Завдяки наявності різновидів комунізму, що розвинулися у таких країнах, як Ки- тай та Югославія, сьогодні вже утвердилася думка про те, що кожний народ може йти до комунізму власним шляхом. Як ми переконалися, саме українські, а також грузинські та тюркські більшовики допомагали встановленню радянської влади у 1917—1920 рр. й першими зробили кроки в цьому напрямі, започаткувавши явище національного комунізму. Прибічники цього напряму були відданими комуністами, які щир& вірили в те, що марксизм-ленінізм пропонує найправильніший шлях поря- тунку длті людства. Разом із тим вони вважали, що для досягнення оптимальних ре- зультатів комунізм має пристосовуватися до специфічних національних умов. Це означало, що російський шлях не був єдиним і що підходи, обрані іншими народами, мають рівне право на існування. Інакше^ кажучи, слід було залучити до будівництва комунізму національно-визвольні сили, надавши йому певне «національне обличчя».
Оскільки на Східній Україні існував тривалий зв'язок між українським націо- нальним рухом і соціалізмом, ідеї національного комунізму легко оволоділи багатьма українцями у більшовицькому таборі. Ще у 1918 р. два комуністи — Василь Шахрай (перший комісар закордонних справ в українському радянському уряді) та його колега •Сергій Мазлах (старий більшовик, єврей за походженням) — піддали пар- їію нещадній критиці за лицемірну політику в національному питанні й зокрема стосовно українців. Явно -натякаючи на російський націоналізм, що пройняв усю партію, у своїх памфлетах «Революція на Україні» та «Про теперішнє становище на Україні» вони підкреслювали, що «доки лишатиметься нерозв'язаним національне питання, доки один народ правитиме, змушуючи інший народ коритися, ми не мати- мемо соціалізму».
Через рік національний комунізм знову виринув у КП(б)У у формі так званої федералістської опозиції на чолі з Юрієм Лапчинським. Це угруповання закликало до повної незалежності радянської української держави, яка б мала повну владу, включаючи військову й господарську, а також цезалежний центр партії, ніяк не підлеглий Російській Комуністичній партії. Коли Москва відмовилася розглянути ці вимоги, Лапчинський з товаришами вийшли з партії, що викликало гучний скан- дал.
З набиранням обертів політики українізації на перший план на Україні знову ви- йшли тенденції національного комунізму, що, звичайно, пов'язувалися з іменами його основних ідеологів.
«Хвильовизм». Найбільш відкрито і пристрасно закликав відкинути «російський шлях» Микола Хвильовий. Цей видатний діяч (справжнє прізвище Фітільов) виріс на Східній Україні в родині дрібного російського дворянина. Переконаний інтернаціо- наліст, він під час громадянської війни приєднується до більшовиків, прагнучи вЗяти участь у будівництві всезагального й справедливого комуністичного суспільства. Після війни Хвильовий стає одним із найпопулярніших радянських українських письменників, засновником авангардної літературної організації «Вапліте», а також дослідником питань українсько-російських взаємин, особливо у царині культури.
Сповнений ідеалістичних сподівань, комуніст Хвильовий гірко переконується у кричущій невідповідності між теорією й практикою більшовиків у національному пи-. танні та у російському шовінізмі партбюрократів, які, за його висловом, ховали свою
І упередженість «у Марксовій бороді». Щоб урятувати революцію від згубного впливу і російського націоналізму, Хвильовий вирішує викрити його. Він доводить, що «па- ! сивно-песимістична російська література сягнула своєї межі й зупинилася на роз- доріжжі», та радить українцям відмежуватися від неї. Пристрасний заклик Хвильо- ' вого до українців іти власним шляхом був висловлений у знаменитому його гаслі «Геть від Москви!»
Хоча Хвильовий звертався насамперед до молодих авторів, які шукали для себе взірці літературної творчості, його позиція, без усякого сумніву, мала політичні мо- тивації. Однак слід наголосити, що його антиросійськість грунтувалася не стільки на українському націоналізмі, скільки на революційному інтернаціоналізмі. Хвильо- вий був переконаний у тому, що світова революція доти не переможе, доки один на- род, уданому випадку російський, намагатиметься монополізувати її.
«Шумськізм». Небезпека, що її являли погляди Хвильового для радянського ре- жиму, посилювалася тим, що вони знайшли підтримку не лише в українських літе- ратурних колах, а й у самій Комуністичній партії України, особливо серед колиш- ніх боротьбистів, їхнім лідером був комісар освіти Олександр Шумський, який від- кинув вимоги московських ортодоксів засудити Хвильового й виступив із власною критикою Москви. Колишні боротьбисти мали свої підстави вважати лицемірною політику цартії в національному питанні. Щоб надати радянському урядові «україн- ського присмаку», Шумського та його товаришів, які перейшли до більшовиків, було призначено на високі урядові пости. Але одразу ж після перемоги більшовиків майже всіх їх понизили в посаді або виключили з партії. З початком українізації, щоб ство- рити враження, ніби Україною правлять українці, декого з тих, хто лишився в пар- тії, зокрема Шумського, за велінням Москви знову призначили на високі посади. Од- нак цього разу комісар освіти вирішиб викрити махінації Москви.
Як і Хвильовий, Шумський, засуджуючи російський шовінізм, ставить за го- ловну мету виступити проти священного для більшовиків принципу централізму. В написаному на початку 1926 р. листі до Сталіна він вказує на поглиблення процесів українського національного відродження, переконуючи його в тому, що для блага партії цей динамічний і масовий рух слід контролювати українським комуністам, а не представникам неукраїнських народів. Інакше українці, національна свідомість яких невпинно зростає і які ніколи не ставилися з особливою симпатією до більшовиків, можуть повстати й скинути владу, на яку вони дивляться як на чужоземну. Щоб уникнути цього, Шумський пропонував призначити на керівні посади в українському радянському уряді та Комуністичній партії України таких українських коіЛ^ністів, як Григорій Гринько і Влас Чубар, відкликавши таких призначенців, як німець Ем- мануїл Квірінг і зрусифікований єврей Лазар Кагаїювич. Ця пропозиція, що зобра- жалася засобом поширення комунізму, була не чим іншим, як закликом обирати по- літичних керівників України не в Москві, а на Україні.
Шумський також засуджував українців, які під вигідною личиною вірного слу- жіння партії потурали централізмові Москви. У травні 1927 р. на засіданні керів- ництва українських комуністів він заявив, що «російський комуніст править в партії з підозрою і недружелюбністю. Він править при підтримці нікчемних малоросів, які в усі епохи за своєю суттю були лицемірними, по-рабському нечесними і зрадливими. Тепер він співає про свій фальшивий інтернаціоналізм, відкидає з байдужим вигля- дом все українське і завжди готовий наплювати на нього (часом по-українськи), як- що це дасть йому можливість зайняти кращу посаду».
Критика Шумського викликала скандал як у Радянському Союзі, так і за кор- доном. Сталін зауважував: «Товариш Шумський не усвідомлює, що на Україні, де місцеві кадри комуністів слабкі, такий рух... може подекуди набрати характеру бо- ротьби проти «Москви» взагалі, проти росіян взагалі, проти російської культури та її
найбільшого досягнення — ленінізму». Якщо партійні ортодокси в Харкові та Москві суворо засудили ідеї Шумського, то вони знайшли підтримку в Комуністичній партії Західної України, в Галичині. Лідер західноукраїнських комуністів Карло Макси- мович повторив закиди Шумського на форумі Комуністичного Інтернаціоналу й ско- ристався нагодою, щоб виступити проти ставлення Москви до українців. Зацікав- леність у «справі Шумського» виявили навіть деякі західноєвропейські соціалісти. Німецький соціал-демократ Еміль Штраус заявив, що «європейський соціалізм має всі підстави підтримати боротьбу українського народу за свободу. Починаючи від Маркса боротьба проти соціального й національного гноблення належала до кращих традицій соціалізму».
«Волобуєвщина». На початку 1928 р. серед українських комуністів з'явився но- вий ухил. Його виразником став молодий український економіст російського по- ходження Михайло Волобуєв. Аналогічно Хвильовому в літературі та Шумському в політиці Волобуєв хотів викрити невідповідність між теорією й практикою більшови- ків у царині економіки. У двох статтях, опублікованих в офіційному теоретичному часописі «Більшовик України», Волобуєв доводив, що за радянської влади Україна, як і за царя, лишається економічною колонією Росії. Для підтвердження цього він провів ретельний аналіз, що свідчив про те, як, нехтуючи потребами української пе- риферії, уряд і далі розбудовував важку промисловість у російському центрі. Крім того, Волобуєв стверджував, що економіка СРСР становить не єдине й однорідне ці- ле, а комплекс економічних компонентів, одним із яких є Україна. І кожен із цих компонентів може не тільки самостійно функціонувати, а й безсумнівно бути части- ною світового господарства, спираючись на власний потенціал, без посередництва російської економіки.
Тим часом комуністична партія вже була готова піти на такі поступки, як украї- нізація. Вона навіть визнала деякі свої недоліки, як, зокрема, панування в її лавах ро- сійського шовінізму. Але вона не могла допустити поширення поглядів Хвильового, Шумського та Волобуєва, оскільки це певним чином підірвало б її владу над Украї- ною. Навіть рішучий прибічник українізації Скрипник вважав, що ці «націоналістичні ухили» криють у собі смертельну загрозу для партії. Тому незабаром після появи кожного з цих ухилів їхні виразники зазнали гострих нападок і були змушені засу- дити свої погляди й визнати цілий ряд помилок. Спочатку всі троє захищалися, але врешті-решт підкорилися. Під кінець 1928 р. Хвильовий повернувся до суто літера- турної творчості, Шумського відправили кудись у Росію на другорядну партійну роботу, а Волобуєв канув у забуття. Однак під час сталінських репресій 1930-х років ці «гріхи» ще пригадають націонал-комуністам і змусять їх поплатитися за них влас- ним життям.
Щоб побачити описані тенденції націонал-комунізму в правильній перспективі, слід розглядати їх у зв'язку з подіями в самій партії. Після смерті Леніна в 1924 р. в більшовицькій верхівці у Москві розгорілася гостра боротьба.за владу. Внаслідок цього послабився контроль з боку партії, що дало змогу розвиватися різноманітним фракціям та ідеологічним течіям. Але цей період відносного лібералізму та плю- ралізму, відкритого змагання протилежних ідей зрештою раптово закінчився.
Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет
studopedia.su - Студопедия (2013 - 2025) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав!Последнее добавление