КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Виділяють різні стилі лідерства залежно від певних ознак
1 .За характером взаємовідносин політика з найближчим оточенням відрізняють: • авторитарний стиль передбачає одноосібний спрямовуючий вплив лідера: головний метод - директиви, накази і доручення, засновані на загрозі застосування покарання, підлеглі повинні безвідмовно виконувати його волю; • демократичний стиль, для якого характерне урахування інтересів і думок оточуючих його людей, залучення їх до прийняття рішень та стимулювання ініціативи, головний метод керівництва - заохочення та похвала оточуючих; • відсторонений стиль проявляється у пасивній позиції лідера при здійсненні ним управлінських функцій і наданні достатньої самостійності виконавцям, а також в бажанні уникнути можливих конфліктів, основний метод - прохання, переконання, поради. Можливі ситуації, коли саме найближче оточення починає маніпулювати політиком. При розгляді стилів політичного лідерства не втратили актуальності й ідеї Н.Макіавеллі та В.Парето про політиків-лисиць і політиків-левів. Лідерський стиль перших визначатиметься переважанням таких якостей, як обережність, здатність до лавіювання, намагання досягти компромісу. В поведінці ж левів переважатиме прямолінійність, рішучість і схильність до використання силових ресурсів. 2. Згідно до ставлення лідера до змін і здатності до інновацій, виділяють: А) консервативний стиль: лідери орієнтовані на керівництво у відповідності з нормами, що раніше установилися, а їхніми сильними сторонами є витримка, вірність справі, терпимість, увага і вміння передбачити обставини; Б) ініціативний стиль проявляється у здатності лідера виходити за межі загальновизнаних правил управління і в генерації нових ідей (типові - рішучість, сміливість, упертість при досягненні мети, з іншого боку - надмірна вимогливість, невміння змінювати поставлені завдання, імпульсивність, намагання дуже багато брати на себе). Цей стиль, може проявлятися в декількох формах: • реформаційне лідерство - лідер ставить завдання поступового еволюційного перетворення політичної реальності; • революційне лідерство - лідер орієнтований на завдання фундаментальної зміни суспільної системи в цілому або окремих її сфер; • реалістичне лідерство - політик висуває адекватні ситуації завдання, враховує наявність ресурсів для їх досягнення і прогнозує можливі наслідки; • авантюристичне лідерство - при прийнятті рішень політик керується емоціями, а не тверезим розрахунком, прагне до досягнення завищених або ризикованих завдань. 3. Залежно від мети, на яку орієнтований політик, виділяють: • інструментальне лідерство, яке сконцентроване на досягненні поставлених завдань і відповідно вимагає від лідера та його команди високого рівня компетентності; • емоційне лідерство, орієнтоване на установлення добрих стосунків з послідовниками. 4. Згідно з ідеєю М.Вебера про різні типи легітимності виділяють: • традиційне лідерство, яке передбачає вплив, заснований на вірі послідовників у святість традицій (монархи, старійшини та вожді племен); • харизматичне лідерство, що формується на основі віри населення у виключні особисті якості лідера; • раціональне лідерство. Ресурси впливу лідера базуються на факті призначення або вибрання його на певну посаду. Саме такою легітимністю володіє більшість сучасних президентів і голів виконавчої влади. Типологія М.Вебера не втратила актуальності й сьогодні 5. Лідерство - явище багатофункціональне і вимагає від політика виконання найрізноманітніших ролей. Г.Лассуелл розрізнив три типи лідерства: • лідер-ідеолог, який маніпулює ідеями, концепціями суспільної перебудови (К.Маркс, Мао Цзедун, А.Лінкольн); • лідер-агітатор, який маніпулює емоціями, настроями послідовників, який уміє захопити маси (Ф.Кастро, М.Л.Кінг); • лідер-організатор, який маніпулює ситуаціями. Більшість сучасних політиків виступають в ролі адміністраторів і менеджерів. 6. Згідно до професійної компетентності лідера, яка полягає у його здатності згуртувати навколо себе команду експертів, здатну розробити ефективні економічні та політичні програми, виділяють: • лідера - "ключника": він є "обличчям" групи, від імені якої діє; • лідера - третейського суддю і миротворця, який орієнтується на вирішення соціальних конфліктів, на роль судді, гаранта суспільної безпеки. • лідера-"символа", який може виступати в різних іпостасях: втілює собою релігійність (Р.Хомейні), суспільно-політичну (И. Сталін, А.Сахаров) або національну орієнтацію (О.Бісмарк як втілення "німецькості"); • лідера-"батька”, який концентрує в собі увесь набір ролей, очікуваних від нього його послідовниками. Можливі ситуації, коли складається культ особи, під яким розуміють крайню, максимально завищену оцінку функцій і ролі політичних лідерів є історії, включно до їхнього обожнення. Найважливішим наслідком культу може стати велика концентрація політичної, духовної, економічної та інших типів влади в руках однієї людини; • лідера - «ефірного цапа", який може служити мішенню для звинувачувань у випадку невдачі (невдалий економічний і політичний курс, політична нестабільність, падіння престижу країни на міжнародній арені). Зовнішні фактори, що впливають на формування політичного лідера: 1. Політико-історичні фактори ( особливості політичного режиму, що є заставою появою авторитарних або демократичних лідерів опозиції; домінуючий вектор розвитку суспільства: форсований, революційний розвиток суспільства як правило, призводить до створення авторитарних тенденцій у керівництві, а еволюційний шлях – демократичних). 2. Політична культура (наприклад, у патріархальній культурі домінує орієнтація на лідера-героя, у підданській - на лідера-"батька", лідера-господаря, лідера-вождя, а в громадянській — на лідера-служителя, лідера-адміністратора). В Україні, де завжди актуальним було питання: "Хто винен?", населення більше схильне довіряти тому, хто більше критикує і звинувачує. Дослідники американської електоральної культури зазначають інший цікавий факт: політики, що виступають з поганими прогнозами, у більшості випадків зазнають поразки. 3. Ситуаційний фактор. Роль ситуації зумовлюється її впливом на висування першочергових завдань керівництва, на створення умов, в межах яких лідеру доведеться діяти, визначає коло потенційних прибічників і опонентів, здійснює вплив на формування певного типу політика. Наприклад, ситуація війни чи кризи продукує тип жорсткого політика. 4.Потенціал організації, на яку опирається політик, в тому числі її здатність до проведення ефективної електоральної політики під час виборів, її імідж та політична доктрина. На політика переноситься образ його організації, що посилює позитивне чи негативне сприйняття політика масами. 5.Характеристики послідовників: їхні переваги, очікування та орієнтації, стереотипи мислення. Індивідуальні риси, що впливають на формування лідера. Особистісні якості політика: моральні, організаційні якості та здатності, що визначають професійність у сфері управління: • здатність акумулювати й відображати у своїй діяльності інтереси широких мас; • здатність підкоряти своїй волі оточуючих; • певний ступінь амбіційності; • висока працездатність та володіння собою; • мужність брати на себе відповідальність за дії власні та своїх прибічників; • здатність висувати нові політичні ідеї та удосконалювати раніше висунені; • уміння вибудовувати з розрізнених ідей цілісні програми політичних дій; • рішучість у відстоюванні своєї позиції; • здатність здобувати вигоду з будь-яких змін політичної ситуації; • інтуїція, що дозволяє прийняти потрібні рішення у потрібний час. • уявлення політика про самого себе, якість самооцінки; • мотивацію, що визначає політичну поведінку; • систему політичних переконань; • стиль прийняття політичних рішень; • стиль міжособистісних відносин; • стійкість до стресу. Залежно від мотиву, що стає домінуючим, виділяють і типи лідерства: • соціоцентричний політик розглядає владу як служіння класу чи суспільству в цілому, а влада для нього — засіб вирішення суспільної проблеми, спосіб досягнення суспільних ідеалів; • егоцентричний політик розглядає владу як засіб, що дозволяє досягти особистого матеріального достатку, привілеїв більш високого статусу і престижу. Вихідним компонентом потреби у владі може бути "азарт гри" - перемогти суперника і піднятися над обставинами (тип лідера-авантюриста),бажання реваншу або потреба у компенсації відчуття неповноцінності. У багатьох відомих тиранів переважав компенсаторний мотив влади, який до того ж був посилений невротичною агресивністю (Гітлер, Сталін). Про політика як реальну людину та її лідерський потенціал ми, як правило, судимо за тим образом, який складається під впливом ЗМЇ, політичної реклами і самих заяв політика, а також за результатами його діяльності. При цьому "віртуальний" образ політика не завжди співпадає з реальним прототипом. Наприклад, відсутність якоїсь якості, настільки важливої для створення позитивного образу політика, може бути компенсовано роботою іміджмейкерів, результатом чого стане видимість наявності цієї якості у людини. Образи політика, чи організації, сформовані у суспільній свідомості, позначаються поняттям імідж. Імідж — це сконструйований образ, який може володіти будь-якими характеристиками, затребуваними послідовниками. Виділяють декілька типів іміджів: • дзеркальний (що політик думає про себе); • модельований бажаний імідж-образ, який команда політика намагається закріпити у суспільній свідомості; • негативний імідж, що створюється опонентами; • поточний імідж (позитивний чи негативний), який складається у суспільній свідомості як стихійно, так і в силу застосування спеціальних технологій. Імідж політика складається з цілої низки компонентів, які в ідеалі повинні "працювати" на створення єдиного образу: програм, заяв, поведінки, зовнішності (одяг, обличчя, фігура), жестів, красномовності, біографії. Підтвердити право на лідерство можуть яскраві факти життєвого шляху, що підтверджують сміливість і рішучість політика, наприклад, служба в армії, участь у військових діях, боротьба з корупцією та привілеями, з проявами несправедливості.
& Тема № 10. Політична свідомість та політична культура План лекції: 1. Політична свідомість як форма відображення політичного буття. 2. Сутність, структура, типи політичної культури.
Приступаючи до розгляду першого питання-політична свідомість як форма відображення політичного буття, слід зазначити, що політична свідомість характеризує всю сукупність духовних утворень, що визначають здатність людини до існування у політичній сфері, її вміння виконувати там специфічні функції, взаємодіяти з органами управління, нести відповідальність за реалізацію прав і свобод тощо. Політична свідомість виникає на основі усвідомлення людиною своєї групової приналежності, а значить - віднесення себе до певних політичних позицій (лівих радикалів, лібералів, консерваторів тощо). Саме на основі усвідомлення своєї групової ідентичності людина віднаходить контури політичного мислення, уточнює свій громадянський статус суб'єкта, наділеного тими чи іншими правами та обов'язками, можливостями впливу на владу, несення відповідальності за свої вчинки. Будучи фундаментальною основою політичної свідомості, групові погляди все ж не вичерпують всього її змісту. Політична свідомість, безумовно, включає в себе й міжгрупові, загальнолюдські ідеї, уявлення, наявність яких обумовлено не особливими, а універсальними інтересами людини, а також загальнодемократичними властивостями організації влади. Наприклад, в умовах виникнення нової соціальної структури, в епоху революцій у поглядах людей переважають яскраво виражені групові погляди й домінанти. В умовах же, аналогічних сучасним, переважають загальноцивілізаційні цінності, без пріоритету яких ні одна з груп не може досягти своїх специфічних інтересів. Крім цього, у зміст політичної свідомості включаються і індивідуальні погляди, що характеризують персональні особливості розуміння людиною своїх групових інтересів і її політичних позицій Наявність і ступінь впливу загальнолюдських та індивідуальних поглядів і орієнтирів у політичній свідомості відображають відкритий характер останньої, тобто здатність до сприйняття чужого соціального досвіду, інокультурних цінностей і традицій. Закриті ж у рамках тільки корпоративних, локальних, групових норм і цілей політичні погляди людини являють собою закритий тип політичної свідомості. У цілому в організації і функціонуванні влади політична свідомість виконує такі функції: · когнітивну, що виражає потребу людини та суспільства у відображенні та уточненні групових і загально колективних інтересів; · ідеологічну, що характеризує потребу в захисті інтересів групи або суспільства в цілому; · комунікативну, що забезпечує взаємодію суб'єктів і носіїв політичних відносин між собою і з інститутами влади; · прогностичну, що виражає здатність групи або суспільства до гіпотетичної оцінки можливого розвитку політичних процесів; · виховну, що задає політичній активності людей бажаний для суспільства або групи напрямок, який відповідає тим чи іншим ідеалам класу, нації, держави. Ступінь повноти й характер реалізації функцій політичної свідомості залежать від багатьох причин, але, перш за все, від того, здійснюються вони в стабільних чи нестабільних суспільних умовах. Коли в політичне життя включаються нетрадиційні групи, що активно шукають шляхів реалізації своїх владно значущих інтересів, різко збільшується роль ідеологічної функції, але послабляються комунікативна функція політичної свідомості, що відображає несумісність інтересів і позицій різних політичних суб'єктів. У нестабільних умовах також падає політичне значення різного роду прогнозів, особливо довгострокових, основне навантаження лягає на політичну свідомість елітарних кіл. Переходячи до вивчення другого питання - сутність, структура, типи політичної культури, слід зазначити, що політична культура виступає структурним елементом політичної системи, яка розкриває взаємовідносини суб'єктів політики, ступінь їхньої свідомості, активності і готовності до тих чи інших політичних дій. Політичну культуру можна визначити як сукупність відносно стійких і типових для будь-якої спільноти або індивідів орієнтацій та моделей поведінки, що історично склалися, стосовно політичної системи, а також типових моделей функціонування інститутів, які складають цю систему. Політичну культуру суспільства слід розглядати як органічну частину більш широкої загальнонаціональної культури, її специфіка детермінована особливостями історичного досвіду і національного характеру, комплексом соціально-політичних і економічних факторів, особливостями геополітичного становища країни, природними факторами. В якості її складових елементів виступають політичні традиції, ідеї, концепції, діючі норми політичної практики, що формувалися протягом багатьох поколінь. Політична культура характеризує конкретне суспільство (англійське, німецьке, українське), тому, враховуючи специфіку національного характеру, ментальність народу, можна говорити про самобутність політичних культур різних країн. Так, головні риси політичної культури США включають у себе індивідуалізм, розрахунок на власні сили, уявлення про демократію як рівність можливостей, розуміння свободи як відсутність зовнішнього примусу, в тому числі і від уряду, захист ідей свободи. Дослідники зазначають такий факт: американці ніколи не захищають землю - вони борються за свободу. Ідея захисту свободи і вибраності американського народу прослідковується і у зовнішньополітичній доктрині США. Навпаки, у політичній культурі України домінує ідея захисту землі та її територіальної цілісності, ідеали справедливості в облаштуванні світу, пошук "правди". Можна сказати, що українська людина шукає правди, яку мислить то релігійно, то морально, то соціально. Отже, політична культура того чи іншого народу тісно пов'язана з його ментальністю, яка має свої особливості: 1. Ментальність нації виробляється під впливом багатовікових культурно-історичних, геополітичних, природнокліматичних та інших чинників. їх зміна детермінує і певну еволюцію ментальних властивостей. 2. Ментальність має практичне спрямування: перевірений поколіннями досвід орієнтує людей на те, що треба використовувати й розвивати, а чого уникати, як вижити й утвердити себе в довколишньому світі. У цивілізованому суспільстві існує особливо тісний взаємозв'язок ментальності з політичною сферою, яка несе відповідальність за організацію та цілеспрямований розвиток народу. 3. Ментальність не має внутрішньої диференціації на моральну, політичну та інші складові частини, виступає як цілісне духовне утворення. Тому її часто визначають як " душу народу ", те, що пронизує всі сфери життєдіяльності людей. 4. Ментальність нації у системі моральних вимог, норм, цінностей і принципів виховання; у формах взаємин між людьми та родинних засадах; у ставленні до природи і праці; в національному характері та темпераменті: в різних компонентах культури етносу, в тому числі й політичної. Які ж основні риси української ментальності? Академік О.В.Киричук вважає, що їй властиві чотири системотворчі ознаки: • інтроверсивність вищих психічних функцій у сприйнятті навколишньої дійсності, що виявляється в зосередженості особи на фактах і проблемах внутрішнього, особистісно-індивідуального світу; • кордоцентричність, що проявляться в сентименталізмі, чутливості, любові до природи, в пісенному фольклорі, яскравій обрядовості, естетизмі; • анархічний індивідуалізм, що виявляється в різних формах прагнення до особистої свободи, без належного прагнення до державності, коли бракує ясних цілей, достатньої стійкості, дисципліни й організованості; • перевага емоційного, почуттєвого над волею та інтелектом, перевага морального буття над інтелектуальним. Історія показує, що ментальність українців має визначальний вплив на такі основні риси їх політичної культури; волелюбність, демократизм, миролюбність, толерантність, а також зверхність особистих інтересів над загальнонародними; схильність до міжусобної боротьби. Відомий український вчений Володимир Янів у своїх дослідженнях зробив висновок, що українці за своїм психологічним складом є народом західного, європейського типу, тоді як росіяни - східного, азійського. Для європейських народів, стверджує він, характерний гармонійний розвиток усіх основних духовних функцій людини: розуму, почуттів і волі. Вони перебувають у постійному напруженні, активному впливові один на другий, у динаміці, але й одночасно в рівновазі. Це породжує постійну активність, рухливість і динамізм європейця. Причину українських невдач, як зазначає вчений, можна сформулювати парадоксом: "в неволі ми опинилися тому, що надто любили волю.". З оригінальним підходом до пояснення специфіки української ментальності та її впливу на політичний процес виступив Володимир Кизима: на його думку особливість України полягає, в тому, що вона, як правило, не була ні центром, ні периферією і майже постійно знаходилась між різними державно-політичними полюсами, на лінії їх протистояння, в центрі їх боротьби, включаючись до складу то однієї, то іншої держави. Тому для України характерний нестійкий стан, постійне маневрування і балансування на межі ризику. Це, на думку дослідника призвело до різних інтересів, устремлінь, ідеологій, в структурах влади, в основі яких були орієнтації на різних сусідів. Це вело до регіональних розбіжностей і непорозумінь Проголошення державного суверенітету України в 1991 р. припинило певною мірою дію негативних чинників на свідомість і політичну поведінку українського народу. Але не даремно фахівці дійшли висновку, що політичну культуру посткомуністичної України в цілому слід визначати як "авторитарну, з деякими демократичними і тоталітарними компонентами". Головним засобом подолання негативних рис та деформацій української ментальності та політичної культури повинна стати реалізація великої спільної мети нації - побудова суверенної, соборної і демократичної української держави. Включення України в світове співтовариство, активна міжнародна співпраця та конкурентні відносини зроблять українців більш цілеспрямованими, монолітними і прагматичними. Значення політичної культури у політичній системі суспільства визначається її функціями, перш за все її здатністю виступати фактором, що інтегрує суспільство. На базі політичної культури формується усвідомлення індивідами громадянської ідентичності - усвідомлення себе громадянами єдиної держави. Важливу роль в консолідації суспільства і формуванні почуття патріотизму покликані зіграти символічні компоненти політичної культури. Політичний символ — це умовний зразок важливих політичних ідеалів, важливий засіб їх пропаганди і утвердження. Символічна частина культури виражена державною символікою (герб, гімн, прапор), національними святами та державними урочистостями (інаугурація президента, клятва на Біблії, Конституції, перед прапором тощо), архітектурними комплексами. Політологи виділяють кілька базових моделей політичної культури: А) фрагментарну ( характерна наявність різноманітних політичних орієнтацій і діяльності, відсутність процедур налагодження конфліктів, а також довір'я між окремими верствами населення (прикладом подібного типу є сучасна Україна); Б) інтегровану політичну культуру (характерний низький рівень політичного насильства, лояльність до режиму, відсутність протилежних субкультур). Американський політолог Грегорі Алмонд виділив три базових типи політичної культури: • патріархальна культура характеризується повною відсутністю у населення цікавості до політики, сліпим підпорядкуванням владі, злиттям політичних орієнтацій з релігійними і соціальними; • підданська культура передбачає слабку індивідуальну участь у політичному житті визнання особливого авторитету влади, поважне або негативне ставлення до неї; • активістська культура (культура участі) відрізняється активною участю громадян у політиці незалежно від позитивного чи негативного ставлення до політичної системи. В історії переважають змішані політичні культури, які є різними варіантами поєднання базових типів. Г.Алмонд стверджує, що демократичній системі притаманна громадянська культура, в якій окремі патріархальні та підданські орієнтації урівноважують індивіда, тим самим забезпечуючи стабільність демократії (як приклад політологи наводять США і Великобританію). В громадянській культурі будуть поєднуватися політична активність і абсентеїзм (в західних демократичних системах спостерігається зниження електоральної активності виборців), законослухняність і протест проти певних дій уряду, лояльність до влади та її критика. Залежно від типу політичної системи виділяють: 1. Тоталітарну культуру, в якій домінують такі ознаки: • сприйняття світу, яке проявляється у протиставленні "своїх" і "чужих". В якості "чужих" виступають інші класи, нації, раси та ідеологічні противники. "Чужі" сприймаються як вороги; • відсутність терпимості (толерантності) до іншої думки, способу життя; • заперечення компромісу і ставка на силове вирішення конфліктів; • створення культів вождів, які у масовій свідомості втрачають властивості живих людей і набувають символічних рис, стають носіями харизми; • домінування у суспільній свідомості міфів, наприклад, про комуністичний або расовий рай; • фанатичне служіння ідеям, відчуття єдності з владою. 2. Авторитарну культуру, для якої характерна відсутність активної підтримки влади, а в її основі - патріархальні, або підданські орієнтації населення. 3. Демократичну культура, для якої характерні: • толерантність до інакодумства; • схильність до пошуку компромісу як головного засобу вирішення конфліктів; • згода (консенсус) стосовно базових ліберальних цінностей: автономність особистості, невідчуженість її прав.
& Тема № 11. Політична ідеологія. Основні ідейно-політичні течії сучасності План: 3. Поняття політичної ідеології. 4. Основні ідейно-політичні течії сучасності. 5. Проблема ідеологій в Україні та національна ідея.
Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 568; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |