Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні риси середньовічної філософії




Лекція 5. Філософія середніх віків

1. Основні риси середньовічної філософії

2. Номіналізм і реалізм напрямки середньовічної філософії

3. Філософія Августина Блаженного

4. Філософія Фоми Аквінського (томізм)

 

Середньовічна теологічна філософія – філософський напрямок, розповсюджений в Європі в V — XVI ст., який розглядав Бога в якості вищого початку, а увесь навколишній світ його творінням. Теологічна філософія почала зароджуватися ще в Римській імперії в I — V ст. н.е. на основі раннього християнства та античної філософії. Найбільш яскравими представниками середньовічної філософії були: Тертуліан (160 — 220), Августин Блаженний (354 - 430), Боецій (480 - 524), Фома Аквінський (1225 - 1274), Ансельм Кентерберийский (1033 - 1109), Пьер Абеляр (1079 - 1142), Вільям Оккам (1285 - 1349)

Основні риси середньовічної філософії: теоцентризм (головною причиною всього сущого, вищою реальністю, основним предметом філософських досліджень є Бог); проголошувався принцип свободи волі людини в рамках божественного творення та підкреслювалася божественна сутність людини; висувалася ідея про воскресіння людини з мертвих; світ вважався пізнаваним через пізнання Бога.

Основними ідеями середньовічної філософії і теології були ідеї про творення і одкровення: Бог створив навколишній світ з нічого, творення світу є результат Божественної волі, оскільки природа не може створювати сама себе, а справжнім буттям є лише Бог, тоді як створений Богом світ не є справжнє буття, він вторинний стосовно Бога. Тому оскільки світ не має самодостатності, він непостійний, мінливий і тимчасовий. Єдиним творчим початком у Всесвіті є Бог, вічний, постійний і трансцендентний щодо світу. Світ можна пізнати, тільки пізнавши Бога, однак Бог недоступний для пізнання. Спосіб пізнання Бога і всього сущого – тлумачення Біблії. Особливе місце в середньовічній теологічній філософії займає проблема добра і зла. Бог є носієм і зосередженням добра і справедливості, тому, оскільки зла спочатку у світі не було, отже, навколишній світ споконвічно наповнений добром, зло у світ приносить диявол, що повстав проти Бога. У світі йде постійна боротьба між добром і злом.

Середньовічна теологічна філософія (на відміну від античної) не протиставляє матерію і ідею (форму). Однак те, що давньогрецькі філософи (Платон, Арістотель) вважали єдиною сутністю — буттям, теологічна філософія розділяє на два види буття: (існування) – екзистенцію та сутність — есенцію.

Екзистенція (буття, існування) показуєте, чи є річ взагалі (тобто існує чи не існує). Есенція (сутність) характеризує річ з точки зору питань: що таке річ? Яка ця річ? Для чого вона існує?

Якщо античні філософи бачили сутність (ознаки) і існування (факт буття) у нерозривній єдності, як єдину сутність — буття, то відповідно до теологічної філософії сутність може мати місце і без буття (без існування). Щоб стати існуючим (буттям), сутність повинна бути створена Богом. Інакше кажучи, безтілесна сутність (ознаки, образи, те саме що платонівські “чисті ідеї”) актом волі Бога і завдяки властивій тільки йому здатності діяти стає матеріальним буттям. Існування (буття) може бути пізнано відчуттями, досвідом як існуюче і доступне для такого пізнання, сутність же (ознаки буття, Божественний задум) — тільки розумом.

Дані ідеї розвивалися в межах схоластики (пануючий тип середньовічної теологічної філософії, що мала мету філософськи обґрунтувати релігійне вчення і догмати Церкви. Назва походить від латинського слова schola (школа), оскільки даний тип філософії кілька століть викладався в школах і університетах Європи). Для схоластики характерне сприйняття Біблії як абсолютної істини. Схоласти підрозділяли знання на два види: надприродне, що дається в одкровенні (тобто те, що мав на увазі Бог, закладаючи ту чи іншу думку); природне, що відшукується людським розумом (тобто те, як зуміла людина зрозуміти ідеї Бога).

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 1153; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.