Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Психологія колірних поєднань

Які б не були поєднання освітлювальних елементів, на які падає остаточний вибір дизайнера, перевага повинна бути віддана приладам, що не викликають знебварвлення і що не створює тіньових ділянок. Тільки таким чином можна забезпечити створення так званих «оазисів» світла і тіні, які сприяють показу інформації в «сприятливому світлі» і роблять її сприйняття комфортнішим і таким, що запам'ятовується.

Освітлення – це четверте вимірювання архітектури – є сильним інструментом для створення бажаної психологічної атмосфери. Освітлювальні прилади входять в комплект наочного продукту як елементи технічного устаткування і декоративного оформлення.

Психологія освітленості візуальної інформації.

Психологія кольору, світла і форми при візуалізації інформації.

За допомогою освітлювальних елементів на стенді, щиті, екрані формуються три оптичні зони: показ, пересування і комунікації.

Освітлення може бути:

ü загальним, розлитим по всіх приміщенню або по всій поверхні;

ü спеціальним (підлоговим, настінним, підстельовим);

ü широкого радіусу (прожектори);

ü у вигляді щільного пучка, призначеного для концентрації уваги в конкретних точках огляду.

Враховуючи, що 80% інформації, одержуваної людиною, сприймається за допомогою зору, необхідно забезпечити освітлення об'єкту.

Спеціальні дослідження показали, що наочний продукт, висвітлений в 80 люксів викликає зацікавленість у 5% глядачів, 1200 люксів – тримають увагу 20% що сприймають, 2000 люксів – 25% глядачів (незалежно від якості візуалізованої інформації) Встановлено, що чим слабкіше джерело світла, тим тінь, що густіше викликається їм, результатом чого є стомлення глядача в його стараннях розглянути світлі і затемнені сторони наочного продукту.

v Психологічне значення мають:

ü потрібний відтінок освітлення;

ü джерела освітлення;

ü розподіл світла в приміщенні.

Світло може закликати до дії, викликає у людини різні настрої.

Незалежно від конкретного поєднання освітлювальних приладів доцільно прагнути до забезпечення:

¨ оптичної зручності, тобто такої кількості і якості освітлення, яке створює нормальні для зору умови;

¨ досконалість загальної картини освітлюваної поверхні, поліпшуючої її зовнішній вигляд і що створює відповідну «атмосферу»;

¨ оптичного «керівництва» тих, що сприймають, тобто їх систематичного орієнтування на цілі, необхідні для сприйняття, розуміння і запам'ятовування інформації;

¨ високої естетичності джерел світла, дизайну освітлювальних приладів.

Необхідно уникати:

v холодного освітлення, що ослабляє враження від освітлюваних об'єктів;

v перегріву, що викликається певними освітлювальними приладами;

v створення дуже затемнених ділянок освітлюваної поверхні;

v небажаних ефектів віддзеркалення світла.

У будь-якому випадку необхідно керуватися принципом, який полягає в тому, що враховується точка зору того, що сприймає, читача, а не презентатора. Освітлення повинне сприяти зоровому сприйняття візуалізованої інформації, а не заважати йому.

 

 

Психологами встановлено, що урівноважене в колірному відношенні середовище привертає, створює творчу атмосферу, заспокоює і покращує спілкування людей між собою. Колір істотно впливає на психоінтелектуальний стан людини. Кольори звертаються як до відчуттів людини, а саме:

ü викликають психологічну реакцію:

- підкреслюють якість, настрій, відчуття;

- створюють тепле або холодне середовище;

- відрізняють головне від другорядного, і ін.

ü мають фізіологічні наслідки, як позитивні або негативні оптичні подразники;

ü «торкаються» до відчуттів: задоволення, приємний зовнішній вигляд, наочна зрозумілість і т.п.;

ü додають об'ємність середовищу і предметам, зокрема наочному продукту.

Згідно психофізіологічним дослідженням, 80% кольору і світло «поглинаються» нервовою системою і лише 20% - зором. Встановлено, що кожен колір викликає підсвідомі асоціації. Колір може привертати і відштовхувати, вселяти відчуття спокою, надійності і упевненості або порушувати і турбувати.

Фахівці досліджували вплив кольору на сприйняття людини, асоціації, що викликаються їм в національних середовищах різних країн. Виявилось, наприклад, що в Україні колір означає або символізує:

- червоний: високу активність, агресію (особливо в поєднанні з чорним), боротьбу, рідше – любов;

- жовтий: сонячність і розлуку, в поєднанні з блакитним – національну символіку;

- зелений: життєвість, працездатність;

- блакитний: мрійливість, прагнення до прихильності;

- синій: нічний спокій;

- фіолетовий: смуток, печаль;

- білий: молодість, щирість, етичну чистоту;

- чорний: траур, офіційність.

Вплив кольору на сприйняття візуалізованої інформації:

колір Символ зорово-чуттєвого сприйняття
Відстань розмір Темпе- ратура Душевн-ий настрій Гігієні-чний вплив
Зелений далекий зменшує нейтра- льний дуже холод- ний дуже спокій-ний свіжий
Червоний близький збільшує теплий Дратую-чий, три- вожний -
Оран- жевий дуже близький збільшує Дуже теплий Цікавий, збуджуючий   -
Жовтий близький - Дуже теплий - -
Корич- ньовий Дуже близький - Нейт- ральний - брудний
Фіоле- товий Дуже близький - Холод- ний агрес- сивно- тривож- ний, обеску ражуючий -

 

Величезна увага впливу кольору на сприйняття людину і його психічний стан приділяв швейцарський психолог Макс Люшер. Він встановив, що певний колір викликає у людини цілком певні емоції і реакції. Наприклад, жовто-червоні тони створюють відчуття схвильованості, збудження, активності. Сині, сірі колірні тони, навпаки, діють заспокійливо. Чорний або сірий колір має значення вишуканості, культурності.

Колір стає важливим елементом загального рішення візуалізованої інформації. Фарби співвідносять один з одним і середовищем і саме це мають зважаючи на, коли говорять про їх «функціональність».

Крупний шрифт червоного або блакитного кольору на білому фоні сприймається як спонукаючий до бажаної поведінки, а дрібний чорний шрифт в тому ж ряду – до небажаного.

Розподіл кольорів по ступеню ефективності залучення уваги в нашій соціокультурній спільності (в%):

синьо-фіолетовий - 100

темно-синій - 90

бірюзовий - 85

інтенсивно-лимонний - 60

чорний - 47

темно-фіолетовий - 42

жовтий - 22

блакитний - 17,5

синій - 14,5

коричневий - 9,5

рубіновий - 7,5

червоно-рожевий - 3,5

По ступеню комфортності -дискомфорта колірні поєднання розташовуються в наступному порядку (по убуванню):

- синій на білому

- чорний на жовтому

- зелений на білому

- чорний на білому

- жовтий на чорному

- білий на чорному

- зелений на червоному

- червоний на жовтому;_______________________

- білий на синьому;

- червоний на білому;

- синій на жовтому;

- оранжевий на чорному;

- жовтий на синьому;

- зелений на білому;

- оранжевий на білому;

- білий на зеленому;__________________________

- червоний на зеленому;

- коричневий на білому;

- білий на коричневому;

- коричневий на жовтому;

- жовтий на коричневому;

- білий на червоному;

- жовтий на червоному.

 

Спеціалізованими дослідженнями встановлено, що кількість використовуваних кольорів безпосередньо впливає на ефективність дії візуалізованого повідомлення. Якщо ефективність сприйняття чорно-білого зображення прийняти за 100%, то ефективність двобарвного зростає на 20%, а багатоколірного – на 40%. Звичайно при візуалізації інформації рекомендується застосовувати не більше двох кольорів, які, у свою чергу, можна різноманітити за рахунок споріднених їм відтінків, оскільки така спорідненість створює відчуття колірної послідовності і не дратує зір.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Й етап — до створення рекламного тексту | Лекция 1. Введение в дисциплину «История государственного управления в России. Государственное управление в России в 9 — 15 вв
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 743; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.