Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Відображення суспільно-політичного та громадського життя України у публіцистичних статтях Лесі Українки




Широкий спектр джерельної інформації містить літературна критика і публіцистика Лесі Українки. Ця інформація має двоякий характер. По-перше, публіцистика є джерелом вивчення ідейних позицій та тих колізій, що мали місце у суспільному житті, по-друге, в ній віддзеркалюються авторські позиції, погляди, світобачення. Суспільно-політичне та громадське життя України на рубежі століть та участь у ньому Лесі Українки певною мірою відображені в статтях “Лист до товаришів”, “Голос однієї російської ув’язненої”, “Безпардонний патріотизм”, “Не так тії вороги, як добрії люди” та ін. Статті “Утопія в белетристиці”, “Замітки з приводу статті “Політика і етика” мають велике значення для дослідження естетичних поглядів, що побутували в тогочасному суспільстві.

Важливе джерельне значення мають літературні твори Лесі Українки. Прихована інформація поезій та драматичних творів письменниці дозволяє з’ясувати спонукальні мотиви їх створення, що пов’язані з найболючішими проблемами українського суспільства.

Художні твори Лесі Українки втілили в собі її глибинні знання народних звичаїв, традицій, пісень, усної народної творчості, побуту українського народу як сучасного їй періоду, так і минувшини. В аспекті джерельного значення спадщини Лесі Українки для дослідження історії народних традицій, побуту і фольклору цінним є ряд збірок народних пісень, зібраних і записаних Лесею Українкою, зокрема, “Купала на Волині”, “Дитячі ігри, пісні й казки Ковельщини, Луччини й Звягільщини на Волині”.

Виявлені та оприлюднені листи Лесі Українки до М.Драгоманова, І.Франка, М.Грушевського містять важливі та різноманітні відомості, що мають особливу джерельну цінність при дослідженні суспільно-політичних і культурних процесів кінця ХІХ – поч. ХХ ст.

В листах характеризуються різноманітні політичні течії та угруповання та відношення до них самої Лесі Українки. Наприклад, низка листів дозволяє виявити політичні процеси в Галичині та участь у них поетеси, дослідити не лише взаємини письменниці і видатних українських діячів а й певні ідеологічні процеси в тогочасному українському суспільстві. Листи Лесі Українки є також єдиним джерелом відомостей про її незнайдені твори.

Вивчення та аналіз наукової та науково-публіцистичної літератури з теми дослідження показує, що історичні погляди Лесі Українки не дістали систематизованого і всебічного висвітлення. Джерельна база є достатньою для розв’язання сформульованих в дисертації проблем. Здійснена її класифікація.

На формування історичних поглядів Лесі Українки, її творчість мали помітний вплив особливості епохи та суспільного розвитку України кінця ХІХ- початку ХХ ст. Сімейне виховання, самоосвіта та оточення сприяли становленню Лесі Українки як непересічної особистості та громадянина з визначеними життєвими позиціями і розумінням тенденцій історичного розвитку людського суспільства. На історіософію світогляду Лесі Українки домінуючий вплив мали засади модернізму – інтелектуалізм, європеїзм, демократизм, романтично-позитивістські ідеї М.Костомарова, П.Куліша, Т.Шевченка, політичні ідеї М.Драгоманова. Історична самосвідомість Лесі Українки грунтується переважно на філософсько-художньому осмисленні світової та української історії і відображенні його у творчій спадщині письменниці.

Звернення Лесі Українки до загальноісторичних та філософських проблем зумовлене її світоглядними цінностями та полягає у піднятті проблем всесвітньої історії на прикладах життя стародавніх народів, існування в суспільстві моралі та її трансформації в історичному вимірі, вирішенні у поетичній формі дискусійних підходів до загальносвітових філософських та історіософських проблем. Аналіз поезії, драматургії та публіцистики Лесі Українки дозволив дійти висновку про те, що головним суб’єктом історичного процесу вона вважала народ, представлений окремими особами. Використання історії як тла для розкриття власних ідей, осмислення цілісності світового історичного процесу, філософське трактування християнського світогляду призвели до еволюції Лесі Українки від поета до історика, дозволили сформувати власну історіософію.

Українська історія в творчості Лесі Українки проходить крізь призму загальносвітових філософських проблем і глибоко синтезована з тогочасною українською ситуацією. Шляхом особистої ідеологічної еволюції вона підійшла до вирішення основних проблем тогочасного українського суспільства – визволення з національного і соціального гніту. На грунті історіософського аналізу письменниця сприйняла українську історію як частину загальносвітового історичного процесу, визначила її як історію народу і нації, а в національному русі бачила рушійну силу історичного прогресу. Використання історичної тематики як літературного засобу стало наслідком особливої концепції світової історії, заснованої на цілісності історичного процесу, спадкоємності людських цивілізацій, поєднанні України і світу.

Леся Українка, досліджуючи стародавню та новітню історію різних народів на засадах історизму і об’єктивності, зуміла виразити художніми засобами власний погляд на історичний процес взагалі та на місце в ньому України. Вона започаткувала нове бачення всесвітнього історичного процесу та української історії з точки зору модерну, ввела історіософські засади в літературу нової доби. Своїми історичними та філософськими поглядами Леся Українка віддзеркалювала або й випереджувала тогочасні історико-філософські течії, а саме позитивізм (з наближенням до неопозитивізму), екзистенціалізм, підтримувала ідеї теософії, була близька до ліберального-демократичного напряму визвольного руху в Україні.

Творча спадщина Лесі Українки є цінною для історичної науки як носій величезного обсягу джерельної інформації, що стосується зокрема розвитку культури, ідеологічних процесів, суспільно-політичного і громадського життя, місця і ролі в ньому самої письменниці, її історіософії. Домінуюче значення відкритої (прямої) і прихованої (опосередкованої) інформації важливе насамперед для пізнання особливостей епохи, наростання суспільних рухів, розвитку, культури на рубежі ХІХ-ХХ ст.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-11-09; Просмотров: 934; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.