КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Поняття алгоритму
Алгоритмом називається набір правил, дотримуючись яких можна розв`язати певну задачу. Він являє собою набір елементарних дій (кроків), котрі виконуються послідовно. В програмуванні заведено алгоритми представляти у вигляді графічної блок-схеми. Для прикладу на рисунку 2.3.1. показано алгоритм пошуку серед двох чисел А і В максимального числа й присвоєння його значення змінній С. При побудові алгоритму у вигляді графічної блок-схеми використовують такі фігури (див. рис.2.3.1). Основні правила побудови графічної блок-схеми наступні: 1. У кожний прямокутник та паралелограм уходить хоча б одна стрілка, а виходить строго одна стрілка. 2. В кожний ромб уходить хоча б одна стрілка, а виходить строго дві стрілки. Спробуємо реалізувати алгоритм, зображений на рисунку 2.3.2., написавши програму мовою ТР. При цьому, виконуючи перші кроки в програмуванні даною мовою, рекомендується користуватися рисунком 2.1.1. із зображенням структури ТР-програми.
Рис.2.3.1. Символи, що найчастіше використовуються у схемах алгоритмів
Рис.2.3.2. Алгоритм пошуку максимального числа Напишемо перший розділ програми – розділ оголошень та узгоджень. Він починається із заголовка програми. Правилом хорошого тону в програмуванні вважається надання програмам, а також константам і змінним осмислених імен, тобто ім`я програми повинно відображати ті основні дії, які в ній виконуються. Виходячи з цього, назвемо нашу програму MAXIMUM: PROGRAM MAXIMUM {ім’я програми} (1)
Тут у фігурних дужках указані коментарі, що не сприймаються компілятором і служать лише для пояснень виконуваних у програмі дій. Другий підрозділ, де вказуються директиви компілятору, є необов`язковим, і на перших етапах програмування ми не будемо його записувати. ТР 7.0 містить 10 стандартних модулів, які можна використовувати (підключати) в програмі користувача за допомогою оператора USES, але найбільш часто застосовуються модулі SYSTEM та CRT. Оскільки модулі SYSTEM усі програми використовують автоматично, то залишається записати: USES CRT; {підключення стандартного модуля} (2) Так, під`єднавши модуль CRT, є можливість виконувати очищення екрана монітора процедурою CLRSCR перед початком роботи програми для зручності переглядання результатів її роботи (процедура CLRSCR уходить до складу модуля). Глобальні мітки, константи та типи в даній програмі не використовуються, тому наступні три підрозділи не вказуються. Перед описом змінних програм необхідно встановити тип даних, які будуть у них зберігатися. В нашому випадку такими даними є дійсні числа, що мають тип REAL (див. рис. 2.2.1.). Отже, запишемо: VAR A, B,C:REAL; {оголошення глобальних змінних} (3) Слід зауважити, що вхідні дані А й В нашої програми можна описати і як константи, оскільки їх значення в програмі не змінюються. Тоді одержимо, наприклад, таке: CONST A=3.5; B=11; {оголошення глобальних констант} (3a) VAR C:REAL; {оголошення глобальних змінних} (3б) Як бачимо, при описі констант їм відразу надаються конкретні значення, причому ці значення однозначно визначають тип відповідної константи. Отже, А — константа дійсного типу (REAL), а В — цілого типу (INTEGER). Таким чином, об`єднавши вирази (1) – (3), отримаємо перший розділ нашої програми: {розділ оголошень та узгоджень} PROGRAM MAXIMUM; USES CRT; VAR A, B, C:REAL; Зверніть увагу, що в мові ТР кожна дія (оператор) відокремлюється від іншої за допомогою крапки з комою (;). Розділ текстів процедур і функцій поки що не будемо використовувати, тому перейдемо відразу до розділу основного блоку програми. Спочатку очистимо екран монітора від результатів роботи попередніх програм: CLRSCR; {очищення екрана монітора} (4) Наступний крок згідно з алгоритмом на рисунку 2.3.1. – уведення даних А і В. Нехай комп`ютер сам запропонує нам зробити це: WRITELN (уведіть два числа: ’); {запрошення} (5) Оператор WRITELN виводить на екран монітора текст, записаний у круглих дужках і виділений апострофами (`). У відповідь на це запрошення введемо значення чисел А та В, використовуючи оператор уведення: READLN(A, B); {уведення значень змінних А і В} (5а) Оператор READLN буде чекати до тих пір, поки програміст не введе два числа, натискаючи після кожного клавішу [ENTER]. Після цього він присвоює введені значення змінним А та В і програма MAXIMUM продовжить свою роботу. Отже, операція введення початкових даних програми матиме вигляд: WRITELN (‘ Уведіть два числа: ’); READLN (А,В); Таким чином, використання операторів WRITELN та READLN дає змогу побудувати діалог між комп`ютером і користувачем, що робить програму більш зручною й привабливою. Хоча можна було б зробити і простіше, ввівши значення А і В при описі їх як констант (див. вирази (3а)) або використовуючи оператор присвоєння (:=) в основному блоці програми. А=3,5; В=11; {присвоєння значень змінним} (5б). Відповідно до наступного кроку алгоритму необхідно зрівняти значення змінних А й В і максимальне з них присвоїти змінній С. У мові ТР це можна зробити з використанням умовної конструкції IF…THEN…ELSE: IF A>B {умовна конструкція} THEN C:=A ELSE С:=В; У перекладі на літературну мову це означає таке: “якщо (IF) змінна А більша, ніж змінна В (А> В), то (THEN) змінній С присвоїти значення змінної А (С:= А); інакше (ELSE) змінній С присвоїти значення змінної В (С:= В)”. Нарешті, потрібно вивести на екран монітора кінцевий результат роботи програми MAXIMUM, тобто значення змінної С, яка тепер дорівнює максимальному з чисел А і В: WRITELN (‘ Максимальне значення: ’, С); {виведення} (7) На екрані монітора услід за текстом, виділеним апострофами, виводиться значення змінної С. У результаті програма мовою ТР, що реалізує алгоритм рисунка 2.3.1, запишеться: PROGRAM MAXIMUM; {пошук максимального числа} USES CRT; VAR A, B, C:REAL; {оголошення змінних програми} BEGIN {початок основного блоку програми} CLRSCR; {очищення екрана} WRITELN (‘ Уведіть два числа:’); READLN (A, B); {уведення даних} IF A>B {визначення максимального числа} THEN С:=А ELSE С:=В WRITELN (‘ максимальне значення: ’, С) {виведення} END. {кінець програми}
Після завершення виконання цієї програми на екрані монітора побачимо таке: Уведіть два числа: 3.5 11.0 Максимальне значення: 11.0
3. Виконання лабораторних робіт
Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 345; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |