-кїльцевої структури міста у динамічну лінеарну структуру, що забезпечує вільний розвиток функціональних зон вбік Токійської затоки й понад нею. (Нині ці ідеї вже частково реалізовано).

Олімпійський комплекс Йойогі (1964) є ансамблем, складеним будівлями спортзалу для проведення змагань з боротьби дзюдо на 4 тис. глядачів, критого водного стадіону на 16 тис. глядачів й адмінкорпусу.

Архітектор задемонстрував близькість просторової композиції світові органічної природи (з застосуванням методів архітектурного проектування, що згодом отримують назву архітектурної біоніки).

Звичайно психологічно завершені нерозчленовані архітектурні форми пригноблюють людину. К. Танге уникає цієї небезпеки, - шляхом обрання форм вантового покриття залів (з прольотом вантового мосту у 130 м), що динамічно розгортаються у просторі.

К. Танге, який вважав Ле Корбюзьє власним учителем, на додаток і порівняння до його творчості, розробив власні “шість правил”:

1. Простота плану й форм (як оптимальний варіант просторової композиції для виразу задуму);

2. Потреби типізації (на противагу так званому “наївному функціоналізмові” - вияв суттєвих архітектурних елементів, що здатні художньо потрактувати подану функцію); у приклад типізації наводиться власне житло, власноруч вибудоване мешканцями);

3.Вираз архітектурними засобами відчуття й враження потуги й сили (за рахунок гіпертрофії деталей й демонстрації величезних бетонних поверхонь) й - створення форм, що відповідають динамізмові сучасного життя;

4. Заборона на орнаментування;

5. Вимога правдивості матеріалу;

6.Вимога будь-якою ціною уникати “фальшивої красивості”, - самоомани у трактуванні образу (уникнення так званої “позиції фурю”), - як здатність досягати максимального різноманіття за умов суворого самообмеження у доборі засобів.

Найбільшим вкладом до теоретичної скарбниці сучасної архітектури є створення на початку 1960-х р. р. К. Танге та його послідовникми (об’єднаними у 1950-і р. р. у спілці “К. Танге й товариство”) концепції архітектурного метаболізму.

Поняття метаболізму, - створене за аналогією до понятійного апарату біологічних наук, - охоплює циклічну послідовність стадій (етапів) розвитку, що містять зміну, мутацію, революцію й перетворення. Зміст цього поняття у містобудівному контексті, за думкою метаболітів, повинний розкриватися у підході до людського суспільства як до процесу органічного розвитку. Головна мета метаболічного підходу – сприяти містобудівними роботами динамічному розвиткові суспільства.

Програма створення метаболічної архітектури сполучається з програмою єкістики Доксиадіса, - творчої платформи тотального урбанізму, та ідеями мобільної архітектури, - тобто, пристосованої до перманентних змін функціональної програми. В цьому сенсі теорія архітектурного метаболізму є продовженням напряму, започаткованого творами А. Сант’Еліа й маніфестом футуризму, концепціями Ель Лисицького й підтриманого Паоло Солері, П. Меймоном і Й. Фрідманом.

“Базовими поняттями архітектурного метаболізму є:

- метаболічна генерація - поступова внутрішня зміна структури;

- безперервний зовнішній рух – зростання;

- раптова “метаморфічна трансформація” функціональних зв’язків;

Метою прихильників концепції архітектурного метаболізму стає, таким чином, просторовий вираз власне механізму процесу розвитку.

У метаболічнім розумінні розвитку є три аспекти, що відповідають основним напрямам містобудівної діяльності:

1. Метаморфічна трансформація радіально-кільцевої, - з доцентровим тяжінням структури міста, - в “лінеарну” або ж осьову, - у структуру, що має переважний напрям розвитку; композиційний вираз фізичного зростання міста знаходить вираз у транспортній системі, сформованій на зразок “ланцюга-хребта” з “ребрами” (ідея проекту “Токійська затока”). Традиційне двомірне зонування території замінюється на тривимірне – вертикальне - зонування.

2. Метаболічна генерація, на противагу метаморфічній трансформації, - свідчить про еволюційний характер змін внутрішньої структури. Життєздатність традиційної японської архітектури пояснюється тим, що в її основі лежить гнучка варіантна система, що забезпечує різноманіття форм і функціональність в умовах безперервних змін життєвих стандартів.

3. Метаболічна структура розглядається як штучна система, або ж – “друга природа”, що “реалізує зовнішнє зростання й така, що заохочує майбутній розвиток”. З урахуванням фактора часу це означає “тотальне освоєння простору” у чотирьох вимірах.

Первинним елементом такої структури є так званий кластер – що являє собою само- регульоване утворення. Характерною ознакою метаболічної структури є її цілісність на кожній стадії власного розвитку.

Характерним прикладом спроби втілення кластерної побудови архітектурної форми є проект і реалізація К. Танге Радіотелевізійного центру компанії Яманісі у м. Кофу (1968), - саме тут чітко простежується побудова метаболічної структури, що складається з монументальних башт вертикальних комунікацій і горизонтальних “мостів”, - перекинутих на кожному функціональному рівні від однієї башти до іншої, - з утворенням “відкритої” форми, яка демонструє глядачеві можливості подальшого нарощування, - за умов певної формальної незавершеності й “незаповненості” кластерного простору.

 

 

Постметаболізм: розвиток “капсульної архітектури”

 

Як модерністська архітектура виразила

інтереси індустріального суспільства, так

постмодерністська архітектура виражатиме

інтереси інформаційного суспільства...

Тоді як індустріальне суспільство про-

голосило універсальність і однорідність, ін-

формаційне суспільство оголосить своєю

метою складність і розмаїтість.

Кішо Курокава:

“Передбачення значення” (1989)

 

Творчість К. Курокави належить так званій “новій хвилі” японської архітектури й знаменує перехід від вартостей модернізму до принципово інших – вартостей постіндустріального, або ж – інформаційного, - суспільства. Він, перед усім, стверджує, що за постмодерним етапом архітектурного розвитку постали стрункі закономірності набуття архітектурою індивідуальності й неповторності, бо “універсальна уніфікована інформація має обмежену цінність. Щоб обґрунтувати свої індивідуальність і неповторність, люди намагаються відрізняти себе від інших... І архітектура не виняток... Поява високо диференційованої архітектури, бурхливе зростання семантичних тенденцій в методології проектування, розвиток цілої галузі смислової проблематики й пошуку значень, - усе це свідчить про становлення архітектури доби інформаційного суспільства.

Безперечно, ця нова архітектура істотно змінить концепції композиційного і просторового формоутворення: від симетрії до асиметрії, від закритого до нескінченно відкритого, від цілого до часткового, від структурування до реконструкції, від центричності до браку центру. Це забезпечуватиме волю й унікальність усіх людей, симбіоз різних культур. Розвиток духовно багатого плюралістичного суспільства”.

1972 року Кішо Курокава споруджує так звану “Капсульну вежу” - готель “Накагін” у Токіо. Цей твір увійшов до історії архітектури як виразний приклад “різночитання” архітектурних метафор. Приміром, з погляду європейців, капсули цієї будівлі нагадують кубіки-шматочки цукру-рафінаду або ж корпуси пральних машин. Ч. Дженкс: “144 капсули-блоки було піднято на двох бетонних стовпах. Метафора поставлених одна на одну цеглин або грудочок цукру з’являється приблизно кожні п’ять років відтоді, як її запропонував 1922 року Вальтер Гропіус”.

Ця метафорична інтерпретація його твору здивувала автора, який відповів на це зіставлення таким чином: “В Японії ми будуємо для птахів бетонні ящики-сідала з круглими отворами й розвішуємо їх по деревах. Натомість я побудував їх... для мандрівних бізнесменів, бакалаврів, які так часто злітаються до них зі своїми пташками.”

Власне капсули являють собою “міні-універсуми”, - цілісне житлове середовище, що його розміри не перевищують 2,5х4х2,5 м. Слід додати, що й розміри готельної житлової капсули є звичними саме для японців ще й тому, що збігаються з розмірами будиночка “на шість татамі”, - призначеного для традиційних чайних церемоній.

Японці, виховані у культурі, де пустий - незаповнений – простір є не лише утилітарною, але й сакральною вартістю, здатні відчувати комфорт у приміщеннях, що європейцям здалися б затісними. Однією з базових етико-естетичних категорій у Японії є “вабі”, - букв.: “сільська простота”, - поетизація бідності, виявлення краси в скромності. Як інші категорії філософії “дзен”, що на ній ґрунтується традиційне світосприйняття й життєвий устрій в Японії, - “вабі” теж основано на поетико-метафоричному мисленні. Воно дозволяє розкрити внутрішній сенс мистецького твору за посередництва образу-символу, образу-знаку. Головні риси “вабі” – мінімум художніх засобів, сувора простота й водночас – вишуканість.

У ХХ ст. до цієї традиційної основи додалися ще й можливості високих технологій, - фундаменту японського “економічного чуда”, - зокрема, - широко розвинуті промислові технології виробництва контейнерів для трансокеанських транспортувань, - саме вони зробили можливим налагодження у величезних масштабах експорту високоякісної продукції “зроблено в Японії” по всьому світові.

Наступним кроком у розвитку концепції “капсульної архітектури” стала розробка К. Курокавою комбінацій спеціалізованих капсул, - службових, спальних й житлових. Прикладом такої архітектури є власний літній будинок архітектора у Каруідзаві (так званий “Капсульний будинок К” (1974), - мініатюрна бетонна башта з підвішеними до неї чотирма сталевими капсулами (центральна гостина пов’язує дві спальні, кухню й чайну кімнату. Суворо техніцистський зовнішній вигляд будинку контрастує із затишним інтер’єром, - стіни кімнат всередині обшито деревом, а капсула-чайна кімната всередині повторює чайний будиночок Коборі Енсу – відомого в Японії майстра чайної церемонії. У чайній кімнаті літнього капсульного будинку окрім татамі відтворено й інші традиційні для японської архітектури елементи – декоративну нішу токонома, розсувні рами сьодзі й декоративні полиці різного рівня – тигайдана.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Ґенеза й розвиток функціоналізму | Розвиток ідей органічної архітектури в середині ХХ ст
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 861; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.098 сек.