Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Комічне




До основних об'єктів комічного відносяться явища життю, що зжили або зживаючи себе. Суперечність тим часом, що є на ділі даним явищем, і тим, чим воно намагається бути, хоче здаватися, чим прикидається — ця суперечність комічна. Внутрішня неспроможність віджилого, такого, що суперечить ідеалу явища і є об'єктивна основа його комічності. Комічному, на відміну від смішного, властивий широкий соціальний сенс — воно пов'язане із затвердженням певного естетичного ідеалу. Гоголь закликав сміятися не над кривим носом, а над кривою душею. Фізична недосконалість або потворність не можуть бути предметом насмішки у етично здорових людей. Але якщо володар «кривого носа» уявляє себе Аполлоном, ми переходимо з сфери спостережень за фізичними якостями людини в область душевну — і тут смішне знаходить свої права. Комічне породжує «високий» (Гоголь) сміх, соціально забарвлений, суспільно значущий сміх, заперечливий одні людські якості і суспільні явища, і що затверджує інші, зіставляє явище з високими естетичними ідеалами.

Комічне включає в собі соціально значущі суперечності дійсності. Суть комічного розкривається саме як суперечність, оскільки ефект комізму завжди є результат контрасту, розладу, протистояння: потворного - прекрасному (Аристотель), нікчемного, низовинного - піднесеному (І. Кант); безглуздого - розсудливому (А. Шопенгауер), автоматичного - живому (А.Бергсон, П.Рикер); помилкового, уявно ґрунтовного - значному, міцному, істинному (Г.В.Ф.Гегель), і т.д. Але не завжди сміх є виразом відношення до «достовірно», «звично» комічному. Сміх як реакція на комічне - це завжди радісний, несподіваний «переляк», особливе «розчарування-подив», сміх не можна визначить як тільки захоплення або захоплення.

Сприйняття комічного носить соціальний характер. Те, що одним смішно, інші можуть сприйняти як сумне або навіть трагічне. Чарлі Чаплін, виходячи з свого величезного досвіду роботи в комедійному жанрі, говорить, що різна аудиторія не сміятиметься над нещастям бідняка і охоче, із задоволенням, сміється над мільйонером, що потрапив в біду або ніякове положення.

Об'єкти для комічного сприйняття надзвичайно багатообразні. Мішенню гостроти, жарти, предметом сатири може стати всяке явище, заслуговуюче критики, засудження, заперечення або знищення з погляду естетичних ідеалів, відповідних об'єктивному ходу життя.

Об'єктивно комічне породжується рухом історичного процесу, реальними суперечностями його розвитку. Якщо загибель нового, історично перспективного — предмет трагічного, то суспільне явище, яке втрачає своє історичне виправдання, то претендує на нього, стає об'єктом комічного. Комічне не антипод трагічного, не просто протилежність трагічного, як завжди вважають. Комічна ситуація за певних умов складається в надрах трагічної ситуації (як можливість трансформації трагічного в комічне). Будь-який трагічний конфлікт має потенційну можливість перерости в комічний.

Співвідношення критичного і такого, що затверджує почав в різних формах комічного різноманітні. Крайні точки цього дуже широкого і багатого традиціями і переходами діапазону знаходять свій вираз в сатирі, гуморі, іронії, сарказмі. Залежно від цих форм ми отримуємо н різні твори (гумористичні, сатиричні, саркастичні). Всі ці жанри можуть утілитися в багатьох, але не у всіх видах мистецтва.

Сама та або інша форма комічного визначається завглибшки і значущістю суперечності, яка лежить в основі цієї форми.

Гумор стосується зовнішніх суперечностей (хороше зробити кращим). Ця форма певної комунікативності сміху.

Сатира — форма комічного, що розкриває якісь соціальні суперечності.

Іронія — витончена, інтелектуальна, тонка форма насмішки. Іронія завжди має складний підтекст.

Сарказм — зазвичай розуміється як трагікомедія. Будується на комічному конфлікті, але піднімається до рівня трагічного. Комедійному мистецтву належить важлива суспільна роль. У нім рівно знаходять своє місце і сатира, як виховний чинник в боротьбі з негативним відживаючим, таким, що заважає формуванню нового суспільства, і комедійне мистецтво, мета якого затверджувати радість руху вперед, не тільки заперечувати, але і творити.

Своєрідність комічного як естетичного явища дозволяє зрозуміти, чому область його розповсюдження більш обмежена в порівнянні з сферою дії всіх інших естетичних категорій. Особливо ясно це видно в мистецтві. Здатність заперечувати, критикувати, викривати, висміювати і висміювати властива далеко не всім його видам і жанрам — деякі з них володіють лише здатністю затверджувати, створюючи прекрасні і піднесені образи. Така перш за все архітектура, в творах якої ми не знайдемо і сліду сатири, іронії або гумору. Мінімальні можливості створення комічного образу в музиці.

Втім, і в образотворчому мистецтві має рацію комічного досить чітко обмежені, хоча вони незрівнянно ширше, ніж в музиці. Найобширнішими можливостями створення гумористичних і сатиричних творів володіє графіка, самими узкими— скульптура. У графіці комічне завоювало цілі області цього мистецтва — карикатуру, шарж, більшою мірою плакат, журнальний малюнок, книжкова ілюстрація. У скульптурі немає таких жанрів, які були б цілком або в більшій своїй частині присвячені створенню комічних образів. Лише у дрібній пластиці — скажімо, в дымковских глиняних іграшках, дерев'яній скульптурі, фарфорових статуетках — гумористична точка зору виявляється досить часто, а іноді ми знаходимо тут і гострі сатиричні зображення. Що ж до основних скульптурних жанрів — монументальної, портретної пластики, то тут неподільно панують інші естетичні аспекти зображення людини — прекрасне, піднесене, трагічне. Література, кінематограф, театр — ось види мистецтва, які створюють найсприятливіші умови для розгортання всіх форм комічного. Комічне заволодіває тут цілим поряд спеціальних жанрів — від епіграми до комедії — і вільно вторгається у всі інші жанри, додаючи гумористичний, сатиричний або іронічний характер окремим образам романа, поеми, трагедії, кіноповісті. Такі сприятливі умови виникають тут для комічного тому, що засіб цих мистецтв (слово і дія актора) дозволяє якнайповніше н широко утілити людське життя — основну сферу прояву комічного. Примітно, що навіть комедійні жанри графіки — карикатура, гумористичний малюнок, изошутка, сатиричний плакат — зазвичай звертаються до активної допомоги слова: віршовані підписи, діалог героїв або одна лише дотепна назва малюнка значно підсилюють комічний заряд, що міститься в нім.

Таким чином, участь кожної галузі художньої творчості в естетичній боротьбі з тими явищами життя, які не відповідають ідеалам людей або суперечать їх ідеалам, різноманітні.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 950; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.007 сек.